PDA

View Full Version : Ibanez Fireman Project



Mesjoggah
15 juni 2011, 18:47
Ik heb zojuist een nieuwe body gekocht op Ebay, deze body (ibanez Fireman copy) is nog niet afgelakt en omdat ik een hals heb liggen met een witte binding leek het mij mooi de body zwart te (laten) spuiten en er een mooie witte binding omheen te (laten) zetten.
Is het nu het beste om eerst te frezen, dan de body te laten spuiten en daarna de binding te plaatsen en weer daarna aflakken met blanke lak of hoe pak ik dat het beste aan?

barno
15 juni 2011, 18:52
Eerst frezen, dan binding lijmen en passend maken, dan kleurlakken, dan binding schrapen, dan blank aflakken.

Mesjoggah
15 juni 2011, 20:37
Eerst frezen, dan binding lijmen en passend maken, dan kleurlakken, dan binding schrapen, dan blank aflakken.

Loop je dan niet het risico dat je met het schraapstaal per ongeluk wat lak meeneemt? (ik heb nog nooit een schraapstaal vast gehad maar kan het me voorstellen)

bass blom
15 juni 2011, 20:40
je schrijft dat je het lakken en de binding wilt laten doen..
laat degene die dat doet dan bepalen in welke volgorde en met welke gereedschappen, lijkt me wel zo verstandig.

Mesjoggah
15 juni 2011, 21:15
je schrijft dat je het lakken en de binding wilt laten doen..
laat degene die dat doet dan bepalen in welke volgorde en met welke gereedschappen, lijkt me wel zo verstandig.

Laten doen staat tussen () omdat ik overweeg het zelf of deels zelf te doen.
En waarom lijkt jou dat wel zo verstandig?

barno
15 juni 2011, 21:16
Er zijn wel meer risico's aan gitaarbouw :)
Maar het gelijkmatig wegschrapen van lak op de binding is gemakkelijker dan het lijkt. Je kan de binding ook afplakken maar vaak zal je dan nog moeten schrapen. Niet met een schraapstaal overigens maar met exacto of scheermesje.

Eerst lakken en dan binding frezen is véél moeilijker, wegspringen lak, het op maat brengen van de binding waarbij je de lak niet meer mag raken enz...

bass blom
15 juni 2011, 21:29
Laten doen staat tussen () omdat ik overweeg het zelf of deels zelf te doen.
En waarom lijkt jou dat wel zo verstandig?

aan zo een klus beginnen zonder enige kennis en ervaring lijkt me niet echt verstandig.
tja, tenzij je die body voor twee tientjes hebt en bereid bent het een paar keer over te doen :D

oigun
15 juni 2011, 22:23
Misschien eerst eens een paar zelfbouw-topics doorspitten en kijken hoe anderen het doen. Vervolgens gaan verzinnen hoe eea aan te pakken.

(heb je een freesmachine/bindingbitje? Kan ook met de hand maar dat vergt wel wat ervaring om het echt strak te krijgen...)

Mesjoggah
15 juni 2011, 22:31
Misschien eerst eens een paar zelfbouw-topics doorspitten en kijken hoe anderen het doen. Vervolgens gaan verzinnen hoe eea aan te pakken.

(heb je een freesmachine/bindingbitje? Kan ook met de hand maar dat vergt wel wat ervaring om het echt strak te krijgen...)


Freesmachine met bindingbit heb ik wel, ik heb nog een paar weken om topics door te lezen om te kijken hoe anderen het doen.

iedereen bedankt voor de tips zover!

oigun
15 juni 2011, 22:49
Freesmachine met bindingbit heb ik wel

OOOH, Dan gewoon gaan oefenen op een stukje resthout, doe ook de kopse kanten en zaag er wat rondingen uit.

Mesjoggah
1 juli 2011, 13:09
Vandaag de body binnen gehad, even wat losse onderdelen er op gelegd.

http://i478.photobucket.com/albums/rr149/Mesjoggah/008.jpg

maar ga nu toch twijfelen over zwart met binding.. zowiezo twijfel ik over de binding omdat er aan de bovenkant van de pocket nauwelijks vlees zit.

G.G.
1 juli 2011, 21:35
Binding schoonschrapen is echt heel simpel zonder de lak te beschadigen. Scheermesje tussen duim en wijsvingen en met je duim langs de rand van de body. Met die duim bepaal je de afstand, hoe ver het mesje uitsteekt, over de binding, tot de grens waar de lak begint.

Kijk wel uit als je secondelijm gebruikt en nog moet stainen.... als dat op het hout komt heb je een probleem met je stain. Ik heb een echte zwarte rand moeten spuiten ipv een transparant donkere rand.

G.G.
2 juli 2011, 11:49
Op verzoek van TS titel aangepast.

espike
2 juli 2011, 13:29
T is wel een erg mooie body iig ;)
Voor alles met hout en gitaren maken geldt: neem de tijd, niet haasten, en plannen.
die binding schrapen is precies dat. Als je dat heel geduldig doet, niks aan de hand, bijna iedereen kan t. Ga je haasten, dan gaat t fout, tenminste dat is mijn ervaring.

Mesjoggah
2 juli 2011, 20:09
Die binding is vrijwel zeker van de baan.

Vandaag de neckgaatjes opgevuld met deuveltjes, brug gemonteerd en met een snaar op de beide E's de hals uitgelijnd daarna nieuwe gaatjes geboord en neck vast geschroefd, de neck stond gelijk goed, geen shims nodig.

RS-Rik
3 juli 2011, 17:01
Jezus dat is wel een hele mooie body!!!

Zjef
3 juli 2011, 23:34
Holy crap!
Hoewel ik normaal niet aan extreme bodyvormen ben valt deze echt wel in mijn smaak.

Mesjoggah
4 juli 2011, 20:58
Ik heb een foutje gemaakt bij het boren van de gaten in de neck, daardoor staat de neck 4 milimeter te ver naar voren. Nu ben ik een beetje bang om opnieuw de gaatjes met deuvels dicht te maken en opnieuw te boren ivm de krachten die er straks op komen te staan.
Als ik m zo laat zitten geeft het straks problemen met intoneren ben ik bang.

G.G.
4 juli 2011, 22:02
gewoon uitboren, stukken rondhout erin (lekker hard spul, esdoorn ofzo), hals in positie klemmen en boren (let op, wel boortje markeren dat je niet door de toets heen gaat).

heb het met strat en tele halzen al zo vaak gedaan. Kan echt zonder problemen.

Mesjoggah
13 juli 2011, 22:41
gewoon uitboren, stukken rondhout erin (lekker hard spul, esdoorn ofzo), hals in positie klemmen en boren (let op, wel boortje markeren dat je niet door de toets heen gaat).

heb het met strat en tele halzen al zo vaak gedaan. Kan echt zonder problemen.

Is inderdaad prima gelukt, de hals staat er op maar de pocket is iets te diep, wil ik opvullen met een dun stukje fineer.
Daarnaast moet voor wat meer speelcomfort een bellycut worden gemaakt, Welk gereedschap is daar het beste voor geschikt, een bandschuurmachine?

Jilles
14 juli 2011, 09:02
Ik zou de belly-cut eerst aftekenen met potlood, dus hoe diep en hoe breed hij gaat worden. Daarna zou ik een flink stuk raspen vanwege de controle. In de laatste paar millimeters moet je nog de oneffenheden weghalen en dat gaat het snelste met een bandschuurmachine.
Leuk dat er ook eens een fireman gemaakt wordt, en niet steeds maar weer iceman's. :)

RS-Rik
14 juli 2011, 14:37
Is inderdaad prima gelukt, de hals staat er op maar de pocket is iets te diep, wil ik opvullen met een dun stukje fineer.
Daarnaast moet voor wat meer speelcomfort een bellycut worden gemaakt, Welk gereedschap is daar het beste voor geschikt, een bandschuurmachine?


Goeie vijl en grof schuurpapier. Eventueel ook een rasp

G.G.
14 juli 2011, 17:24
Is inderdaad prima gelukt, de hals staat er op maar de pocket is iets te diep, wil ik opvullen met een dun stukje fineer.
Daarnaast moet voor wat meer speelcomfort een bellycut worden gemaakt, Welk gereedschap is daar het beste voor geschikt, een bandschuurmachine?

kan je de hals niet een beetje kantelen met alleen een stukje fineer aan de body-kant van de neckjoint? Dan zie je er vanaf de hals-kant niets van.

bellycut doe ik zo:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/263403_2182236563049_1461004873_2362249_2525109_n. jpg