PDA

View Full Version : Belang grootte luidsprekers bij akoestische gitaarcombo's?



Gerth
14 juni 2011, 09:53
Gezien het modelletje dat ik eerstdaags wens aan te kopen ook de stem van mijn dochter deftig moet kunnen versterken en er nogal verschillende luidsprekergroottes gebruikt worden bij akoestische gitaar (en zang-)combo's had ik graag jullie mening.

Het wordt trouwens nog moeilijker als je ziet dat Laney een 2 x 8 inch verkoopt voor een stuk minder dan bepaalde duurdere merken met "slechts" een 6,5 inch... en dan zijn er nog modellen met een 10 inch...

Alle hulp is dus welkom, het budget ligt ergens tussen de 200 en de 350 euro.

Alvast bedankt!

Gert.

mastermind
14 juni 2011, 10:48
Ibanez Troubadour versterkers zijn wel leuk. Verder Roland AC33, VOX AGA70, Fishman Loudbox mini.

Gewoon een paar winkels langsgaan en wat uitproberen ;)

Gerth
14 juni 2011, 10:57
Ja, op deze modelletjes was ik ook al uitgekomen, maar ik vroeg me eigenlijk meer specifiek af op welke manier ik eventueel rekening moet houden met de grootte van de gebruikte luidsprekers in de combo, rekening houdende met het feit dat ik ook tegelijkertijd solo-zang moet kunnen versterken op een zo natuurlijk mogelijke manier (wat voor het menselijk oor toch nog delicater is dan een gitaar, wegens de vergelijking met het "origineel").

En een 6,5 inch klinkt toch anders dan een 10 inch, vandaar de vraag (omdat ik zeer weinig ervaring heb met het versterken van zang door een akoestische gitaarversterker).

Toch al bedankt voor de reactie!
Gert.

mastermind
15 juni 2011, 09:08
Op die fiets, jah uittesten zal ik zeggen. In die prijsklasse best lastig. Hoe groter de speaker, hoe meer laag je erin kan krijgen (met name stem lijkt mij fijn).

Anders moet je eerder kijken naar de Roland AC60 of 90, kun je eventueel ook aansluiten op een externe speaker installatie.
ZT Amp Lunchbox Acoustic vond ik persoonlijk ook een heel leuk ding! Makkelijk mee te nemen en mogelijkheid om aan te sluiten op cabinet.

Ligt eraan waar je het voor wilt gebruiken, optredens met hoeveel man? etc.

Gerth
15 juni 2011, 13:25
Ja, dat een "grotere" luidspreker vooral voor de stem interessant kon zijn was eigenlijk de bedenking hoe ik tot deze post gekomen ben.

Op dit moment lijkt de Marshall AS-50D de grootste kanshebber, waarvoor ik trouwens een zeer aanlokkelijke tweedehands-advertentie gevonden heb, dit geheel terzijde.

De bedoeling is eigenlijk om evengoed in duo met mijn dochter als solo bij een band (al dan niet met drum) uit de voeten te kunnen.

Flipkoos
15 juni 2011, 14:36
Ik heb zelf een Marshall AS100D. Via marktplaats binnen jouw budget ooit op de kop getikt en die functioneert heel goed wat dit betreft.

Eko
15 juni 2011, 22:56
Jouw probleem is niet de wensen maar je budget. Als je goed geluid wilt voor zowel een gitaar als een stem zul je wat testen moeten doen. Dat is zeker geen overbodige luxe. Een Marshall klinkt nogal snel behoorlijk schel. Een Roland AC 60 is een leuke amp, maar verwacht geen wonderen in die prijsklasse.
Een gebruikte AER of Schertler is een veel beter alternatief, maar zelfs dat ligt ruim buiten je gestelde budget.
Als de gitaar ook nog alleen maar een piezo heeft zul je die het beste eerst maar eens mee moeten nemen om te testen.
Denk er trouwens aan dat een microfoon fantoomvoeding vraagt. Ook die microfoon(s) is/zijn er hele grote verschillen qua prijsklasse te koop. Ik vond het vroeger ook onzin om daar geld aan uit te geven, maar ben er met schade en schande achter gekomen dat je je stem kunt sparen door via een beter microfoon te zingen.
Neem de stap eens en neem dochter ,microfoon en gitaar mee om te testen. Zomaar een gebruikte amp kopen omdat die binnen je budget valt is een grote stap op weg naar eenn mislukking.

peter_heijnen
16 juni 2011, 09:51
Je kunt ook een monitor overwegen al heb je daar dan wel weer een apart mixertje bij nodig, bij voorkeur met interne fx, maar zelfs dat kan binnen je budget.

Dit zijn gewoon ok spullen en binnen het budget de absolute toppers.

http://www.thomann.de/nl/behringer_b210d.htm
http://www.thomann.de/nl/peavey_pv_8.htm

mastermind
16 juni 2011, 13:03
Jouw probleem is niet de wensen maar je budget. Als je goed geluid wilt voor zowel een gitaar als een stem zul je wat testen moeten doen. Dat is zeker geen overbodige luxe. Een Marshall klinkt nogal snel behoorlijk schel. Een Roland AC 60 is een leuke amp, maar verwacht geen wonderen in die prijsklasse.
Een gebruikte AER of Schertler is een veel beter alternatief, maar zelfs dat ligt ruim buiten je gestelde budget.
Als de gitaar ook nog alleen maar een piezo heeft zul je die het beste eerst maar eens mee moeten nemen om te testen.
Denk er trouwens aan dat een microfoon fantoomvoeding vraagt. Ook die microfoon(s) is/zijn er hele grote verschillen qua prijsklasse te koop. Ik vond het vroeger ook onzin om daar geld aan uit te geven, maar ben er met schade en schande achter gekomen dat je je stem kunt sparen door via een beter microfoon te zingen.
Neem de stap eens en neem dochter ,microfoon en gitaar mee om te testen. Zomaar een gebruikte amp kopen omdat die binnen je budget valt is een grote stap op weg naar eenn mislukking.

Inderdaad, budget is voor je wensen beetje te krap

Gerth
16 juni 2011, 13:23
Door een onverwachte meevaller kan ik er toch wat meer aan uitgeven dan ik dacht (wat op lange termijn inderdaad interessanter zal zijn), vandaar dan ook volgende keuze:

Roland AC90

of

AER Compact 60



Voor het pure volume ben ik geneigd de Roland te kiezen (voor bv. sessies in een "normale" band met drummer, bassist en consoorten), maar voor de pure klank zou ik dan eerder voor de AER kiezen... moeilijk... alle hulp is welkom!

Alvast bedankt,
Gert.

Gerth
16 juni 2011, 15:01
En blijkbaar kan je bij de Roland de intensiteit van de reverb niet per kanaal regelen, waar je bij de AER wel een "pan" tussen de twee kanalen hebt.... een afknapper wat mij betreft, zeker als je dikwijls als duo gitaar/zang wenst op te treden.

Dan rest er nog de Fishman Loudbox en de Schertler David...

Noid
16 juni 2011, 15:04
Je kunt ook een monitor overwegen al heb je daar dan wel weer een apart mixertje bij nodig, bij voorkeur met interne fx, maar zelfs dat kan binnen je budget.

Dit zijn gewoon ok spullen en binnen het budget de absolute toppers.

http://www.thomann.de/nl/behringer_b210d.htm
http://www.thomann.de/nl/peavey_pv_8.htm
Helemaal met dit advies eens (zowel zang als akoestische gitaar versterken en binnen je oorspronkelijke budget). Nu je budget ruimer is geworden, is zo'n Roland of AER natuurlijk ook een mooie optie.

Zowel wattage als grootte van luidsprekers zeggen niet veel, zonder onderling vergelijk.

M.b.t. wattage: belangrijke factor is het rendement en de klankeigenschappen van de speaker en het cabinet.

