PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar: intonatie klopt niet



mickvdv
19 juni 2011, 02:58
Hallo,

Recent heb ik een nieuwe gitaar gekocht; een budget model Yamaha F310.

Vandaag ben ik erachter gekomen dat o.a. bij de 12de fret de intonatie van de gitaar compleet verkeerd is.

De lage E, A en B zijn bij de 12 fret vals, terwijl de rest van de snaren bij de 12e fret vrijwel zuiver is. Ik weet dat het een enorm goedkope gitaar is, maar voor mij voldoet hij, op dit mankement na.

Is hier iets aan te doen? Is dit te verwachten bij z'n goedkope gitaar? Valt dit onder garantie?

Ik heb er al aan gedacht om er nieuwe snaren op te leggen. De snaren die er nu op zitten zijn vanaf de winkel en misschien al 200 keer bespeeld. Kan het aan de snaren liggen?

Met vriendelijke groet,
Mick van der Vegt

Muzieknono
19 juni 2011, 07:28
Bij veel gitaren is de intonatie niet optimaal, knappert die het hoort, nieuwe snaren gaan het probleem niet oplossen, het is vaak een brug probleem en een andere gitaar zal ook intonatie problemen geven, de echt dure gitaren zijn niet voor niets zo duur, denk niet dat je meer mag verwachten van een budget gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
19 juni 2011, 08:16
Ik ben het niet met de vorige spreker eens. ten eerste is een zuivere intonatie gewoon een essentieel punt van een gitaar, net zoiets als niet-lekke banden op een auto en zelfs op een goedkope Dacia verwacht je dat je géén lekke banden hebt als je hem uit de showroom rijdt.
En die Yamaha mag goedkoop zijn, het is wèl een echte gitaar en geen speelgoed en moet als zodanig functioneren.

Nu weet ik niet hoe nauwkeurig jouw gehoor is, maar erg oude snaren kunnen inderdaad wel wat onzuiver worden op die manier.

De beste manier om de intonatie te controleren is om de flageolet op de 12e positie te vergelijken met de gefrette noot op die plek, die moet hetzelfde zijn. Of heb je dat ook gedaan?

Wat verder nog een punt kan zijn, en dat is wèl iets dat bij veel gitaren, en zeker de goedkopere, voorkomt, is dat de actie te hoog staat, daar kan de intonatie ook onzuiver van raken. In dat geval moet het brugzadel wat lager geschuurd worden (na eerst de hals goed afgesteld te hebben).

mickvdv
19 juni 2011, 11:20
@muzieknono: ik snap dat de intonatie wat verkeerd kan zijn. Maar dit is gewoon vreselijk om aan te horen, boven de 12e fret (en daarvoor ook al iets) is de gitaar niet te bespelen. Ik ben niet de enige die het hoort, een vriend van mee heeft hetzelfde bij mijn gitaar.

Ik heb het getest met een stemapparaat op mijn iphone: n-Track Tuner (http://ntrack.com/ios-tuner.php).

Hij geeft:
bij lage E snaar een afwijking van + 2%
bij de A een afwijking van + 1%
bij de D een afwijking van + 0.7%
en bij de G een afwijking van - 0.5%
de B en de hoge E zijn zuiver.

Ik heb geen idee wat flagolet is. Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Maar ook bij andere fretten is de intonatie iets verkeerd, in het begin nauwelijks hoorbaar maar naar mate je verder op de hals komt wordt het steeds erger.

De actie is naar mijn mening prima, op mijn klassieke is de actie vele malen hoger (maar dat hoort geloof ik). Zelf heb ik geen idee hoe ik die moet aanpassen. Maar dat zou toch niet zo'n groot verschil maken. Op mijn redelijk budget klassieke gitaar, die toch al (+-) 30 jaar oud is, is de intonatie praktisch perfect als ik het met mijn stem apparaat check.

Zeker omdat de gitaar nieuw is (heb hem net een maand) vind ik eigenlijk dat dit gefixed moet worden of dat ik mijn geld terug moet krijgen.

LaurentB
19 juni 2011, 11:34
Een flageolet maak je door je vinger op de snaar boven de 12e fret te leggen (niet indrukken), aan te slaan en dan je vinger direct los te laten. Die toon moet hetzelfde zijn als de gefrette toon.

Hele procenten afwijking is inderdaad veel, dat hoor je duidelijk.

