PDA

View Full Version : Zelfbouwers: Wat doen wij met cabs ?



V!N
23 mei 2003, 20:22
We kunnen hier pagina's vullen over het effect op het geluid van film, keramiek of aluminum condenstatoren, maar wat doen we eigenlijk met cabs ?

Daar moet ook wel het een en ander over te zagen zijn. Houtsoorten en diktes en dieptes en akoestisch verantwoorde klankkamers en panelen binnen in het cab ..

De eerste stappen richting electronische kennis heb ik al gezet, maar voorlopig blijft het bouwen van zulke dingen me beter liggen. :smile:


Heeft iemand hier misschien een punt over ?
(site mag ook)

pimmetje
23 mei 2003, 20:37
Op http://www.webervst.com moet je wel wat kunnen vinden. Naast wat info op de site, staat er zeker voldoende troep en links in het bijbehorende forum.

Negative K3 fan
23 mei 2003, 21:04
ik heb op harmony cecntral wat gelezen hoe je het geluid van closed back cabs kunt verbeteren door dee naden goed dicht te spuiten met siliconenkit oid. Kan iemand dit beamen? Zelf een cab bouwen is niet rendabel en komt eigelijk neer op speakers in een houten kist schroeven, weinig uitdaging, veel geld, niet aan te raden dus.

V!N
23 mei 2003, 21:15
Ha Pim, goeie ouwe Ted Weber, ik wist niet dat die ook aan spectaculaire cabs deed ? De pagina is aan het laden.




.. alweer zo'n post die kant noch wal raakt K3, moet je toch voorzichtig mee worden.

Misschien heb je over het "Houtsoorten en diktes en dieptes en akoestisch verantwoorde klankkamers en panelen binnen in het cab"-gedeelte heen gelezen.

Je kan inderdaad bij de gamma een paar meubelpannelen kopen en daarmee genoegen nemen, maar ik heb het hier over speakerkasten met een vormgeving die tegen het bizarre aanhangt om de akoestiek zoveel mogelijk ten goede te komen. Dat gaat heus wel wat verder dan een tomatenkistje met een luidspreker erin.

nicoverduin
23 mei 2003, 21:21
Ik gebruik zelf verlijmde planken vurenhout (tegen krom trekken) of berken multiplex.
Daarna bekleden met tolex.
Nico

pimmetje
23 mei 2003, 21:45
Ted Weber doet niet echt aan spectaculaire cabs... maar de mensen die daar komen om evt losse weber speakers te kopen, moeten ze toch ergens in hangen. Niet iedereen is immers als Lennart :grin:.

Ik ben zelf overigens ook wel redelijk sceptisch over al die berekeningen, bepaalde kasten nabouwen etc.. Kan ook schelen omdat ik een open-cab-persoon ben. Dan luistert 't toch net weer ff wat minder nauw... als je basis-materiaal idd maar goed is.

Al is 't eerlijk gezegd best aantrekkelijk om een keer een tomatenkistje te proberen :grin:.

hoofd
23 mei 2003, 21:51
Hehehe, een tomatenkissie als cab :grin:, moet je er wel op een african bij spelen :grin:.

Negative K3 fan
24 mei 2003, 02:52
ik bedoel dus met dat het veel kost dat vier V30s kopen duurder is dan een cab kopen met 4 v30s (evt 2e hands nog goedkoper).

Bates15
24 mei 2003, 07:01
Maar het zelf bouwen geeft wel een kick. Ik heb geholpen met het bouwen van mijn kastjes. Je weet wel, spijker en lijm aangeven, zaag machine aan zetten, en weer uit zetten, lakken en weg zetten tot het droog was. Vooral niet zelf gaan klussen. Ik ben tenslotte ambtenaar :wink: Maar ik vindt het nog steed erg leuk om op 'mijn' kastjes te spelen. En ze klinken ook nog vet.....

FragDaddy
24 mei 2003, 19:26
ik bedoel dus met dat het veel kost dat vier V30s kopen duurder is dan een cab kopen met 4 v30s (evt 2e hands nog goedkoper).


klopt. ook moet je nog maar afwachten of je zelfbouwkast een beetje behoorlijk klinkt en er mooi uitziet als ie af is

dat is het dilemma.

ieme
24 mei 2003, 19:30
Neem eens contact op met Heins in sneek ze bouwen daar ook cabinetjes... niet onverdienstelijk!

nicoverduin
24 mei 2003, 19:40
Tijdje terug nog een kast gemaakt voor een Fender Siverface Champ. Best wel leuk om te doen en niet echt moeilijk. Kijk maar op mijn website.
Nico

ieme
24 mei 2003, 19:41
ik denk dat het wel interesant is om er nou achter te komen wat nou echt goed hout is om cabs van te bouwen

nicoverduin
24 mei 2003, 19:54
Het zal altijd wel een eindeloze discussie zijn. Ieder heeft zijn eigen mening wat hij/zij mooi vindt. Sommigen geven een vermogen uit om het hout te krijgen dat vroeger werd gebruikt. Echter het probleem is wel, dat dat hout inmiddels zelf dan ook zo'n jaartje of 30 ouder is als toen. De een wil juist een resonerende kast terwijl de ander dat niet wil..de een wil een gesloten kast de ander een open ..... Wel vindt ik dat je degelijk hout moet gebruiken en niet spul als meubelplaat, spaanplaat oid.
Nico

mathe
24 mei 2003, 22:19
V!N,

Speakerkasten die tegen het bizarre aanhangen om de acoustiek zoveel mogelijk ten goede te laten komen heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij instrumenten apparatuur.
Dit wordt echter wel bij high-end audio gebruikt.

Voor instrument speakerkasten wordt wel vaak gebruik gemaakt van berekeningen om dingen zoals de resonantie frequentie en bass poorten zo te krijgen zoals men ze wenst.
Er zijn vele factoren die meespelen bij het krijgen van een bepaalde toon in een speakerkast.
Natuurlijk speelt het gebruikte materiaal een grote rol. Daarnaast ook zaken zoals volume van de kast, open - halfopen - gesloten ontwerp, type speaker, speakerdoek, wel of geen wielen, speakerprojectie, bekleding/afwerking en bedrading.
Genoeg variabelen om van je project een succes of ramp te maken.

Zelf gebruik ik berken multiplex (kast 18mm, speakerpaneel 15mm) in de combo's die ik bouw omdat dit het beste resultaat geeft in combinatie met de rest van het ontwerp.
Speel je uitsluitend onvervormd, dan kun je MDF of een naaldsoort overwegen. Hierbij geeft MDF een strakker geluid tov bijvoorbeeld grenen of vuren.

Marc

piezo
25 mei 2003, 12:14
MDF is niet "roadproof", het is te hard en bros en gaat dus door stoten snel kapot
Heeft iemand voor mij een goed ontwerp of een link voor een 2x12" kast met 2 "heavy" greenbacks.
Ik heb nu een ouwe Orange open kast die ik heb dicht gemaakt met gewone keukenspaanplaat

mathe
25 mei 2003, 13:20
Op 2003-05-25 12:14, schreef piezo:
MDF is niet "roadproof", het is te hard en bros en gaat dus door stoten snel kapot


MDF is net zo 'roadproof' als ieder andere houtsoort. Roadproof bereik je met de afwerking van de kast. Niet per sé met het materiaal zelf.
Ik zie trouwens niet zo goed in hoe je 'te hard' kun rijmen met 'bros'. MDF is inderdaad door de gebruikte lijm een hard materiaal maar bros is het zeker niet. Je bent waarschijnlijk verward met spaanplaat.

Marc

piezo
25 mei 2003, 13:48
Nee hoor, de materiaaleigenschappen hard en bros gaan vaak samen, bijvoorbeeld bij ijzer (hard en bros) in vergelijking met staal (minder hard, taaier).
Dat van dat niet roadproof zijn van MDF heb ik overigens gehoord van een professionele luidsprekerbouwer, muzikant en live-geluidstechnicus. Het klinkt ook plausibel maar ik kan het niet uit eigen ervaring bevestigen.
Wel heb ik de nodige spaanplaatkasten gehad die al 20 of dertig jaar oud waren en nog steeds constructief in goede staat waren.

mathe
25 mei 2003, 15:54
Zoals ik al eerder vertelde hangt alles af van de afwerking van de kast.
Niet afgewerkt is spaanplaat simpelweg veel brozer dan MDF. Ik heb daar wel hands-on ervaring mee trouwens.
Als het een professionele luidsprekerbouwer is geweest dan zal hij beamen dat je luidsprekers (voor bijvoorbeeld PA toepassingen) niet bouwt van kaal materiaal, maar deze voorziet van een beschermende laag (vaak hard PVC).
De materiaaldichtheid van MDF is vele malen hoger dan die van spaanplaat wat leidt tot stevigere constructies bij materiaal overgangen.

Ik kan je uit mijn professionele ervaring met houtsoorten (ik heb enige jaren liggen bij TNO IBBC - Instituut voor bouw en bouwconstructies) vertellen dat de slagvastheid van kaal spaanplaat veel minder is dan die van kaal MDF.
Waar kaal MDF een deuk oploopt, versplintert spaanplaat.
Het is wel zo dat voor beide materialen geldt dat vochtinwerking fataal is.

Marc

EdJ
25 mei 2003, 19:04
Het allergrootste nadeel van MDF vind ik toch wel het hoge gewicht.

mathe
25 mei 2003, 19:29
Op 2003-05-25 19:04, schreef EdJ:
Het allergrootste nadeel van MDF vind ik toch wel het hoge gewicht.


Zeker waar Edj. Je wil geen 2x12 combo bouwen van MDF. Je moet zowiezo niet teveel speakerkasten willen bouwen met MDF, maar dat terzijde.

Marc

EdJ
25 mei 2003, 20:42
Anno Galama gebruikte indertijd een Ceder voor zijn gitaren.Die waren ongelofelijk licht.Heb jij enig idee of dat hout geschikt zou zijn voor een speakerkast?
Alvast bedankt!
Ed

piezo
25 mei 2003, 21:12
Op 2003-05-25 19:29, schreef mathe:

Zeker waar Edj. Je wil geen 2x12 combo bouwen van MDF. Je moet zowiezo niet teveel speakerkasten willen bouwen met MDF, maar dat terzijde.

Marc


Als je studie naar houtconstructies hebt gedaan, zul je ongetwijfeld gelijk hebben mbt geschiktheid van plaatmaterialen. Kun je ons ook adviseren wat in zijn algemeen het meest geschikte materiaal is om gitaar LS-kasten van te bouwen. Met algemeen bedoel ik materiaalkosten, verwerkbaarheid, verkrijgbaarheid, duurzaamheid e.d. ook in ogenschouw genomen. Het veel genoemde berken multiplex bijvoorbeeld??

mathe
25 mei 2003, 21:58
Op 2003-05-25 20:42, schreef EdJ:
Anno Galama gebruikte indertijd een Ceder voor zijn gitaren.Die waren ongelofelijk licht.Heb jij enig idee of dat hout geschikt zou zijn voor een speakerkast?
Alvast bedankt!
Ed


Ik heb geen idee. Ik heb nog nooit een speakerkast gezien van deze houtsoort (wat natuurlijk niet zegt dat ze niet bestaan).
Ik weet alleen wel dat wanneer je een 4x12 met amerikaans ceder gaat bouwen je waarschijnlijk een persoonlijke lening moet gaan afsluiten :grin:

Marc

mathe
25 mei 2003, 22:20
Op 2003-05-25 21:12, schreef piezo:
...Kun je ons ook adviseren wat in zijn algemeen het meest geschikte materiaal is om gitaar LS-kasten van te bouwen. Met algemeen bedoel ik materiaalkosten, verwerkbaarheid, verkrijgbaarheid, duurzaamheid e.d. ook in ogenschouw genomen. Het veel genoemde berken multiplex bijvoorbeeld??


In je laatste zin sla je de spijker al op zijn kop. Berken multiplex it is :smile:
Het 'normale' berkenmultiplex (ook wel berkenmix genoemd) is bij de meeste bouwmarkten te koop en kost niets meer dan vuren of grenen.
Als je wilt gaan voor de hogere kwaliteitsversies van berkenmultiplex dan zul je toch echter flink in de buidel moeten tasten. Dit hout is mooier (minder of geen knoesten), zwaarder en veelal opgebouwd uit meer lagen wat zorgt voor extra stevigheid. Bij geluid heeft dit zijn weerslag op de resonantie eigenschappen van het materiaal. A-kwaliteit klinkt iets strakker in het laag maar mijn ervaring is dat dit verschil minimaal is en niet opweegt tegen het prijsverschil.
Om je een idee te geven; 13 laags Baltisch berken is ongeveer 4x zo duur als de bouwmarkt variant. Met het verschil kun je toch bijna 2 speakers kopen :grin:

Marc

piezo
25 mei 2003, 23:01
Bedankt voor je uitvoerige advies.
Ik ga dus nog eens een kast bouwen voor mijn ouwe "H" greenbacks.

V!N
2 juni 2003, 10:12
Ha cabbers, hier heb ik eindelijk iets concreets:
http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/bizar_cab.gif
Ik wist wel dat dat oude MP boek nog eens van pas ging komen.

Een handige vader van een klasgenoot van me heeft ook eens iets voor zijn zoon gemaakt, ongeveer dezelfde baffel als hier, maar dan een een verticale spleet met daarachter één 12" speaker. Die kast was van MDF met een set van die glimmend chrome kofferhoeken.

Maar het hoeft niet allemaal bizar te zijn, mijn monitor van A-Design schijnt precies berekend te zijn volgens de regels van Celestion.
En weten jullie nog die witte Marshall re-issues ? De bluesbreaker daarvan heeft een diepere kast en hebben volgens de eigenaren een veel beter geluid. Ook de Tall Vintage cabs van Marshall schijnen - doordat ze iets hoger zijn - een stuk meer body te hebben.

Zijn er misschien rekenschema's bekend voor de afmetingen van een niet bizar cab ?



Berken multiplex is zoals Nico en Marc noemen is inderdaad het meest gebruikte materiaal hiervoor. Hoe doen jullie de hoekstukken, zwaluwstaarten ? lijmen ? schroeven ?[/img]

qwerty
2 juni 2003, 11:44
Heb nog geen cab zelf gemaakt, maar al wel een top-behuizing.
Gemaakt van 18mm mdf, zowel verlijmd als vastgeschroefd. Voordeel is dat je eerst de schroefgaten boort, en als je gaat lijmen de kast daardoor recht in elkaar zit. Als lijm polyurethaanlijm gebruikt. Constructie is oersterk geworden.(je kan er haast mee basketballen :D :D :D )

Ben van plan om zelfde constructie te gaan gebruiken voor 1x15 cab voor jtm.

pimmetje
2 juni 2003, 12:04
Eén van de leuke weetjes over cabs die op de weber-site staat vind ik:

Jim Marshall, the man who gave us the world's most emulated sealed box guitar amp speaker enclosure, was recently interviewed by a popular guitar magazine. In the interview, he stated that the dimensions for his cabinet were dictated by the smallest practical cabinet that would fit 4-12" speakers. Evidently, no thought whatsoever was given to the acoustical properties of the cabinet.

Daarbij zijn de formules, berekeningen en vuistregels vrijwel bij iedere fabrikant iets anders. Ze zullen ongetwijfeld soms zelfs tegenstrijdige dingen zeggen... niet te veel op blindstaren denk ik. Gewoon lichtjes een paar dingen die jij wilt geloven in 't achterhoofd houden en bouwen zoals jij 'm mooi denkt te gaan vinden.

V!N
4 juni 2003, 10:46
Eén van de leuke weetjes over cabs die op de weber-site staat vind ik:

Jim Marshall, the man who gave us the world's most emulated sealed box guitar amp speaker enclosure, was recently interviewed by a popular guitar magazine. In the interview, he stated that the dimensions for his cabinet were dictated by the smallest practical cabinet that would fit 4-12" speakers. Evidently, no thought whatsoever was given to the acoustical properties of the cabinet.

Daarbij zijn de formules, berekeningen en vuistregels vrijwel bij iedere fabrikant iets anders. Ze zullen ongetwijfeld soms zelfs tegenstrijdige dingen zeggen... niet te veel op blindstaren denk ik. Gewoon lichtjes een paar dingen die jij wilt geloven in 't achterhoofd houden en bouwen zoals jij 'm mooi denkt te gaan vinden.


Ook wel de moeite van het vermelden waard. Die tweedehands A-Design monitor kocht ik omdat er een V30 in zat. Met deze speaker wilde ik m'n JCM 800 combo (halfback) wat lekkerder maken (de originele speaker hierin is bagger) Aangesloten op een 1912 cab (closed) was het lekker, maar wel erg fel met veel compressie.
Aangesloten op de monitor die geheel volgens de richtlijnen van celestion is gemaakt was het wat losser en minder fel, maar .. in de halfback van de combo die waarschijnlijk ook is ontworpen met de visie 'zoveel mogelijk spul in zo weinig mogelijk ruimte', klinkt hij het best .. apart he ?

Maar ik zou toch graag eens wat van die rekenschema's willen zien of meningen horen van mensen die deze bizarre cabs hebben gehoord of gemaakt.

De Teng
4 juni 2003, 14:26
Ik neem het risiko niet en koop gewoon een topkast, die ik niet kan verbeteren en ik ben er nog minder geld voor kwijt ook. Voor deze keer ben ik met -k3 fan eens, heb me er eens in verdiept, maar over veel cabs is ontzettend goed nagedacht en probeer dat maar eens na te doen. Niet dus. Daarbij kost het je een flinke klap geld.

De Teng
4 juni 2003, 14:28
Maar t.a.v. hout...MDF is topmateriaal. Ultra stijf...op zich ook wel weer redelijk zwaar maar wel topkwaliteit! Betonplex kun je ook doen, maar daar ben je ook weer extra massa voor kwijt.

V!N
4 juni 2003, 16:28
Het blijft lastig ..

- Ik weet dat er cabs te koop zijn die van zichzelf kant en klaar al ok zijn
- Ik vraag niet of het verstandig is om zelf een cab te bouwen
- Ik vraag niet om prijsopgaves
- Ik vraag niet om welk cab ik moet kopen

Ik zit niet te denken aan vijf full stacks achter me. Op termijn wil ik een versterker bouwen en het is natuurlijk wel zo leuk als deze op een eveneens zelfgemaakt cab komt te staan. Dat wordt dan waarschijnlijk: 1x12" / 2x12" / 1x15" / 3x10" of iets anders waar ik aan de hand van bruikbare posts hier op zou komen.

Als bouwer heb je zelf in handen wat voor cab het gaat worden en ik was toch wel erg onder de indruk van dat vader-cab van die klasgenoot van me. Bij Trace zullen ze ook niet zo gek zijn om zo'n cab te maken omdat dat er wat grappiger uitziet.


Maar Teng, als jij je er zo goed in hebt verdiept, kun jij dan misschien nog een bruikbare post uit je mauw schudden ?

Negative K3 fan
4 juni 2003, 18:01
weet iemand hier van ded elite zelfbouwers nog een verhaal te bevestigen, ik heb op harmony central van mensen gehoord dat ze hun geluid hebben verbeterd door bij hun closed back speakercab de naden dicht te stoppen m et siliconenspul. Aangezien ik het maar van 2 personen heb gehoord weet ik niet wat te geloven, ik denk dat heir op gaat, schaadt het niet dan baat het niet, maar ik ben liever lui dan moe, dus enige ervaringen zijn ewlkom!

andy
4 juni 2003, 19:57
weet iemand hier van ded elite zelfbouwers nog een verhaal te bevestigen, ik heb op harmony central van mensen gehoord dat ze hun geluid hebben verbeterd door bij hun closed back speakercab de naden dicht te stoppen m et siliconenspul. Aangezien ik het maar van 2 personen heb gehoord weet ik niet wat te geloven, ik denk dat heir op gaat, schaadt het niet dan baat het niet, maar ik ben liever lui dan moe, dus enige ervaringen zijn ewlkom!

Dicht kitten bedoel je??? Lijkt me lastig als je de kast een keer moet open schroeven om een speaker te vervangen of eerder, de schroeven weer eens goed vast te draaien. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik moet dat af en toe wel doen. :wink:
Maar het doel snap ik wel. Ik gebruikte idt dik isolatie materiaal tussen de achterkant van de speakers en de achterwand van de kast. Doel was om zo weinig mogelijk geluid via de achterkant van de kast te verliezen en om veel druk naar voren te krijgen. Ik heb het er uit gehaald, want volgens mij maakte het niet heel veel uit.

En over zelfbouw, dat is natuurlijk een kick om een keer te doen. Ik heb ooit met mijn broer (die deed wel het meeste werk) een basbox in elkaar gezet met 18 inch speaker. Een soor Carlson systeem. De speaker iets omhoog en met een soort houten "gordijn" ervoor. Een deel van het geluid ronkt dan nog een keer door de kast heen. Het was echt een bakbeest en klonk prima. Een ding hadden we alleen niet zo goed gedaan, de handvaten zaten veel te hoog, dus we konden hem niet tillen........ :-D

De Teng
4 juni 2003, 21:01
V!N : Om eerlijk te zijn kwam ik om in waar ik allemaal wel niet rekening mee moest gaan houden. Tomatenkastje was mijn doel ook niet, dus ik wilde het mooier gaan doen. 2.10" is toch wel mijn favoriet en dan heb je nog geluk dat die mooi symmetrisch te plaatsen zijn. Er zijn ook lui, die 2.10 met een 1.12 en een 1.18 in elkaar schroeven. Ten eerste al niet te tillen en de goede balans is moeilijk te zoeken. Zoek ook uit wat het speakeroppervlak is, dus de drukverplaatsing.

En daar gaan we... welke speakers ga je gebruiken, bestel je ze bij EV, Eden, SWR etc... er zijn zóveel merken, daar word je al gek van. Elk met een eigen karakteristiek en klankkleur, 't is net waar je van houdt.

Daarna de aansluitingen, de weerstand kiezen is vast niet zo moeilijk. Zal wel 4 ohm worden. Regelbare tweeter inbouwen, enfin, dat is het makkelijke gedeelte. Dan moet je met theorie gaan hanessen hoe je je speaker van binnen indeelt... ik vond het teveel werk uiteindelijk en zag door de bomen het bos niet meer. Ik zou het knap vinden als je daar allemaal rekening mee kunt houden en een topkast kunt maken, maar ik begin er niet aan. Begrijpen kan ik het heus wel, maar het kost wel veel werk en tijd. Komt nog bovenop dat ik geen geldboom in de tuin heb, dus laat ik het zo maar.... ;)

Blij met mijn Eden 210 en misschien binnenkort ipv de Eden een Bag End....nu al zin in ... 8-)

jaywalker
12 juni 2003, 23:33
Tip voor het maken van cab enzo.

HEt kan erg handig zijn als je bij bouwmarkt werkt (doe ik ook).
Hoef er bijna niks voor te betalen :lol:

V!N
13 juni 2003, 00:14
Tip voor het maken van cab enzo.

HEt kan erg handig zijn als je bij bouwmarkt werkt (doe ik ook).
Hoef er bijna niks voor te betalen :lol:

.. dus daarom post je heel gitaardenkend nederland af op zoek naar een cab ? :wink:

rockaphilly
20 juni 2003, 09:41
Daarnaast ook zaken zoals volume van de kast, open - halfopen - gesloten ontwerp, type speaker, speakerdoek, wel of geen wielen, speakerprojectie, bekleding/afwerking en bedrading.

hmm...wel of geen wielen, scheelt dat zoveel in geluid?
Over het bouwen van kassies..ik heb mn mark 4 combo omgebouwd tot top en het resultaat mag er zeker weze...(ik weet alleen niet hoe ik een foto kan posten... :-? ) Maar een speakercab is natuurlijk anders, daar gelden toch denk ik regels om een zo goed mogelijk geluid te creeeren door houtsoort, afmetingen en dergelijke..maar tis zeker leuk om es te proberen..en anders maak je eerst een prototype! :lol:

strattie
6 juli 2003, 10:34
weet niemand een site met bouwtekeningen oid?????? :???:

youngcoby
7 juli 2004, 23:06
Jongens,
hier nog iemand met een massa vragen over het bouwen van een cabinet.
Ik heb een H&K Cream Machine gekocht (0,5 of 1 Watt buizen).
Ik zou 'm in de huiskamer gebruiken, en zou een kleine cab willen bouwen.

Nu heb ik totaal geen ervaring met cabs. Wat voor speaker (huiskamergebruik), 1 of 2 speakers etc.

Graag hoor ik jullie reactie.

Thijssie
8 juli 2004, 07:07
Hoe doen jullie de hoekstukken, zwaluwstaarten ? lijmen ? schroeven ?


De 2 zijkanten tegen elkaar zetten en een lat aan de binnenkant van de hoek met een paar schroeven vastzetten, nadat je alle raakvlakken flink met lijm in hebt gesmeerd.

Je kunt het beste PU lijm gebruiken, die schuimt op waardoor je altijd een 100% dichte verbinding krijgt....

Thijssie
8 juli 2004, 07:13
Maar t.a.v. hout...MDF is topmateriaal. Ultra stijf...op zich ook wel weer redelijk zwaar maar wel topkwaliteit! Betonplex kun je ook doen, maar daar ben je ook weer extra massa voor kwijt.

Je bent in de war met een hifi box, een gitaarcab wil je helemaal niet zo stijf maken omdat veel te klinisch klinkt, misschien als je alleen extreem zware metal speelt is dat wat je wil. Maar de meeste gitaristen willen toch een iets meer levendig geluid en dat krijg je niet als je een kast van 25mm dik mdf maakt....

Thijssie
8 juli 2004, 07:21
MDF is niet "roadproof", het is te hard en bros en gaat dus door stoten snel kapot

Als iets nou niet NIET bros is, is het wel mdf, dat heeft juist een enorm hoge dichtheid.

Vergelijk het gewicht maar eens met een gewone plank :D

PeteRS
8 juli 2004, 08:00
wat heeft dichtheid/gewicht nou met het al dan niet bros zijn te maken :roll:

Thijssie
8 juli 2004, 14:05
wat heeft dichtheid/gewicht nou met het al dan niet bros zijn te maken :roll:

Vreet maar es zo'n reep en bekijk de binnenkant :razz:

hadv
12 juli 2004, 22:20
Ha, eindelijk een "leuk" topic

ben momenteel met mijn tig-ste cab bezig, dit is een basreflex kast naar origineel EV-ontwerp (Mesa Boogie gebruikt dit ontwerp ook en noemt het de Thiele kast).
onlangs een (NOS) EV 12L in duitsland op de kop getikt en er in gehangen.
dit is de 2e van dit type, in het verleden heb ik ook al een aantal 15-inchers gebouwd met verschillende luidsprekers (maar EV vind ik toch wel erg mooi klinken)

mijn favoriete hout is gewoon boerenlullen 18 mm multi van de houtboer
met balken en plenty boerenlullen houtlijm in elkaar zetten en bekleden met een soort kunstleer

klinkt superdepuper en bloedhard, afhankelijk van je speaker geschikt voor gitaar en/of bas (een EV 12 kan makkelijk een bas aan)

ik gebruik voor alle cabs een oud (1981) boekje uit de kluwers electronicabibliotheek (hi-fi luidsprekerkasten voor zelfbouw, hans herbert klinger), hierin staan ook originele PA en gitaar- en baskasten.

veel cab/combobouwers gebruiken spaanplaat omdat het goedkoop is, ik vind het niet fijn werken en niet mooi klinken.
MDF heb ik ooit geprobeerd, maar dat vind ik meer iets voor hifi omdat het nogal neutraal klinkt (ik vind het te kil voor muziekinstrumenten), het is wel veel makkelijker te bewerken dan spaanplaat en multiplex.

voor de berekeningen wordt vaak gebruik gemaakt van Thiele-Small parameters, maar daarover is de jury het nog niet eens. De een vindt het gelul, de ander zweert erbij (dit geldt dan voor gitaar/bas-kasten, voor hifi is vrijwel iedereen overtuigd).
als je wilt gaan rekenen moet je wel alle parameters van je speaker kennen, eigenlijk moet je je individuele speaker opmeten. maar omdat niemand daar de spullen/tijd voor heeft gebeurt het niet (en dat is misschien ook wel zo leuk).

