PDA

View Full Version : [Gitaar Afstellen] - Is het 't waard?



DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 13:55
Is het 't waard om professional te benaderen om je gitaar geheel te laten afstellen? Intoneren, noem het maar op?

M'n gitaren werken natuurlijk allemaal prima, maar ik hoor soms van die verhalen waar men een gitaar door iemand heeft laten afstellen en perfect heeft laten intoneren en dat dat de potentie pas echt naar boven haalt van het instrument.

Wat is jullie standpunt betreffende dit?

Oranjeaap
16 juni 2011, 14:00
Eehm niemand anders dan jij zelf kan de gitaar zo afstellen zoals jij het in gedachten hebt.

Beetje rare vraag trouwens. Natuurlijk moet je gitaar goed afgesteld zijn, niemand wil met bagger afstelling spelen. Maar dat betekend toch niet dat je gelijk naar een pro met stappen?

Ik kan zelf mijn hele afstelling fixen. Ik heb het wel eens bij de winkel laten doen maar hij kwam meestal nog slechter terug.

Alleen frets vlakken heb ik nog nooit gedaan maar dat valt naar mijn mening niet onder afstellen van de gitaar.

bass blom
16 juni 2011, 14:05
intoneren moet je zelf kunnen vind ik.
hoogte van brug / zadels ook.

tenzij je net een paar maanden speelt en de mazzel van een hoop poen hebt en dus een dure slecht afgestelde plank.

aan de trussrod gaan draaien moet je wel weer iets meer kennis / ervaring voor hebben maar is ook geen rocketscience.

daarnaast is het ook veel beter en leuker om het zelf te doen.
het is zo iets persoonlijks en ook iets wat je niet in een uurtje doet of laat doen.
als je het kalm aan stukje bij beetje doet wordt je gitaar ook steeds meer echt de jouwe.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 14:06
Ik vind het geen rare vraag. Ik weet hoe ik een gitaar moet bespelen en hoe ik er snaren op kan leggen, maar zelf intoneren? Nog nooit gedaan. Wat is de optimale hoogte van de pickups, hoe hoog moet de actie zijn om het beste te zijn voor bespeelbaarheid en afstelling.

Zoals jij zegt, je bent eens naar een winkelgeweest, die service wordt dus niet voor niets geboden.

Mijn gitaren zijn altijd op oog afgesteld door een vriend van me, maar ik weet dat het vaak anders wordt aangepakt dan eventjes met het oog kijken of alles goed staat.
Intoneren heb ik zelf ook nooit gedaan en ik weet dat daar regeltjes voor zijn.

Al die punten zijn voor mij wel een reden om hier informatie over te verzamelen.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 14:08
intoneren moet je zelf kunnen vind ik.
hoogte van brug / zadels ook.

tenzij je net een paar maanden speelt en de mazzel van een hoop poen hebt en dus een dure slecht afgestelde plank.

aan de trussrod gaan draaien moet je wel weer iets meer kennis / ervaring voor hebben maar is ook geen rocketscience.

daarnaast is het ook veel beter en leuker om het zelf te doen.
het is zo iets persoonlijks en ook iets wat je niet in een uurtje doet of laat doen.
als je het kalm aan stukje bij beetje doet wordt je gitaar ook steeds meer echt de jouwe.
Ik KAN het wel. Ik kan aan een schroeven draaien, natuurlijk ... Maar zoals ik zei, er zijn regeltjes voor. Ik ken zat gitaristen die zelf hun gitaar niet afstellen hoor. Ik vind het ook geen pré om dat zelf precies te kunnen.

Mijn punt is, ik wil het niet fout dan en straks compleet verkeerd zitten. Eenmaal door een professional laten doen en dat ik dan desnoods kijk zou al fijn zijn.

clover
16 juni 2011, 14:15
Als nieuweling durf je ( ik ) nog niet alles aan wat technisch bij afstellen komt kijken. Er is toch die al dan niet gegronde angst dat je iets naar z'n mallemoer helpt. Een gang naar de pro ( Kees Dee ) leverde voor mij een goed afgestelde gitaar op waarop ik met plezier kan leren spelen ! Dat laatste is van wezenlijk belang volgens mij want er zullen jammer genoeg zat mensen zijn die vanwege een slecht bespeelbare gitaar er de brui aan geven.

Exi
16 juni 2011, 14:36
Bij het afstellen van de gitaar kan eigenlijk niets mis gaan (behalve als je als een gorilla met twee linker handen aan je truss rod gaat hangen).
De gitaar globaal afstellen kan iedereen. Intoneren moet je je even in verdiepen, maar is eigenlijk makkelijk te begrijpen en makkelijk te doen.

Het precies afstellen vergt wat meer aandacht en tijd, maar omdat ieders voorkeur qua afstelling verschilt heeft het, zoals al eerder aangegeven, weinig nut om het aan een pro over te laten.

Lees je eens in, laat je onderwijzen door een andere gitarist, of zoek eens op het forum en je komt al veel te weten. Het afstellen hoeft ook zeker niet in één keer gedaan te worden, maar er kan gaandeweg aan gesleuteld worden. Het is wel aan te raden dat je de intonatie doet met (vrij) nieuwe snaren anders wordt het lastig en wordt het resultaat nooit goed.

De opties van de poll komen beide niet overeen met mijn mening, dus ik heb niet kunnen stemmen.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 14:39
Bij het afstellen van de gitaar kan eigenlijk niets mis gaan (behalve als je als een gorilla met twee linker handen aan je truss rod gaat hangen).
De gitaar globaal afstellen kan iedereen. Intoneren moet je je even in verdiepen, maar is eigenlijk makkelijk te begrijpen en makkelijk te doen.

Het precies afstellen vergt wat meer aandacht en tijd, maar omdat ieders voorkeur qua afstelling verschilt heeft het, zoals al eerder aangegeven, weinig nut om het aan een pro over te laten.