Misschien is er wel een meetfout gemaakt bij het bevestigen van de brug op het bovenblad, als het zo erg is, of misschie zit-ie scheef. Dat komt erg nauw, 1 of 2 mm verschil hoor je al. In dat geval zou je beslist de gitaar moeten kunnen inruilen.
Dat kun je controleren door de afstand van de topkam naar de 12e fret te meten, die moet precies hetzelfde zijn als die van de 12e fret naar het zadel (dat witte stukje plastic waar de snaren overheen lopen op het bovenblad).

Een andere mogelijkgeid is een getordeerde hals.

Hoe dan ook, zo onzuiver mag een gitaar niet zijn, ga er eens mee terug naar de winkel en laat ze het zelf eens testen.


@muzieknono: ik snap dat de intonatie wat verkeerd kan zijn. Maar dit is gewoon vreselijk om aan te horen, boven de 12e fret (en daarvoor ook al iets) is de gitaar niet te bespelen. Ik ben niet de enige die het hoort, een vriend van mee heeft hetzelfde bij mijn gitaar.

Ik heb het getest met een stemapparaat op mijn iphone: n-Track Tuner (http://ntrack.com/ios-tuner.php).

Hij geeft:
bij lage E snaar een afwijking van + 2%
bij de A een afwijking van + 1%
bij de D een afwijking van + 0.7%
en bij de G een afwijking van - 0.5%
de B en de hoge E zijn zuiver.

Ik heb geen idee wat flagolet is. Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Maar ook bij andere fretten is de intonatie iets verkeerd, in het begin nauwelijks hoorbaar maar naar mate je verder op de hals komt wordt het steeds erger.

De actie is naar mijn mening prima, op mijn klassieke is de actie vele malen hoger (maar dat hoort geloof ik). Zelf heb ik geen idee hoe ik die moet aanpassen. Maar dat zou toch niet zo'n groot verschil maken. Op mijn redelijk budget klassieke gitaar, die toch al (+-) 30 jaar oud is, is de intonatie praktisch perfect als ik het met mijn stem apparaat check.

Zeker omdat de gitaar nieuw is (heb hem net een maand) vind ik eigenlijk dat dit gefixed moet worden of dat ik mijn geld terug moet krijgen.

mickvdv
19 juni 2011, 12:09
Ok, Ik ga dinsdag naar feedback met de gitaar.

Thnx voor de hulp!

mickvdv
19 juni 2011, 15:53
Na wat over de snaren heen poetsen met mijn handen is bij de D snaar de afwijking bijna weg, en bij de lage E met 0.5% afgenomen. Ik denk dat het dus toch aan de snaren ligt. Al lijkt het me wel raar.

Heb bij stringweb snaren besteld (Martin .012), hopelijk komen die morgen binnen en dan kijken of de afwijking dan weg is. Dat scheelt me weer een fietstocht van een uur. Fingers crossed!

Jedeel
19 juni 2011, 16:37
Heb bij stringweb snaren besteld (Martin .012), hopelijk komen die morgen binnen en dan kijken of de afwijking dan weg is. Dat scheelt me weer een fietstocht van een uur. Fingers crossed!

Ik hoop het voor je! :)

vederlicht
19 juni 2011, 22:20
Laat even weten s.v.p. hoe dit gaat aflopen.
succes,
Vederlicht♫

Fenderfan
19 juni 2011, 22:54
Ja, maar eh...wacht eens even. Wat jij hieronder aangeeft is toch gewoon een slecht gestemde gitaar?! Dit zijn afwijkingen op open snaren gemeten. Of niet?
Als je niet weet wat een flageolet is , dat weet je waarschijnlijk ook niet of hij werkelijk vals is.

Ik heb het getest met een stemapparaat op mijn iphone: n-Track Tuner.

Hij geeft:
bij lage E snaar een afwijking van + 2%
bij de A een afwijking van + 1%
bij de D een afwijking van + 0.7%
en bij de G een afwijking van - 0.5%
de B en de hoge E zijn zuiver.

mickvdv
19 juni 2011, 23:22
Ik heb mijn gitaar eerst gestemd (dus de open snaren). En toen de 12e fret ingedrukt en de snaar aangeslagen en dat nogmaals gemeten met die tuner.

De gitaar is dus 100% zuiver op de open snaren en niet meer zuiver bij de 12e fret.

-Martijn-
19 juni 2011, 23:27
Maar is de flageolet op de 12e positie ook vals?

Harald
20 juni 2011, 08:39
De flageolet zal altijd kloppen, zelfs als je een snaar over twee willekeurig geplaatste lucifers spant. Dat is gewoon een stukje natuurkunde. De flageolet halverwege de snaar is de toon van de open snaar, maar dan een oktaaf hoger.

