PDA

View Full Version : 1x12" speaker cabinet en Mesa Boogie Mark 5 head



jamx
14 juni 2011, 11:35
Ik heb de Mesa Boogie Mark 5 Head op het oog om aan te schaffen, als oefenversterker voor thuis en eventueel tijdens optredens. Om flexibel te zijn wil ik de head ipv. de combo. Om toch het formaat beperkt te houden zoek ik er een 1x12 speaker cabinet bij.

Een Mesa Boogie Mark 5 combo uitproberen kan bij veel muziekwinkels. Maar verschillende 1x12 cabinets met de top uitproberen wordt lastig. Er zijn niet echt winkels te vinden waar ze verschillende van dit soort cabinets samen met de Mark 5 hebben staan. Via de Mesa Boogie website heb ik de volgende speaker cabinets gevonden die qua formaat (breedte) perfect bij de top passen.

Compact 1x12 widebody - 90Watt, C90, Open back
Compact 1x12 widebody - 90Watt, C90, Closed back
Express 1x12 express 23 - 90Watt, C90, Open Back
Lone Star 1x12 Lone Star 23 - 90Watt, C90, Open Back
Electra Dyne 1x12 Electra Dyne 23 - 90Watt, C90, Open Back
Transatlantic 1x12 Transatlantic 23 - 90Watt, C90, Open Back

Alle adviezen die mij kunnen helpen met de keuze zijn welkom!

Ps. Ik speel ik een rockcoverband en speel thuis voornamelijk rock, blues en een beetje metal. Ik speel op een Fender American Vintage '62 strat en PRS 25th Anniversary Custom 24.

Nocki
14 juni 2011, 12:10
Hoi,

Uitproberen blijft een probleem. Niet overal staat alles.
Kijk vooral eens verder dan de Mesa kasten. Ik heb 2 geweldige Mesa amps afgeschreven omdat ik de cabs niet super vond.
Zelf heb ik nu een CAA 2x12 wat geweldig klinkt bij mn MKIII en bij mn rackje. Het is klein en ziet er nog steeds geweldig uit. Wat het belangrijkste is: Het klinkt ook super!
Deze 2x12 is bijna de maat van een 1x12 maar met betere sound! Je doet jezelf een plezier als je net wat verder kijkt!
Ik ben zelf nog steeds enorm benieuwd naar de MKV... Het is er nog steeds niet van gekomen om m te horen...

arcane
14 juni 2011, 13:14
Je zou ook eerst de top kunnen aanschaffen als je al zeker weet dat je die wilt, en dan met je top verschillende winkels afgaan om cabs te testen.

muziekschuur
14 juni 2011, 13:21
Gezien het "beetje metal" is een gesloten kast of bijna gesloten kast aan te raden. Een combinatie van beiden kan ook. Een mooie Mesa kast eronder kan natuurlijk altijd. Wide body zou ik dan kiezen. Het achterpaneel kun je altijd nog vervangen voor een deelbaar paneel. Een los paneel kun je ook meteen meebestellen bij Mesa. Dat soort dingen kan altijd bij hen....

Twee 1x12 cabinetten (wide body) is een prachtig bezit en zal je veel plezier geven denk ik. Het is ook leuk om achteraf gewoon wat (tweedehands) losse speakers aan te schaffen en die te wisselen voor andere sounds. Een EV12l bijvoorbeeld in het cabinet wat altijd thuis blijft en een Eminence (neodynium) in de bovenste.... Heb je een lekker licht cabinet "on the go".

Je wil een lichte combinatie geloof ik. Dus ik zou zowiezo gaan voor neodynium speakers. Een ouderwetse degelijke speaker weegt zo 8 kilo. Een neodynium speaker (die bovendien meer kan hebben) vaak 1,5kg. Dus zo'n 15kg minder tillen aan twee cabinets.... Da's toch aanzienlijk.

Blackstar komt met een 4x8 inch cabinet. Ik weet niet hoe het klinkt. Wel weet ik dat de huidige speakers een heel stuk kleiner kunnen zijn vanwege de veel sterkere magneten van nu. Dus de excursie van de drivers is veel veel groter. Voor dezelfde luchtverplaatsing kan een driver dus veel kleiner zijn tegenwoordig. Moet je natuurlijk wel zelf even testen of het wat voor je is. De speaker oppervlakte van de 4 8 inches is groter dan 2x12, dus het zou net zo goed of beter kunnen klinken....... Als de speakers een beetje serieus zijn.... Maar ik heb het cabinet nog niet zelf gehoord. Dus ik heb daarover geen idee.

muziekschuur
14 juni 2011, 13:30
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/mesaboogie-thiele-c90-88572535.html


Nadeel (?) top steekt over de 1x12 heen aan beide kanten?

interessander
14 juni 2011, 13:37
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/gitaar-en-basversterkers/mesaboogie-thiele-c90-88572535.html


Nadeel (?) top steekt over de 1x12 heen aan beide kanten?

Volgens mij is dit een wedge monitor box, grootste nadeel is in dat geval dat de top er uberhaupt niet op kan staan. Op gitaarmarkt staat ook nog wel ergens een tweedehands thiele met EV als het goed is. Nieuw zijn al die Mesa kastjes vaak erg duur.

En een afwijkende maat als een 4x8", ik weet het niet. Elke maat speaker heeft toch zijn eigen specifieke klank, 15" en 10" kom je ook nog wel eens tegen voor gitaar maar dan vooral voor het cleanere bereik. Ik heb wel eens een review van een isocab met een kleinere maat speaker gelezen en een constatering was dat die in de weergave van het laag toch wel te wensen overlieten.

jamx
14 juni 2011, 13:53
Het zou inderdaad een idee kunnen zijn om eerst de top aan te schaffen en daarna met die top een paar winkels af te gaan om speakers uit te testen!


Je wil een lichte combinatie geloof ik. Dus ik zou zowiezo gaan voor neodynium speakers. Een ouderwetse degelijke speaker weegt zo 8 kilo. Een neodynium speaker (die bovendien meer kan hebben) vaak 1,5kg. Dus zo'n 15kg minder tillen aan twee cabinets.... Da's toch aanzienlijk.

Het gewicht maakt mij niet zo veel uit, mijn rug doet het nu nog goed. Formaat vind ik belangrijker; het moet een beetje makkelijk passen thuis, in de auto en op een klein podium.


Het achterpaneel kun je altijd nog vervangen voor een deelbaar paneel. Een los paneel kun je ook meteen meebestellen bij Mesa. Dat soort dingen kan altijd bij hen....

Hier begrijp ik helaas niet zo veel van :???: