PDA

View Full Version : Semi-akoustische gitaar versterken



WouterD
19 juni 2011, 14:27
Hallo,
Ik denk eraan een versterker te kopen voor mijn Yamaha APX-5A.
En komende week ga ik een Maton EBG808TE kopen.
Alleen nu wil ik hier en daar ook wel eens optreden, en misschien een effectje erbij (zoals reverb,delay). Wat kan ik nu het beste kopen? een versterker (als in, dat ergeluid uit komt) of zo pre amp ( als in, je moet er nog wel ff een jackje in doen).
Als ik iets verkeerd heb genoemd, sorry :P
ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven

Groetjes,
Wouter

-Martijn-
19 juni 2011, 14:31
Ik zou een versterker nemen, dan kan je ook optreden op plaatsen waar geen geluidsman en PA systeem is.
Uit je post is het mij eerlijkgezegd niet helemaal duidelijk of je wel weet wat een preamp is.

WouterD
19 juni 2011, 14:33
ik zit net te denken, preamp zit in je gitaar :P

Cue Zephyr
19 juni 2011, 14:33
De pre-amp heeft controls voor volume en ook meestal een EQ erop zitten. Een enkel keertje ook één of meer effecten. Maar, deze moeten dus naar de mixer gestuurd worden en dát signaal gaat dan naar de PA.
Bij een versterker heb je in feite je eigen PA-systeem.

Nee, de pre-amp hoeft niet in je gitaar te zitten.
Wat ik beschreef noemt men ook wel een DI-box.

LaurentB
19 juni 2011, 14:38
Denk er wel aan dat je een specifieke versteker voor akoestische gitaar nodig hebt. Via een PA kan zeker ook, maar je moet wel zeker weten dat er iemand aan de knoppen zit die weet hoe je dat afstelt, want anders klinkt een versterkte akoestische gitaar afgrijselijk.

-Martijn-
19 juni 2011, 14:40
Op wat voor soort plekken treed je meestal op?

WouterD
19 juni 2011, 14:42
oke, maar dus ik heb een versterker nodig zeggen jullie, oke :D
Welke type, hebben jullie suggesties?
optredens: denk aan, scholen,feestjes niet echt grote "optredens" ofzo

-Martijn-
19 juni 2011, 14:57
Op dat soort plekken zal vaak geen PA systeem zijn, dus ik zou inderdaad voor een versterker gaan.
Gezien de Maton die je gaat kopen zou ik wel meteen een goede nemen, anders is het zonde van die gitaar. Kijk bijvoorbeeld eens naar AER. Voor meer suggesties eventjes zoekfunctie gebruiken.

WouterD
19 juni 2011, 15:43
nou, die AER dingen zijn zeker duur, na die Maton moet ik maar weer eens gaan sparen, want ik wil natuurlijk wel goede kwaliteit :)

Jedeel
19 juni 2011, 16:43
nou, die AER dingen zijn zeker duur, na die Maton moet ik maar weer eens gaan sparen, want ik wil natuurlijk wel goede kwaliteit :)

Schertler is ook een optie. Ook prijzig maar (hou mij ten goede) vergelijkbaar met AER.
Zoals al hierboven is gezegd.... beter doorsparen... want het is zonde om je Maton op een 'mindere' versterker aan te sluiten.
In het sub-forum van Akoestische gitaren zijn ook de nodige topics over versterkers voor akoest. geweest.

WouterD
19 juni 2011, 16:54
mijn school heeft volgens mij wel een PA systeem, maar waar zou ik dan aan moeten denken? (en is dit duurder?)

-Martijn-
19 juni 2011, 17:02
Om het werkend te krijgen heb je niks nodig, dat wordt allemaal wel voor je geregeld dan.

WouterD
19 juni 2011, 17:06
Ja, dat is opzich ook nog wel logisch ja. haha!
Dinsdag of Woensdag maak ik nog even een post aan van mijn gitaar! :D

Groetjes!
(ideen voor versterkers altijd welkom :) )

Petur
19 juni 2011, 17:40
Let bij het kijken naar versterkers ook ff op de mogelijkheden, vaak zat kun je deze gewoon doorschakelen naar je PA als die wel aanwezig is! Goede versterker is voor jezelf sowieso fijn, omdat je dan bij het gebruik van PA ook gewoon lekkere monitoring hebt. En zo'n mooie gitaar verdient zeer zeker een mooie versterker, succes!