Bij de intonatie van gefrette tonen kan natuurlijk ook nog van alles mis gaan wat weinig met de gitaar te maken heeft. Als ik .08 op mijn elektrische gitaar zet is het een drama om niet vals te spelen, simpelweg omdat ik thuis vooral akoestisch op .012 en .013 speel. Ben dus gewend om net iets harder te duwen. Daar moet ik bij gitaren met dunne snaren echt op letten. (zo heb ik een neef die een 12 string had die ontiegelijk zwaar speelde. Als hij op mijn eerste elektrische gitaar speelde was het gewoon loeivals. Puur door de bankschroef benadering die het spelen op een slecht afgestelde gitaar hem had opgeleverd.) Ander punt is dat je soms per ongeluk de snaren een heel klein beetje opduwt bij het fretten. Dat levert natuurlijk ook problemen op. Bij dunne snaren en/of een hoge aktie is de kans dat dat gebeurt ook net wat groter. Het is dus wel belangrijk dat het fretten bij zo'n check goed gebeurt.

Gefret op de 12e positie hoor je dezelfde toon te krijgen. Dat is bij een elektrische gitaar met aparte zadels per snaar perfect af te stellen. Als je kijkt naar een elektrische is het meestal geen rechte lijn waarop die zadels staan.) Bij een akoestische gitaar heb je doorgaans een zadel (hoe heet dat ding ook alweer) die uit één of max. 2 stukken bestaat. Dat zadel is relatief dun, en staat meestal een beetje scheef om de verschillen tussen de bas en hoge snaren op te vangen. Bij gitaren met 2 zadels zie je eentje voor de hoogste twee snaren, en een andere voor de 4 lage. Dit heeft met die intonatie te maken. Aangezien de zadels vrij smal zijn is er relatief weinig ruimte om de intonatie echt veel bij te stellen, maar er is wel iets mogelijk. Bij sommige gitaren zoals oudere Ovations, of die Gibson klassieke elektrische gitaar waar Mark Knopfler Private Investigations op speelt, zie je soms heel brede kammen. Weet niet of dat met de pickup die eronder zit te maken heeft, of dat het idee was dat je de boel dan beter kunt intoneren.

Als je intonatieproblemen hebt is de eerste check altijd de snaren. Hoe gelijkmatiger ze zijn (zelfde gewicht per lengte) hoe beter het is. Heb je vuile snaren, of verroeste snaren, dan levert dat problemen op. Echt lekker spelen is dat meestal ook niet. Voordat je ook maar iets gaat vijlen dus eerst een nieuw setje snaren op die gitaar (met de dikte van de snaren die je gaat gebruiken) en opnieuw kontroleren. Vaak lost dat al een heel eind van het probleem op. Ga je met oude snaren de boel intoneren, zou het zomaar kunnen dat het niet meer blijkt te kloppen als je de snaren vervangt.

Is de aktie erg hoog dan maakt dat de intonatie ook tricky, begin dan eerst met de aktie van de gitaar aan te (laten) passen.

Blijft het dan niet kloppen kun je verder (laten) kijken in hoeverre er bij de kam of de brug nog problemen zitten die verholpen kunnen worden.

Bij een nieuwe gitaar gewoon laten doen door de winkel waar je hem gekocht hebt.

Fenderfan
20 juni 2011, 21:58
Ik heb mijn gitaar eerst gestemd (dus de open snaren). En toen de 12e fret ingedrukt en de snaar aangeslagen en dat nogmaals gemeten met die tuner.

De gitaar is dus 100% zuiver op de open snaren en niet meer zuiver bij de 12e fret.

Ahah. Nee dan klopt het wel idd. Het is niet persee nodig te testen met een flageolet. Zoals jij het doet kan het ook.

Maar goed. gewoon terug brengen dat ding. Zelfs een gitaar van 100 euro moet in beginsel toonzuiver staan.

mickvdv
21 juni 2011, 15:23
Heb de lage E snaar vervangen (de rest doe ik nog). Jesus wat was die snaar een k*twerk! Ik had natuurlijk nog nooit een western snaar vervangen, enkel klassiek. Maar ik had naar de handleiding (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten.) op dit forum gekeken en het leek allemaal heel makkelijk. Bij de klassiek was het knoopje aan de tuner de moeilijkheid. Bij de western was het dat witte knopje bij het klankgat. Ten eerste kreeg ik het ding er niet uit, daarvoor heb ik een steeksleutel maatje 7 en wat tissues om het krassen te beperken voor gebruikt. Na flink wat wrikken kwam het ding er eindelijk uit. Toen de snaar erin gedaan en dat ding aangedrukt. Maar dat pinnetje bleef er elke keer als ik de snaar op spanning bracht uit floepen. Na wat rommelen zit hij er in. Ik heb geen idee wat ik anders gedaan heb, maar hij blijft zitten.