Lees je eens in, laat je onderwijzen door een andere gitarist, of zoek eens op het forum en je komt al veel te weten. Het afstellen hoeft ook zeker niet in één keer gedaan te worden, maar er kan gaandeweg aan gesleuteld worden. Het is wel aan te raden dat je de intonatie doet met (vrij) nieuwe snaren anders wordt het lastig en wordt het resultaat nooit goed.
Kijk, hier heb ik wat aan. Thanks! :)

Exi
16 juni 2011, 14:47
Ok, dat is mooi.
Ook een aanrader is het spelen met de pickup-hoogtes. Als je de brug in zijn geheel hoger of lager zet, dan zal de gitaar anders gaan klinken. Dit komt omdat de snaren dan dichterbij of verder weg van de pickups komen te staan.
Je kan de pickups aan één kant wat hoger of lager zetten voor een net wat andere balans in je geluid. Zo kun je het geluid van de gitaar wat beter naar je hand zetten.

EuroCinema
16 juni 2011, 14:52
Je moet wel e.e.a. zelf kunnen. Je ontdekt wat goed is voor jou door te experimenteren, en je kunt kwalijk je gitaar elke week naar de winkel brengen als je een ander setje snaren of andere snaarhoogte wilt proberen. Als ik er na een tijd experimenteren zelf niet uitkom, gaat-ie wel naar een prof. Dan is er ook meestal meer aan de hand dan een paar schroefjes die aangedraaid moeten: frets die gevlakt moeten worden, een topkam die te diep of ondiep is uitgevijld.Er staan trouwens veel nuttige filmpjes hierover op youtube!

Orpheo
16 juni 2011, 14:59
een gitaar afstellen is echt niet moeilijk.

dat van 'ideale pickuphoogte'. dat is bullshit joh. er is geen ideale pickuphoogte. ieder element heeft zijn eigen ideale hoogte, diee ook nog eens af hangt van jou wensen/eisen/smaak!

ik vind bijvoorbeeld zelf een superhot hals element heel lekker, en dan ECHT laag afgesteld, en dan n medium hot brug element heel erg hoog.

de trussrod; daar moet je gewoon voorzichtig mee doen, en als de moer niet verder kan, is 't gewoon stoppen. de actie is een samenspel tussen brug en trussrod, intonatie is logisch nadenken, pickups is smaak.

en daar betaal je dan dus dik voor in gitaarzaken, om dan thuis te denken 'en toch speelt 't nie tlekker' om uiteindelijk zelf maar de schroevendraaier ter hande te nemen.

Mitch
16 juni 2011, 15:00
Ik vind het geen rare vraag. Ik weet hoe ik een gitaar moet bespelen en hoe ik er snaren op kan leggen, maar zelf intoneren? Nog nooit gedaan.
Dude! :eek:
Ik beschouw mezelf als 'uitgerust met twee linkerhanden' maar intoneren: lukt prima. Zeker als je sferische muziek maakt en veel delay gebruikt moet je toch wel strak geïntoneerd staan vind ik.
Open snaar aanslaan en zuiver stemmen.
op de 12e fret de snaar indrukken en je stemapparaat aflezen.
Noot te laag? Dan moet je snaar 'korter' om 'm hoger te stemmen. Dus stemmechaniek even een paar slagen los en met een schroevendraaier het stelschroefje van het zadel een slag of 1-4 afhankelijk van hoe 'off' de oktaaf was. Snaar weer opspannen en nog eens meten.
Recept herhalen tot het goed staat en uiteraard vice versa gebruiken als de oktaaf te hoog was.
Er zijn ook mensen die graag de flageolet gebruiken, maar dat vind k niet altijd goed overeenkomen met de daadwerkelijk gefrette oktaaf.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 15:24
Ok, dat is mooi.
Ook een aanrader is het spelen met de pickup-hoogtes. Als je de brug in zijn geheel hoger of lager zet, dan zal de gitaar anders gaan klinken. Dit komt omdat de snaren dan dichterbij of verder weg van de pickups komen te staan.
Je kan de pickups aan één kant wat hoger of lager zetten voor een net wat andere balans in je geluid. Zo kun je het geluid van de gitaar wat beter naar je hand zetten.
Ja, dat is ook geen probleem en is ook een kwestie van smaak. :) Dit doe ik dus ook altijd zelf.

Dennis_Ajax
16 juni 2011, 15:26
Afstellen is het zeker waard. Misschien ligt de standaard afstelling je niet, of weet je niet wat voor jou de ideale afstelling. Naar mijn mening kun je alleen bereiken door hem zelf af te stellen. Is niet echt moeilijk. Speel nu 6 maanden gitaar, en heb het de tweede keer zelf gedaan en speelt nu lekker. Intoneren is ook niet lastig. Gewoon met je stemapparaat erbij elke noot op de hals zuiver krijgen door aan de zadels te draaien. Volgens mij. Ik doe wel alles op oog. Vind het onzin om alles af te meten omdat volgens mij elke gitaar anders is. Ook de pickups in hoogte verstellen heeft toch gewoon met smaak te maken, wat voor sound/output je zoekt. Of lul ik onzin

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 15:27
een gitaar afstellen is echt niet moeilijk.

dat van 'ideale pickuphoogte'. dat is bullshit joh. er is geen ideale pickuphoogte. ieder element heeft zijn eigen ideale hoogte, diee ook nog eens af hangt van jou wensen/eisen/smaak!
True, al weet ik wel dat als je de pickup te hoog zet je weer problemen kan krijgen met het ratelen tegen de pickups en dat de snaren ook teveel gaan 'trekken' naar de pickup (ook weleens van gehoord).

