PDA

View Full Version : Elixir snaren



CID-Gibson
18 juni 2011, 21:46
Beste vrienden

Graag wist ik van iemand hier of hij al ervaring heeft met de snaren van Elixire ik heb ze voor het eerste in gebruik en vind dat ze wel wat tijd nodig hebben om in te spelen.
Ik kon ook lezen dat ze voorzien zijn van een laag tegen oxidatie en dat ze langer mee gaan.

Even een reactie van iemand?.

macwilliams
18 juni 2011, 22:26
Ik heb van horen zeggen dat ze erg goed zijn wanneer je zweterige handen hebt. Er zijn vast leden die dat kunnen onderschrijven. Ik zelf heb juist droge handen en sta nooit onder de lampen van een podium omdat ik slechts speel ter vermaak van mezelf en dan komen de zenuwen en het daarbij behorende klamme handen ook niet zo snel. Ik gebruik nu dadario maar ga binnenkort eens een Ernie ball setje proberen.

-Martijn-
18 juni 2011, 22:29
Wat bedoel je met de tijd voor inspelen, dat het lang duurt voordat de rek eruit is? Daar heb ik namelijk nooit last van.
Die coating zorgt er inderdaad voor dat ze langer mee gaan. Ik heb nooit echt zweterige handen, maar ook dan scheelt het veel.

Timotio
18 juni 2011, 22:31
Ik weet of het gaat om de snaren voor de akoestische of elektrische, maar gebruik altijd elixir op m'n akoestische gitaar. Erg fijne snaren met een mooie heldere klank!

Wat bedoel je precies met inspelen? Als je daarmee telkens stemmen bedoeld; daar heb ik zelf geen problemen mee gehad. eigenlijk altijd was het; snaren erop, stemmen en dan later natuurlijk nog een paar keer bijstemmen, maar dat was niet lang ofzo, hooguit een paar dagen.

Ze spelen wel zwaarder dan 'normale' snaren; ze zijn iets stugger, iets dikker volgens mij. Dus voor soleren en bends kan ik me voorstellen dat het allemaal wat meer moeite kost.

Maar ik ben er zeker tevreden mee!

CID-Gibson
18 juni 2011, 22:38
Ik speel ook niet op een podium, maar de man uit de winkel vertelde mij dat deze goed zijn, 6 jaren soldaad zijn heeft wat sporen in me nagelaten dus pak ik wel medicatie voor sommige dingen en zweet dan wel eens in mijn handen, maar MAC als je een naar iets van mij wil luisteren kom dan maar eens op mijn messinger upload ik je wat beste.

computerman@live.be

macwilliams
18 juni 2011, 22:42
Ik speel ook niet op een podium, maar de man uit de winkel vertelde mij dat deze goed zijn, 6 jaren soldaad zijn heeft wat sporen in me nagelaten dus pak ik wel medicatie voor sommige dingen en zweet dan wel eens in mijn handen, maar MAC als je een naar iets van mij wil luisteren kom dan maar eens op mijn messinger upload ik je wat beste.

computerman@live.be

Ik zit helaas echt nooit achter mijn computer maar als je toevallig iets op YouTube hebt staan dan heel graag!

CID-Gibson
18 juni 2011, 22:43
Alleen op mp3 sorry

CID-Gibson
18 juni 2011, 22:48
Ik weet of het gaat om de snaren voor de akoestische of elektrische, maar gebruik altijd elixir op m'n akoestische gitaar. Erg fijne snaren met een mooie heldere klank!

Wat bedoel je precies met inspelen? Als je daarmee telkens stemmen bedoeld; daar heb ik zelf geen problemen mee gehad. eigenlijk altijd was het; snaren erop, stemmen en dan later natuurlijk nog een paar keer bijstemmen, maar dat was niet lang ofzo, hooguit een paar dagen.

Ze spelen wel zwaarder dan 'normale' snaren; ze zijn iets stugger, iets dikker volgens mij. Dus voor soleren en bends kan ik me voorstellen dat het allemaal wat meer moeite kost.

Maar ik ben er zeker tevreden mee!

Ik speel een elektrische gitaar beste, maar bedankt voor de info.

macwilliams
18 juni 2011, 22:51
Heb je net een pm gestuurd. :)

The Running Man
18 juni 2011, 22:53
Beste vrienden

Graag wist ik van iemand hier of hij al ervaring heeft met de snaren van Elixire ik heb ze voor het eerste in gebruik en vind dat ze wel wat tijd nodig hebben om in te spelen.
Ik kon ook lezen dat ze voorzien zijn van een laag tegen oxidatie en dat ze langer mee gaan.

Even een reactie van iemand?.

