PDA

View Full Version : Cabinet met blue alnico's



Blend
14 juni 2011, 15:12
Jongens, wie weet er hier een betaalbaar cabinet met 212 Blue Alnico's?
Ik wil deze graag onder mijn Vox Nighttrain 15 watt hangen, voor wat meer spreiding en volume.
Graag een betaalbare variant (indien mogelijk) van deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/VOX-V212-HWX-Cabinet-/art-GIT0020208-000) Vox.
Om nou € 1.000,- voor een cabinet uit te geven die je onder een versterker plaats die een 1/3 van die prijs waard is...

edit; kunnen we de titel tegenwoordig niet meer aanpassen?! Ging wat fout! Wil er een mod even de titel wijzigen in het volgende: Cabinet met 12" Blue Alnico's.

HaroldA
14 juni 2011, 15:14
Ehm, iedere willekeurige cab de speakers uit gooien en 2 Blue Alnico's er in zetten?

TimS
14 juni 2011, 15:15
Blue Alnico's zijn gewoon duur, heel veel goedkoper dan die cab wordt het niet... Als je 300 voor de speaker en 200 voor de cab rekent zit je al op 800 euro.

HaroldA
14 juni 2011, 15:16
Blue Alnico's zijn gewoon duur, heel veel goedkoper dan die cab wordt het niet... Als je 300 voor de speaker en 200 voor de cab rekent zit je al op 800 euro.

WTF? http://lespaulstudio.nl/store/index.php?productID=4181

Price: €370.00

MarkV
14 juni 2011, 15:19
Een Celestion Blue los kost al gauw 250 euro (dus 2x is al 500 euro). Tel daarbij een fatsoenlijk en degelijk gebouwd cabinet op en je komt al gauw op 1000 euro.

Edit >In de aanbieding: http://www.tonefactory.nl/shop2/celestion-blue-p-2837.html?osCsid=m6ma9088qb90s8a4njds0avso5

Blend
14 juni 2011, 15:40
Ehm, iedere willekeurige cab de speakers uit gooien en 2 Blue Alnico's er in zetten?

Natuurlijk, dat is een idee. Maar, de cabinet moet ook van goeie kwaliteit zijn.
En ik kan me voorstellen dat bovenstaande oplossing even duur is als een stock cabinet met zelfde spec's ;)

HaroldA
14 juni 2011, 15:44
Natuurlijk, dat is een idee. Maar, de cabinet moet ook van goeie kwaliteit zijn.
En ik kan me voorstellen dat bovenstaande oplossing even duur is als een stock cabinet met zelfde spec's ;)

Marshall 1936 cab (liefst uit de JCM800 serie!) voor €200-€250 en de T75's die daar in zitten verkopen voor €30/40 per stuk = max €190 voor een goed cabinet.

€190,- + (2x €240) = €670,-

Blend
14 juni 2011, 16:00
Okee, goeie tip! Ga ik onthouden. Qua cabs heb ik tot nu alleen die Vox kunnen vinden, maar tweedehands duikt-ie nergens op.

Ijselrobo 07
14 juni 2011, 16:16
kijk anders even hier:
klik! (http://www.lean-business.co.uk/eshop/montage-212-empty-2-x-12-cab-discounted-celestion-speakers-p-1328.html)
je kunt gewoon selecteren welke speakers je wil.
dus even hardop rekenen, 255,26 voor de kast en 2x 163,40 voor de speakers. kom je uit op 582,06 (met een "Sonic Diffuser" -geen idee wat het is- betaal je 582,06 + 35,69 = 617,75) en dit is in ponden, dus als je het omrekent kom je uit op 660,98 euries. met een Sonic Diffuser erbij kom je uit op €701,51. dan moet je nog verzendkosten betalen en dan heb je een nieuw cabinet voor een goede prijs :ok:

P.S. als je een cabinet van Montage zou aanschaffen, zou je er een review van willen schrijven? want ik wil zelf ooit nog eens een 2x12 aanschaffen bij Montage (natuurlijk alleen als de kwaliteit goed is ;))

Nielsje
14 juni 2011, 16:23
Voordat je voor een cab gaat met Alnico Blue's, wil je misschien eerst even testen of het wel de ideale speakers voor je zijn?

