PDA

View Full Version : voor en nadelen van gitaar over basversterker / cabinet



FrankieG
17 juni 2011, 05:55
Zit sinds enige tijd te denken om m'n gitaarversterker / cabinet in te gaan wissellen voor een bass versterker en of cabinet.

Heb op dit moment een mesa boogie dual rectifier aangesloten op een koch 4x12 cabinet.

zit er aan te denken om m'n spul in te gaan wissellen voor een bas versterker / cabinet van orange. welke weet ik nog niet precies.

de muziek die ik wil gaan maken zal in de richting van stoner / space rock gaan worden waarbij extra laag zeker geen overbodige luxe zal zijn!

Een ander voordeel is dat ik thuis veel opneem via een loopstation, en ik zo dus in de gelegenheid ben om ook baspasrtijen op te nemen.

Wat zijn de voordelen, maar vooral de nadelen van het gitaarspelen over een basversterker?

- komen hoge tonen net zo goed uit de verf als bij een gitaarversterker (vooral bij soleren enzo)

- Blijven mijn effecten nog evengoed klinken? (bigg muff / wahwah / roland re-20 space echo)

- ben ik er ook als ik alleen het cabinet omwissel (oftewel kan ik bas gaan spelen over mijn mesa aangesloten op een bass cab.)

heb al voor forums gelezen over het feit of het wel of niet kan, maar nog weinig gezien met wat de voor en nadelen zijn.

Gr. Frank

iWishmaster
17 juni 2011, 08:31
Dat zul je echt moeten gaan proberen ... Mijn ervaring persoonlijk is dat het clean prima kan klinken, maar zodra je er effecten voor gaat zetten wordt het 'ingewikkeld'.

Aan de andere kant: hoeveel laag wil je hebben? Als het met een dual rectifier niet lukt ... Dat ding heeft al zoveel laag dat je bassist compleet overbodig wordt. Persoonlijk zou ik eens vragen bij een muziekwinkel of je je dual rectifier eens op een bascabinet mag zetten om te proberen. Daarna ook eens een basversterker met een distortion pedaal ervoor om te kijken of je er überhaupt mee uit de voeten kunt.

pauld
17 juni 2011, 08:55
Heb beide gedaan, bas over gitaar amp en gitaar over bas amp. Mijn conclusie, het kan, maar klinkt niet goed. Maar niet goed is mijn mening, dus zelf proberen. Je kan beter een kleine bascombo erbij nemen.

Little Jay
17 juni 2011, 09:51
Het hang er van af wat voor sound je zoekt denk ik.

Jazzgitaristen doen het nog wel eens met bass-amps omdat die meer hifi klinken (zeker met een tweeter er in).
Overstuurde geluiden zijn het meest kritisch in het middengebied, terwijl hifi juist meer het laag en hoog accentueert (lees: beter weergeeft). Daarom worden overstuurde geluiden inderdaad 'ingewikkeld' zoals iWishmaster stelt.

In mijn beleving reageert een basversterker meer als een akoestische gitaarversterker. Prima - mooier misschien zelfs- voor clean, lastiger overstuurd.

De uitzondering op de regel is er natuurlijk ook.... de Fender Bassman is één van de meest geliefde gitaarversterkers....... (maar stamt uit een tijd dat bassisten niet minimaal 400w en 15" of zelfs 18" speakers nodig hadden :D )

muziekschuur
17 juni 2011, 09:58
De Fender twin is er met een 15 inch speaker.
Rivera maakt een soort van 4x12 cabinet met subwoofer erin.

Wil je laag icm een heftige downtuned metalgeluid dan kun je er een ondiepe 15 inch cabinet bij zetten..... Er zijn speciale 15 inch cabinetten voor gitaar.

Ik zie dat rivera dat speciale cabinet niet meer maakt. Ik vermoed dat een gewoon 4x12 cabinet je het laag geeft wat je zoekt.... M.a.w. ga eens daarop spelen.

Fender had in het verleden de (Dual) Showman en die kon je aanschaffen met 2x12 of 2x15. Bassisten speelden in die periode ook over de 2x15 maar gebruikten ook 1x18 cabinetten.

arcane
17 juni 2011, 10:07
Ik heb laatst een Dream Theater coverband gezien. De gitarist speelde met een Boss gt-8 (kan ook een gt-10 geweest zijn) over een bas top en cabinet van Trace Elliot, en dat klonk waanzinnig goed.
Dus het kan absoluut. Maar ik denk dat je er wel een flinke tijd voor nodig hebt voordat je het juiste geluid eruit krijgt.