Er zit een heel dun laagje teflonachtige kunststof omheen.
Mijn ervaring is dat ze een heel klein beetje minder sprankelend klinken dan kakelverse Slinky's (010) maar bij niet heel erg intensief gebruik veel langer
die helderheid vasthouden.
Voor een werkpaard waarbij je misschien wel wekelijks snaren wisselt kun je beter conventionele snaren kopen, maar voor een back up gitaar is het zeker een aanrader.
Bij mij worden snaren om twee redenen gewisseld.
De eerste is in geval van pure slijtage; als je teveel dunne plekken krijgt (en de snaar een soort van worstjesketting is) krijg je een mengelmoes van rare boventonen (de spanningsverdeling in de snaar is niet meer denderend gelijkmatig) en klinkt het brak.
De tweede is in geval van (langzame) oxidatie. Bij minder vaak gebruikte gitaren zie je de snaren (zelfs in geval van regelmatig poetsen) langzaam verkleuren (G/B/E worden langzaam blauw/zwart). Het oppervlak verruwt en de snaar heeft ook geen uniform trilgedrag meer.
Voor (weinig gebruikte) gitaren die dus in categorie twee vallen koop ik vaak elixir snaren. Die blijven makkelijk een jaar lekker klinken.

Als je maandelijks snaren wisselt ivm slijtage, zou ik al geen elixirs kopen.
Als je snel wisselt omdat je door zweethanden snel dooie snaren hebt, dan is het zeker de moeite.
Op mijn Jackson Dinky had ik het idee dat ze toch wat eerder slip gaven (teflon?), op een Strat ook (ik gebruik best wel veel windingen met normale snaren).
Bedoel je met inspelen het ontstemmen; misschien is er inderdaad wat extra slip door de kunststof coating.:rockon:

Gewoon een tijdje uitproberen

CID-Gibson
18 juni 2011, 22:56
Ik weet of het gaat om de snaren voor de akoestische of elektrische, maar gebruik altijd elixir op m'n akoestische gitaar. Erg fijne snaren met een mooie heldere klank!

Wat bedoel je precies met inspelen? Als je daarmee telkens stemmen bedoeld; daar heb ik zelf geen problemen mee gehad. eigenlijk altijd was het; snaren erop, stemmen en dan later natuurlijk nog een paar keer bijstemmen, maar dat was niet lang ofzo, hooguit een paar dagen.

Ze spelen wel zwaarder dan 'normale' snaren; ze zijn iets stugger, iets dikker volgens mij. Dus voor soleren en bends kan ik me voorstellen dat het allemaal wat meer moeite kost.

Maar ik ben er zeker tevreden mee!

Ik heb ze nu twee dagen en 8u spel achter de rug, dat stemmen is juist tweede keer en dan opnieuw nog eens maar we zien wel :supercool:

CID-Gibson
18 juni 2011, 23:11
Er zit een heel dun laagje teflonachtige kunststof omheen.
Mijn ervaring is dat ze een heel klein beetje minder sprankelend klinken dan kakelverse Slinky's (010) maar bij niet heel erg intensief gebruik veel langer
die helderheid vasthouden.
Voor een werkpaard waarbij je misschien wel wekelijks snaren wisselt kun je beter conventionele snaren kopen, maar voor een back up gitaar is het zeker een aanrader.
Bij mij worden snaren om twee redenen gewisseld.
De eerste is in geval van pure slijtage; als je teveel dunne plekken krijgt (en de snaar een soort van worstjesketting is) krijg je een mengelmoes van rare boventonen (de spanningsverdeling in de snaar is niet meer denderend gelijkmatig) en klinkt het brak.
De tweede is in geval van (langzame) oxidatie. Bij minder vaak gebruikte gitaren zie je de snaren (zelfs in geval van regelmatig poetsen) langzaam verkleuren (G/B/E worden langzaam blauw/zwart). Het oppervlak verruwt en de snaar heeft ook geen uniform trilgedrag meer.
Voor (weinig gebruikte) gitaren die dus in categorie twee vallen koop ik vaak elixir snaren. Die blijven makkelijk een jaar lekker klinken.

