PDA

View Full Version : Andere buizen proberen HT5



RS-Rik
17 juni 2011, 02:03
Op het moment ben ik in het bezit van een Blackstar HT5 thuis-ampje. Het is een heel fijn ding met een lekkere growl, goed ranzig, a la Page/ Jack White. Met mn LP issie lekker oncompressed en veel "bellen" en zingen de snaren uit in een sinusachtige klank. Een beetje als bier, (of seks) voor de eerste keer is het niet zo lekker maar daarna wil je niet anders meer.

Maarrr, behalve die ene keer dat ik Iron Maiden meejengel door de kamer komt de gain nooit boven standje 3. Ook vind ik dat de gain snel opkomt en boven de helft alleen maar een ietsiepietsie compressie meegeeft.

Nu zit er een AX7 buis in (ECC83), als ik die nu vervang voor een buis met lagere gain (bijs AY, AU of AT7) verkort ik dan mijn "gainrange" waardoor mijn knop meer "inzoomt" op het gebied wat ik lekker vind? Is dit mogelijk en een experiment waard? En moet de amp opnieuw gebiassed worden als er een nieuwe buis in zit? In de prestage zit 1 buis en in de eindstage ook. een 12BH7. (Dit zijn toch beide pre-amp buizen)


Ja je mag lachen om die 2 lullige buisjes maar toch komt er best wel n dijk van n geluid uit dat kreng.

Midwolda
17 juni 2011, 06:24
Lees eerst dit (http://thetubestore.com/gainfactor.html) even door.

nico verduin
17 juni 2011, 07:55
Ik vraag me af of je in dit geval niet van een koude kermis thuis komt. De gain trap zit namelijk nog ver voordat je een buis hebt bereikt. Mogelijk geeft je LP zoveel signaal door dat hij in het begin al dicht slibt. Wil je de gain in de buizentrap verminderen, zou je kunnen overwegen om R63 (220K) te vervangen voor bijv. 100k.

Steelduines
17 juni 2011, 10:28
Ik zat met het zelfde probleem. Ik gebruik ook nooit alle gain van dit beestje. Ik heb een maand geleden de 12ax7 Tung-sol vervangen door een Philips NOS JAN 5751. Deze heeft 70% van de gain van een 12ax7. Mijn sound is er zeker op vooruit gegaan. Clean klinkt stukken beter, niet zo dof als eerst. En low gain doet hij nu ook lekker. Zeker een aanrader!!

RS-Rik
17 juni 2011, 15:26
Ah nice. Nog een gegadigde



Dat stuk op TheTubeStore geeft alleen maar suggesties voor vervangingsbuizen en geen daadwerkelijke technische complicaties.

Maar als ik het zo lees valt het allemaal wel mee. Als 50% van de versterkers na 5 min spelen ontploft na het plaatsen van een nieuwe buis was het niet zó'n big business.


Clean kan die HT5 toch niet écht. Ja het kan wel, als je de volumeknop op je gitaar dichtdraaid, maar hij blijft vaak een tikkie grommen en growlen. Zeker met mn LP. de LP heeft overigens standaard '57 pups.

nico verduin
17 juni 2011, 15:31
Ah nice. Nog een gegadigde



Dat stuk op TheTubeStore geeft alleen maar suggesties voor vervangingsbuizen en geen daadwerkelijke technische complicaties.

Maar als ik het zo lees valt het allemaal wel mee. Als 50% van de versterkers na 5 min spelen ontploft na het plaatsen van een nieuwe buis was het niet zó'n big business.


Clean kan die HT5 toch niet écht. Ja het kan wel, als je de volumeknop op je gitaar dichtdraaid, maar hij blijft vaak een tikkie grommen en growlen. Zeker met mn LP. de LP heeft overigens standaard '57 pups.Hij kan wel mooi clean volgens mij hoor, maar dan sluit je de jack bijna rechtstreeks op de buis aan en sla al het halfgeleider gedeelte over.