-edit-
De band heet Noble Silence. Misschien kun je met de gitarist in contact komen, en kan hij je tips geven.

bass blom
17 juni 2011, 10:26
de 'beroemdste' basversterker die door meer gitaristen dan bassisten is gebruikt, is natuurlijk de fender bassman.

en ja, dual showman, weemoed en verlangen, met 2 x 15 inch JBL en dan met een strat clean spelen, whaaaaaaa wat lekker.

Buzzel
17 juni 2011, 11:32
Fender bassman :ok: heeft ook twee verschillende preamps, voor bas en gitaar. zou je apart kunnen aansluiten, maar ook doorlussen (wat ik ook doe) is ie moker hard, moker strak, en rete laag (heb nog genoeg laag in reserve) :cooler:

toddzilla
17 juni 2011, 14:44
Bij de laatste opnamen met mijn band heb ik voor mijn gitaarpartijen o.a. een Bassman (icm met een Trace 4x12 baskast) gebruikt. Clean klonk het inderdaad gewelidig, maar ook overstuurd kwam er een erg vet geluid uit. Bergen laag! Had er een OCD v2 voor hangen voor de overdrive. Ik speel eigenlijk vrijwel geen solo's, dus hoe die erdoor prikken kan ik je niet vertellen.

Bij die opnames heb ik de basissound gehaald uit de Bassman gecombineerd met een 30W Marshall op een Orange kast. Tijdens het opnemen speelde ik tegelijk over beide versterkers. Ik moet zeggen dat vooral de combinatie van gitaar- en basversterker heel goed werkte voor mij. Misschien is een setup met zowel een bas- als gitaarversterker voor jou ook een optie?

Ik heb nooit over een Orange bass amp gespeeld. Er is maar een manier om er achter te komen hoe de amp die jij op het oog hebt klinkt voor gitaar en icm met je effecten, en dat is testen!

Thyrif
17 juni 2011, 15:04
Haha wauw! Je krijgt niet genoeg laag uit een Dual Rectifier? Damn, ik wist niet dat dat mogelijk was.

Maar een Bassman lijkt me dan nuttig (wel je oversturing uit pedalen halen lijkt me dan).

Ik ben benieuwd wat het wordt!

bass blom
17 juni 2011, 18:05
Haha wauw! Je krijgt niet genoeg laag uit een Dual Rectifier? Damn, ik wist niet dat dat mogelijk was.


daar kijk ik ook van op ja, toen ik er een kocht, in 1995 vond ik het just zo opvallend dat ik een opgedrukte G snaar aan mijn broek kon voelen :crazyhappy:

Buzzel
17 juni 2011, 18:19
Haha wauw! Je krijgt niet genoeg laag uit een Dual Rectifier? Damn, ik wist niet dat dat mogelijk was.

Maar een Bassman lijkt me dan nuttig (wel je oversturing uit pedalen halen lijkt me dan).

Ik ben benieuwd wat het wordt!

Volgens mij overstuurd een bassman pas als de rest van het publiek da zaal al is uit gevlucht :seriousf:

@toddzilla; Hehe dat is mijn broers setup ook heerlijk:)

toddzilla
17 juni 2011, 22:20
@toddzilla; Hehe dat is mijn broers setup ook heerlijk:)

Ik zie dat je uit Neede komt. Als je broer Arjen heet is het waarschijnlijk zijn setup die ik toen gebruikt heb! :)

FrankieG
18 juni 2011, 14:08
dank je wel voor al jullie reacties.

fender bassman. bedoelen jullie dan een van deze?

http://www.fender.com/products/search.php?series=Bassman®+TV™&section=bassamplifiers

verder lees ik geregeld van jullie dat effecten niet ged uit de verf zouden komen. maar volgens mij heeft josh homme van kyuss wel geregeld over een basversterker gespeeld, waar toch echt een behoorlijk geluid uit kwam.

iemand een idee?

anyway. ga de fender bassman zeker ff uitchecken.

Buzzel
18 juni 2011, 16:07
Je kunt zo'n bassman nemen, maar ook dit (die bedoelde ik ook)

http://www.regiscoyne.com/Bassman100/bassman%20100%20cropped.jpg

Zoiets haal je van marktpaats voor 400 of 500 euro, dan nog een leuk kastje er onder zoeken, want die bassman caps zijn echt HUGE :seriousf:

Bassman eten over het algemeen erg goed pedalen, dus dat is niet zo'n probleem.

