PDA

View Full Version : Een paar informatiepuntjes voor het bouwen van een akoestische gitaar



Danielovich
15 juni 2011, 10:45
Hallo, ik ga over 2 weken beginnen met het bouwen van aan akoestische gitaar. Ik ben inmiddels al het boek van Kinkade aan het doorlezen echt een aanrader! (er staan honderden gedetaileerde kleurenfoto's in) Het geen dat in het boek mist is een stukje filosofe over de gitaar zelf; waarom er voor bepaalde constructies gekozen wordt enz.

Nu had ik de volgende vragen, ik wil graag weten of ze van essentieel belan zijn of dat ze te verwaarlozen zijn.

1. Waarom lopen de zijkanten taps toe richtig het hielblok? (ik geloof dat ik ooit een keer een gitar gezien heb die dit niet had) Is het noodzakelijk of is het puur voor het speelgemak?

2. Waarom staat of moet het achterblad een beetje bol staan? En hoe krijg je dit voor elkaar?

3. Welk houtsoorten worden er voor de kerfing en braces gebruikt en is daar ook een speciale reden voor?

Het is denk ik wel handig om er bij te vermelden dat het waarschijnlijk een Jumbo gitaar gaat worden met palissander achterblad en zijkanten en een mahonie bovenblad.

barno
15 juni 2011, 10:58
1 speelgemak en klank, achteraan dikker betekent meer basrespons
2 achterblad (en voorblad) staan bol ifv klankprojectie (al zijn daar veel verschillende meningen over) en zeker ifv stevigheid van de kast. Blad wordt gebogen door de braces, die in de juiste bolling zijn geschaafd
3 kerfings: maakt volgens mij niet veel uit. lindenhout wordt vaak gebruikt dacht ik oa wegens buigzaamheid.

Danielovich
15 juni 2011, 11:01
1 speelgemak en klank, achteraan dikker betekent meer basrespons
2 achterblad (en voorblad) staan bol ifv klankprojectie (al zijn daar veel verschillende meningen over) en zeker ifv stevigheid van de kast
3 kerfings: maakt volgens mij niet veel uit. lindenhout wordt vaak gebruikt dacht ik oa wegens buigzaamheid.

Oke bedankt voor de snelle reactie Barno. Ik zag dat jij op het moment bezig bent met een Gibson 00. Hoe schaaf jij de zijkanten taps toe, met een frees of met een schaaf? Hoe heb jij de bolling in je boven of onderblad gekregen?

barno
15 juni 2011, 12:29
Oke bedankt voor de snelle reactie Barno. Ik zag dat jij op het moment bezig bent met een Gibson 00. Hoe schaaf jij de zijkanten taps toe, met een frees of met een schaaf? Hoe heb jij de bolling in je boven of onderblad gekregen?

schaaf. frees gebruik je bij een acoustische bouw enkel voor bindingkanalen.
Bolling in blad: zoals ik al zei, de braces bepalen de bolling

warmong
15 juni 2011, 20:42
Mahonie bovenblad zou ik persoonlijk niet doen. Waarom geen vuren (of ceder)?

Danielovich
15 juni 2011, 21:31
Ik heb gehoord dat Spruce nogal snel beschadigd raakt en ik ben een beetje huiverig om een mooi topje naar de venieling te helpen. Ik weet niet of deze gedachten kronkel klopt want ik heb geen ervaring met spruce.

Waarom mahonie? ik vind donkere akoestische gitaren mooier dan lichte gitaren en mahonie is wat sterker waadoor er minder snel kans op beschadiging is?

Zemaitis heeft volgens mij ook een mahonie top gebruik voor de 12 snarige ''IVAN THE TERRIBLE" de zemaitis van Clapton.

Maar aangezien het mijn eerste akoestische gitaar wordt heb ik geen ervaring met bovenbladen.

barno
15 juni 2011, 21:41
Martin gebruikt vaak mahonie voor tops, lijkt me niks fout mee

warmong
15 juni 2011, 21:55
dat is waar. Maar is het ook de beste optie, gewoon omdat Martin het vaak doet? Mahonie is relatief dens, ten opzichte van vuren of ceder, en je wil een bovenblad zo licht mogelijk hebben, toch?
Wat betreft de gevoeligheid van vuren, dat is waar (al is ceder nog veel erger) maar kleine beschadigingen kan je meestal wel eruit schuren, of eruit stomen (als de vezel niet gebroken is, dus bij deukjes).Als je er zorg voor draagt dat je bovenblad altijd op een zachte en schone ondergrond ligt is dat gaan onoverkomelijk probleem.

maar een mahonie bovenblad wordt inderdaad gedaan, dus waarom ook niet he. :)

Mattia
25 juni 2011, 06:01
1. Twee redenen: handzamer formaat voor eenzelfde volume en vooral ook het voorkomen van standing waves waardoor je rare overtikte zou kunnen krijgen.