Het was dus een algmeen voorbeeld van die pickup hoogte. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat weet. Als beginner kan het zo zijn dat je je pickups zelfs rechtzet, compleet vlak, wat ook niet het beste is, want je brug bijv. bij een Les Paul sowieso nooit recht/vlak.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 15:29
Dude! :eek:
Ik beschouw mezelf als 'uitgerust met twee linkerhanden' maar intoneren: lukt prima. Zeker als je sferische muziek maakt en veel delay gebruikt moet je toch wel strak geïntoneerd staan vind ik.
Open snaar aanslaan en zuiver stemmen.
op de 12e fret de snaar indrukken en je stemapparaat aflezen.
Noot te laag? Dan moet je snaar 'korter' om 'm hoger te stemmen. Dus stemmechaniek even een paar slagen los en met een schroevendraaier het stelschroefje van het zadel een slag of 1-4 afhankelijk van hoe 'off' de oktaaf was. Snaar weer opspannen en nog eens meten.
Recept herhalen tot het goed staat en uiteraard vice versa gebruiken als de oktaaf te hoog was.
Er zijn ook mensen die graag de flageolet gebruiken, maar dat vind k niet altijd goed overeenkomen met de daadwerkelijk gefrette oktaaf.
Ik weet wel HOE je moet intoneren, maar heb het nog nooit zèlf gedaan. Ik zal er meer eens mee gaan zitten. De how-to, dat wist ik wel.

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 15:30
Afstellen is het zeker waard. Misschien ligt de standaard afstelling je niet, of weet je niet wat voor jou de ideale afstelling. Naar mijn mening kun je alleen bereiken door hem zelf af te stellen. Is niet echt moeilijk. Speel nu 6 maanden gitaar, en heb het de tweede keer zelf gedaan en speelt nu lekker. Intoneren is ook niet lastig. Gewoon met je stemapparaat erbij elke noot op de hals zuiver krijgen door aan de zadels te draaien. Volgens mij. Ik doe wel alles op oog. Vind het onzin om alles af te meten omdat volgens mij elke gitaar anders is. Ook de pickups in hoogte verstellen heeft toch gewoon met smaak te maken, wat voor sound/output je zoekt. Of lul ik onzin
Nee, dat is geen onzin. Ik vraag me dan alleen af waarom zoveel pro's hun gitaar door een of andere goeroe laten afstellen omdat die persoon dan magische handen zou hebben. Waarom, vraag ik me dan af.

Dennis_Ajax
16 juni 2011, 15:31
De brug bij mn Les Paul heb ik ook hoger staan bij de bassnaren dan bij de hoge snaren. Over het vlakke van de pickups heb ik nooit wat gelezen. Hoe gaat dit dan?

DemolitionColorScheme
16 juni 2011, 15:33
De brug bij mn Les Paul heb ik ook hoger staan bij de bassnaren dan bij de hoge snaren. Over het vlakke van de pickups heb ik nooit wat gelezen. Hoe gaat dit dan?
Dat is wat ik bedoel. Je kunt dan je pickup gewoon 'recht zetten' maar ik zet hem zelf dan bij de lage snaren ook altijd hoger.

beruk
16 juni 2011, 15:51
Ik ben slecht in het afstellen van de actie, dat laat ik door iemand doen die het wel kan. Laatst moest ik wel want string savers gekocht, per snaar net zolang geschroefd tot ik geen fretbuzz meer hoorde. :chicken:
De rest is niet zo'n probleem.

Exi
16 juni 2011, 15:52
dat van 'ideale pickuphoogte'. dat is bullshit joh. er is geen ideale pickuphoogte. ieder element heeft zijn eigen ideale hoogte, diee ook nog eens af hangt van jou wensen/eisen/smaak!
Ik beweer dan ook niet dat er een 'ideale pickuphoogte' is en dit is ook niet in mijn post terug te lezen, maar dat hij er mee kan gaan spelen en op die manier het instrument wat meer naar zijn hand kan zetten.

arnoldtims
16 juni 2011, 15:53
Ik heb er helemaal niet veel verstand van maar ik stel mijn gitaar zelf af.
Ik moet de de gitaar winkel nog tegen komen die het beter doet.
Dat komt niet dat ik nu zo goed ben maar iedereen heeft zijn eigen wensen.
En ik stel net zo lang tot ik vind dat de gitaar lekker speelt en dat de snaren nergens aan lopen.
Of mijn gitaar nu volgens de regels goed is afgesteld? het zal mij een worst zijn.
Er zijn op dit forum prachtige handleidingen te vinden en met een beetje lezen kom je er daarna een heel eind.
Je heb daar de rest van je gitaar leven baat bij als je het zelf kan.
Als je niet de truss rod in een keer 2 slagen in de rondte draait kan er niks kapot hoor.
En als je een stem apparaat hebt kun je ook zelf intoneren.
Echt met een beetje inlezen is het niet moeilijk, ik kan het ook en ben niet erg handig.

arnoldtims
16 juni 2011, 15:58
Dat is wat ik bedoel. Je kunt dan je pickup gewoon 'recht zetten' maar ik zet hem zelf dan bij de lage snaren ook altijd hoger.

Kijk dit is zo'n voorbeeld dat er geen vaste regels zijn.
Ik zet namelijk de pickup bij de lage tonen juist wat lager, anders vind ik de lage tonen te nadrukkelijk aanwezig.
Zo zie je maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren

Hallie
16 juni 2011, 15:58
Ik heb een tijdje zelf aan mijn les paul gesleuteld, hoge actie proberen etc.
Maar met een drukke agenda en een optreden in het vooruitzicht had ik geen tijd om zelf de gitaar weer af te stellen (ik moest me daar dan ook meer in gaan verdiepen) Ik heb 'm dus snel naar Huub Bo-el gebracht.. Toen ik 'm terug kreeg herkende ik mijn eigen les paul niet meer.. een en al FIJNHEID. Iets wat ik zelf nog niet voor elkaar krijg bij andere gitaren. Misschien geluk dat Bo-el 'm zo had afgesteld wat ik eigenlijk in gedachten had?

nieuwe topkam
afstellen
intoneren
Knopje van de switch(niet om gevraagd, maar zat er weer op)
schoon
alles

voor 50-60 euro(weet niet meer exact de prijs)
en het heeft een superfijne gitaar opgeleverd. ik ben er weer opnieuw verliefd op geworden.

iWishmaster
16 juni 2011, 15:58
Ik heb al mijn gitaren een keer af laten stellen door een 'pro'. Stuk je zekerheid vind ik het: vooral de holling / bolling van de hals heb ik geen flauw idee bij hoe dat zou moeten zijn en ik heb geen zin ermee te gaan klooien. Zelfde voor topkam veilen bijvoorbeeld.

