PDA

View Full Version : Terug naar transistor clean?



rupke
16 juni 2011, 10:04
Hoi,

Ik zit er over te denken om terug te gaan naar een transistor versterker. Ik heb laatst bij een optreden over een marshall MG 100 dfx gespeeld en dan alleen het cleane kanaal en over een of andere Peavey ook transistor (volgens mij een bandit 112). Allebei had ik ze aan mijn Boss gt-10 hangen. Toen ik daar aankwam dacht ik nee, dat wordt geen dik geluid, maarrrrrrrrr............ik had echt een vet geluid zeg. aangezien ik alleen het clean gebruik denk ik er aan om een goede transistor bak te kopen. Tilt lekker weg, onderhoudsvrij en goedkoper dan een buizen amp en als ik dan hetzelfde geluid heb, waarom niet. Een ander voordeel is denk ik ook dat je altijd hetzelfde geluid hebt of je hem nu hard of zacht hebt staan. Ik merk bij mijn buizen amp dat het geluid veranderd naarmate volume to of af neemt en da tis logisch met buizen. Dat heb je met een transistor niet denk ik toch?

Hebben jullie ook een dergelijke ervaring en graag zou ik van jullie horen welke transistor bak je zou kiezen voor ene celan geluid.

peter_heijnen
16 juni 2011, 10:29
Als het werkt, en zeker met de gt10 is dat niet onwaarschijnlijk, gewoon doen. Scheelt zeker in de portemonnee en de rug.

Ik heb zelf een tech21 tm60 en die is voor alles prima inzetbaar.

iWishmaster
16 juni 2011, 10:33
Hoi,

Ik zit er over te denken om terug te gaan naar een transistor versterker. Ik heb laatst bij een optreden over een marshall MG 100 dfx gespeeld en dan alleen het cleane kanaal en over een of andere Peavey ook transistor (volgens mij een bandit 112). Allebei had ik ze aan mijn Boss gt-10 hangen. Toen ik daar aankwam dacht ik nee, dat wordt geen dik geluid, maarrrrrrrrr............ik had echt een vet geluid zeg. aangezien ik alleen het clean gebruik denk ik er aan om een goede transistor bak te kopen. Tilt lekker weg, onderhoudsvrij en goedkoper dan een buizen amp en als ik dan hetzelfde geluid heb, waarom niet. Een ander voordeel is denk ik ook dat je altijd hetzelfde geluid hebt of je hem nu hard of zacht hebt staan. Ik merk bij mijn buizen amp dat het geluid veranderd naarmate volume to of af neemt en da tis logisch met buizen. Dat heb je met een transistor niet denk ik toch?

Hebben jullie ook een dergelijke ervaring en graag zou ik van jullie horen welke transistor bak je zou kiezen voor ene celan geluid.

Jawel hoor, dat heeft elke versterker. Heeft namelijk net zoveel met je eigen gehoor te maken als met de versterker: mensen nemen andere frequenties op andere volumes anders waar. Je hebt meer volume nodig om een bas-toon even hard te laten klinken als een midden-toon bijvoorbeeld.

Als je al je geluid uit de Boss GT-10 laat komen heeft een buizenbak ook niet zoveel zin. Kijk eens naar de combo's van Tech 21: worden alom geprezen onder de transistor-fanaten. Of anders een Roland Jazz Chorus.

peter_heijnen
16 juni 2011, 10:45
Let wel, de tech21 is geweldig als amp (inc eigenl preamp), maar minder als je alleen de eindamp wilt gebruiken voor de preampsimulaties van de gt. Daarvoor kun je beter iets anders zoeken.

heinz3110
16 juni 2011, 11:38
Hard of zacht klinkt niet alleen anders omdat je oren anders reageren, de speaker reageert ook anders als die pittig staat te werken of op zijn dooie gemakkie zijn ding doet.

En inderdaad: als het werkt, en je word er blij van, en als het scheelt je in je rug en portemonnee, wat let je dan nog?

Zelf kom ik met mijn (nieuwste)Bandit met alle muziekstijlen goed mee weg.. Gaat hard zat, aardig voor je rug, stevig en ook nog belachelijk goedkoop voor de geboden kwaliteit.

Maar als je er toch een gt10 voorhangt kan je ook nog altijd kijken naar 2e hands Peavey transistorbakken uit de jaren 80. Onverwoestbaar en loeiclean. Vooral de Special kan afschuwelijk hard (zo'n 160 watt!) met een 1X12 inch speaker.

Fragedallic
16 juni 2011, 11:59
Laatst zag ik via Proguitarshop de Retro Channel RR1 (http://proguitarshop.com/store/amplifiers-retro-channel-c-4_698/retro-channel-rr1-amplifier-head-p-3048) . Eventueel via v/d Haar te verkrijgen ( als 1 van de weinige in Europa ).
Klinkt spannend; een trainwreck wannabee in solidstate formaat.