Steelduines
17 juni 2011, 16:56
Ja die clean is standaard niet echt om over naar huis te schrijven. Maar ik moet zeggen dat zo'n 5751 echt een hele hoop scheelt. Ik heb zelf een Ibanez SF470 H-S-H. Als ik in positie 4 speel, dus middelste singlecoil + split neck dan heb ik zelfs een lekkere chime!!

munkie
18 juni 2011, 15:53
Als ik dit plaatje zie:

http://i93.photobucket.com/albums/l79/illinismitty/8.jpg

zeg ik als leek, het is meer een transistor/IC preamp met een buizen eindtrap. Die ECC83 is dan een fasedraaier? De gain trappen zitten dan dus in het transistor/IC deel. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een HT5 en ben er zeer tevreden over.

nico verduin
18 juni 2011, 17:20
Als ik dit plaatje zie:

http://i93.photobucket.com/albums/l79/illinismitty/8.jpg

zeg ik als leek, het is meer een transistor/IC preamp met een buizen eindtrap. Die ECC83 is dan een fasedraaier? De gain trappen zitten dan dus in het transistor/IC deel. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een HT5 en ben er zeer tevreden over.Nope. De ECC83 wordt gebruikt als 2 gain trappen. Je krijgt eerst een aantal opamps en een paar JFETS die als switch worden gebruikt om tussen OD en clean te switchen. Daarna de ECC83 en daarna nog wat fiters, Tone stack etc.

Nagramoth
18 juni 2011, 19:41
NOS 5751, heb ik er ook ingezet.
Doet wonderen voor je clean, en gain hou je meer dan genoeg over...

RS-Rik
19 juni 2011, 21:25
Hij kan wel mooi clean volgens mij hoor, maar dan sluit je de jack bijna rechtstreeks op de buis aan en sla al het halfgeleider gedeelte over.


Wat bedoel je daarmee?

nico verduin
19 juni 2011, 21:56
Wat bedoel je daarmee?Als je het schema bekijkt van de blackstar zit er een heel stuk aan opamps voor. Gevolg is dat je eigenliojk al teveel signaal hebt voordat je de buis ingaat. zie hier een deel van het schema:

http://music-electronics-forum.com/attachments/7091d1259344099-ht-5-preamp-pt-1.gif
Als je nu de jack zou aansluiten op het kruispunt R60 en C66 en dan C66 loshaalt aan een kant, ge je direct de buis in. Krijg je gelijk een heel ander geluid. Heb wel eens meer van dit soort kasten gemodificeerd (ander merk) waar ze ook eerst een zooi halfgeleiders voor hadden gegooid. Binnen de kortste keren overstuurde dat ding. Nu niet meer :sssh:

FruscianteFan
19 juni 2011, 22:13
In mijn Blues Junior gaf het vervangen van V1 (zit nu een 12ay7 in geloof ik ipv 12ax7) precies dat resultaat: nu overstuurt-ie niet meer vanaf 4, maar vanaf 7 ongeveer. Daardoor kun je de gain er veel nauwkeuriger indraaien, vooral vóór het overstuurt. Maar goed, de BJ heeft 3 buizen in de voorversterker.

nico verduin
19 juni 2011, 22:30
In mijn Blues Junior gaf het vervangen van V1 (zit nu een 12ay7 in geloof ik ipv 12ax7) precies dat resultaat: nu overstuurt-ie niet meer vanaf 4, maar vanaf 7 ongeveer. Daardoor kun je de gain er veel nauwkeuriger indraaien, vooral vóór het overstuurt. Maar goed, de BJ heeft 3 buizen in de voorversterker.
Dat is ook een hele andere versterker. Kan je niet vergelijken.

FruscianteFan
19 juni 2011, 22:31
Dat is ook een hele andere versterker. Kan je niet vergelijken.
Was ik al bang voor.

RS-Rik
21 juni 2011, 20:56
Zodra stufi binnen is haal k er eentje en ik zal ff wat verschil-sounds posten.