tenslotte: naden kitten met siliconen of schuim kan natuurlijk altijd, maar als een cab een beetje fatsoenlijk is gebouwd is dat niet nodig.

tenslotte tenslotte: cabs bouwen is leuk, maar het kost wel tijd en moeite. als je niet handig bent begin er dan niet aan

pimmetje
13 juli 2004, 01:25
Geen zin om met m'n apezatte harses de hele zooi door te lezen.... dus vette pech als 't ouwe kut-info is...

Onze harmonica-speler heeft pas een boek gekocht voor het bouwen van cabs. Daarin las hij een geintje over de cap 2x te groot maken voor de speakers.

Het ging hierbij dus om een (van achter) gesloten cab.
Ga 'ns uit van een cab waar normaal 4x10" in kan hangen... dan maak je dus een kast die precies zo groot is dat er 4x10" in kan. Vervolgens zaag je de 4 gaten uit de baffle en hang je slechts in 2 van de 4 gaten een speaker... dus 2 gaten ongebruikt.

En men hange 'm aan de versterker.
RETEVET...

Negative K3 fan
13 juli 2004, 01:33
maar dan heb je twee grote gaten voorin....

pimmetje
13 juli 2004, 11:01
Nou en???
Daar doe je toch speakerdoek voor... zie je dan (bijna) niets meer van.
En het geluid dat normaal bij een open cab via de achterkant wordt verspreid, komt nu dus door die gaten. Hierdoor wordt dat ook wat meer naar voren gestraald ipv die spreiding bij open achterkanten.

Ik ben eigenlijk vergeten m'n gitaar er ook ff over te proberen. Maar voor mondharmonica was dat echt een heel goed trucje met verbazend veel resultaat.

Negative K3 fan
13 juli 2004, 14:06
Nou en???
Daar doe je toch speakerdoek voor... zie je dan (bijna) niets meer van.
En het geluid dat normaal bij een open cab via de achterkant wordt verspreid, komt nu dus door die gaten. Hierdoor wordt dat ook wat meer naar voren gestraald ipv die spreiding bij open achterkanten.

Ik ben eigenlijk vergeten m'n gitaar er ook ff over te proberen. Maar voor mondharmonica was dat echt een heel goed trucje met verbazend veel resultaat.

en hoe zit het dan met fase enzo, als er twee signalen vooruit komen dan moeten er volgens mij erg veel frequenties weg worden gefilterd!

nicoverduin
13 juli 2004, 19:47
Inmiddels de nodige Fender kasten gebouwd. Blijft elke keer weer leuk werk.
NIco

andoni
13 juli 2004, 22:13
heb ooit zo een marshall 4x12 gezien met slechts 2 speakers in, 1 linksboven en 1 rechtsonder. En het was origineel zo, niets gemod of zo...

Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan tot ik dit effe las

pimmetje
13 juli 2004, 22:41
Nou en???
Daar doe je toch speakerdoek voor... zie je dan (bijna) niets meer van.
En het geluid dat normaal bij een open cab via de achterkant wordt verspreid, komt nu dus door die gaten. Hierdoor wordt dat ook wat meer naar voren gestraald ipv die spreiding bij open achterkanten.

Ik ben eigenlijk vergeten m'n gitaar er ook ff over te proberen. Maar voor mondharmonica was dat echt een heel goed trucje met verbazend veel resultaat.

en hoe zit het dan met fase enzo, als er twee signalen vooruit komen dan moeten er volgens mij erg veel frequenties weg worden gefilterd!

Hier zal je mij dan toch echt eerst 'ns uit moeten leggen wat voor dingen jij nu weer in je kop haalt... mijn idee hier:
- koopt 2 speakers
- je bouwt een kast voor 4 speakers (beetje nadenken over houtsoort en dikte)
- je hangt die speakers in die kast (parallel of serie... wat je lekker vindt)
- je sluit 'm aan op je versterker en je speelt erover.

Wegfilteren van frequenties??? WTF!?!?!

Negative K3 fan
13 juli 2004, 22:44
heb je nooit natuurkunde hebt gehad??

als je twee gaten in je baffle hebt zitten van 12" ofzo, dan komen die frequenties die achter de speakers ontstaan er net zo hard aan de voorkant uit en dat kan voor bepaalde frequenties als gevolg hebben dat zee iutfase met elkaar zijn en dus elkaar opheffen en in de praktijk betekent dat dat je nauwelijks bas overhoudt, of bedoel je een 4x12" kast met maar 2 gaten? Dan klopt het wel.

pimmetje
13 juli 2004, 22:55
Nee, gewoon een 4x12 kast met 4 gaten, waarvan 2 bespeakerd.