Thyrif
18 juni 2011, 19:56
Maar echt even he? Hoe krijg je niet genoeg laag uit je dual rectifier? Wat voor gitaar gebruik je (welk hout, welke pickups)? Misschien een ander cabinet? Ik snap er namelijk werkelijk geen donder van! :soinnocent:

FrankieG
18 juni 2011, 22:56
Met meer laag heb ik mezelf misschien niet helemaal goed uitgedrukt.ben mn mesa geluid gewoon een beetje beu.heb altijd hardcore gespeeld maar ben nu op zoek naar meer stoner geluid. Iets waar orange naar mijn mening nog al sterk in is. Band als toner low. Sons of otis heb ik zien spelen op orange bass amps. Dat klonk waanzinnig. Daarbij wil ik graag thijs ook bas partijen op kunnen nemen. Vandaar. Met meer laag bedoel ik dus wellicht een zompiger geluid. Sorry daarvoor

FrankieG
19 juni 2011, 02:42
speel trouwens op een ESP Viper. met 2x emg-81 pickups
cab die ik gebruik is een koch ts 412 sl dlx

Wabbie
19 juni 2011, 09:17
In dat geval zou ik eens kijken naar een Orange gitaarversterker, die kunnen ook best bakken zompig laag produceren. Je hebt echt niet zo veel laag nodig als gitarist dat je een basversterker nodig hebt, dan moet je je geluid gewoon goed afstellen in samenwerking met je bassist, of gewoon basgitaar gaan spelen ;)

Thyrif
19 juni 2011, 12:08
Wat mij betreft kun je een prima stoner-sound uit een dual rectifier halen hoor. Maar orange is nog wel een stapje losser in de highgain regionen voor mn oren. Pas inderdaad op met de basgitaar, je wilt niet dat het één brei wordt. En anders toch gewoon met zn tweeen bas gaan spelen :seriousf:

kamiel
9 augustus 2011, 22:33
Even sorry om je topic te kapen, maar om nog even terug op die fender bassman te komen. Ik ben van plan om een nieuwe bassversterker te kopen, liefst volledig lampen, (al zullen velen van jullie mij tube preamp en class D poweramp aanraden) en ik vroeg mij af of de fender bassmans die op dit moment voor gitaar gemaakt worden, ook goed zijn op bass. Van geluid denk ik dan natuurlijk, 'uiteraard!' maar kom ik dan toe op vlak van power? Uiteraard hoor ik van alle kanten dat een fender bassman een volle zaal kan wegjagen omdat hij zo luid gaat, maar geld dat ook als je hem voor bass gebruikt?

LemmyNL
10 augustus 2011, 08:00
Bassman 100 silverface hier.... met 1x18:cooler: Zelfs voor de bas iets teveel van het goede..... heb er nu een 1x12 bij en 't is opgelost. Hoog, laag (duh), precies goed. Oversturen lukt je met geweld nog niet, dus ik heb er een booster bij met véél geweld. Wat je dan hoort...............:rockon:

Buzzel
10 augustus 2011, 09:35
Vergeet niet dat de bassman silverface 100 en 130 een master volume heeft en dus niet pokke hard hoeft om goed te klinken.

kamiel
10 augustus 2011, 14:27
Leuk om weten, ik kijk eens rond. En hoe zit het met bijvoorbeeld de 59 bassman ltd 4x10 combo die nog nieuw verkocht wordt? 45 watt, dus in principe zou je denken echt niet genoeg..?

Buzzel
10 augustus 2011, 16:11
Wat is niet genoeg? wattage? meer dan genoeg voor gitaar opzich, maar omdat hier geen master volume op zit gaat hij al gauw te hard denk ik. En je tilt je een hernia aan die combo's.

kamiel
10 augustus 2011, 16:42
Wat is niet genoeg? wattage? meer dan genoeg voor gitaar opzich, maar omdat hier geen master volume op zit gaat hij al gauw te hard denk ik. En je tilt je een hernia aan die combo's.

Meer dan genoeg wattage voor gitaar dat weet ik, maar hoe zit het met bas? En dat van dat hernia had ik ookal wel bedacht, mss toch maar voor top - cabinet gaan.

barno
10 augustus 2011, 17:08
Leuk om weten, ik kijk eens rond. En hoe zit het met bijvoorbeeld de 59 bassman ltd 4x10 combo die nog nieuw verkocht wordt? 45 watt, dus in principe zou je denken echt niet genoeg..?

Dat zijn echt geen bass versterkers hoor. Wat mij betreft een der holy grails voor rootsgitaar maar bass trekt ie niet, blaas je zo op.

daarvoor moet je een bassman topje kopen en een goede bass cabinet eronder.

kamiel
10 augustus 2011, 17:26
Dat zijn echt geen bass versterkers hoor. Wat mij betreft een der holy grails voor rootsgitaar maar bass trekt ie niet, blaas je zo op.

daarvoor moet je een bassman topje kopen en een goede bass cabinet eronder.

Dat is wat ik wou weten, bedankt!