Ik heb er vooral het geduld niet zo voor, al dat mechanische gedoe. Een gitaar grofweg lekker bespeelbaar maken kan ik wel, maar tot in de puntjes afstellen niet. Misschien scheelt het dat de man waar ik mijn gitaren naartoe breng blijkbaar hetzelfde idee van 'perfecte afstelling' heeft als ik. Elke keer als een gitaar van hem terugkomt denk ik 'Wow, zo hoort het!'.

Hallie
16 juni 2011, 16:00
dus als antwoord;

Ja, nooit geweten dat mijn LP zo fijn kon zijn.

Daar kan ik tot dusver zelf niet tegen op sleutelen.

arnoldtims
16 juni 2011, 16:04
Nee, dat is geen onzin. Ik vraag me dan alleen af waarom zoveel pro's hun gitaar door een of andere goeroe laten afstellen omdat die persoon dan magische handen zou hebben. Waarom, vraag ik me dan af.
Er zijn er een paar die het heel goed kunnen dat is waar en er zijn een heleboel die het niet kunnen.
Maar dat heeft vaak te maken met de tijd die ze er in willen steken. met een beetje geduld en een handleiding hier en daar kun je er echt goed in worden.
Mijn gitaar is ook eens vreselijk afgesteld maar dat was door een knul die zelf niet gitaar speelt! en naar eigen zeggen ook meer wist van keyboards.
Al mijn zadels stonden scheef waardoor de snaar naar een kant van de zadel gleed tegen de inbus schroef aan, Hij beweerde ook nog dat dat zo hoorde lol

De V
16 juni 2011, 16:16
Ik heb mijn gitaar wel eens laten afstellen door een prof en ik stond er met mn neus bovenop.
Ik moet zeggen dat ik zowel het afstellen zelf als het resultaat ervan niet erg indrukwekkend vond.
De volgende keer als er bij mij een gitaar afgesteld moet worden denk ik dat ik het zelf maar eens probeer, steek ik er ook nog wat van op.

darkrazer
17 juni 2011, 06:41
Hangt heel erg van af wat je precies met afstellen bedoelt; intoneren, pick-up's afstellen, dat kan iedereen.
Maar dingen als het weg halen van fretbuzz laat ik liever over aan de professional, dat scheelt een hoop frustratie...

bat
17 juni 2011, 08:21
Ik kan het wel. En als het nodig is doe ik het ook. Maar mijn gitaren gaan eens in de zoveel jaar wel naar mijn vaste mannetje om ze weer helemaal fijn te krijgen. Kost niet eens heel veel geld, maar het is mij dubbel en dwars waard. Hij doet het degalijks, ik eens in de zoveel tijd, en dat betekent dat hij echt goed weet hoe hij het beste uit m'n gitaren haalt, terwijl het voor mij vooral toch trial and error blijft. Plus dat ik beschik over een eindige voorraad geduld...

Er zit wel heel veel verschil tussen "professionals". Er zijn veel winkels waar ik mijn gitaar echt niet zou laten afstellen, omdat ik het zelf net zo goed kan.

guitarkid
17 juni 2011, 08:48
Nee, dat is geen onzin. Ik vraag me dan alleen af waarom zoveel pro's hun gitaar door een of andere goeroe laten afstellen omdat die persoon dan magische handen zou hebben. Waarom, vraag ik me dan af.

Hier heb je zeker een punt! Misschien heeft het te echter te maken met het feit dat de gemiddelde pro soms én veel gitaren heeft én te weinig tijd om het allemaal zelf te doen. Of misschien kunnen ze wel fantastisch spelen, maar hebben ze geen verstand van afstellen!
Ik vind dat je als gemiddeld gitarist eigenlijk wel moet weten hoe te intoneren, hoe je je snaarhoogte optimaal kunt instellen (d.w.z. voor jou persoonlijk) en nog wat (onderhouds-)zaken. Bovendien, doe je daar iets verkeerd, dan heeft dat geen schade tot gevolg, hooguit voor je ego... :)
Maar (zoals hier al genoemd), bij het afstellen van de trussrod, fretjes bewerken etc. zou ik wel even achter mijn oren krabben en evt. hulp zoeken als je daar geen ervaring mee hebt.
BTW ik breng af en toe één van mijn gitaren ook naar een zeer ervaren afsteller, gewoon voor het idee dat er iemand met veel meer ervaring (en goede spullen) even goed mee bezig is geweest. Zal wel een placebo-effect zijn, maar so what!
Ik zie het voor mezelf dan maar als autorijden: je hebt een rijbewijs, je kunt dus rijden in zo'n ding, je kunt tanken en nog wat klein onderhoud doen (ruitewisservloeistof, beetje olie erbij enzo), maar af en toe moet hij een grote beurt bij de vakman!

Rinze
17 juni 2011, 08:51
Bij een hoop winkels is afstellen iets wat zo snel mogelijk moet gebeuren en dan gebeurt het met de Franse slag. Er zijn natuurlijk ook vakmensen die het wel goed doen, daar niet van maar in veel gevallen is het een soort stiefkindje in de service. Kijk maar hoe veel nieuwe gitaren erbij hangen in winkels, terwijl een goed afgestelde gitaar toch echt makkelijker verkoopt. Als een zaak geen eigen gitaartech heeft maar de verkopers het doen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Zelf afstellen is goed te doen en te leren, in ieder geval een gemiddelde afstelling die het in de meeste gevallen en voor de meeste spelers goed doet. De fijnafstelling is lastiger, maar hangt ook dermate samen met persoonlijke voorkeuren dat je zelf eerst heel goed moet weten wat je wel en niet wilt. Als je afstelt is het goed om iets van de achtergrond te weten, het verband tussen met name de halsholling en snaarhoogte in relatie tot bespeelbaarheid en klank is belangrijk imho. En het blijft een compromis.

