PDA

View Full Version : maxon 808 als drive pedaal



Baker
15 juni 2011, 13:49
Nu weet ik dat de maxon 808 uitermate geschikt is om je crunch geluid te boosten tot een gillende lead. Maar wat zijn jullie ervaringen met de maxon 808 als crunch pedaal? (Als in: het cleane kanaal van een buizenbakje + maxon 808 is lekkere crunch) Gaat dat werken?

Kim Wilson
15 juni 2011, 13:51
Ik heb een tubescreamer gehad, en stand-alone op een cleane amp vond ik niet zo'n succes. Daar zijn betere pedalen voor.

HaroldA
15 juni 2011, 14:08
Ik ken de Maxon 808 persoonlijk niet, maar standaard tubescreamers zijn IMHO niet geschikt als standaard overdrive dankzij het verlies van laag en dikke mid-boost.

De Blues Pro is een van de weinige tubescreamers die ik daar wel geschikt voor vind: geen verliues van laag en geen achterlijk schreeuwende mids.

Kim Wilson
15 juni 2011, 14:14
Voor een lekkere crunch op mijn cleane Fender amp zweer ik nog steeds bij mijn OCD. Dat is IMO een echte transparante crunch die prima stand-alone werkt.

@ Baker, die OCD mag je best een keer komen testen.

HaroldA
15 juni 2011, 14:15
Voor een lekkere crunch op mijn cleane Fender amp zweer ik nog steeds bij mijn OCD.

Die zou het ook wel eens heel goed kunnen doen op een cleane versterker. Ik heb geen cleane versterkers ;)

Brum
15 juni 2011, 14:18
Ik vind ze als stand-alone overdrive pedalen wel geschikt, maar het is wel sterk afhankelijk van welke versterker je gebruikt. Ik heb zelf een OD808 vrij lang gebruikt als stand-alone overdrive en dat ging gewoon hartstikke goed. Het clean afstellen op net wel/net niet clean, pedaal op twaalf uur zetten qua gain en gaan.

Filmpie van de OD808 als stand-alone pedaal, klinkt in mijn oren prima:

http://proguitarshop.com/store/effects-overdrive-pedals-c-602_6/maxon-od-808-overdrive-pedal-p-364

Het blijft natuurlijk wel smaak gebonden, dus zelf uitproberen met eigen versterker lijkt me het beste.

Baker
15 juni 2011, 15:42
Ok bedankt voor de tips allemaal.
@Kim wilson. Bedankt voor het aanbod. Maar ga nu eerst met vakantie.

StevenStrat
15 juni 2011, 15:55
ze werken vooral goed op cleane fenders, ook voor rhythm. Blackface fenders hebben van nature vrij veel laag en weinig mids, veel hoog, een tubescreamer net het omgekeerde. Vult elkaar goed aan en je hebt een gebalanceerde sound.

Lennert
15 juni 2011, 23:10
Ik ken de Maxon 808 persoonlijk niet, maar standaard tubescreamers zijn IMHO niet geschikt als standaard overdrive dankzij het verlies van laag en dikke mid-boost.

De Blues Pro is een van de weinige tubescreamers die ik daar wel geschikt voor vind: geen verliues van laag en geen achterlijk schreeuwende mids.

Is de Blues Pro óók geschikt om je crunch kanaal te boosten voor een gillende lead? Of moet ik dan wel naar een 808 kijken?

EuroCinema
16 juni 2011, 10:56
Wat Stevenstrat zegt. Een 808 op een redelijk lage gain stand doen het fijn op cleane Fenders. Door het laagverlies en de midhump krijg je wel een heel ander karakter, minder gelikt en meer alsof een mini buizenampje over zijn gieter gaat. Dat dozige, wat je maar net lekker moet vinden. Vind ik wel. Het is een sound die los in de slaapkamer weinig indruk maakt, maar in een bandmix heel goed kan werken. Een transparante overdrive als de OCD is een totaal andere sound en feel. Zelf gebruik ik een Fulldrive2 die beide kunstjes beheerst.

Kim Wilson
16 juni 2011, 11:46
Ik heb dus een cleane Fender, en ik kon er totaal niks mee. Juist door die midhump wordt het hele karakter ondersteboven gegooid. Niet echt lekker voor een mooie crunch. Mijn idee van crunch voor rhythm is dat je amp een mooie basissound heeft en dat een crunchpedaaltje alleen wat gain toevoegt. En een TS heeft IMO geen mooie gain (geen mooie korrel) en je sound wordt totaal anders. Mooi om de boel een extra schop onder de kont te geven, maar stand-alone niet mijn keus.

EuroCinema
16 juni 2011, 14:03
Precies, dat is dus de keuze. Wil je een heel andere sound maken of wil je je bestaande sound maar dan met een extra randje? In geval 1 kan een TS een goeie keuze zijn.

onrust nv
17 juni 2011, 00:17
Maxon is mooi spul,maar de Tokai TMD-1 wordt door veel gitaristen ook erg mooi gevonden omdat er een frequency dial extra opzit. Waarmee je de klank beter kan besturen. Ik heb er zelf 2 om stereo te gebruiken. Hier wat lees voer van gebruikers:
http://www.harmonycentral.com/products/98909
Op de oude pagina's staan nog veel meer lovende kritieken.