Dus alle snaren weer gestemd, en daarna de 12e fret gecheckt. De afwijking is nu 0.2% op de E snaar, de rest ga ik nog vervangen en checken). Voor mij is 0.2% zeer acceptabel, mijn klassieke met nieuwe snaren zit op 0.1 ~ 0.2%, dus het probleem lijkt me opgelost.

Nu de rest van de snaren vervangen! Maar eerst ik ga wat op de gitaar spelen om te checken of dat het ding er niet de opnieuw uit springt.

Ik hoorde van een vriend van me dat je de snaren het beste omstebeurt kan vervangen, dit zou beter voor de hals zijn. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp / adviezen!

Harald
21 juni 2011, 15:33
Op zich is het spanningsverschil minder als je de snaren per stuk vervangt, theoretisch zou dat dus fijner moeten zijn voor de hals. Praktisch gezien, als een gitaarbouwer aan je gitaar sleutelt gaan de snaren er vaak ook vanaf (iig los). Zal dus wel meevallen. Ik zou de gitaar geen dagen zonder snaren laten staan als het te vermijden is, maar bij vervangen gooi ik meestal eerst alle snaren eraf, en zet dan pas de nieuwe erop. Kan ik gelijk de hals, en het stuk onder de snaren schoon maken. Werkt ook iets sneller, en de rommel van de oude snaren is wat beter te managen.

Wat betreft pinnetjes die eruit wippen, kan voorkomen bij het opzetten. Maar dan moet je het pinnetje even ingeduwd houden terwijl je de snaar aanspant. Zit de spanning er eenmaal op, lijkt de kans mij klein. Is me iig nog nooit overkomen. Pinnetjes kunnen een enkele keer goed vast zitten. Een snarenwinder heeft vaak iets wat je onder de rand van het pinnetje kunt steken, met een tangetje kan ook, maar dan heb je kans dat het pinnetje beschadigd. Je kunt ook proberen het pinnetje er van binnenuit uit te duwen. Maar dat is niet fijn voor je vinger.

Bij plastic pinnetjes niet zo'n punt trouwens, kan de moeite lonen om te vervangen door benen pinnen. Ziet er beter uit, en zal ook de klank (licht, dat wel) enigzins verbeteren. Zelfde geldt trouwens voor zadel en topkam. Zijn kleine dingen, maar kan de moeite lonen. Zadel en kam kost wel gelijk iets meer. Pinnetjes is een kleine investering.

mickvdv
21 juni 2011, 16:02
Ik heb geen snarenwinder, dus die zal ik dan bestellen.

Welke pinnetjes moet ik hebben voor mijn gitaar (= dus een Yamaha F310). Passen ze allemaal? Of zijn er verschillende maten?

Het zadel en de kam ga ik niet laten vervangen, ik heb geen idee hoe dat moet. En als ik het laat doen ben ik waarschijnlijk meer kwijt dan de gitaar kost.

Ik ga geen risico nemen met de hals, het is een goedkope gitaar en er zit dus waarschijnlijk goedkoop hout in. Het lijkt me dat dat waarschijnlijk minder goed tegen de spanningsverschillen kan als een duurdere variant.

Harald
21 juni 2011, 17:57
Er zijn verschillende maten pinnen. Beste even navragen in de winkel. Mocht je nog een onderhouds/afstelbeurt bij de gitaar te goed hebben, zou ik dan kijken of ze de pinnen kunnen vervangen. Dan weten ze ook wel wat er in kan. Bij geen onderhoudsbeurt, gewoon even wachten tot je weer eens bij die winkel bent, en dan vragen.

De kam vervangen is wat meer werk, daar zit meer vijlwerk aan, en vaak zit de kam ook nog vastgeplakt. zadel zit normaal los in de gitaar. Alleen moet het nieuwe zadel op maat gevijld worden. Ook dat is het beste te combineren met een afstelbeurt. Dan heb je eigenlijk nauwelijks extra werk eraan. Qua materiaalkosten kost dat niet zoveel doorgaans.