Belangrijk is dat je nauwkeurig kunt werken, je aan een handleiding kunt houden (in ieder geval tot je weet wat je doet) en niet maar wat stappen overslaat. Na jaren een handleiding op mijn site gehad te hebben weet ik dat de meeste gitaristen niet in staat zijn om aan de hand van zo'n handleiding te werken. Niet kunnen lezen, niet willen verdiepen in de materie en pure eigenwijsheid. Jammer maar helaas. Kun je dat wel dan is er geen enkele reden om het uit te besteden.

Als je zelf afstelt leer je een hoop over je instrument, bovendien ben je niet meer afhankelijk van anderen als je een keer snaren met een andere dikte wilt gaan proberen. Ik ben ruim 20 jaar terug met dit soort klusjes begonnen omdat ik nooit tevreden was over wat de profs deden en vond dat ik het beter zelf kon leren. Het heeft mij altijd verbaasd dat gitaristen zo weinig over hun instrument weten. Zul je bij bijvoorbeeld drummers niet snel tegen komen. Terwijl een goede afstelling zo belangrijk is voor hoe je gitaar speelt, klinkt en aanvoelt. Ik ben nu ook veel beter in staat om een eventuele aankoop te beoordelen, of er structurele problemen zijn en of die makkelijk op te lossen zijn.

Als je de afstelling wel bij een winkel laat doen, let er dan op of er naar je voorkeuren wordt gevraagd, hoe je het wilt hebben. Als je degene die het gaat doen al niet te spreken krijgt dan zou ik snel maken dat ik weg kwam, met gitaar.

Just my 2 cents..

Basileia
17 juni 2011, 08:55
Ik weet prima wat elk schroefje en boutje doet op m'n gitaren, maar de perfecte balans vinden tussen alle mogelijke manieren van afstellen (halskromming, brughoogte en topkamdiepte bv.) wil mij echt niet lukken. Zeer frustrerend, want ik weet dat mijn gitaren lekkerder kunnen spelen dan ze nu doen. Ik ben van mening dat een gitaar valt of staat met een goede afstelling.

guitarkid
17 juni 2011, 08:59
....Het heeft mij altijd verbaasd dat gitaristen zo weinig over hun instrument weten. Zul je bij bijvoorbeeld drummers niet snel tegen komen.....

Breek me de bek niet los.... :(
De keren dat ik drummers in de studio krijg en/of spreek die geen idee hebben van hoe je een kit goed laat klinken, welk vel geschikt is voor wat ze willen etc. Die niet weten wat het verschil is tussen een crash en een ridecymbal..... Mijn God, the horror.....:seriousf:
Komt een drummer in de winkel voor een nieuw snarevel. Weet geen maat (gelukkig 99% van de tijd 14") en zegt gewoon: "Ach, doe maar iets..".
Ik bedoel maar!
NB: de goeden uitgezonderd natuurlijk!

INOXROX
17 juni 2011, 09:06
@guitarkid - Begrijp ik het nou goed ( of is het nog te vroeg ? ) . Rinze meldt volgens mij dat drummers meer met hun instrument 'begaan' zijn , en jij het tegenovergestelde ?


Goeiemorgen , trouwens

guitarkid
17 juni 2011, 09:10
@guitarkid - Begrijp ik het nou goed ( of is het nog te vroeg ? ) . Rinze meldt volgens mij dat drummers meer met hun instrument 'begaan' zijn , en jij het tegenovergestelde ?


Goeiemorgen , trouwens

Goedemorgen!
Nee, hij schrijft "weten" en niet "begaan" en da's wel een verschil...... Zie de quote in mijn post. Toch nog te vroeg? ;)

Gr. Coos

Rinze
17 juni 2011, 09:11
Breek me de bek niet los.... :(
De keren dat ik drummers in de studio krijg en/of spreek die geen idee hebben van hoe je een kit goed laat klinken, welk vel geschikt is voor wat ze willen etc. Die niet weten wat het verschil is tussen een crash en een ridecymbal..... Mijn God, the horror.....:seriousf:
Komt een drummer in de winkel voor een nieuw snarevel. Weet geen maat (gelukkig 99% van de tijd 14") en zegt gewoon: "Ach, doe maar iets..".
Ik bedoel maar!
NB: de goeden uitgezonderd natuurlijk!
Ik geloof je graag (jij ziet het vanuit een andere hoek dan ik wat dat betreft) maar de drummers die ik tegen ben gekomen waren wel altijd met hun kit bezig, dingen verbeteren en uitproberen. Of ze er verstand van hadden/hebben is voor mij als gitarist moeilijk te bepalen (behalve als ze kut klinken natuurlijk). De meeste gitaristen die ik ken kunnen net een setje snaren verversen en daar houdt het mee op.

EDIT: ik ben er idd te snel vanuit gegaan dat "ermee bezig zijn" iets zegt over "erover weten" :seriousf:

bass blom
17 juni 2011, 09:11
btw.. professioneel is de vraagstelling..
als ik professioneel zou zijn, dus zou leven van gitaarspelen, dan zou ik het waarschijnlijk niet meer zelf doen.

guitarkid
17 juni 2011, 09:15
btw.. professioneel is de vraagstelling..
als ik professioneel zou zijn, dus zou leven van gitaarspelen, dan zou ik het waarschijnlijk niet meer zelf doen.

Precies! Gemak dient den mensch....!!! :crazyhappy:

iWishmaster
17 juni 2011, 09:24
Ik geloof je graag (jij ziet het vanuit een andere hoek dan ik wat dat betreft) maar de drummers die ik tegen ben gekomen waren wel altijd met hun kit bezig, dingen verbeteren en uitproberen. Of ze er verstand van hadden/hebben is voor mij als gitarist moeilijk te bepalen (behalve als ze kut klinken natuurlijk). De meeste gitaristen die ik ken kunnen net een setje snaren verversen en daar houdt het mee op.

