PDA

View Full Version : buma stemra



dennis_rhcp
15 juni 2011, 14:35
Hoi Iedereen,

Ik heb een heel goed coverbandje opgenomen en gemixt,
nu is dat zo goed gelukt dat ik het ook wil gebruiken als voorbeeld mix op mijn website. maar omdat het een cover is, mag ik dat dan wel gebruiken?
graag wil ik het ook hier posten, omdat ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden. kan/mag dat?

Gr dennis

bass blom
15 juni 2011, 14:47
volgens mij is dat nog steeds onduidelijk en vooralsnog linke soep.

Eygen
15 juni 2011, 15:04
Laatst wel iets over langsgekomen op dit forum, ik zou voorlopig niks posten en even wachten tot een goed ingelicht persoon je meer kan vertellen (want ik weet er ook niet zoveel van :soinnocent:)

Baker
15 juni 2011, 15:23
Pas op, want dat is inderdaad nog steeds linke soep. En al helemaal als je het zakelijk gebruikt. Je kunt zomaar een factuur aan je broek krijgen van honderden, misschien wel duizenden euro's. Buma stemra schaart dit onder web broadcasting en dat kan flink in de papieren lopen. (in tegenstelling tot de bescheiden bedragen die ze rekenen voor live covers)

Tip: Maak er een youtube filmpje van en post het dan. Vreemd genoeg kan het dan geen kwaad, omdat Buma stemra en youtube een regeling hebben getroffen. Let op, in principe is het dan nog steeds illegaal, zie ook de verwijzing van youtube als je het uploadt, maar het enige wat er kan gebeuren is dat youtube het zal verwijderen. Van buma stemra heb je geen last vanwege die regeling die tussen hen is getroffen.

Voor bovenstaande geldt natuurlijk:
Correct me if i'm wrong!

-Martijn-
15 juni 2011, 15:57
Volgens mij is het net iets anders. Op Youtube posten mag, maar zodra je het insluit op je eigen website dan moet je wel betalen. Dus eigenlijk zit je dan net zo goed fout, en de kans dat je gesnapt wordt lijkt mij groter dan wanneer je gewoon een mp3'tje op je site zet.

Ik heb de site van Buma Stemra wel eens doorgelezen, alles staat duidelijk uitgelegd dus misschien moet je dat ook even doen.

Maar zolang je maar betaald mag je alles gebruiken.

bass blom
15 juni 2011, 16:22
buma heeft een searchbot die naar *.mp3 zoekt op je site.

door een mp3 te plaatsen maakt je die natuurlijk niet alleen openbaar, maar ook beschikbaar voor duplicatie..

Baker
15 juni 2011, 16:44
Volgens mij is het net iets anders. Op Youtube posten mag, maar zodra je het insluit op je eigen website dan moet je wel betalen.

Nou, volgens mij was het zo dat dat nou het punt was waardoor het hele verhaal zo uitgebreid in de media is gekomen destijds. Dat zou namelijk betekenen dat iedereen die een youtube filmpje op hyves of een ander social network plaatst een factuur aan zijn broek kan krijgen. En volgens mij is dat hetgene wat uiteindelijk is teruggedraaid.

edit:
even wat gezocht: Het insluiten (embedden) van youtube filpmjes mag dus gewoon!
Zie deze link, onderaan de pagina.
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Pers/Persberichten/goed+geregeld+klinkt+beter.htm

edit 2:
Zoals je in de link kunt lezen is de werkwijze voor mp3's (dus niet embedded) als volgt:
Als er muziek geconstateerd wordt krijg je een brief, met een antwoordformulier met de vraag of je de muziek wilt blijven gebruiken op de site. Je krijgt dus niet meteen (meer) een factuur. Je kunt dus ook gewoon mp3's op de site zetten, en op het moment dat je bericht krijgt van de buma stemra deze weer verwijderen! Het is een gokje, maar wel het overwegen waard.

edit 3:
Ik lees alles nog eens door, en ik zie dat het hier gaat om achtergrondmuziek, ter verfraaing of ondersteuning van de website. Vallen die "promotie mp3's" van TS hier ook onder? Of geldt hiervoor een andere regeling?

-Martijn-
16 juni 2011, 09:47
Inderdaad, ik zie nu ook dat embedden weer mag.
En je krijgt dus niet meteen een rekening als je het als mp3 erop zou zetten, dus het proberen waard. Je zou het anders ook nog als flash of iets dergelijks erop kunnen zetten.

EuroCinema
16 juni 2011, 10:49
Baker's edit 3 is een belangrijke! Muziek waarmee je een band promoot wordt als ik goed begrijp gezien als commercieel gebruik van de compositie (zit wat in natuurlijk) en daarvoor gelden dacht ik andere regels.

Harald
16 juni 2011, 11:54
Weet niet of Bouke hier nog wel eens komt, maar die heeft een hele tijd geleden zo'n rekening gehad. Geen idee hoe dat uiteindelijk afgelopen is? De rekening was nu niet bepaald kattepis trouwens.