Blend
14 juni 2011, 16:27
Goed punt Nielsje, uiteraard wordt er eerst getest. Maar op basis van wat ik er over lees, en wat ik ervan hoor op Youtube lijkt het me een logische keus als je een kwalitatief hoge speaker zoekt.

Nielsje
14 juni 2011, 16:29
Goed punt Nielsje, uiteraard wordt er eerst getest. Maar op basis van wat ik er over lees, en wat ik ervan hoor op Youtube lijkt het me een logische keus als je een kwalitatief hoge speaker zoekt.

Euhm, ja, gedeeltelijk.. Er zijn wel meerdere hoog kwaliteitsspeakers.
De Heritage serie is ook erg goed, maar wel een stuk goedkoper.

Mitch
14 juni 2011, 16:33
Kwaliteit: ja, maar heel specifiek. Ik vind ze hartstikke lekker, maar ben blij dat ik ze niet in mijn main cab heb zitten. Los daarvan: je cab moet in ieder geval open back zijn. Openback + blue alnico= big nono.

Blend
14 juni 2011, 16:52
Wat is het nu, open of niet open? ;)
Thanx voor de aanpassing overigens.

Blend
14 juni 2011, 17:01
Wat is het nu, open of niet open? ;)
Thanx voor de aanpassing overigens.

Ik zal even beter uitleggen wat ik precies zoek.
Ben nu een tijdje in het bezit van de Vox V112 cabinet, een 15 watt Greenback ingebouwd.
Ik speel met mijn versterker thuis op de 7,5 watt stand, alleen is de speaker dan vrij dof, zou graag een iets helderder geluid willen, zonder dat ik teveel de treble open moet draaien. Op de eoa manier vind ik eht geluid dan algauw te 'frontaal' worden, alsof je een frequentie mist.

Ik kan natuurlijk ook gaan voor een 112 Blue Alnico in m'n cabinet, alleen weet ik niet of de kwaliteit van de cab (nieuw te koop voor EUR 175) zo goed is dat de speaker goed tot zijn recht komt.
Wat extra spreiding en volume zou ook fijn zijn, vandaar die vraag over die 212 cabinet. Een Blue Alnico heeft, naar wat ik erover gelezen heb, een hoger rendement dan de Greenback, dus daarmee win ik ook wat volume.
Heb de set nog niet in een bandsituatie gebruikt, maar ben toch bang voor wat volume tekort, als het allemaal wat cleaner moet.

Dus, om de vraagstelling iets te wijzigen: loont het om in m'n cabinet een Blue Alnico (of vergelijkbaar, het is niet zo dat ik vast zit aan deze speaker!) te plaatsen, of is het beter om toch gelijk een goede 212 cabinet aan te schaffen?

HaroldA
14 juni 2011, 17:05
een 15 watt Greenback

Bestaan die? Ik dacht dat de greenback er in 3,5 smaken kwam: G12-M20, G12-M25, G12-H30 en halfjes de G12-65. Een 15 watt greenback zegt mij zo niets...

master99
14 juni 2011, 17:16
Marshall 1936 cab (liefst uit de JCM800 serie!) voor €200-€250 en de T75's die daar in zitten verkopen voor €30/40 per stuk = max €190 voor een goed cabinet ...-

Dit lijkt mij persoonlijk geen fijne combinatie. De JCM800 cabs zijn stug, stijf en hard. Weinig tot geen resonantie, zeker in dit formaat, en dus werkt de cab nauwelijks mee aan het geluid. Ik zou eerder voor een 'losser' cabje gaan, dus niet uit multiplex maar uit vuren of grenen.

