PDA

View Full Version : versterker als computerluidspreker gebruiken



mousediver
17 juni 2011, 01:04
ik heb onlangs een elektrische gitaar gekocht met een roland cube 40 XL versterker. Ik zit op kot en mijn computerluidspreker is goedkoop 2.1 setje van trust(als het al 2 watt haalt zal het veel zijn). Maar als ik eens een deftig nummer draai om helemaal uit mijn dak te gaan draai ik het volume al wel eens redelijk open. Maar dat setje kan dat niet aan en begint te oversturen.
nu staat er toevallig zo een mooie 40 watt amp op mijn kot met een aux ingang. kan ik veel schade berokkenen aan mijn mooie gitaaramp daardoor of niet? het boeit me niet helemaal dat het geen zuivere weergave is want het is vele malen beter dan een luidspreker die al bij gewone volumes overstuurd.

thanks in advance

bass blom
17 juni 2011, 01:16
geen probleem

RS-Rik
17 juni 2011, 01:41
Soms sluit ik mn HT5 aan op n ipod/ cd speler.. Geen probleem, hele goeie weergave zelfs.

Wat ik alleen niet snap is dat ik de gain helemaal kan opendraaien zonder echt distortion te krijgen.

Midwolda
17 juni 2011, 06:21
Soms sluit ik mn HT5 aan op n ipod/ cd speler.. Geen probleem, hele goeie weergave zelfs.

Wat ik alleen niet snap is dat ik de gain helemaal kan opendraaien zonder echt distortion te krijgen.

Draai de volume van je iPod maar eens helemaal open als je distortion wilt... :soinnocent:

bass blom
17 juni 2011, 09:15
recente ipods zijn toch begrensd om gehoorschade te voorkomen?

en ik kan me voorstellen dat bij een amp met een aux ingang, de distortion gebypassed is bij die ingang.

Buzzel
17 juni 2011, 11:28
Bij mijn versterker worden alle controls gepasseerd als ik iets aansluit op dat ding.

Epii
17 juni 2011, 20:23
Ik denk dat de gitaarspeaker op hoge volumes wel problemen zal krijgen met lage frequenties, zo'n speaker is namelijk bedoeld voor het middengebied.

Dit is zomaar mijn indruk, iemand die er echt iets vanaf weet moet er maar wat over zeggen....

StevenStrat
18 juni 2011, 09:05
versterker zelf geen probleem, speaker,... eigen risico. Een gitaarspeaker is niet gemaakt om full range weer te geven.

mousediver
18 juni 2011, 17:07
en wat bedoel je met eigen risico?

kan de speaker daarvan kapot gaan?

StevenStrat
18 juni 2011, 18:52
zoals epi al zei is de doorsnee gitaarspeaker niet capabel om op hoge volumes de bassen weer te geven. Doordat de speaker ver naar voor en achter moet uitwijken, kan er 'over excursion' optreden, waarbij je de speaker beschadigd.
Op laag volume zal het normaal gezien geen problemen geven maar ik zou het zeker nooit te luid doen.

Een gitaarversterker blijft nu eenmaal bedoeld voor gitaar en niet hi-fi..
tenzij je een ampje hebt zoals de roland cube, die speaker is wel full range.

Eygen
18 juni 2011, 19:00
Veel Roland cubes hebben ook een line-in zodat je met muziek mee kan spelen. Maar die werken ook prima om je eigen muziek op te draaien.
De Roland Cube40XL heeft toevallig weer geen line-in.

mousediver
19 juni 2011, 14:30
nu ben ik helemaal in de war:???:


ik heb onlangs een elektrische gitaar gekocht met een roland cube 40 XL versterker


tenzij je een ampje hebt zoals de roland cube, die speaker is wel full range.

ik heb dus een roland cube amp:confused:


De Roland Cube40XL heeft toevallig weer geen line-in.

mag ik dan vragen wat het gaatje voor de 3.5mm jack met aux in voor dient? of is er een verschil tussen een line in en een aux in?:dontgeti::dontgeti:

ik weet dus nog steeds niet of het veilig is om met mijn computer via mijn versterker kabaal te maken...:???:

bass blom
19 juni 2011, 14:35
als er een aux in op zit kun je daar dus een mp3 speler o.i.d. op aansluiten.
en mag je er vanuit gaan dat het veilig is.
tenzij je hem helemaal vol open gaat zetten wellicht, maar waarschijnlijk kan hij zelfs dat wel aan.

Buzzel
19 juni 2011, 15:58
Je zou ook bij de kringloop wat leuke Jamo boksen O.i.d. kunnen halen.

StevenStrat
19 juni 2011, 20:41
nu ben ik helemaal in de war:???:





ik heb dus een roland cube amp:confused:



mag ik dan vragen wat het gaatje voor de 3.5mm jack met aux in voor dient? of is er een verschil tussen een line in en een aux in?:dontgeti::dontgeti:

ik weet dus nog steeds niet of het veilig is om met mijn computer via mijn versterker kabaal te maken...:???:

ah ik had niet gezien welke versterker je had.

Cubes zijn veilig om als full range te gebruiken, klank is natuurlijk wel verre van optimaal.

mousediver
19 juni 2011, 22:58
verre van optimaal? je moet mijn gewone computerboxen eens horen dan ;)

geloof me een enorme verbetering

bedankt allemaal voor de hulp