PDA

View Full Version : Is mijn Lowden o25c (avalon tijdperk) echt een lowden?



rogiermusic
17 juni 2011, 08:39
Ik heb vorige week een lowden gekocht uit 1996. Een dag later kwam ik erachter met het zoeken op serie nummer dat mijn gitaar niet onder de supervisie van George Lowden is gebouwd maar door Avalon. Eest kon het me niet zo veel schelen, maar nu knaagt het echt aan me, is mijn Lowden een Lowden? Ik slaap er bijna niet van.
Ik heb 30 dagen om de gitaar in te ruilen en zou een andere gitaar kunnen kopen, misschien een o35, o23 of o22. Ik zou graag advies van jullie willen hebben over deze kwestie.

Muzieknono
17 juni 2011, 08:54
Wat is belangrijker voor je, de bespeelbaarheid en het geluid van je instrument of de naam.
Kan me voorstellen als je een lowden prijs hebt betaald en het is geen lowden dat je baalt, maar afgezien daarvan is bespeelbaarheid en geluid mijns inziens het enige criterium om een gitaar te laten liggen of aan te schaffen.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
17 juni 2011, 09:35
Het is een behoorlijke lap tekst maar wel interessant: KLIK (http://www.georgelowden.com/)
Even onder "who are we" en vervolgens "The story of George Lowden etc." kijken en je weet hoe het zit.

Avalon bestaat als merk volgens mij nog steeds maar lijkt in Nederland niet erg succesvol. Lowden heeft door de jaren heen in verschillende samenstellingen op verschillende lokaties met verschillende eigenaren gitaren gebouwd dus als er in jouw gitaar een label van Lowden zit is het gewoon een echte. Het is wel zo dat er tegen gitaren uit de verschillende periodes anders aangekeken wordt en dat uit zich dan ook weer in de prijs. Op het moment is hij weer helemaal zelfstandig met een kleine workshop en dat zie je in de kwaliteit maar dus ook in de prijzen.

budje
17 juni 2011, 09:53
Wat is belangrijker voor je, de bespeelbaarheid en het geluid van je instrument of de naam.
Kan me voorstellen als je een lowden prijs hebt betaald en het is geen lowden dat je baalt, maar afgezien daarvan is bespeelbaarheid en geluid mijns inziens het enige criterium om een gitaar te laten liggen of aan te schaffen.
Mvgr. Dirk Jan :B

beste advies :ok:

rogiermusic
17 juni 2011, 12:50
Bedankt voor jullie advies.
Ik wil even voor de duidelijkheid zeggen dat ik niet merkengeil ben ofzo, maar dat ik gewoon een product wil hebben dat ook daadwerkelijk gemaakt is onder George. Ik bewonder de man gewoon enorm. Hij wil gewoon goede gitaren bouwen. Hij wilde al dat gedoe niet met Avalon, daarom heb ik nu ook het gevoel dat ik geen (George) Lowden heb maar een (Avalon) Lowden.

Ik heb toch moeite met het idee een andere te kopen, want de dealer van de o25c heeft verder alleen lowdens buiten mijn budget en ik moet dus naar een andere dealer, toch wel vervelend voor de dealer van de o25c.

chris c
17 juni 2011, 17:41
De Lowdens van na de overname zijn wel met exact dezelfde specificaties als de vroegere gebouwd, op dezelfde plaats en grotendeels door dezelfde mensen. George Lowden zelf was er misschien niet meer bij, maar vóór de overname was hij er ook niet vaak, laat staan dat hij meewerkte aan het bouwproces, want hij was meer bezig met het bouwen van zijn eigen gitaren op een andere plek.
Maar als ik mij niet vergis begrijp ik uit de website van Lowden dat die overname pas in 1998 gebeurd is, en dat George Lowden daarna nog enkele jaren gebleven is als mede-eigenaar. Als je gitaar dateert van 1996, zit je dus zeker nog in het "George" tijdperk :-)

rogiermusic
17 juni 2011, 20:08
Dank je Chris, nu heb echt duidelijkheid. Ik heb altijd niet zo duidelijk geweten hoe dat precies zat met die overname. Op het internet staan zoveel verschillende bronnen. Op sommige forums beginnen mensen al te katten op de Lowdens uit de begin jaren 90.

Btw

Vette filmpjes op je YT kanaal.

chris c
17 juni 2011, 21:27
Bedankt rogier, er is inderdaad veel onduidelijkheid over de overgang Lowden/Avalon, misschien zelfs voor de betrokkenen zelf (Noord-Ierse toestanden zullen we maar zeggen ;-)). Op die filmpjes gebruik ik trouwens twee Avalon gitaren (6- en 12-snarig). Ook geen slechte gitaren hoor..