PDA

View Full Version : een aantal vragen van een leek



patrick40348
17 juni 2011, 08:44
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste gitaar. ik heb nog nooit zoiets gedaan dus het is heel veel vallen en opstaan. Daarom heb ik een paar vraagjes.

Eerst iets over de Pickups
Ik wil een strat achtige gitaar bouwen maar met een tele brug pickup. Ik vroeg mij af of de volgende combinatie kan.
Seymour Duncan SSL1 Element (Vintage) Nekpositie
Seymour Duncan SSL1RwRp Element (Vintage) Middenpositie
Seymour Duncan STL1 Element (Vintage Broadcaster) Brugpositie

Ook vroeg ik mij af de tele pickup (brugpositie) geinstalleerd kan worden met een normale strat brug I.P.V. dat grote tele ding.

Ik vroeg mij ook af hoe ik de nek moet afwerken. In ons muzieklocaal hangt een yamaha pacifica. Deze lijkt een compleet kale achterkant van de nek te hebben. dit vind ik ideaal omdat je hand dan lekker makkelijk heen en weer glijd, maar is er een manier om dit te krijgen en alsnog een goede bescherming te hebben voor het hout?
Als laatste vroeg ik mij af wat ik moet doen om het maple fretboard af te werken. (blanke lak etc.) en of ik dat dan erop moet doen voordat of nadat ik de frets en de inlays installeer?

peter_l
17 juni 2011, 09:30
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste gitaar. ik heb nog nooit zoiets gedaan dus het is heel veel vallen en opstaan. Daarom heb ik een paar vraagjes.

Eerst iets over de Pickups
Ik wil een strat achtige gitaar bouwen maar met een tele brug pickup. Ik vroeg mij af of de volgende combinatie kan.
Seymour Duncan SSL1 Element (Vintage) Nekpositie
Seymour Duncan SSL1RwRp Element (Vintage) Middenpositie
Seymour Duncan STL1 Element (Vintage Broadcaster) Brugpositie

Ook vroeg ik mij af de tele pickup (brugpositie) geinstalleerd kan worden met een normale strat brug I.P.V. dat grote tele ding.

Ik vroeg mij ook af hoe ik de nek moet afwerken. In ons muzieklocaal hangt een yamaha pacifica. Deze lijkt een compleet kale achterkant van de nek te hebben. dit vind ik ideaal omdat je hand dan lekker makkelijk heen en weer glijd, maar is er een manier om dit te krijgen en alsnog een goede bescherming te hebben voor het hout?
Als laatste vroeg ik mij af wat ik moet doen om het maple fretboard af te werken. (blanke lak etc.) en of ik dat dan erop moet doen voordat of nadat ik de frets en de inlays installeer?

De elementcombinatie kan denk ik prima, je komt er in de praktijk pas achter of het onderling en in combinatie met de gitaar ook werkt zoals jij wilt.

De Tele pup kan ook prima in een Strat slagplaat, alleen zul je het gat wat ruimer moeten maken én de ophangingsgaten nieuw boren. Eventueel moet je in de body nog wat hout ruimen.

De hals op die manier afwerken kan door 'm eerst te spuiten met enkele lagen blanke lak. Daarna kun je 'm - als je netjes hebt gelakt - meteen afwerken met fijne staalwol, daarmee krijg je die ogenschijnlijk ongelakte finish die ook wat ruwer aanvoelt. De toets kun je na het fretten lakken, nadien kun je met een fijn schuurblokje de lak weer van de frets afhalen, waarmee je die ook meteen polijst. Nadien met staalwol de toets nog even opruwen (frets ook nog even meenemen), dan heb je overall een matte finish met gladde glimmende fretjes.
In elk geval is dit de manier waarop ik het zelf doe. Succes!