PDA

View Full Version : Tijd voor een nieuwe gitaar!



Buzzel
16 juni 2011, 19:11
Hey gitaarnetters,

Ik ben al een hele tijd aan het sparen voor een goeie extra gitaar. Ik wil niet achteruitgaan met de gitaren die ik al heb (heritage, aria pro II). En ik loop al tijden te gassen voor een Fender american deluxe strat. Ik heb al rond gevraagd en kan hem dichtbij krijgen voor de zelfde prijs als bij musicstore, dus hem kopen is geen probleem.

Maar ik heb nog wat vraagjes (anders niet dit topic). Er is keuze uit rosewood en maple toets. Ik nijg naar rosewood omdat ik dat gewend ben en het toch warmer 'schijnt' te zijn.
Ook wil ik toch vragen of er ook nog goeie alternatieven zijn. gitaren die ik echt MOET proberen voordat ik deze aankoop bega.

kort:

Gitaar op het oog american deluxe stratocaster, zijn er ook gitaren die ik niet moet vergeten?

Smaak van spelen: rock, blues. Jimi hendrix, led zeppelin, triggerfinger, deep purple en nog veel meer ;)

budget 1300-1350 euro.

Ik hoor graag advies! groetjes Buzzel

JeroenP
16 juni 2011, 19:25
Een 2ehands american vintage re-issue, liefst een van eind jaren 80. Voor jouw budget zijn dat toch wel de vetste strats!

Buzzel
16 juni 2011, 19:30
Ik heb wel een keertje op zo'n vintage gespeeld, was inderdaad wel heel fijn, maar niet rock genoeg. En het klinkt een beetje lullig ik met een bedrag als dit toch liever voor nieuw gaan. Ook al zeg ik zelf vaak ook dat je tweedehands moet kijken, maar ik durf het niet aan voor zo'n bedrag.

johns
16 juni 2011, 20:40
Ik vind een maple toets het fijnst wat bespeelbaarheid en klank betreft. Ik heb een Gibson S1 gehad en heb nog steeds een Charvel model 1 . Plus een USA standard strat. Allemaal met maple toets. Wat bespeelbaarheid en gevoel betreft zijn dat allemaal mijn favoriete gitaren, al is de strat te koop omdat ik dus echt niks heb met single coils. Ik heb nog wat andere gitaren, maar inmiddels ben ik er dus wel achter dat er hier geen gitaren meer in huis erbij komen die geen maple toets hebben.

Maar dat is dus wel heel persoonlijk. Het zal niet voor niets zijn dat 90% of meer van een rosewood toets voorzien is. Maar ik ben ook linkshandig in echt alles behalve wat gitaarspelen betreft dus een apart geval en dat geeft wel aan dat je niets hebt aan wat ik hier boven schreef

Buzzel
17 juni 2011, 11:17
Maar dat is dus wel heel persoonlijk. Het zal niet voor niets zijn dat 90% of meer van een rosewood toets voorzien is. Maar ik ben ook linkshandig in echt alles behalve wat gitaarspelen betreft dus een apart geval en dat geeft wel aan dat je niets hebt aan wat ik hier boven schreef

Ik ben ook links, maar speel rechts gitaar :sssh:

Ik denk dat ik over de vraag maple of rosewood gewoon maar een a/b test moet doen om te kijken wat mij het meest bevalt. Ik denk eigenlijk rosewood omdat ik dat altijd heb gehad, maar je weet het nooit met die linkshandigen :seriousf:

Sinner1980
17 juni 2011, 14:07
American deluxe strat? Prima keus man! Mijn neef heeft ook zo'n strat en daar is niks mis mee,lekkere hals met grote fretten,vlakke toets en sublieme afwerking. Hij heeft een HSS maar een SSS is natuurlijk ook prima (al denk ik dat een HSS net wat meer mogelijkheden biedt).

Maple of rosewood? Ik vind het allebei fijn spelen en klinken al neig ik iets meer naar maple omdat ik het gewoon mooier vind. Gezien je al roeswood hebt is maple misschien juist wel erg leuk als toevoeging; kun je daar voortaan ook over meepraten,

Ik zeg doen!:ok:

iWishmaster
17 juni 2011, 14:49
Ik vond de american deluxe niet zo heel 'vintage strat' eerlijk gezegd. Ik heb een HSS en dat is meer een hotrodded strat: voor 90% van de muziek die ik speel perfect en heel breed inzetbaar, dus voor mij is dat een pluspunt. Ik zie dat je dat ook wel zoekt, dus het kan voor jouw ook goed uitpakken. Het verschil in geluid tussen maple en rosewood is vrij duidelijk: pak twee dezelfde strats vast met andere toets en je weet het vrij snel. Dat kun je vrij aardig doortrekken naar andere strats (in dezelfde klasse).

Het best advies is nog altijd: dagje in de winkel zitten, de beste strat mee naar huis nemen.

Buzzel
17 juni 2011, 18:10
Je wil niet weten hoe vaak ik al ben wezen testen :seriousf: American guitar store, Vrieze en jasper muziek (kent vast niemand) heb ik meerdere keren aangedaan. En ik vond de deluxe er uitspringen door die s1 switch. Wat toch wel een lekkere mid boost geeft :)