Het valt mij algemeen op dat veel muzikanten niet met hun gear bezig zijn. En ook degene die er wel mee bezig zijn hebben zelden verstand van. Zo vroeg een bevriende gitarist onlangs (speelt al 5-6 gitaar) wat intonatie was toen ik hem erop wees dat zijn gitaar zo vals als een kat was voorbij de 12e fret ...

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 09:49
Ik kan het wel. En als het nodig is doe ik het ook. Maar mijn gitaren gaan eens in de zoveel jaar wel naar mijn vaste mannetje om ze weer helemaal fijn te krijgen. Kost niet eens heel veel geld, maar het is mij dubbel en dwars waard. Hij doet het degalijks, ik eens in de zoveel tijd, en dat betekent dat hij echt goed weet hoe hij het beste uit m'n gitaren haalt, terwijl het voor mij vooral toch trial and error blijft. Plus dat ik beschik over een eindige voorraad geduld...

Er zit wel heel veel verschil tussen "professionals". Er zijn veel winkels waar ik mijn gitaar echt niet zou laten afstellen, omdat ik het zelf net zo goed kan.



BTW ik breng af en toe één van mijn gitaren ook naar een zeer ervaren afsteller, gewoon voor het idee dat er iemand met veel meer ervaring (en goede spullen) even goed mee bezig is geweest. Zal wel een placebo-effect zijn, maar so what!
Ik zie het voor mezelf dan maar als autorijden: je hebt een rijbewijs, je kunt dus rijden in zo'n ding, je kunt tanken en nog wat klein onderhoud doen (ruitewisservloeistof, beetje olie erbij enzo), maar af en toe moet hij een grote beurt bij de vakman!
Ja, dit is nu exact waarom ik een professional overweeg.
Het is wel aardig ironisch dat in het topic veel wordt gezegd dat het onzin is, maar dat 18 van de 25 votes gegaan zijn voor de professional.

Rinze
17 juni 2011, 09:49
Het valt mij algemeen op dat veel muzikanten niet met hun gear bezig zijn. En ook degene die er wel mee bezig zijn hebben zelden verstand van. Zo vroeg een bevriende gitarist onlangs (speelt al 5-6 gitaar) wat intonatie was toen ik hem erop wees dat zijn gitaar zo vals als een kat was voorbij de 12e fret ...
Ik vind het vooral raar in combinatie met de bezetenheid met de rest van de apparatuur. Alles true bypass, zo weinig mogelijk tonesuck, alleen buizenversterking (maar wel een enorme lading trapdozen ervoor) en noem de rest van de obsessies maar op. Maar de afstelling van de bron van het geluid - de gitaar - blijft buiten beschouwing. Terwijl de afstelling een gitaar kan maken en breken en dus ook je geluid.

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 09:51
Ik vind het vooral raar in combinatie met de bezetenheid met de rest van de apparatuur. Alles true bypass, zo weinig mogelijk tonesuck, alleen buizenversterking (maar wel een enorme lading trapdozen ervoor) en noem de rest van de obsessies maar op. Maar de afstelling van de bron van het geluid - de gitaar - blijft buiten beschouwing. Terwijl de afstelling een gitaar kan maken en breken en dus ook je geluid.
Geheel mee eens!

Rinze
17 juni 2011, 09:53
Ja, dit is nu exact waarom ik een professional overweeg.
Het is wel aardig ironisch dat in het topic veel wordt gezegd dat het onzin is, maar dat 18 van de 25 votes gegaan zijn voor de professional.

Tja, dan zou je moeten kijken naar hoeveel van die stemmers het zelf doen of juist niet, naar hun ervaring, etc. :supercool:

Jij bent bezeten van effecten, wat ik dan niet snap is dat je niet op dezelfde manier in de bepalende factoren van je gitaar duikt. Geen kritiek hoor, ik snap het alleen niet zo. Neem maar van mij aan dat als je in staat bent om al die effecten en hun eigenschappen te doorgronden dat het met het afstellen dan ook wel goed komt. Het is gewoon een kwestie van doen en leren.

jim__
17 juni 2011, 09:53
btw.. professioneel is de vraagstelling..
als ik professioneel zou zijn, dus zou leven van gitaarspelen, dan zou ik het waarschijnlijk niet meer zelf doen.
Toch vind ik het zeker geen overbodige luxe al zouden gitaardocenten ook in hun lessen een stukje gitaartechniek opnemen. Of iemand zelf zijn gitaar afstelt of niet kan hij dan zelf bepalen, maar je kan bij problemen in ieder geval de vinger op de zere plek leggen.

Een autocoureur weet ook veel van de techniek van zijn auto, zodat hij ook beter kan omschrijven waar een probleem zit en hoe hij zijn auto wil hebben. Ik vind dat je dat bij een gitaar net zo kan zien. Sommige gitaristen willen hun actie juist hoog, andere weer laag, enzovoorts wat wel degelijk een verschil maakt bij het afstellen.

On topic: ik stel zelf mijn gitaren af op een lage actie, wat bij een goede gitaar prima mogelijk is mits je de tijd ervoor neemt en rustig kijkt wat alles doet. Bij een (veelal goedkopere) gitaar met een pruthals en slecht fretwerk is het hopeloos, dan zal eerst het fretwerk en de hals moeten worden aangepakt. En dat zijn dat soort gitaren dan meestal weer niet waard.