Dat uit fase is toch hier geen gevaar van. Dat is dacht ik eerder als speakers uit fase staan. Dan gaat de conus van de ene naar achter terwijl die van de ander naar voren beweegt. Dan kunnen ze dus elkaars luchtverplaatsing in de kast (deels) opheffen.

Hier is op zich het zelfde aan de hand als bij een kast met open achterkant... alleen dwing je het geluid directer naar voren.
In de praktijk (met die mondharmonica tenminste) kwam er juist veel meer laag uit. Het kan zo'n geval zijn van praktijk en theorie die totaal niet op elkaar aansluiten... komt bij geluid jammerlijk veel voor.

josh.vandenberg
13 juli 2004, 23:22
Ik heb ooit eens het tolex van mijn 5150 kast.Het barste van de kieren.Allemaal dicht gelijmd/gekid ,maar geluidstechnisch maakte het geen verschil.

Ik heb wel 15 speakerkasten gebouwd,maar b v MDF klinkt open wel goed.koopnooit bouwmarkt hout ,dat kl9inkt niet,het vreet je geluid en harmonischen op.

Berken ,van de beste kwaliteit ,met Berken baffle of MDF baffle (licht aan het type speaker) klinkt het best.De achterkan is een kwestie van experimenteren ,te kil -spaanplaat ,tezompig MDF of maple,enz enz

Negative K3 fan
14 juli 2004, 00:20
Nee, gewoon een 4x12 kast met 4 gaten, waarvan 2 bespeakerd.

Dat uit fase is toch hier geen gevaar van. Dat is dacht ik eerder als speakers uit fase staan. Dan gaat de conus van de ene naar achter terwijl die van de ander naar voren beweegt. Dan kunnen ze dus elkaars luchtverplaatsing in de kast (deels) opheffen.

Hier is op zich het zelfde aan de hand als bij een kast met open achterkant... alleen dwing je het geluid directer naar voren.
In de praktijk (met die mondharmonica tenminste) kwam er juist veel meer laag uit. Het kan zo'n geval zijn van praktijk en theorie die totaal niet op elkaar aansluiten... komt bij geluid jammerlijk veel voor.

Als theorie en praktijk niet overeen komen is de theorie niet goed of wordt niet goed toegepast. Een speaker beweegt net zo goed vooruit als achteruit, daarom zitten ze in een kast, want anders zouden de frequenties elkaar gewoon doen uitdoven. Bij een openback cab komt het geluid er van de achterkant uit en worden, naar gelang de ruimte, plaatsing etc. bepaalde frequenties versterkt of afgezwakt wat veel invloed heeft op de toon, maar als er twee geluiden van voren komen dan denk ik dat er veel interferentie is, die bas reflex poorten zijn ook buizer die diep van achteruit de kast komen en niet gewoon gaten in de voorkant omdat het niet werkt.

Ik sta er nu nog een beetje sceptisch tegenover, maar je weet maar nooit hoe het werkt in de praktijk, enorm belangrijk hierbij is natuurlijk de diepte/volume van de cab etc.

pimmetje
14 juli 2004, 01:53
Ik sta er nu nog een beetje sceptisch tegenover, maar je weet maar nooit hoe het werkt in de praktijk, enorm belangrijk hierbij is natuurlijk de diepte/volume van de cab etc.

Ik heb 't idee dat jij er TE veel over nadenkt.
Het is goed bij het bouwen van geluidscrap om een beetje na te denken wat je doet en daarbij kan ook het lezen van verschillende ideeën over de beste methodes helemaal geen kwaad. Anders moet je zo veel hout weggooien :D.

Maar vergeet niet dat sommige van de best klinkende combo's en speakerkasten gewoon hun eigenschappen hebben gekregen omdat bijvoobeeld bepaalde materialen toevallig in voorraad waren... omdat het de kleinst mogelijke kast was om alles in te proppen... omdat het er leuk uit zag... etc.

En de andere kant... er zijn ook kasten waar hele wiskunde- en natuurkunde faculteiten op los zijn gelaten die helemaal nergens naar klinken. Ze kunnen je dan voorrekenen en met meet-apparatuur laten zien dat het 't beste geluid is in deze wereld. Maar dan hoeft 't zeker volgens mijn of jouw normen nog niet lekker te klinken.

Negative K3 fan
14 juli 2004, 02:03
wow ik heb het gevoel dat wij dit al eens eerder hebben besproken ofzo. Maar toch heb je ergens wel een punt, ik ben nu wel benieuwd hoe dat idee klinkt. Maar sommige dingen zijn soms te erg, zoals gewoon gaten in de baffle, dat kan gewoon neit goed gaan. Ik kan je iig wel verzekeren dat daar geen lekkere chuggah chuggah uit komt.