Als je maandelijks snaren wisselt ivm slijtage, zou ik al geen elixirs kopen.
Als je snel wisselt omdat je door zweethanden snel dooie snaren hebt, dan is het zeker de moeite.
Op mijn Jackson Dinky had ik het idee dat ze toch wat eerder slip gaven (teflon?), op een Strat ook (ik gebruik best wel veel windingen met normale snaren).
Bedoel je met inspelen het ontstemmen; misschien is er inderdaad wat extra slip door de kunststof coating.:rockon:

Gewoon een tijdje uitproberen

wist ik niet heb altijd gibson snaren gebruikt, voelen dikker aan en klank is ook niet min, maar ik gewen nog aan deze hoewel ik altijd een setje :) Gibson snaren heb. Nog bedankt voor je info

CID-Gibson
18 juni 2011, 23:29
Er zit een heel dun laagje teflonachtige kunststof omheen.
Mijn ervaring is dat ze een heel klein beetje minder sprankelend klinken dan kakelverse Slinky's (010) maar bij niet heel erg intensief gebruik veel langer
die helderheid vasthouden.
Voor een werkpaard waarbij je misschien wel wekelijks snaren wisselt kun je beter conventionele snaren kopen, maar voor een back up gitaar is het zeker een aanrader.
Bij mij worden snaren om twee redenen gewisseld.
De eerste is in geval van pure slijtage; als je teveel dunne plekken krijgt (en de snaar een soort van worstjesketting is) krijg je een mengelmoes van rare boventonen (de spanningsverdeling in de snaar is niet meer denderend gelijkmatig) en klinkt het brak.
De tweede is in geval van (langzame) oxidatie. Bij minder vaak gebruikte gitaren zie je de snaren (zelfs in geval van regelmatig poetsen) langzaam verkleuren (G/B/E worden langzaam blauw/zwart). Het oppervlak verruwt en de snaar heeft ook geen uniform trilgedrag meer.
Voor (weinig gebruikte) gitaren die dus in categorie twee vallen koop ik vaak elixir snaren. Die blijven makkelijk een jaar lekker klinken.

Als je maandelijks snaren wisselt ivm slijtage, zou ik al geen elixirs kopen.
Als je snel wisselt omdat je door zweethanden snel dooie snaren hebt, dan is het zeker de moeite.
Op mijn Jackson Dinky had ik het idee dat ze toch wat eerder slip gaven (teflon?), op een Strat ook (ik gebruik best wel veel windingen met normale snaren).
Bedoel je met inspelen het ontstemmen; misschien is er inderdaad wat extra slip door de kunststof coating.:rockon:

Gewoon een tijdje uitproberen

Vind deze film ook een van de beste die ik heb the running man, :)

wireman
28 juni 2011, 14:37
Het is maar net wat je wil.. Ik verbruik een setje Boomers per maand, 1,5 maand.. Elixirs gaan een maand of drie, vier mee.. Het kloterige van Elixirs vind ik als de teflonlaag los begint te laten.. Dan krijg je van die oneffenheden in de snaar.. erg irritant.. Ik vind het ook fijn om voor een gig of belangrijk oefenmoment ff een nieuw setje (van 4,95) erop te gooien.. kost bijna niks en het is weer strak.. (goed oprekken om slips te voorkomen, en er is niks aan de hand) Elixirs zijn fokking prijzig.. Volgens mij drie keer zo duur dan een setje Boomers.. Dan vervang ik ze liever gewoon.. wat meer moeite, maar je hoort het wel goed en je snaren zijn gewoon goed. Ik heb erg last van zweethanden en bij mij zien ze er na een avondje spelen al niet meer uit.. Maar ik vind elixirs een no-go..
Wat Timo zei.. Voor een akoestische gitaar is het wel weer een tof snaartje) En voor een backup gitaar is het idd super!

FruscianteFan
28 juni 2011, 15:26
Ik vind Elixirs erg fijn. Laatst na een half jaar nieuwe snaren op mn jaguar gelegd, omdat er tijdens de repetitie 2 waren gebroken (wat wil je, na 6, 7 maanden). Ik merkte nu wel iets verschil qua klank, maar zeker niet veel.

Het rotte is dat ik momenteel best veel met strijkstok speel en dat ding heeft 0,0 grip op Elixirs, tenzij de coating er al helemaal afgeragd is....

Jeroen_K
28 juni 2011, 16:18
Ik had ook heel erg last van geoxideerde snaren door het zweet, maar elixirs vond ik te duur en niet lekker klinken.

Ik gebruik GHS Boomers en dan doe ik er zelf een coating op (van dunlop geloof ik, maar ik kan het wel even nakijken als je interesse hebt). Snaren blijven veel langer goed en geen last van dat de coating loslaat en oneffenheden achterlaat.

Ronald.ZaZ
28 juni 2011, 16:24
Ik heb de mijne alweer 6 maanden op mijn repetitiegitaar en de coating zit er ook gewoon nog helemaal op volgens mij. Wanneer die begint los te laten gooi ik een nieuw setje erop, heb er toch nog een paar liggen.
De prijs staat me niet tegen. Ik bestel mijn snaren bij nekymusic en daar kost het echt geen drol. Komt op 5 euro ofzo, dus per shipment bestel ik 4 pakjes die ik dan vervolgens op mijn 4 meest gebruikte gitaren gooi.