PDA

View Full Version : Verschil in bespeelbaarheid?



Thiez
16 juni 2011, 11:56
Ik ben momenteel bezig met zelfbouwen van een strat. Nu hoop ik natuurlijk dat hij perfect speelt straks maar dat weet je pas als hij in elkaar staat. Nu begon ik me af te vragen wat nou eigenlijk het verschil in bespeelbaarheid geeft? Hout en dergelijke heb ik goede kwaliteit genomen en ik werk uiteraard zo nauwkeurig mogelijk.
Maar wanneer je bijvoorbeeld een epiphone met een gibson vergelijkt, beide mahonie, gelijmde hals, etc. in principe twee zo goed als dezelfde gitaar qua opbouw en materiaal, hoe kan het dan dat ze toch totaal verschillend spelen?

Je merkt vaak bij goedkopere gitaren dat de snaren heel los liggen (makkelijk tot de andere kant van de hals benden enzo) terwijl een duurdere gitaar het allemaal degelijker en stabieler aanvoelt en bends wat zwaarder gaan vaak. Terwijl met zelfde mensuur lengte en snaardikte de spanning gelijk zou moeten zijn toch?

Mr. Dynamite
16 juni 2011, 13:14
Naar mijn ervaring, vorm van de hals, dus of het je licht. Maar het meest belangrijke de frets, zeker als je redelijk hoge frets hebt is dit waar je contact mee maakt :)

Hotpepper01
16 juni 2011, 13:30
Voor reeds gebouwde en besnaarde gitaren : de snaren (merk, type, dikte, versheid), de staat van de fretten (slijtage, deukjes), de staat van onderhoud (olie op het fretboard). Maar ook de bolling van het fretboard, frethoogte en fretdikte, de tapering van de hals, de dikte van de hals, gebruikte houtsoorten en houtkwaliteit enz