PDA

View Full Version : verschil Fender en Gibson



xSophie
19 juni 2011, 11:55
Misschien een beetje rare titel, maar ik zit er over te denken om een Les Paul Junior aan te schaffen. Opzich heel leuk maar ik heb jaren lang eigenlijk alleen maar op Fender achtige gitaren gespeelt. Dus mijn vraag is Hoe groot is het verschil nou qua gewicht, neck etc?

Orbis
19 juni 2011, 13:12
Ik weet niet op wat voor Fender je hebt gespeeld? Als je van een Telecaster afkomt, zal een Les Paul niet erg zwaar zijn. Heb je een Strat daarentegen, dan zal de LP vies tegenvallen qua gewicht. Verder kun je denk ik wel in zijn algemeenheid zeggen dat halzen van LPs iets forser zijn dan die van de gemiddelde Fender, dat moet je liggen. Bovendien zijn de halzen van Gibsons korter dan die van Fenders (m.u.v. de Jaguar of Mustang, ik weet zo even niet welke), dus dat zal een kleine vertaalslag opleveren. Het benden gaat daardoor wel net weer wat lichter omdat er minder spanning op de snaren staat.
En Gibsons hebben natuurlijk humbuckers terwijl Fender zich meer op single coils richt. Dat scheelt voor het geluid natuurlijk ook een hoop.

Buzzel
19 juni 2011, 13:29
Je hebt het verschil zo door als je een Fender en een Gibson naast elkaar vergelijkt.

xSophie
19 juni 2011, 13:40
Nou ik speel op een strat en op een tele, en verder heb ik ook nog een p-bass.

Buzzel
19 juni 2011, 13:43
Kijk, je kan het best naar een winkel toe wandelen, rijden of fietsen. En daar een les paul en een strat pakken, dan merk je het verschil snel genoeg.

Pepe
19 juni 2011, 13:48
I Als je van een Telecaster afkomt, zal een Les Paul niet erg zwaar zijn. Heb je een Strat daarentegen, dan zal de LP vies tegenvallen qua gewicht. .

Zo, dat is stellig? Er zijn strats van over de 4 kilo en er zijn teles van 2.5 kilo maar het omgekeerde komt ook voor.

Een Lpjunior is over het algemeen een licht gitaartje. Het grootste verschil voor het gevoel is de mensuur en de vlakkere radius. Geluid is wat dikker maar met je volumeknop gedimd komt het aardig in de buurt van een fender single coil.

Mitch
19 juni 2011, 14:45
Ik zou zelfs willen beweren dat van de moderne productie Gibsons de LP Junior misschien nog wel het dichtst bij 'een Fender' ligt (meer precies een Telecaster) qua sound. Bespeelbaarheid is toch best anders, zie de beschrijving van Pepe. Het vult elkaar prettig aan.

Pepe
19 juni 2011, 14:55
Dat het veel op een tele lijkt had ik BIJNA willen zeggen. Oh oh oh, wat zijn we het weer eens Mitch.
Misschien maar weer eens wat zelf ingenomen controversieels beledigends ergens posten een dezer dagen. :seriousf:

Mitch
19 juni 2011, 15:05
Goed plan, kom ik het nog effe aandikken :D

Anyway: er zit door de variatie in elementen wel redelijk wat verschil in het versterkte geluid van Juniors. Ik ben ze zowel behoorlijk compressed maar ook heel open tegen gekomen. Heel middy, redelijk neutraal maar ook wat trebly. De laatste categorie staat dan wat dichter bij een Tele op het brugelement. Dat maakt dat je ze zéker even moet uitproberen.

xSophie
19 juni 2011, 17:04
Nou ja voor een Gibson heb ik geen geld, was het maar zo'n feest. Het wordt zowieso een Epiphone. Voor het geluid wil ik zowieso naar de winkel en dan kan ik 'm ook gelijk vasthouden. Het enige wat ik wil weten of de overstap van een Tele of Strat naar een Les paul junior onwijs groot is.

bass blom
19 juni 2011, 17:08
overstappen is minder lastig dan afwisselen (mensuurlengte)

