PDA

View Full Version : Gaten in speakerbaffle??



peter_heijnen
19 juni 2011, 12:26
Als ik mijn 1x12 combo schuin zet om hem op mijn oren te richten dan ontstaat er natuurlijk een soort stolp waar de warmte van de buizen niet uit weg kan. Nu dacht ik, ik boor gewoon wat gaten in de baffle boven de speaker waardoor de lucht kan doorstromen.

Kan ik ongestraft boren of kan er toch een adder onder het gras zitten?

guitarnijboer
19 juni 2011, 13:08
Ik zou niet zo bang zijn voor een beetje warmte. Schuin zetten moet gewoon kunnen zonder extra voorziening en kan geen kwaad. Je zoekt naar een oplossing voor een niet bestaand probleem. Maar goed, sinds ik inmiddels wel door heb dat vrijwel iedereen op dit forum tegen iedere redenering in vast blijft houden aan de eigen overtuiging, schuif ik dit maar terzijde. Jou versterker wordt dus te warm. :-)

Gaten boren in de speakerbaffle heeft gevolgen voor de weergave van je geluid afhankelijk van de grote van de gaten en hoeveelheid gaten. Daarnaast is het moeilijk omkeerbaar.

Een ventilatortje plaatsen lijkt me een beter idee.

bass blom
19 juni 2011, 13:14
de aloude twin en andere fenders konden daar toch ook gewoon tegen?

peter_heijnen
19 juni 2011, 15:07
Je versterker kan er ook tegen, maar voor de lange termijn is minder warmte sowieso beter.

Pepe
19 juni 2011, 15:19
Warmte gaat naar boven en als bij jou de buizen naar beneden steken zou ik hem ondersteboven schuin zetten en gaten in het chassis boren, de speaker uitslag zorgt dan voor de ventilatie.

Dat, of zoals Nijboer voorstelde, een ventialtor van een paar euro maar dat ziet er niet zo grappig uit natuurlijk.

peter_heijnen
19 juni 2011, 19:52
He dat is het betere outside the box werk!

Op een snabbeltje kan ie gewoon schuin, maar thuis staat dat ding hele dagen aan en zet ik hem gewoon op zijn koppie.

Thx Pepe.

JohnLord
23 juni 2011, 20:05
Op thuisvolume zal de warmteproductie toch wel mee vallen hoop ik, en anders ben ik blij dat ik je buurman niet ben :)

peter_heijnen
23 juni 2011, 21:03
Vroeger was het niet leuk om mijn buurman te zijn, niet echt keihard maar wel de godganse dag door. Tegenwoordig maak ik nauwelijks herrie, maar het wordt toch erg warm met die buisjes.

Anyway, op zijn koppie werkt prima en stroomt alle warmte mooi weg van de amp.
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/opzijnkop.jpg

Pepe
23 juni 2011, 21:15
He, je hebt de GT 30?
Is die amp van Marktplaats, 2 jaar geleden? Althans, zoveel GT's zijn er niet in Nederland.
Ik was zooooo close met de verkoper... haartje...

peter_heijnen
24 juni 2011, 12:45
Nee geen 30 maar de soul-o-single. Zijn er idd weinig van en op zijn kop zie je ze nog minder... :)

Die 30's zijn ook mooi, waar ging de deal op mis dan?

Pepe
24 juni 2011, 20:33
Geen idee, zal wel de root of all evil zijn, zoals altijd.

Wat me zo aanspreek in die Soul O's is een goed geluid in een small package. Mijn oensenbor hou er weer eens mee op us o zover even.

peter_heijnen
24 juni 2011, 20:58
Dat was ook mijn reden dat ding aan te schaffen, het mini formaat.

Dat mini boardje op de foto schuif ik er zo achterin en dan is er nog plaats voor een tandenborstel en twee onderbroeken, volledig tourwaardig dus! :)

Pepe
28 juni 2011, 01:55
Ahja, de reden voor mij voor een ceriatone lightning, 18 kg blazing terror maar twinkelend als sterretjes bij volle maan als het moet.
Afijn.
Ik heb de truuk met omgekeerde amp ook bij de Fender 600 toegepast, die staat vaak urenlang aan en verdomd, het werkt prima.

peter_heijnen
28 juni 2011, 14:58
Voor je het weet is het een hype.. :)