PDA

View Full Version : Solo´s boosten met Marshall



FrankyV
17 juni 2011, 14:30
Kenners,

Als jullie mij niet kunnen helpen, dan kan niemand het!
Ik speel al een tijdje met een Fender Tele op een JCM900 buizenbak en gebruik zowel het cleane kanaal als het scheurkanaal. Het probleem dat ik heb is dat ik mijn solo´s op het scheurkanaal niet goed kan boosten. Heb hiervoor in het verleden al vele dingen geprobeerd: MXR Micro Amp, Boss EQ7, CS-3. Dit werkt op zich allemaal redelijk, maar als ik het geluid op het scheurkanaal te veel boost krijgt ik van die oorverdovende piepen uit mijn versterker. (terwijl dit niet het geval is wanneer ik het cleane kanaal boost)

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik dit voorkomen? Ligt dit aan mijn gitaarelementen? Of is het boosten van een scheurkanaal altijd lastig? Moet ik niet langer het scheurkanaal van de marshall gebruiken, maar een extern pedaal (OCD ofzo?) en daarover de boost gooien?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

Jasper.
17 juni 2011, 14:32
Hoe gebruik je het pedaal? Ik zet zelf gain op 0. (of heeel weinig) En dan de volume aardig open. (op het gewenste volume dus)
Als ik hem dan intrap krijgt hij wat meer punch en volume.

Misschien dat de elementen het ook wel wat doen? (zijn het single-coils?)

iWishmaster
17 juni 2011, 14:35
(Overmatig) Microfonisch preampbuisje misschien? Even de achterkant van je Marshall afhalen en (alsie gewoon aan staat, niet op standby) met een pen of potlood zachtjes tegen het kleinste meest linkse glazen buisje tikken. Wel eerst even de metal kap eraf halen mocht die erop zitten. Als je dat tikken (behoorlijk) luid door je speakers hoort is dat waarschijnlijk één van de oorzaken. Je kunt even experimenteren door deze te verwisselen met de tweede of derde. Met een beetje geluk zit er een buisje tussen die het minder of niet heeft.

Dat terzijde: als je maar genoeg boost en gain toevoegd, zul je altijd wel iets van microfonie krijgen, dat is inherent aan het ontwerp van buizenversterkers (hoeweel de één het meer heeft als de andere natuurlijk).

EuroCinema
17 juni 2011, 14:38
Stel je scheurkanaal in op de sound en het volume die je wilt voor je solo's.
Neem vervolgens een overdrivepedaaltje en stel het volume zo in dat het zachter wordt als het pedaal aan staat. Bijverschijnsel van lager ingangsvolume in een buizenamp is dat je ook iets minder drive krijgt. Compenseer dat met de gain op je pedaaltje en voila. Pedaal uit= solo met optimale sound. Pedaal aan = slag.

tomdiedom
17 juni 2011, 14:42
Misschien minder gain gebruiken? Met die oorverdovende piep, wat bedoel je daar mee? Feedback? Ik weet het allemaal niet.

FrankyV
17 juni 2011, 14:43
Hoe gebruik je het pedaal? Ik zet zelf gain op 0. (of heeel weinig) En dan de volume aardig open. (op het gewenste volume dus)
Als ik hem dan intrap krijgt hij wat meer punch en volume.

Misschien dat de elementen het ook wel wat doen? (zijn het single-coils?)

Op de MXR Micro amp zit enkel een Gain knop. De CS-3 wilde ik eens proberen voor wat meer sustain bij solo's.

Het zijn Single coils inderdaad. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0100202850

Welk ander pedaal zou je me eventueel aanraden?

Jasper.
17 juni 2011, 14:54
Op de MXR Micro amp zit enkel een Gain knop. De CS-3 wilde ik eens proberen voor wat meer sustain bij solo's.

Het zijn Single coils inderdaad. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0100202850

Welk ander pedaal zou je me eventueel aanraden?

Zelf gebruik ik een tubescreamer achtige voor mijn jcm900. Je moet iets hebben met minimaal een volume en gain. Een ibanez of maxon tubescreamer bijv.

En ik vind humbuckers op het scheurkanaal ook wel zo lekker. Wat voor genre speel je?

FrankyV
17 juni 2011, 14:54
Bedankt voor deze snelle reacties mannen!

Het is inderdaad feedback wat ik dan krijg ja.

@iWishmaster De versterker is 2 weken geleden in onderhoud geweest bij de Gitarendokter. Er zijn toen nieuwe buizen in gedaan.

FrankyV
17 juni 2011, 14:57
Zelf gebruik ik een tubescreamer achtige voor mijn jcm900. Je moet iets hebben met minimaal een volume en gain. Een ibanez of maxon tubescreamer bijv.

En ik vind humbuckers op het scheurkanaal ook wel zo lekker. Wat voor genre speel je?

Wij spelen rockcovers in vele soorten en maten. Stones, Brood, Status Quo, CCR en Nederpop.

iWishmaster
17 juni 2011, 15:03
Bedankt voor deze snelle reacties mannen!

Het is inderdaad feedback wat ik dan krijg ja.

@iWishmaster De versterker is 2 weken geleden in onderhoud geweest bij de Gitarendokter. Er zijn toen nieuwe buizen in gedaan.

Alle buizen zijn microfonisch, ook nieuwe. Proberen kan geen kwaad toch? Kost sowieso niks ...

Jasper.
17 juni 2011, 15:21
(offtopic)

Tipje: Steek een patchkabel in de effectsloop als je die niet gebruikt. Word hij een beetje voller van. (Moet je de effectsloop lvl op ong. 11uur afstellen. Even horen hoe hij het beste staat.)

Kamiess
17 juni 2011, 15:33
Heb eerder ook een 900 gehad (4100) en solobooster werkte bij mij het beste in de effectsloop.
Had een GE7 in de loop hangen en heb een tijdje een MT2 in de loop gehad hiervoor.
Ervoor hangen had ik inderdaad hetzelfde probleem als jou.

Kim Wilson
17 juni 2011, 15:50
Ik gok op een overvloed aan gain, dus ik zou eerst eens overal de gain een stuk lager zetten. Vooral als je een gainkanaal gaat boosten, krijg je nog meer gain, en dus meer feedback en minder vette toon. De bands die je opnoemt, hebben niet heel veel gain, en minder gain levert een dikkere sound op.

even
18 juni 2011, 08:27
Een clean kanaal is makkelijk te boosten. Een buizen overdrive kanaal niet. Als je voor de input boost dan zal het cleane kanaal flink in volume toenemen. Bij het overdrive kanaal is de buis al aan het vervormen en deze zal alleen maar meer gaan vervormen terwijl het volume nauwelijks toeneemt als je er een hoger signaal in stopt. Boosten in de Fx loop is de oplossing.

MSNL
18 juni 2011, 09:41
Heb hetzelfde probleem gehad met een Telecaster.
Bij mij lag het aan het element. Heb je dit zowel bij het hals element als bij het brug-element?
Het kan zijn dat een element wat microfonisch is, en bij een Telecaster zit het brugelement ook nog geschroefd op een metalen plaat. Dat versterkt dit alleen maar.
Sta je dicht bij je versterker? Probeer eens wat verder weg te gaan staan, misschien wordt het minder.

FrankyV
19 juni 2011, 12:30
Hee mannen,

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee! Ik ga eens ff experimenteren....