JGD
16 juni 2011, 12:43
ik ben altijd al erg pro solid state geweest.
dacht dat ik zo ongeveer de enige hier was :)


ik heb 2 LAB L5 100 watt solid state amps, 1 LAB L11 200 watt ss en sinds kort mijn mooie vette Randall RG100HT (yeeeehaaaaaaa!)

een goeie solid state amp biedt zo'n mooie hard kraakhelder anoniem geluid waar je vervolgens heerlijk je eigen draai aan kan geven.
ze zijn werkelijk onverwoestbaar & geen onderhoud.

mijn Randall is ook 19" rackformat dus ik heb alleen nog mijn kabinet en flightcase, kant ebn klaar podium oprollen en hoepla!

tuurlijk, voor een buizenbak is vast ook van alles te zeggen, maar ik zweer bij solid state

heinz3110
16 juni 2011, 13:52
JGD: Lab L5... ook een mooi clean trouwens. Kom je toch ook niet zo vaak meer tegen. "Anoniem geluid"? Voor mij heeft een goede transistor juist wat karakter. :)

Of het nou buis, transistor of modelling is - of op stoom van mijn part...het maakt allemaal geen bal uit, als je er zelf maar blij van word.

rupke
16 juni 2011, 14:22
Hoi allemaal,

Super bednakt voor alle reacties. Ik ben een beetje op het net gaan rondsnuffelen en kwam deze transistors tegen

Maxwatt G100:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Hiwatt-Amplification-Maxwatt-G100-112R-Combo-/art-GIT0007917-001

MArshall MG 101 FX:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Marshall-MG101FX-112-Combo-NEW-/art-GIT0015725-000

Peavey Transtube Bandit:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Amps-voor-elektrische-gitaren/Peavey-Transtube-Bandit-112-Combo-/art-GIT0009356-000

Ik ben benieuwd wa tjullie hiervan vinden en wie er ervaring mee heeft.

Ik speel al tijden over een 20 watt buizen versterker en die gaat hard genoeg. Hoeveel watt transistor zou ik minimaal moeten nemen om genoeg clean headroom te hebben.

Gr. Rob

heinz3110
16 juni 2011, 14:33
Ik ben benieuwd wa tjullie hiervan vinden en wie er ervaring mee heeft.

Ik speel al tijden over een 20 watt buizen versterker en die gaat hard genoeg. Hoeveel watt transistor zou ik minimaal moeten nemen om genoeg clean headroom te hebben.

Gr. Rob

Die Maxwatt vond ik ook niet verkeerd... maar ja. Waarom ga je zelf niet lekker de winkel in? Hup, waar wacht je nog op. Niks is leuker dan een tiet geld wat in je zak zit te branden uit te geven!

Ik weet niet hoe hard je drummer is... maar genoeg squiky-clean headroom? Neem 120 watt. Altijd genoeg. Voor de meeste situaties zit je op zeg, 70 watt aardig in de richting.

guitarguru
16 juni 2011, 14:34
Ik heb zelf een Hughes and Kettner Attax 80 (Watt). Die kan hard zat voor bandgebruik. Denk wel dat je minimaal 60 watt moet hebben.

Voor thuis vind ik die transistorbak perfect, en vind het clean echt heel mooi. Maar moet er geen overdrivepedaaltjes voor gaan gooien. Dat klinkt erg gruizig, en mis ik de warmte, dikte en compressie van mijn buizenbak. Ik zou er live niet mee willen gaan spelen. Ik mis echt te veel in sound en ook zeker feel.

rupke
16 juni 2011, 14:51
Hi,

Ik ga zeker een middagje lekker uitproberen. eerst nog winkels zoeken die de interessante amps heeft staan en dat de winkels ook niet ver uit elkaar liggen. dan ik het in 1 keer beslissen. Ik had die linkjes geplaatst puur voor wat meiningen en ervaringen. Altijd interessant om te horen. want of je ze uitprobeer din de winkel of in een bandsituatie is altijs anders.

PS onze drummer slaat loeihard, de knoest,. Wel retestrak (voordat ie dit leest ;-))

Gr. Rob

Mitch
16 juni 2011, 15:03
Die nieuwere Bandits staan tweemaal genoemd in het topic in Effecten over hoe je op een onwaarschijnlijke manier een goed geluid hebt gemaakt. Aanrader, zeker voor gebruik met een GT10.

rupke
16 juni 2011, 15:16
Hoi Mitch,

Die ga ik even checken. Thanks.

Gr. Rob

stikel
16 juni 2011, 15:16
Let wel, de tech21 is geweldig als amp (inc eigenl preamp), maar minder als je alleen de eindamp wilt gebruiken voor de preampsimulaties van de gt. Daarvoor kun je beter iets anders zoeken.



