PDA

View Full Version : Mesa Boogie V-Twin vs. Blackstar HT Distortion



BobvanKempen
14 juni 2011, 10:49
Hallo allemaal, even een klein vraagje. Ik gebruik een Gibson Les Paul en een Ibanez JEM via een Fender DeVille 412. Nou ben ik op zoek naar een nieuw distortion pedaal, daar mijn Blackstar doorgebrand is (muziekstijl alles tussen Joe Bonamassa en Motorhead in).

Nou hoor ik goede verhalen over zowel de Blackstar als de Mesa echter de Mesa is alleen nog maar 2de hands te koop en dat is vrij ver rijden. Is de Mesa zoveel beter dan de blackstar dat deze 2de hands nog erg veel duurder is als de Blackstar of is het zoals vaker " all in the name" .

Alvast bedankt

muziekschuur
14 juni 2011, 10:57
Ik heb de Mesa. Die hoort (zo gebruik ik em) voor een clean kanaal van een goed klinkende buizenamp. Dan krijg je via de mesa een chrunch en lead kanaal erbij.

De Blackstar ken ik niet.... Ik denk wel dat het kostbare pedalen zijn. Dus alleen kopen als je ze kan testen...

De mesa is (heb ik van anderen) een ingewikkeld pedaal aan de binnenkant. En aan de buitenkant is het echt roestvast staal. Dus als er ooit iemand mijn gitaar steelt dan gooi ik em met het pedaal dood, veeg het bloed af en leg em weer op de grond om verder te spelen...

Ik heb de mesa ooit voor 800 gulden gekocht....

Dirk_Hendrik
14 juni 2011, 11:13
Wat is er met je dode blackstar gebeurt? Ik heb er al meerdere met dezelfde klacht gezien die vrij eenvoudig te repareren waren. Is een stuk goedkoper dat een nieuw pedaal.

interessander
14 juni 2011, 11:29
Ik heb de Blackstar helaas nog nooit getest maar heb wel een Mesa V-twin gehad. Deze kun je als standalone pre-amp gebruiken door een poweramp maar ook als distortion pedaal. De sounds an sich vond ik wel erg goed maar persoonlijk was me de de high gain niet strak genoeg voor een goede ritmesound. De mesa mark sound haalde ik er niet uit, hij neigt wat meer naar de rectifier kant, (het uiterlijk is een goede hint)

Qua tweedehands prijs is de Mesa behoorlijk constant (zo tussen de 225 en 275) maar het is dan ook een zeer degelijk gebouwd pedaal, je kunt hem wat dat betreft blind aanschaffen, en als hij niet bevalt kun je hem voor eenzelfde bedrag wel weer kwijt.

BobvanKempen
14 juni 2011, 11:37
Ik heb de Blackstar helaas nog nooit getest maar heb wel een Mesa V-twin gehad. Deze kun je als standalone pre-amp gebruiken door een poweramp maar ook als distortion pedaal. De sounds an sich vond ik wel erg goed maar persoonlijk was me de de high gain niet strak genoeg voor een goede ritmesound. De mesa mark sound haalde ik er niet uit, hij neigt wat meer naar de rectifier kant, (het uiterlijk is een goede hint)

Qua tweedehands prijs is de Mesa behoorlijk constant (zo tussen de 225 en 275) maar het is dan ook een zeer degelijk gebouwd pedaal, je kunt hem wat dat betreft blind aanschaffen, en als hij niet bevalt kun je hem voor eenzelfde bedrag wel weer kwijt.

Het probleem is dat ik er nu maar een kan vinden en die vraagt een vaste prijs voor 350 euro wat ik voor een stompbox (want zo ga ik hem dan toch gebruiken) erg aan de prijs vind (2 hands heb ik daar 3 blackstars voor). De Blackstar was overigens zeker geen slecht pedaal en als bijkomend voordeel dat op laag volume mijn DeVille thuis ook nog erg goed geluid gaf.

interessander
14 juni 2011, 11:44
Het probleem is dat ik er nu maar een kan vinden en die vraagt een vaste prijs voor 350 euro wat ik voor een stompbox (want zo ga ik hem dan toch gebruiken) erg aan de prijs vind (2 hands heb ik daar 3 blackstars voor). De Blackstar was overigens zeker geen slecht pedaal en als bijkomend voordeel dat op laag volume mijn DeVille thuis ook nog erg goed geluid gaf.

