PDA

View Full Version : Van wie heb jij het spelen geleerd ?



INOXROX
18 juni 2011, 11:29
Ik loop al even rond met het idee dat het misschien leuk zou kunnen blijken om te horen hoe forummers aan het spelen zijn geraakt .
:???:
Van je vader/moeder (?) geleerd ? Kom je uit een lang geslacht-van-muzikanten of ben je misschien de allereerste in de familie die zich er mee inlaat ?

Voor wat mezelf betreft : ik kom uit een zeer muzikale familie. M'n opa speelde viool , m'n vader gitaar en piano , m'n moeder heeft ook - althans in haar jeugd - gitaar gespeeld en over de muzikaliteit van m'n broertje wil ik het helemaal niet hebben eigenlijk : om groen van te worden ! Die kan werkelijk alles oppakken en er in no time is behoorlijk-klinkends uithalen . Van gitaren tot sax via piano ; het lukt 'm . Overigens is hij de enige die nog ooit iets van les heeft gehad . 2 jaar dwarsfluit . De rest is allemaal autodidact .
Als je je dat allemaal bedenkt , is het natuurlijk des te opmerkelijker dat ikzelf pas 4 of 5 jaar geleden ben begonnen met spelen ( 15 jaar na m'n vaders dood , n.b. ) . Wat zou ik nu graag met 'm spelen nu maar dat is nou eenmaal niet anders .
Het heeft dus even geduurd voordat ik er ook aan ging . Het bloed kruipt waar het niet gaan kan blijkbaar .....

Wie heeft er een verhaal ?

Tankman
19 juni 2011, 12:29
Ik kom uit een niet zo muzikale familie, dus daar heb ik het niet van. Mijn neef die speelde wel een beetje gitaar, maar was vooral zanger in een erg populaire band toendertijd. Ik keek altijd naar hem op, en wilde ook gitaar leren spelen. Toen ik KoRn ontdekte was ik helemaal verzot op gitaar en moest en zou ik leren spelen op die geweldige KoRn nummers te kunnen doen.

Na een tijdje zeuren bij mijn ouders, belde mijn vader een vriend van hem op die ook speelde en die kwam langs met een paar gitaartjes. Hij bood aan mij kennis te laten maken met zijn gitaar leraar. Dat was Henk Kowsolea, een man van dik in de 70 die klassiek les gaf. Uiteindelijk afgesproken met Henk in een gitaarzaak, Spaan gitaar gekocht en die middag meteen les! Ik heb 2 jaar klassiek gevolgd, 1 jaar pop en verder zelfstudie.

CID-Gibson
19 juni 2011, 13:09
Ik kom uit een niet zo muzikale familie, dus daar heb ik het niet van. Mijn neef die speelde wel een beetje gitaar, maar was vooral zanger in een erg populaire band toendertijd. Ik keek altijd naar hem op, en wilde ook gitaar leren spelen. Toen ik KoRn ontdekte was ik helemaal verzot op gitaar en moest en zou ik leren spelen op die geweldige KoRn nummers te kunnen doen.

Na een tijdje zeuren bij mijn ouders, belde mijn vader een vriend van hem op die ook speelde en die kwam langs met een paar gitaartjes. Hij bood aan mij kennis te laten maken met zijn gitaar leraar. Dat was Henk Kowsolea, een man van dik in de 70 die klassiek les gaf. Uiteindelijk afgesproken met Henk in een gitaarzaak, Spaan gitaar gekocht en die middag meteen les! Ik heb 2 jaar klassiek gevolgd, 1 jaar pop en verder zelfstudie.

Als de baard van je muziekleraar soms tussen de snaren blijft hangen zit je hier goed, dan is het er een die bij ZZ Top zat in het verleden. En als je rocker wil worden.:rockon:

INOXROX
19 juni 2011, 13:13
Als de baard van je muziekleraar soms tussen de snaren blijft hangen zit je hier goed, dan is het er een die bij ZZ Top zat in het verleden. En als je rocker wil worden.:rockon:

Jouw reacties laat ik inmiddels lekker links liggen . Heb je je medicatie nog niet gehad , jochie ? Tenzij je natuurlijk iets te melden hebt dat in dit topic past ...

@Tankman - bedankt voor je reactie

Tankman
19 juni 2011, 13:17
Als de baard van je muziekleraar soms tussen de snaren blijft hangen zit je hier goed, dan is het er een die bij ZZ Top zat in het verleden. En als je rocker wil worden.:rockon:

En als je nou ZZ Top absoluut niet leuk vindt?