2. Bolling kan op veel
Verschillende manieren. In ieder geval de bracing bol maken. Zelf gebruik ik een radius dish. Reden is zowel esthetisch (een vlak blad ziet er hol uit) als structureel (bolling geeft meer kracht).

3. Neem asjeblieft een spruce top, zeker voor een jumbo!! Mahonie kan, maar is relatief erg zwaar voor z'n stijfheid en heeft derhalve veel snaarenergie nodig om in beweging te komen. Martin maakt wel allmahonie gitaren maar vooral kleinere bodies, heeft een bepaalde aparte klank. Ga ooit een 00 of parlour all mahonie maken maar jumbo krijgt spruce of ceder.
Hout voor bracing: spruce. Heeft de beste weight/stiffness ratio. Voor achterblad kan vanalles inclusief mahonie maar ook daar zeg ik spruce. Voor kerfed linings ben je vrijer - mijn favo is Spaans ceder (vanwege geur), mahonie, linde, wilgen, spruce, basswood, kan allemaal. Ik doe vaak spruce voor bovenblad en mahonie of ceder voor achter.

iniminimi
25 juni 2011, 16:00
Hallo,

Ik ben ook met dit boek bezig een gitaar aan het maken. Al je vragen staan uitgelegd in het boek.

De bolling van de bladen verkrijg je door de verstevigingsbalkjes bol te schaven.

De zijkanten moet je schaven zodat ze aflopen.

Voor de kerfings gebruik ik ceder, omdat het licht is en vooral heel goed ruikt.

Edzard
29 juni 2011, 10:33
1. Waarom lopen de zijkanten taps toe richtig het hielblok?


Ze volgen de contour van de gekozen bolling (doome).
Bovenblad 25 - 30 "
Achterblad 12 - 15 "

(ik geloof dat ik ooit een keer een gitaar gezien heb die dit niet had) Is het noodzakelijk of is het puur voor het speelgemak?

Flattops.


2. Waarom staat of moet het achterblad een beetje bol staan? En hoe krijg je dit voor elkaar?

Stevigheid, projectie. Middels een bolling is de gitaar beter bewapend (geen scheuren) tegen RV schommelingen. Wanneer de RV daalt wordt een achterblad (zonder bolling) hol. Geen gezicht en uiteindelijk zullen scheuren hier een eind aan maken.

Een bolling, meestal 15", wordt verkregen door een dish. Verkrijgbaar bij de bekende adressen (Stewmac/LMII/Bluecreek etc.).



3. Welk houtsoorten worden er voor de kerfing en braces gebruikt en is daar ook een speciale reden voor?

Kerfing zijn er in alle soorten en maten verkrijgbaar. Linde/Cedar (zacht) zijn eenvoudiger te bewerken dan Mahonie (vrij hard). Kijk bij de laatste uit als je met de beitel de uitsparingen uitkerft. Je zult niet de eerste zijn die de zijkant met de hand tegenhoudt en waarbij de beitel uitglijdt...

Vaak is het een cosmetische beslissing t.o.v. de zijwanden (donker/licht).

Spruce/cedar wordt veel gebruikt voor de bebalking. Goede stijfheid/zwaarte (zeer licht) verhouding. De meeste houtleveranciers leveren dit voor een paar euro meer mee wanneer je een aantal tops bestelt.


Het is denk ik wel handig om er bij te vermelden dat het waarschijnlijk een Jumbo gitaar gaat worden met palissander achterblad en zijkanten en een mahonie bovenblad.

Voor een eerste (paar) gitaar zou ik dit niet doen. Bewandel eerst de standaard paden om vervolgens pas te verdwalen. Het bouwen van een eerste (paar) gitaren is al moeilijk/lastig genoeg.

Wanneer je een standaard tekening (ditto top) gebruikt zal de eerste gitaar zonder meer goed/geweldig klinken. Bij een mahonie bovenblad, zonder ervaring: zeker niet.

Succes!


Groet,


Edzard