Midwolda
17 juni 2011, 07:18
Uit nieuwsgierigheid:
in hoeverre is het hier genoemde karakter van de 808 te beïnvloeden met een ander IC?
Of zit het hem echt in het ontwerp van het hele schema?

flo123
17 juni 2011, 21:30
Het zit vooral in het ontwerp: Laag en hoog eruit, mid erin.

Baker
7 juli 2011, 10:02
Even een update. Ik heb inmiddels weer gerepeteerd.

Laat ik eerst even uitleggen waarom ik de vraag überhaupt stelde.
Ik heb mijn 4 kanaals dubbele master marshall stack verkocht. Het moest allemaal wat simpeler. Ik heb dus nu een twee kanaals Hughes & Kettner statesman + een Boss DD3 en een maxon tubescreamer. Hier moet het mee gebeuren.

Al snel kwam ik voor het probleem: Hoe krijg ik de basis van Clean, Crunch en Lead. Ik had een volume probleem. Nu kun je daar ook wel weer een (EQ) pedaaltje voor kopen, maar ik wil het zo simpel mogelijk houden. De oplossing is als volgt:

Clean: Kanaal 1
Crunch: Kanaal 1 + Maxon
Lead: Kanaal 2 + Maxon + delay.

Het volume van kanaal 2 staat dan lekker hard.

En verdomd: Dit werkt perfect! Kwa klank is het precies zoals Eurocinema voorspelde: Door het laagverlies en de midhump krijg je wel een heel ander karakter, minder gelikt en meer alsof een mini buizenampje over zijn gieter gaat. Dat dozige, wat je maar net lekker moet vinden. Vind ik wel. Het is een sound die los in de slaapkamer weinig indruk maakt, maar in een bandmix heel goed kan werken.

Het is wel zo dat dit eigenlijk alleen maar mooi klinkt op het hals element. Als je het brug element gebruikt dan wordt het geluid echt te dun. Maar gelukkig heb ik nog een optie: Niet de maxon gebruiken maar op de lead de volume pot van de gitaar terug draaien! Dit bleek ook goed te werken, maar geeft een totaal andere (ook goed bruikbare) sound.

Dus ik heb het nu precies zoals ik hebben wil: Een tweekanaals ampje, met een paar pedalen. Dit alles verdeeld over twee gitaren: Een humbucker gitaar en een gitaar met single coils. Dit geeft me een gigantisch palet aan sounds:

Clean: Kanaal 1
Crunch 1: Kanaal 1 + Maxon
Crunch 2: Kanaal 2, volume pot van gitaar een eind dicht
Lead: Kanaal 2 + Maxon + delay.

Bij de laatste repetitie heb ik zowel crunch 1 als crunch 2 veelvuldig gebruikt. Al naar gelang het nummer om een bepaalde sound vroeg.

Kim Wilson
7 juli 2011, 10:29
Mooi dat je je sound hebt gevonden. En zo zie je maar, veelzijdigheid hangt niet af van de hoeveelheid kanalen, pedalen of pickups, het gaat erom hoe je de boel gebruikt. Ook hier kan een uiterst eenvoudige setup heel veelzijdig zijn. :ok:

Rutger
26 juli 2011, 09:37
Is de Blues Pro óók geschikt om je crunch kanaal te boosten voor een gillende lead? Of moet ik dan wel naar een 808 kijken?
De Blues Pro is daar bij uitstek geschikt voor. Deed dat icm een fenderamp op het randje en mijn god wat een zalige drive heb je dan! :mmmm:

k Vind de Blues Pro zelf als standalone wat magertjes. Maar ja, misschien maar een smaakkwestie, ik vind dat bij alle TS-achtigen.

Edit: oeps.. had je laatste post nog niet gezien... :soinnocent:
Gefeliciteerd, blij dat je hebt gevonden wat je zocht! (en da's heel wat)

Baker
25 augustus 2011, 09:07
Even een bumpje.

Gisteren toch even een OCD fulltone getest. een vriend had er 1 liggen.
Maar, man wat een geweldige crunch geeft dat ding zeg! Ik vond de ovedrive nog mooier/helderder/transparanter dan de drive van de amp zelf.. De potmeters werken ook goed en die volume knop is geniaal. Het mooie is dat hij ook nog mooi klinkt MET de maxon 808. Geweldige Gierende lead!

Conclusie is dus, de maxon als drive gebruiken kan, als je accepteert dat het een ander, ietwat dozig geluid is. Deze sound kan ik bepaalde opzichten erg bruikbaar zijn. Wil je een lekkere volle crunch, pak dan wat anders.

(Is hier ook al gezegd, maar je wilt het toch zelf ondervinden he ;) )