Hoeft niet, daar hebben ze deze voor http://www.tech21nyc.com/products/powerengine/powerengine60.html

(zijn ook zo duur niet en oneindig koppelbaar)

rupke
16 juni 2011, 15:30
Hoi Stikel,

Dat is inderdaad ideaal met mijn Boss GT-10. Poeh, kan wel een weekje uittrekken om de maps te proberen. :-)

Gr. Rob

Rick trodat
16 juni 2011, 15:49
Persoonlijk vind ik een bandit klinken als een natte krant. Als je hard clean speelt en geen pedalen gebruikt kan het inderdaad makkelijk. Maar de distortion is behoorlijk slecht en op het moment dat je twee drive pedalen aan hebt staat gaat ie volledig over zijn nek. IEts wat je bij een buizenamp met min 20 watt absoluut niet hebt.

Maar goed, als het voor degene werkt.

heinz3110
16 juni 2011, 17:01
Persoonlijk vind ik een bandit klinken als een natte krant. Als je hard clean speelt en geen pedalen gebruikt kan het inderdaad makkelijk. Maar de distortion is behoorlijk slecht en op het moment dat je twee drive pedalen aan hebt staat gaat ie volledig over zijn nek. IEts wat je bij een buizenamp met min 20 watt absoluut niet hebt.

Maar goed, als het voor degene werkt.

Mwah, natte krant... EQ goed instellen op de bandit en je hebt een dijk van een distortion. Die EQ werkt vooral in het mid zodanig goed dat je van het geluid van natte krant naar lekker geluid kan draaien . Tenzij je als een natte krant speelt, natuurlijk. :)

Maar ja, de een is de ander niet, dus lijkt de enige optie : testen.

Dirk_Hendrik
16 juni 2011, 17:17
Award Sessionette 75. Knetterhard en lekker klein. Prikt ook nog eens heerlijk door de mix.

Rinze
16 juni 2011, 17:22
Award Sessionette 75. Knetterhard en lekker klein. Prikt ook nog eens heerlijk door de mix.
En ontzettend schel. Had er vroeger een (wie niet in de jaren 80), een paar jaar terug nog eens eentje uitgeprobeerd maar ik schrok ervan. De allereerste versie (met het grijze speakerdoek, niet met dat sinaasappelnetje) klonk beter, zat ook een andere speaker in.

Ik heb de Tech 21 Powerengine ook gehad, vond hem niet geweldig, te schel imo. Je moet dan op je GT in ieder geval wel de speakersim inschakelen want in de Powerengine zit een breedbandspeaker.

heinz3110
16 juni 2011, 17:44
En het kan al gauw te schel. Ik heb bij transistorbakken al gauw de neiging om het hoog wat meer in te dammen. Bij buizenbakken lijkt dat minder op te gaan, maar ben dat toch ook wel tegengekomen.

Ik vond die 1e serie Sessionettes voor clean ook niet zo gek hoor. Dat scheurkanaal vond ik dan weer "mwaahh", maar goed.

smullie
16 juni 2011, 17:53
Als je een heel vet geluid gehaald hebt met een MG100DFX, waarom dan niet zoiets tweedehands zoeken? Ik heb zelf een MG50DFX gehad en heb die voor geen geld moeten verkopen omdat er geen vraag naar was... :confused:

Hou de bekende 2dehandssites in het oog en je kan daar echt een koopje doen met die Marshalls... Ze hebben namelijk niet zo'n goede naam op het wereldwijde web. Maar als het jouw geluid is, dan is dat voor jou de beste koop die je kan doen... :)

The Unforgiven
16 juni 2011, 19:56
De Roland JC120 wordt erg veel gebruikt als cleane amp, maar is al aan de prijzige kant.

Rinze
16 juni 2011, 20:00
De Lab L series, worden voor lage bedragen aangeboden en klinken niet slecht. En gaan net als de JC en Sessionette loeihard.

http://elderly.com/images/vintage/130U/130U-9387_front.jpg

bass blom
16 juni 2011, 20:03
vooral de compressor van de lab herinner ik me als heel lekker.
naast het mooi hard clean.

stikel
16 juni 2011, 21:23
En Bass, natuurlijk de Roland BC (hij staat hier nog steeds ;))

bass blom
16 juni 2011, 21:27
En Bass, natuurlijk de Roland BC (hij staat hier nog steeds ;))

inderdaad, ik heb er nog steeds 1 staan hier :D

stikel
16 juni 2011, 21:48
En hij blijft ook. De jouwe mag weg zag ik, maar daar liggen mogelijk andere redenen aan ten grondslag. (Meen ik in een ander topic te hebben begrepen)

Overigens voor het topic: Je kunt er ook een heel aardig deuntje clean mee spelen.

DaveItUp
16 juni 2011, 23:42
Ik gebruik alleen nog maar ouwe sunn transistor amps. Enige wat ik kan zeggen is dat alle vooroordelen niet kloppen en dat je slechts goed klinkende amps hebt of slecht klinkende of dat nu buizenbakken zijn of torrenbakken.

Gewoon proberen. Misschien een ouwe peavey head, die klinken geweldig.

Pé.
18 juni 2011, 01:48
Ik gebruik een oude Pearl transistor top, een Bassman 135 kloon, zonder master volume. Werkt perfect, gaat LOEI en LOEI hard en vervormt niet. Tegen de tijd dat die versterker gaat vervormen zijn je oren al aan het bloeden. ;)