PDA

View Full Version : Mohan Veena, waar te koop?



barno
16 juni 2011, 00:51
Weet er iemand of er in Nederland of België ergens winkels zijn die Mohan Veena's verkopen?

Het is een aangepaste archtop met in totaal 20 snaren op twee niveau's en klinkt fantastisch imo


http://www.youtube.com/watch?v=uf7Qc9dHVFk&feature=player_embedded

apekop
16 juni 2011, 01:04
Hier bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.com/MOHAN-VEENA-w-TUMBA-INDIAN-ACOUSTIC-SLIDE-LAP-GUITAR-/350447873014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5198522bf6

en anders moet je naar India misschien.

De beste bespeler en grondlegger is trouwens Vishwa Moohan Bhatt, maar die zul je waarschijn al kennen.

Ike57
16 juni 2011, 11:44
Ik ben ook nog even voor je aan het zoeken geweest, maar kan geen verkoper in Nederland en België vinden.

Misschien zit er niks anders op dan de eerste Guttlin Veena te bouwen? :seriousf:

Hier heb je alvast wat links met detailfoto's:
http://www.sitar-tabla.com/mohanveena.htm
http://www.timkillcustom.com/models/58-mohan-veena

En hier een YouTube filmpje van iemand die iets soortgelijks heeft gebouwd:
http://www.youtube.com/watch?v=5fNo86cChSU

barno
16 juni 2011, 11:54
thx ike

ik zou zo'n MV eerst es irl willen zien/voelen, maar idd niet te vinden in de lage landen. Tof filmpje van die aangepaste gitaar. wel een serieuze verbouwing nodig als je dit wil flikken.

Gretsch 5120
16 juni 2011, 21:16
De site met het beste aanbod aan Indiase instrumenten in Europa zit in Duitsland:

www.india-instruments.de

en inderdaad...met een pagina over de mohan-veena:

http://www.india-instruments.de/instrumente/diverse-saiteninstrumente/zupfinstrumente/mohan-vina.html

barno
16 juni 2011, 21:33
thx Gretsch! big help!

Gretsch 5120
16 juni 2011, 23:14
Moet me wel van het hart dat ik de prijs erg pittig vind. En houd er ook rekening mee dat je aan Indiase instrumenten altijd wel wat te versleutelen hebt; ze zijn zelden goed afgesteld. Mijn leraar was hier anderhalve maand uit india; die heeft dus anderhalve maand zitten sleutelen aan mijn veena. Mijn Pa heeft ook nog geholpen (de brug moest zeker 8 mm omhoog). Hetzlefde gold voor mijn overige instrumenten, is echt een ramp....

En met sleutelen moet je echt weten wat je doet. Met name de javari, de brug, luistert HEEL nauw, om die juist "buzz" te creeeren.

barno
17 juni 2011, 00:40
Moet me wel van het hart dat ik de prijs erg pittig vind. En houd er ook rekening mee dat je aan Indiase instrumenten altijd wel wat te versleutelen hebt; ze zijn zelden goed afgesteld. Mijn leraar was hier anderhalve maand uit india; die heeft dus anderhalve maand zitten sleutelen aan mijn veena. Mijn Pa heeft ook nog geholpen (de brug moest zeker 8 mm omhoog). Hetzlefde gold voor mijn overige instrumenten, is echt een ramp....

En met sleutelen moet je echt weten wat je doet. Met name de javari, de brug, luistert HEEL nauw, om die juist "buzz" te creeeren.

wow, jij hebt er een? nice! Ja kan me voorstellen dat dat een gedoe is, die afstelling.

Gretsch 5120
17 juni 2011, 10:26
wow, jij hebt er een? nice! Ja kan me voorstellen dat dat een gedoe is, die afstelling.

Nee, ik speel op een Rudra veena, volgens overlevering het oudste snaar instrument uit India. Het is een instrument dat behoorlijk vereerd wordt door Indiase muzikanten (vanwege de speelstijl, speelwijze en de mystieke/culturele bagage zeg maar). Daarom geven de bouwers van nieuwe instrumenten vaak de naam "veena" aan hun bouwsel, om het een beetje cachet te geven.

(ps. je kunt wat foto's/video's zien van ondergetekende op mijn myspace-pagina. Je zult zien dat het een totaal ander instrument is)

Ike57
17 juni 2011, 11:04
Even op je Myspace gekeken: Wat een apart en indrukwekkend instrument! Wat zijn die grote bollen voor en achter? Is dat een soort klankkast?

barno
17 juni 2011, 11:14
was al op je site geweest hoor. Die Rudra Veena is idd in-druk-wekkend. Niet het gemakkelijkste instrument om mee te treinen, lijkt me

Gretsch 5120
17 juni 2011, 11:29
Even op je Myspace gekeken: Wat een apart en indrukwekkend instrument! Wat zijn die grote bollen voor en achter? Is dat een soort klankkast?

Die bollen zijn van kalebas gemaakt en idd een klankkast; het gave van die 2 klankkasten is dat je "in" het geluid zit; een soort stereo-chorus, zeg maar, je kunt echt TOTAAL verliezen in de klank.


was al op je site geweest hoor. Die Rudra Veena is idd in-druk-wekkend. Niet het gemakkelijkste instrument om mee te treinen, lijkt me

Die klankkasten (tumbas) kun je afschroeven, maar dan nog.. Toen ik overigens in India was en met mijn leraar naar een concert ging (met de trein) had hij slaapplaatsen gereserveerd: de veena lag op het bed en mijn leraar sliep in het gangpad.

Gretsch 5120
17 juni 2011, 11:37
Overigens: ik heb ooit gelezen dat die eerste mohan-veena eigenlijk niets anders is dan omgebouwde Hofner, die indertijd werd achtergelaten in India door een duitse student. Je herkent nog wel een beetje de vorm van een Hofner (f holes en bodyvorm)

barno
17 juni 2011, 11:45
Overigens: ik heb ooit gelezen dat die eerste mohan-veena eigenlijk niets anders is dan omgebouwde Hofner, die indertijd werd achtergelaten in India door een duitse student. Je herkent nog wel een beetje de vorm van een Hofner (f holes en bodyvorm)

ja, eerste was gewoon omgebouwde gitaar. Daarom datik er ook eentje es wil zien van dichtbij. als bouwer kan ik mss zelf zo'n aanpassingen maken. funny story van je leraar in de trein :)

frusciante250
17 juni 2011, 22:35
Prachtig instrument! Ik zou alleen geen antwoord kunnen geven op je vraag, ik ben ook op zoek naar een "vreemd" instrument, een hammered dulcimer en ik heb het zelfde probleem als jij. Dat instrument is in Nederland waarschijnlijk nergens te koop..

Thoma Van Langenhove
13 januari 2014, 23:20
Hallo, ik bracht jaren geleden een Mohan Veena mee uit Nepal, ik gebruikte hem als "sierstuk", ik kan er niet op spelen. Hij is niet gestemd.

Te koop voor een aanvaardbaar bod, af te halen in Brugge.

0032 499 59 38 43

jutter
13 januari 2014, 23:22
Hallo, ik bracht jaren geleden een Mohan Veena mee uit Nepal, ik gebruikte hem als "sierstuk", ik kan er niet op spelen. Hij is niet gestemd.

Te koop voor een aanvaardbaar bod, af te halen in Brugge.

0032 499 59 38 43

Belg zeker? :D