Gr,
Erik

muziekschuur
14 juni 2011, 17:18
Je wil die speaker toch..... Een los cabinet met die speakers is niet te vinden binnen jouw budget.... Dus.... Proberen en als het nikx is cabinet verpatsen en een ander cabinet aan laten rukken waarin je nieuwe speaker wel lekker klinkt? Ik denk dat het wel zal lukken ...... Ik vermoed dat Vox dat zelf ook getest heeft....

langun
14 juni 2011, 17:25
FAD maakt er 1 met Blue Alnico's voor 850 euro, en dan heb je wel degelijk een kwalitatief cabinet.

http://www.freeqi.be/Cabinets/212guitar/212guitar.html

Blend
14 juni 2011, 18:55
Bestaan die? Ik dacht dat de greenback er in 3,5 smaken kwam: G12-M20, G12-M25, G12-H30 en halfjes de G12-65. Een 15 watt greenback zegt mij zo niets...

25 watt, dank voor de correctie, je hebt helemaal gelijk!

@ muziekschuur: ik denk dat Vox voornamelijk om financiele redenen er een Greenback in geplaatst.
Maar dank voor het advies, cabje verpatsen hoeft natuurlijk niet, een 112 staat toch nooit in de weg, mocht het resultaat tegenvallen. Het klinkt leuk zo voor thuis, maar ik mis toch 'n beetje dat laatste beetje sprankel, het idee van 'net niet', zeg maar.

Mitch
14 juni 2011, 20:06
Open. Absoluut open. Ik heb ้้n keer een closed back blue alnico 2x12 gehoord en dat staat op mijn lijstje "wil ik nooit meer memaken" :chicken:
En 1x12 open back Blue Alnico...hoef je niet zo snel bang te zijn dat je tekort komt. Tenminste, ik ken dat ampje niet goed genoeg om er over te oordelen, maar groot open podium of klein, druk, akoestisch slecht podium: mijn AC15 knalt overal moeiteloos doorheen. Een beam blocker en klaar ben je.

Blend
14 juni 2011, 20:27
Half open, zou daar nog wat verschil inzitten? ;)
Ik maak me meer druk om het materiaal van de cabinet, volgens mij is dat niet super..

Tristan
14 juni 2011, 20:50
Opener en helderder?
Dan zou ik in eerste instantie voor een Vintage 30 of misschien een G12H30 gaan.
En inderdaad, een closed back met Alnico Blue's zou verboden moeten worden, met afstand de slechtste sound die ik ooit uit een speakerkast heb horen komen.
Alnico Blue's doen het sowieso niet zo geweldig met de meeste amps, G12M20's, G12H30's of Vintage 30's zijn wat dat betreft veel breder inzetbaar.

Mitch
14 juni 2011, 21:49
Hear hear.
Blend, over je angst voor het materiaal: zit wat in hoor. Mijn 2x12 cab is van plex, de behuizing van de AC15CC1x...n่h... Toch klinkt -ie z้ker niet slecht. Knalt overal doorheen. De behuizing die je aangaf: ik vrees hetzelfde. Niet geweldig, maar door een mix prikken doet het zeker hoor, met een alnico blue erin.

Blend
14 juni 2011, 22:05
Het valt zo moeilijk in te schatten wat het met je geluid doet, vind ik.
Ben erg nieuw in het wereldje van buizenversterkers en speakers, dus het zou best kunnen dat ik naar een totaal andere speaker op zoek ben.

Die G12H30 is de Heritage, leert thomann mij. Is een stuk betaalbaarder , 170 vs 350 voor de Blues. Een Vintage 30 valt helemaal in de klasse betaalbaar, maar hoeveel schiet ik daar nou echt mee op? Ik bedoel; ik wil graag een effectieve speaker, wat opener en helderder geluid, maar geen scheller geluid. De broadcaster brugpickup die erin zit is al fel genoeg.
Misschien ben ik te voorbarig geweest om voor een 212 Blue Alnico te gaan kijken.
Die Heritage overweeg ik ook nog zeker als upgrade in m'n huidige cab.