350 is wel erg duur, dat zou eerder een goede prijs zijn voor de rack-versie.
Als de Blackstar goed beviel dan zou ik zeker het advies van Dirk_Hendrik eens opvolgen, mocht hij hem kunnen repareren dan lijkt me dat de beste optie.

BobvanKempen
14 juni 2011, 12:01
Wat is er met je dode blackstar gebeurt? Ik heb er al meerdere met dezelfde klacht gezien die vrij eenvoudig te repareren waren. Is een stuk goedkoper dat een nieuw pedaal.

Nou heel dom verhaal maar na een optreden allen ingeladen en mijn pedaal vergeten. Hier is vervolgens de auto achteruit overheen gereden. Toen ik deze weer aansloot kwam er een hoop herrie uit en dit keer niet door mij geproduceert met na een tijdje een hele harde BOEM. Die is echt op geen enkele manier meer te maken helaas (volgens de plaatselijke pedalenboer dan).

Tankman
14 juni 2011, 12:03
Oeh...klinkt pijnlijk. Foto? Is de Blackstar de enige die schade heeft opgedaan?

BobvanKempen
14 juni 2011, 12:16
Oeh...klinkt pijnlijk. Foto? Is de Blackstar de enige die schade heeft opgedaan?

Na de boem meteen de versterker natuurlijk ook na laten kijken maar daar was niets mis mee gelukkig. De autoband heeft het ook overleefd.

Pepe
14 juni 2011, 12:27
Erover heen gereden :chicken: Ik denk niet dat D_H dat bedoeld met "meerdere klachten".

Mesa heeft nog een pedaal dat meer naar classic rock neigt dan rectifier. Als het mesa moet zijn. Maar dat moet het niet begrijp ik.

Dirk_Hendrik
14 juni 2011, 12:32
Nou heel dom verhaal maar na een optreden allen ingeladen en mijn pedaal vergeten. Hier is vervolgens de auto achteruit overheen gereden. Toen ik deze weer aansloot kwam er een hoop herrie uit en dit keer niet door mij geproduceert met na een tijdje een hele harde BOEM. Die is echt op geen enkele manier meer te maken helaas (volgens de plaatselijke pedalenboer dan).

Foto's? Wordt nu echt benieuwd!

LordOfLager
14 juni 2011, 16:07
Ik heb beide pedalen (gehad). De Mesa V-Twin die staat hier nog - is in gebruik door de andere gitarist van de band.

Even op een rij (my 2 cents eh).

De blackstar HT-Dist heeft geen 2 kanalen, dat heeft de V-Twin wel. De Mesa is ook minder compressed - meer open - maar heeft in verhouding dan ook een stuk minder "dist" (meer crunch).
Misschien moet ik het andersom zeggen. De Blackstar geeft gewoon een aardig compressed geluid, maar aangezien je oude Blackstar aan barrels gereden is, dan weet je dat uit ervaring.

Als je de HT-Dual zou kopen, heb je ook 2 kanalen *en* dan heb je de mogelijkheid om het volume van het 2e kanaal aan te passen.
De Mesa kan dat niet. Solo kanaal (kanaal 2) is gewoon kanaal 1 + een beetje.

't Is een beetje de vraag, als je de HT-Dist die je had met een redelijke gain vaak aan had staan, dan zul je de Mesa echt té bluesy vinden denk ik. En dus: testen (ja, toch..)
Maar als je de Blackstar die je had bijna geen gain meegaf omdat het te veel gain was, dan zou de Mesa wel wat kunnen zijn (maar moet je nog steeds testen).

BTW; 350 Euro is echt te duur voor deze stompbox. Ja, ze worden niet meer gemaakt, maar zo vreselijk speciaal is het geluid ook weer niet.

muziekschuur
14 juni 2011, 17:01
Maar wel geniaal clean zo de mengtafel in met mijn acoustische gitaar...... Manman.