Maar even serieus. Stop nou maar met die flauwe opmerkingen, want ze zijn absoluut niet grappig. Ga nou eens wat serieus posten of post dan liever niet. Als je perse nonsens wilt posten, ga je lekker in off topic rondstruinen.

@INOXROX: Graag gedaan!

DennisvandenHeuvel
19 juni 2011, 13:26
Ik ben de eerste in de familie die zich op een instrument heeft gestort. Ontstaan bij een concert van U2 in de Kuip 1987. Daar werd iemand uit het publiek getrokken die "People get Ready" mocht meespelen. Kijk, dat wilde ik ook wel, 4 akkoorden zouden mij dichter bij Bono brengen :-)

Verder autodidact en geleerd door te spelen in een aantal fun-bandjes.

Mzzl. Dennis

Thyrif
19 juni 2011, 13:26
Ik zal ook maar even inhoudelijk reageren dan :seriousf:

De familie aan mn moeders kant is echt niet muzikaal te noemen. Daarentegen speelt mn vader al eeuwen gitaar, dus ik had ook wel eens een gitaar vast als kind (gescheiden ouders, dus niet al te vaak helaas). Toen ik 8 was wilde ik op gitaarles, kon mn vader regelen, maar mocht niet van mn moeder. Wel op pianoles gegaan toen, een jaar of twee. Later op school nog eens wat gespeeld, en bij mn pa wel eens wat akkoorden geleerd. Maar het is pas echt begonnen een jaar of drie/vier terug toen ik het serieus oppakte. Grotendeels zelfstudie, met af en toe wat bijsturing van mn pa en andere gitaristen. Nu sinds een jaar ongeveer ook in een leuk funkrock bandje, waar ik nog steeds veel van de andere gitarist leer, en hij weer andere dingen van mij! We spelen beide heel anders, hebben een andere achtergrond, en andere kwaliteiten. Erg leuk om zo je muzikaliteit te verbreden! Kortom: ik leer nog elke dag van mijn omgeving ^^

INOXROX
19 juni 2011, 13:33
Ik ben de eerste in de familie die zich op een instrument heeft gestort. Ontstaan bij een concert van U2 in de Kuip 1987. Daar werd iemand uit het publiek getrokken die "People get Ready" mocht meespelen. Kijk, dat wilde ik ook wel, 4 akkoorden zouden mij dichter bij Bono brengen :-)

Verder autodidact en geleerd door te spelen in een aantal fun-bandjes.

Mzzl. Dennis
He Dennis ! Bracht die gozer (?) het er nog goed vanaf ? En dichter bij Bono is natuurlijk ook dichter bij The Edge

bass blom
19 juni 2011, 14:01
opgegroeid in een warm nest waar altijd een piano was waar moeders heel af en toe op speelde en wij regelmatig op pingelden.
10 jaar oud, half jaar les, kampvuur liedjes, eko staalsnarige van 65 gulden.
13 of 14 ofzo oud aan elektrisch begonnen.
15 a 16 op bas gaan klooien.
niet snel daarna toch weer 6 snaren.
op dat moment waren mijn inspirators keith richards en mick taylor.
en kwam clapton erbij via oude vriend piet van buiten die daar veel van speelde in de band waar mijn broer in drumde.
ergens tussendoor nog een half jaartje klassiek spaans les gehad maar dat was nix voor mij.
that's it en dat is ook te horen want ik pruts maar wat :D

Plant
19 juni 2011, 17:50
Noten lezen kon ik al, want ik ben op m'n 9de begonnen met pianoles. Maar ik wilde gitaar. Toen ik voor m'n 12de verjaardag een gitaar kreeg, kreeg ik ook van een oudere neef wat lesboeken met klassieke methode. Daar liep ik na een tijdje op vast. Daarna overgestapt op gitaarles (van dezelfde leraar).