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 09:56
Tja, dan zou je moeten kijken naar hoeveel van die stemmers het zelf doen of juist niet, naar hun ervaring, etc. :supercool:

Jij bent bezeten van effecten, wat ik dan niet snap is dat je niet op dezelfde manier in de bepalende factoren van je gitaar duikt. Geen kritiek hoor, ik snap het alleen niet zo. Neem maar van mij aan dat als je in staat bent om al die effecten en hun eigenschappen te doorgronden dat het met het afstellen dan ook wel goed komt. Het is gewoon een kwestie van doen en leren.
Ik ben niet 'bezeten' van effecten, haha, maar hier is een vergelijking:
- Ik weet wat ik moet doen met effecten in een mix and such. Weet ik hoe ik een gitaarpedaal moet repareren? Nee.
Same thing. Ik ben een muzikant. Geen technicus. Niet elke pianist kan zelf zijn piano zo zuiver stemmen als een echte pianostemmer (wat overigens een vak is!).
Ik zeg niet dat ik het niet zou kunnen leren, maar nu, op dit moment in mijn leven, kan ik zelf niet mijn gitaar afstellen zoals een PRO dat doet. Ik kan de actie bijstellen, pickup hoogstes afstellen en intoneren moet ook niet moeilijk zijn. Maar de rest?

Rinze
17 juni 2011, 09:57
Nog een argument om je in ieder geval in de afstelling te verdiepen: het levert je de kennis op om een afstelling door een prof te beoordelen, en ook vooraf door wat ie zegt al in te schatten of je hem aan je gitaar wilt laten zitten.

Rinze
17 juni 2011, 10:00
Ik ben niet 'bezeten' van effecten, haha, maar hier is een vergelijking:
- Ik weet wat ik moet doen met effecten in een mix and such. Weet ik hoe ik een gitaarpedaal moet repareren? Nee.
Same thing. Ik ben een muzikant. Geen technicus. Niet elke pianist kan zelf zijn piano zo zuiver stemmen als een echte pianostemmer (wat overigens een vak is!).
Ok, maar het afstellen van een gitaar is imho iets anders dan bijvoorbeeld een reparatie. De afstelling van een gitaar zie ik als vergelijkbaar met het afstellen van je effecten en versterker.

Anyway, hoogste tijd om dingen te gaan doen buiten dit forum :seriousf:

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 10:02
Ok, maar het afstellen van een gitaar is imho iets anders dan bijvoorbeeld een reparatie. De afstelling van een gitaar zie ik als vergelijkbaar met het afstellen van je effecten en versterker.

Anyway, hoogste tijd om dingen te gaan doen buiten dit forum :seriousf:
Ik zeg ook niet dat ik het niet wil leren - dat is ook nooit gezegd. ;)

bass blom
17 juni 2011, 10:04
Tja, dan zou je moeten kijken naar hoeveel van die stemmers het zelf doen of juist niet, naar hun ervaring, etc. :supercool:

Jij bent bezeten van effecten, wat ik dan niet snap is dat je niet op dezelfde manier in de bepalende factoren van je gitaar duikt. Geen kritiek hoor, ik snap het alleen niet zo. Neem maar van mij aan dat als je in staat bent om al die effecten en hun eigenschappen te doorgronden dat het met het afstellen dan ook wel goed komt. Het is gewoon een kwestie van doen en leren.

dat heet voorwaardescheppend bezig zijn, zie je in veel andere bezigheden ook.
men moet alle dingen hebben om dat of dat te kunnen gaan doen.
en blijft vooral daar mee bezig, dat gaat maar door, steeds moet er weer iets nieuws bij want het huidige arsenaal is niet goed genoeg.

aan het echt gaan doen van de activiteit komt men niet toe.
en dan noemen we het: vluchtgedrag.
:sssh:

DemolitionColorScheme
17 juni 2011, 10:07
dat heet voorwaardescheppend bezig zijn, zie je in veel andere bezigheden ook.
men moet alle dingen hebben om dat of dat te kunnen gaan doen.
en blijft vooral daar mee bezig, dat gaat maar door, steeds moet er weer iets nieuws bij want het huidige arsenaal is niet goed genoeg.

aan het echt gaan doen van de activiteit komt men niet toe.
en dan noemen we het: vluchtgedrag.
:sssh:
Sorry, maar dat ik vind ik echt dikke onzin. Ik ga m'n gitaar niet minder bespelen omdat hij niet door een pro afgesteld is hoor. Het is ook echt niet zo van:
"Oh, ja, mijn gitaar is niet optimaal afgesteld, dus ik wacht met de album opnames."

bass blom
17 juni 2011, 10:23
Sorry, maar dat ik vind ik echt dikke onzin. Ik ga m'n gitaar niet minder bespelen omdat hij niet door een pro afgesteld is hoor. Het is ook echt niet zo van:
"Oh, ja, mijn gitaar is niet optimaal afgesteld, dus ik wacht met de album opnames."

je hoeft het niet persoonlijk op te vatten.
zo is het ook niet bedoeld.
je ziet het gewoon veel en vaak gebeuren, dat zeg ik ermee.

oigun
17 juni 2011, 10:26
Voordat je zelf gaat beginnen met afstellen is het belangrijk dat hij ook goed afstelbaar is. Dus misschien is het handig eerst alles door een pro te laten nalopen. De topkam moet goed ingevijlt zijn, en meestal is het handiger om dat door iemand met ervaring te laten doen Anders kun je afstellen wat je wilt maar blijft het niks... De rest brughoogte, intonatie etc. kan je prima zelf uitvogelen en kom je er niet uit kan je met een set voelermaatjes hem weer terug afstellen naar factory specs.

guitarkid
17 juni 2011, 11:31
Toch vind ik het zeker geen overbodige luxe al zouden gitaardocenten ook in hun lessen een stukje gitaartechniek opnemen. Of iemand zelf zijn gitaar afstelt of niet kan hij dan zelf bepalen, maar je kan bij problemen in ieder geval de vinger op de zere plek leggen.

Een autocoureur weet ook veel van de techniek van zijn auto, zodat hij ook beter kan omschrijven waar een probleem zit en hoe hij zijn auto wil hebben. Ik vind dat je dat bij een gitaar net zo kan zien. Sommige gitaristen willen hun actie juist hoog, andere weer laag, enzovoorts wat wel degelijk een verschil maakt bij het afstellen.