Mitch
14 juni 2011, 22:38
Je woont niet echt in de buurt geloof ik h่? Anders zou je in het randstedelijke wat uit kunnen proberen op een eventuele volgende mini-meeting. Heritage H30, Blue Alnico en Heritage M20 zitten allemaal wel in het assortiment. V30s weet ik zo gauw niemand mee.

flo123
14 juni 2011, 23:41
Misschien zo'n cabinet?
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3343_TTC-American-Series-2x12.html
198 euro
of als een 1x12'' toch genoeg is:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3366_TTC-American-Series-1x12.html
189 euro

Als je versterker maar 7,5W tot 15W is, is 1x12'' Blue Alnico voldoende. Thuis staat het toch veel zachter dan dat volledige vermogen neem ik aan.

In principe geeft een 2x12'' minder spreiding, met name in het hoog, dan een 1x12''. Hoe groter het totale speaker oppervlak, hoe meer het hoog gefocussed naar voren straalt en minder naar de zijkant. Hoe kleiner het oppervlak, ofwel hoe meer het zich als een puntbron gedraagd, hoe meer het geluid rondom straalt.
Is dit ook jullie ervaring vraag ik mij af?

Blend
15 juni 2011, 07:23
Dat zijn losse cabs, wellicht een idee ja. Vind ze alleen spuuglelijk, en ik heb de Vox NT verkozen boven de AC15 vanwege de looks, dus ben wat dat betreft redelijk ijdel ;)

@ Mitch: de randstad is goed te doen voor mij, dus als er binnenkort (weer) een meeting wordt georganiseerd, houd ik me wat dat betreft aanbevolen.

Ik denk dat ik binnenkort (zie ergernissen topic, maar da's even een ander verhaal ;) ) die Heritage ga bestellen, en mocht het niets zijn, dan verpats ik 'm weer. Een Blue wordt nogal prijzig om 'even te proberen'.

Dank voor de input tot nu toe heren!

Mitch
15 juni 2011, 09:16
Ik houd het in mijn achterhoofd. Voor een open back 1x12 is de H30 een absolute aanrader. Voor closed back 2x12 de M20.
Dat 1x12 beter kan spreiden zit wat in, zeker met een beamblocker. Die hoor je echt door heel de ruimte heen.

Brum
15 juni 2011, 09:34
In principe geeft een 2x12'' minder spreiding, met name in het hoog, dan een 1x12''. Hoe groter het totale speaker oppervlak, hoe meer het hoog gefocussed naar voren straalt en minder naar de zijkant. Hoe kleiner het oppervlak, ofwel hoe meer het zich als een puntbron gedraagd, hoe meer het geluid rondom straalt.
Is dit ook jullie ervaring vraag ik mij af?

Nee, mijn ervaring is echt exact het tegenovergestelde. Ik een 2x12, bandmaatje, 1x12 combo en ik had gewoon een veel meer 3D geluid. Ik zit niet meer in die band, maar ex-bandmaatje heeft nu een extra 2x12 onder z'n cabinet.:crazyhappy:

Rick trodat
15 juni 2011, 13:34
De ervaring die ik heb, is dat het ontwerp van een open back minder belangrijk is dan van een closed back.

Blue's horen inderdaad in een open back. Maar met een closed back moet je rekening houden met het interne volume en de boom die je kan hebben met een closed back. Een speaker met veel laag, zet je ook niet nog eens in een closed back. Vandaar dat een v30 het zo goed doet in een closed back. Deze heeft de focus op mid hoog en met een closed back krijg je de lage freq er gratis en voor niks bij.

muziekschuur
15 juni 2011, 16:28
Een Fender TWIN met een extra 2x12 eronder is ook een hele belevenis. Veel meer laag en gewoon accoorden die voorheen niet werkten hebben ineens definitie. Ik neem aan dat dan het onderste cabinet wel het beste gesloten kan zijn (bij een Fender Twin dus). Weet even niet meer welke band ik uitversterkte. Het was een silverface twin en een gesloten 2x12 eronder dacht ik. Ze speelden creedence clearwater revival. Man wat een soundje.

sjaak1990
15 juni 2011, 21:37
http://link.marktplaats.nl/454087134

Kan je kiezen open of closed back en je kan er nog een blue alnico in doen.
De 2x12's zijn heel goed, zal de 1x12 ook goed zijn.