PDA

View Full Version : Funk op akoestische gitaar



Flyingpoet
14 juni 2011, 14:47
Hey iedereen,

Zag gisteravond deze versie van Prince weer eens:
http://www.dailymotion.com/video/x6lzm5_acoustic-2004_music

en heb mezelf voorgenomen deze manier van spelen aan te leren.
(vooral eerste lied en de intro op 6:22)


Ding is, ik kan nergens op internet echt instructie vinden hierover, de beginselen etc.
Weet iemand een goed plek waar ik dit kan leren?

Thanks!

muziekschuur
14 juni 2011, 14:49
Funk moet je in veel gevallen zelf leren. Je ritmes zitten vaak ver boven de 32 aanslagen per maat. M.a.w. is niet even uit te leggen.... Wel globaal, maar je zal toch veel moeten halen uit het vergelijken van je resultaat met het origineel...

Harald
14 juni 2011, 16:32
Slaggitaar is een combinatie van goed 8ste/16e noten kunnen doorslaan, net als de bijbehorende triolen, met daarbij de kunst van het weglaten. Weglaten kan door de noten daadwerkelijk niet aan te slaan of gedempt aan te slaan. Dempen is sowieso essentieel voor slaggitaar, en kan op verschillende manieren, en met beide handen. Duurt even voor je het doorhebt, maar als je de basisprincipes eenmaal een beetje in de vingers heb hoor je de meeste slagjes vrij snel.

Als ik een 'simpel' slagje aan een leerling uitleg kom ik altijd tot de ontdekking dat ik stiekem toch van alles doe waardoor het in eerste instantie nog helemaal zo simpel niet is... en veel daarvan is dempen. Laat die kleine details weg, en het klinkt net niet lekker.

- Ken je akkoorden, ook in uitgeklede vorm, bv. op de hoogste 3 snaren. Voor funk is het wel handig ook een tijdje wat jazzdingetjes te spelen. De standaard majeur en mineur volledige barreakkoorden en powerchords zijn wat minder gangbaar, maar 9, 13 of 7#9 akkoorden zijn des te belangrijker.

- Kijk wat je dan evt. met een of twee vingers op die akkoorden kunt varieren. Van die Hendrix achtige dingetjes, Prince doet dat hier ook vrij veel.

- 16e en 8ste noten patronen door kunnen slaan, let op je up en down strokes. Lukt dat zonder nadenken , slagjes weglaten, waarbij wat up was up blijft en down down. Ook heel goed om dat soort dingen op één snaar te oefenen.

- dempen met linker en rechterhand...

En GROOVEN.... luister eens naar akkerman als hij slag speelt. Zorg dat je dit soort dingen tegen een click of drumcomputer oefent, of met strakke platen.

Harald
14 juni 2011, 16:34
Vergeet ik nog te zeggen, plectrumdikte (probeer eens wat verschillende picks van dun tot dik, en stijf tot helemaal niet stijf), en de hoek die het plectrum met de snaren maakt.

muziekschuur
14 juni 2011, 17:13
Ik speel meestal zonder plectrum...

Veel wat ik luisterde was van Chic. En die funkslag is SNEL.

-=JEROEN=-
14 juni 2011, 17:41
Harald said it all. Weinig meer aan toe te voegen.

Kilometers maken, uitproberen, ontdekken, durven en doen, veel doen!

En geduld. Zo'n stijl ontwikkelen duurt jaren.

Enjoy :hippie:

beruk
14 juni 2011, 22:02
Leo doet even voor:

http://www.youtube.com/user/GibsonGuitarCorp#p/u/61/EFPEaovglH8
Elders al eens geplaatst maar hier nog eens want zo ontzettend leuk!

http://www.youtube.com/watch?v=2HvPxNW7iyY

EuroCinema
15 juni 2011, 21:48
Leo Nocentelli heeft ook een instructie DVD. Een betere instructeur kun je niet wensen, dus warm aanbevolen.