Lianne
19 juni 2011, 19:07
In mijn familie kan ik niemand opnoemen die ook maar een instrument kon bespelen. Ik ben er dus zeker niet mee opgegroeid, maar als kind zijnde hield ik altijd al veel van muziek en dat is alleen maar gaan groeien. Helaas dacht ik altijd dat ik toch nooit een instrument zou kunnen bespelen (simpele gedachtes als kind omdat je nou eenmaal niemand om je heen hebt die dat wel kan of aanmoedigt). Nu weet ik natuurlijk dat als je iets wilt leren daar altijd een weg naartoe is, en ben ik dus eindelijk aan gitaar les begonnen. Ik heb wel spijt dat dat pas op mijn 22e is, maar hey beter laat dan nooit;)

lefthandstrat
20 juni 2011, 00:53
Ik heb eens mijn verhaaltje gedaan in een topic over wel of niet linkshandig spelen en een stukje over inspiratiebronnen in een ander topic dat ging over solo's.Dit was trouwens een erg leuk topic en kan ik aanbevelen om eens helemaal te bekijken.

Bij deze de 2 links en even wat knip en plak werk:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146272-7-jaar-en-linkshandig.../page5

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142245-Beste-solo&p=2547269#post2547269

Ik was een jaar of 13 toen ik voor het eerst een gitaar vasthield (en dat is laaaaaaaaang geleden, ergens rond 1972). In eerste instantie rechtshandig en een vriend leerde mij een bluesje (ADE was het geloof ik) en dan kon hij erover soleren. Rottige was dat ik met mijn rechterhand totaal geen maat kon houden. Vervolgens de gitaar maar "op z'n kop" vastgehouden en toen ging het wel en klonk het mooi strak (dat ik allemaal upstrokes speelde om mijn maatje na te doen die het met downstrokes voordeed viel niemand op). Met een akkoordenboekje de basis akkoorden geleerd.........op z'n kop. Wist ik veel. Pas toen ik bij de F uitkwam, kwam ik in de problemen. Geen nood, die speelde ik dan wel in barré in de eerste positie (op z'n kop). Een klasgenoot die in de schoolband speelde en ook linkshandig was had, de uitslover :seriousf: , een echte (rechtshandige) Gibson SG waar de snaren waren omgezet naar linkshandig. Ik mocht er een keer op spelen en strak dat het klonk en die F kon ik ook zomaar pakken....vervolgens een linkshandige Japanse imitatie stratocaster gekocht die ik nog steeds heb (door weer en wind de krant rondbrengen om hem te kunnen kopen) en het rechtshandige akkoordenboekje in spiegelbeeld leren lezen. Later als linkshandige op les gegaan en nooit problemen gehad met rechtshandige leraren (en zij niet met mij).

heinz3110
20 juni 2011, 08:42
Mijn vader in een ver verleden speelde tuba. En zat altijd te trommelen op tafel, maar meer heeft ie met zijn muzikaliteit niet gedaan. Te druk blijkbaar.

Omstreeks 1980 had ik een plankje gebouwd met druktoetsjes erop met een toongeneratortje, piepknor. Een soort gitaar-orgel, maar dan eigenlijk net niet. Voorheen maakte ik gitaartjes met koperdraad en sigarenkistjes.

Ik dacht bij mezelf: als het zo makkelijk is met die toetsjes, moet gitaar ook een eitje zijn. Een brakke gitaar van mijn neef gekocht met kay-fuzz en novanexversterkertje. Dat "makkelijk" viel toch nog tegen uiteraard. :)

En omdat ik zo heerlijk zat te ploeteren met die gitaar én met die kay-fuzz én omdat mijn ouders dat onwijze pokkeherrie vonden, mocht ik op les. Dan zou zoonlief misschien wat mooiers uit die plank toveren.

Niks geholpen.

INOXROX
20 juni 2011, 08:59
Tof dat jullie allemaal reageren gasten ! Zitten leuke anekdotes tussen ..

@Lefthandstrat : ik heb het gelezen allemaal . Inderdaad een mooie topic . Uriah Heep hoort denk ik ook wel in je rijtje van invloeden thuis ?
gr. Job

Liquidje
26 juni 2011, 15:58
Ooit eens een gitaar gekoch met huisgenoot, wilden allebei leren spelen en zelfs als dat niet zou lukken, staat zo'n ding best vet aan een muur.

Hoe dan ook, hij was rechtshandig en ik linkshandig, dus hebben maar rechtshandig spul gehad. Echter heeft hij niet doorgezet, ik tot nu toe wel. Geen lessen genomen dus voornamelijk mijzelf geleerd adhv internet (tekst/youtube) en gewoon heel veel spelen.

Soms twijfel ik nog over om terug te gaan naar linkshandig, maar ik vind het zo zonde om mijn progressie tot nu toe daar allemaal voor te laten varen, naast het feit dat ik zo'n 5 rechtshandige gitaren heb tot nu toe :(