Een interessante vergelijking, in het verlengde van mijn opmerking over auto's. Maar ook die autocoureur stelt de auto verder niet af. Dat doen de technici. Ik ben alleen bang dat er veel "autocoureurs" zijn (lees: gitaristen) die niet merken dat de motor vaak veel beter afgesteld kan worden....:)
Overigens, ook jouw opmerking over de gitaardocent snijdt zeker hout!


Nog een argument om je in ieder geval in de afstelling te verdiepen: het levert je de kennis op om een afstelling door een prof te beoordelen, en ook vooraf door wat ie zegt al in te schatten of je hem aan je gitaar wilt laten zitten.

Absoluut!! Weten wat je wilt of wat er kan is het begin.

bat
17 juni 2011, 12:21
Het kan ook beperkend werken: doordat je er veel vanaf weet denken dat iets toch niet kan en het ook niet vragen. Terwijl het misschien best mogelijk is, als je maar weet hoe.

Een goede gitaartechicus luister naar de gitarist. Vraagt door, zeker als hij merkt dat de gitarist zelf al heeft bedacht dat iets toch wel niet zal kunnen. Haalt het ook niet in zijn hoofd om de gitarist niet te hebben gesproken voor ie aan het afstellen begint. En heeft liever ook niet dat de gitarist de gitaar terug krijgt als hij er niet bij is, mocht er toch iets niet helemaal naar de zin zijn.

Ik weet donders goed hoe mijn gitaar werkt, maar weet dat er mensen zijn die veel beter dan ik weten hoe ze het optimale eruit kunnen halen. Daar is niks beschamends aan. Je bent wat mij betreft ook beslist geen mindere gitarist als je niet weet hoe je je gitaar moet intoneren. Als je maar hoort dat er iets mis is.

kassie
17 juni 2011, 12:28
Ik stel de ideale pickuphoogte altijd af aan de akoestische sustain, Er is op een gegeven moment het doodvallen van de snaar. Ik concentreer me dan vooral op rond de vijftiende fret. Ik probeer de grens op te zoeken dat de magneten net genoeg trekken om de snaren nog iets langer te laten sustainen. Daarbij stel ik de schroeven in het element naar de radius van de toets af, en speel ik een half uur open akkoorden op de versterker om de hoogte bij de bassnaren bij te stellen, het doel is dan om een gelijke 'ervaren geluidssterkte' in de verschillende snaren te verkrijgen. Na een aantal dagen spelen op zowel clean en drive, al dan niet met de band stel ik vanzelf nog weer wat bij. En dan moet hij me dunkt toch wel in balans zijn.

De V
17 juni 2011, 18:14
dat heet voorwaardescheppend bezig zijn, zie je in veel andere bezigheden ook.
men moet alle dingen hebben om dat of dat te kunnen gaan doen.
en blijft vooral daar mee bezig, dat gaat maar door, steeds moet er weer iets nieuws bij want het huidige arsenaal is niet goed genoeg.

aan het echt gaan doen van de activiteit komt men niet toe.
en dan noemen we het: vluchtgedrag.
:sssh:

Dat is waarom ik hier op dit forum rond hang. :seriousf:

budje
17 juni 2011, 18:21
Wat een gekke discussies allemaal.

De een laat zn gitaar afstellen door een pro (zoals ik want als ik heb er echt geen geduld voor)

Anderen doen het zelf

en de derde doet het helemaal niet

en moeilijker word het toch eigenlijk niet?

humbucker
17 juni 2011, 19:31
En wat mag een afstelbeurtje volgens jullie kosten? (inclusief een nieuw setje snaren)

Orpheo
17 juni 2011, 19:41
En wat mag een afstelbeurtje volgens jullie kosten? (inclusief een nieuw setje snaren)

afhankelijk van de prijs vvan het pakje snaren. als de snaren 6 euro kosten, mag het 6 euro kosten!

bass blom
17 juni 2011, 19:46
snaren door een pro er op laten zetten kost natuurlijk meer dan als je het zelf doet.
wat kost dat aan tijd? minuut of 10?
dan kost dat je alvast 15 euro.
reken er voor afstellen nog eens 30 a 50 bij..

FruscianteFan
17 juni 2011, 20:24
Een kennis van me heeft weleens een gitaar van me afgesteld. Speelde veel soepeler, schoon fretboard, soepele tremolo...

Ja hallo, die tremolo had ik juist bijna helemaal vastgezet.

Maar goed, hij kan het wel en ik kon het toen zeker niet. Een tech zal het nog steeds een stuk beter kunnen dan ik, maar echt nodig is dat niet. Ik kan intoneren, de actie verstellen, en qua elektronica in de gitaar kan ik ongeveer alles wat ik wil. Wel loop ik er vaak tegenaan dat het me niet lukt de intonatie perfect te krijgen in combinatie met de juiste actie: door de hoge actie moet het zadel van de G vaak net iets vaker naar achter dan mogelijk is.

INOXROX
18 juni 2011, 09:25
Nog een argument om je in ieder geval in de afstelling te verdiepen: het levert je de kennis op om een afstelling door een prof te beoordelen, en ook vooraf door wat ie zegt al in te schatten of je hem aan je gitaar wilt laten zitten.

Die mening ben ik ook toegedaan en hoewel je vast niet perse je eigen gitaar hoeft te kunnen afstemmen om een - zelfs zeer - begenadigde gitarist te kunnen zijn , geldt voor mij persoonlijk dat ik er altijd 'meer' van wil weten en 'hands-on' wil zijn .
Zoals Orpheo ook al meldde : zolang als je niet te gek doet met de trussrod of overhaast van alles uit gaat vijlen , kan er weinig misgaan . 't valt allemaal weer terug te draaien ( no punn intentended ) .

Toen ik het voor het eerst deed , heb ik goeie instructies gevonden op :
www.donhofstee.nl . Daarnaast is The Guitarhandbook van Ralph Denyer een handig ding om in huis te hebben .

ave , Job