Mitch
19 juni 2011, 17:20
Ook dat overstappen went. Maar ook dat is persoonlijk. In het begin vond ik het verschil tussen Fender en GIbson mensuur lastig, maar later niet meer. Van een platte naar een bolle radius, of een bredere hals of smallere hals, vind ik nog steeds lastig. Maar anderen hebben daar weer geen moeite mee. Geen keiharde regel voor dus.

johanb
20 juni 2011, 10:31
Het grote verschil vind ik dat bij een fender ik mijn rechterhand altijd boven de snaren moet laten zweven en bij een gibson mijn rechterhand laat rusten net op/achter de brug(speelt voor mij beter)

INOXROX
20 juni 2011, 10:40
Het grote verschil vind ik dat bij een fender ik mijn rechterhand altijd boven de snaren moet laten zweven en bij een gibson mijn rechterhand laat rusten net op/achter de brug(speelt voor mij beter)

same here ....

Tristan
20 juni 2011, 13:48
De Epiphone Les Paul Junior heeft volgens mij een humbucker, dat klinkt toch wel wezenlijk anders.
Ik weet niet wat je budget is, maar is een Faded niks voor je?

xSophie
20 juni 2011, 20:29
De Epiphone Les Paul Junior heeft volgens mij een humbucker, dat klinkt toch wel wezenlijk anders.
Ik weet niet wat je budget is, maar is een Faded niks voor je?

Nou ik ging voor de epiphone les paul junior, want een gibson... nee daar heb ik echt het geld niet voor.
En waar ik eigenlijk voor wil gaan is een beetje Green day sound, of iig rock. Volgens mij is de billie joe armstrong signature les paul junior ook met de elementen zo gedaan dat de p-90 pickups toch een beetje als een humbucker klinken.

Mitch
20 juni 2011, 22:57
Ja, nou....da's werkelijk het raarste pickup dat GIbson ooit heeft ontworpen. De H90 noemden ze 't geloof ik. Het is géén P100. Het is wel iets met een dubbele spoel, maar hij is dus niet hum-cancelling. Raar ding. Dan ben je nog beter uit met een Epi. En wat Tristan zegt, de laatste versie is geloof ik inderdaad met humbucker. Geeft niks, kun je makkelijk nog 's wat anders in steken als je wil. En ze zijn lekker stil op een beetje gain zoals je dat voor Green Day zal willen.

xSophie
20 juni 2011, 23:11
Ja, nou....da's werkelijk het raarste pickup dat GIbson ooit heeft ontworpen. De H90 noemden ze 't geloof ik. Het is géén P100. Het is wel iets met een dubbele spoel, maar hij is dus niet hum-cancelling. Raar ding. Dan ben je nog beter uit met een Epi. En wat Tristan zegt, de laatste versie is geloof ik inderdaad met humbucker. Geeft niks, kun je makkelijk nog 's wat anders in steken als je wil. En ze zijn lekker stil op een beetje gain zoals je dat voor Green Day zal willen.

Die ik heb gezien is in ieder geval met humbucker.
http://www.dv247.com/assets/products/65930_l.jpg

Voor deze ga ik dan.

Mitch
20 juni 2011, 23:26
Moet je doen, witte Juniors zijn cool :D

xSophie
20 juni 2011, 23:30
Moet je doen, witte Juniors zijn cool :D

Zowieso. De blauwe versie vond ik toch wel heel erg worden. De zwarte heeft ook wel z'n charme, maar ik heb alleen maar zwarte gitaren. De sunburst vond ik gewoon lelijk met die witte rand rond de humbucker.

Koeloe
20 juni 2011, 23:42
Die ik heb gezien is in ieder geval met humbucker.


Waar heb je deze gezien dan? Ik kan hem niet vinden bij de bekendere winkels. Ik kom alleen een Melody Maker tegen met 1 humbucker.

xSophie
20 juni 2011, 23:52
Waar heb je deze gezien dan? Ik kan hem niet vinden bij de bekendere winkels. Ik kom alleen een Melody Maker tegen met 1 humbucker.

Rockpalace, dat is voor mij de winkel die het dichste bij zit.

Tristan
21 juni 2011, 01:49
Oh ja, daar is 'ie 99 euro, dus dan zou ik voor die gaan inderdaad, ik hoop dat ze er meerdere hebben zodat je de beste eruit kan halen.
Veel succes! :)