PDA

View Full Version : Gekraak, gebrom en gepiep > Effectloop



MichaelSS
17 juni 2011, 19:44
Ik snap het allemaal even niet meer.

Vorige maand heb ik allemaal nieuwe effecten gekocht. Nu ik het vandaag allemaal in de kist wilde plaatsen, kreeg ik bij het aansluiten op de versterker een heleboel vage piepjes, gekraak en gebrom.

De aansluiting is als volgt:
FX: Delay, Booster
Tussen gitaar en versterker: Tuner, Wah, Looper

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Sluit ik alleen de delay aan is het goed (FX), maar sluit ik de booster erbij aan is het weer verkeerd. Andersom exact hetzelfde.

ChazyChaz
18 juni 2011, 02:48
Heb je je Delay en je Booster op dezelfde adapter? (met daisychain bijvoorbeeld) Daar zou je probleem kunnen liggen.
Van die uitwisselbare Line6 effectkasjes hebben daar bijvoorbeeld ook vreselijk last van, en moeten eigenlijk echt allemaal een eigen adapter hebben.

MichaelSS
18 juni 2011, 10:30
Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad het probleem. Als ik pedalen voorzie van batterijspanning is het gekraak en gebrom weg.

Ligt dit aan mijn voeding? Ik gebruik zo'n power-all dingetje. Een voeding met daaraan een kabel met verloopstukjes.

Het gebrom/gepiep komt echter alleen wanneer ik zowel de pedalen in de FX, als rechtstreeks tussen gitaar en versterker van stroom voorzie. Alleen in de FX loop, of alleen tussen de versterker/gitaar heb ik geen problemen.

bass blom
18 juni 2011, 10:38
heeft die voeding toevallig een geaarde stekker?
zoja, in ongeaard stopcontact doen.

MichaelSS
18 juni 2011, 10:41
Voor zover ik kan zien, is hij in die zin niet ge-aard. Enkel 2 van die pootjes.

bass blom
18 juni 2011, 10:46
ok, dan is het waarschijnlijk gewoon dus een ruk ding.
1 ding kun je nog proberen, als ie bromt de stekker van de voeding andersom doen. in het stopcontact omdraaien dus.

iets wat ik een tijdje geleden merkte met een goedkope voeding..
de plek waar die lag maakte enorm verschil.
en hoe vlak bij ik met mijn gitaar kwam.. (enkelspoels pups)
sinds ik een big john heb heb ik geen problemen meer.

bass blom
18 juni 2011, 10:50
maar hee.. ja zegt:

FX: Delay, Booster

neem ik aan dat je effect loop in amp bedoelt.
een booster daar in, hmja, kan..
maar is die kwa nivo wel aangepast aan in een loop hangen?
of is de loop aangepast op stompbox level?
en dan de delay ook..

als die eigenlijk bedoeld is voor gitaar en je hangt hem in een loop waar line level spul in hoort, dan kan dat flink gaat piepen en kraken ja.

Nielsje
18 juni 2011, 11:23
Om groundloops te voorkomen is het sowieso een goed idee om de pedalen voor je amp en de pedalen in je loop met een aparte adapter te voeden. Volgens mij is daar ook genoeg over geschreven in de voeding FAQ. Wat voor pedalen gebruik je?