Pas nog een post gezien van iemand die zijn Maton zo'n upgrade gegeven had, het scheelt wel. Maar verwacht geen wonderen van klankverschil (uiterlijk scheelt trouwens wel, vergeleken met die plastic dingen) maar het scheelt allemaal wel iets. Oude of nieuwe snaren levert meer verschil op qua sound trouwens. Walrus ivoor is voor zo'n gitaar wat over the top, net als messing. Been is goed te betalen.

mickvdv
21 juni 2011, 18:35
Ok thnx, ik zal het als ik in de feedback kom wel even vragen. Het uiterlijk vind ik eigenlijk nu al prima, de klank gaat niet heel veel beter worden, maar als het een drol kost zet ik er wel van die pinnen van been in.

Bij het stemmen heb ik de g snaar gebroken :(. Ik haalde het met de b snaar door elkaar en draaide te ver door, dus PATS BOEM en gebroken was hij. Heb de oude g snaar er weer opgezet, en bestel een nieuwe snaar (en meteen een xtra pakje snaren:D).

Maakt het voor mijn gitaar veel uit als ik duurdere snaren neem? D'addario is veel duurder dan martin wat ik nu heb?

Na het helemaal fijnstemmen van de gitaar de intonatie getest en die is goed:crazyhappy: Alles binnen +0.2% en -0.2% en de eerste 2 snaren zijn 0% afwijking. Behalve natuurlijk de g snaar, maar dat is de oude.

Ook merk ik echt het verschil in geluid, veel meer dan ik verwacht had. De nieuwe snaren klinken een stuk beter.

BEDANKT VOOR JULLIE HULP!!:chicken:

Grtz!

Harald
21 juni 2011, 19:09
Snaren is heel persoonlijk en hangt ook nog van de gitaar af. Wil je juist een heel helder geluid, of juist niet? (Michael Hedges hield niet van nieuwe snaren, vond hij maar raar klinken. Ik had dat vroeger ook.) Martins vind ik vaak prima klinken, maar ik hoor ze met een half uur spelen al achteruit gaan. De echte budgetsetjes van 3 of 4 euro zou ik niet doen. Heb wel eens voor de gein zo'n setje meebesteld maar dat beviel niet. Martin etc. is niets mis mee.

DÁddario vind ik vaak wat stroef aanvoelen, maar gewoon veel proberen.

Dure of minder dure snaren, is net wat je wilt, en wat je vergelijkt. Elixer of gecoate d'Addario zijn veel duurder, maar gaan ook langer mee. Wil je niet vaak snaren vervangen is dat een uitstekend alternatief.

Van alles proberen, en onthouden, dan heb je over een jaartje wel een idee. Koop je dan een andere gitaar kan het zomaar helemaal opnieuw beginnen, want de ene gitaar is ook nog eens de andere niet.

FreeGee
22 juni 2011, 08:29
Heb de lage E snaar vervangen (de rest doe ik nog). Jesus wat was die snaar een k*twerk! Ik had natuurlijk nog nooit een western snaar vervangen, enkel klassiek. Maar ik had naar de handleiding (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten.) op dit forum gekeken en het leek allemaal heel makkelijk. Bij de klassiek was het knoopje aan de tuner de moeilijkheid. Bij de western was het dat witte knopje bij het klankgat. Ten eerste kreeg ik het ding er niet uit, daarvoor heb ik een steeksleutel maatje 7 en wat tissues om het krassen te beperken voor gebruikt. Na flink wat wrikken kwam het ding er eindelijk uit. Toen de snaar erin gedaan en dat ding aangedrukt. Maar dat pinnetje bleef er elke keer als ik de snaar op spanning bracht uit floepen. Na wat rommelen zit hij er in. Ik heb geen idee wat ik anders gedaan heb, maar hij blijft zitten.

Dus alle snaren weer gestemd, en daarna de 12e fret gecheckt. De afwijking is nu 0.2% op de E snaar, de rest ga ik nog vervangen en checken). Voor mij is 0.2% zeer acceptabel, mijn klassieke met nieuwe snaren zit op 0.1 ~ 0.2%, dus het probleem lijkt me opgelost.

Nu de rest van de snaren vervangen! Maar eerst ik ga wat op de gitaar spelen om te checken of dat het ding er niet de opnieuw uit springt.

Ik hoorde van een vriend van me dat je de snaren het beste omstebeurt kan vervangen, dit zou beter voor de hals zijn. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp / adviezen!

Als de pinnentjes erg vast zitten is het beter om de snaren los te draaien en dan van binnenuit de pennen terug te duwen. Voorkom je beschadigingen mee.

Als de pin weer loskomt bij het spannen van de snaar komt dit omdat het oogje van de snaar onder het pinnentje zit. Het oogje moet voor het pinnentje komen, tegen het hout aan (er zit een versterking onder het blad). Je moet het snaareind een beetje rondbuigen voor montage waardoor dit makkelijker gaat.