M.b.t. de grootte van de luidsprekers. Een groter oppervlak levert niet altijd een "beter" (subjectieve beleving) laag. Meerdere kleine speakers hebben in vergelijking een evengroot oppervlak als 1 grootte. De grootte maakt wel degelijk verschil: kan de sublaagregionen beter weergeven maar heeft ook last van "traagheid" en dat draagt bij aan de klank. Dit is goed uit te leggen adhv een basversterker: een cabinet met 4 * 10" geeft veel laag. 1 10 inch niet, maar omdat het er 4 zijn wordt er een groot oppervlak gecreerd. Omdat het 4 kleintjes zijn is de uitslag van de speaker niet groot en daardoor reageert de speaker snel: snelle pasages klinken strak en percussief. Een 1 * 15" geeft nog meer sublaag, maar heeft ook een lange slag: snelle pasages maken dat de speaker het (bijna?) niet meer bij kan benenen en wat gaat "flapperen": vergeleken met een 4 * 10 minder direct en minder percusief. Het is maar net de vraag wat je sound is wat je dan mooier vind klinken.

Noid
16 juni 2011, 15:08
En blijkbaar kan je bij de Roland de intensiteit van de reverb niet per kanaal regelen, waar je bij de AER wel een "pan" tussen de twee kanalen hebt.... een afknapper wat mij betreft, zeker als je dikwijls als duo gitaar/zang wenst op te treden.

Dan rest er nog de Fishman Loudbox en de Schertler David...
M.b.t. Roland: inderdaad niet handig.

Fishman Loudbox: wordt die nog gemaakt? Heeft die wel een zang ingang? Ooit eens 1 gebruikt, die volgens mij maar 1 kanaals was (en zoals mij werd verteld niet meer werd gemaakt).

Schertler David ken ik niet.

Deze ook niet, maar wellicht is dit wat :http://www.thomann.de/nl/fender_acoustasonic_sfx_ii_akustikcombo.htm

muziekschuur
16 juni 2011, 15:16
Kijk ook eens bij de keyboardversterkers.

Flipkoos
16 juni 2011, 16:04
Mijn ervaring is juist dat de Marshall alles behalve schel klinkt! Een AS100D pst volgens mij binnen je budget en heeft wat meer headroom en ballen dan de overige versterkers die ik heb geprobeerd. (AER compact 60, Ashdown Acoustic Radiator en Roland AC60).

Deze meneer gebruikt 'm voor zang en gitaar; http://www.youtube.com/watch?v=7LekQN4LVog

-Martijn-
16 juni 2011, 19:10
Ik heb een een AER Compact 60, voor gitaar vond ik die beter klinken dan de Roland AC90.
Eigenlijk kan ik me moeilijk voorstellen dat je daarmee te weinig volume hebt in een bandsituatie, en ook op maximaal volume klinkt het nog erg goed. Bovendien springen je trommelvliezen er dan uit. Als je zoveel volume nodig hebt dan is het niet handig als het allemaal uit één punt komt dus dan zou je nog even verder moeten kijken denk ik. (Mensen vooraan worden doof terwijl je achterin de zaal nog niet te horen bent.)
Hoe de zang erop klinkt daar heb ik geen idee van want ik zing niet. ;)

Eko
16 juni 2011, 19:26
Ik heb jaren met een Compact 60in een band gespeeld. De meest gehoorde klacht was , dat ie zachter mocht. Hij kan HARD! Ook past hij op een statief en is hij als monitor te gebruiken bij hele grote optredens. Reverb regelbaar op de kanalen ( apart). Het geluid is fenomenaal goed. Ik gebruik nu een AER Domino , met dank aan iemand die een kleinere wilde.........
Er is trouwens een speciale tas voor waar je kabels en de hele mikmak in kwijt kunt en hem ook nog over de schouder kan dragen.

-Martijn-
16 juni 2011, 20:06
De tas is inderdaad handig, 3 flinke opbergvakken. En hij hoort erbij als je hem koopt.
Het enige wat ik graag anders had gezien was de DI out; op dat kanaal zitten de effecten niet.

Gerth
17 juni 2011, 09:51
Bedankt voor de reacties! De AER Compact 60² maakt inderdaad héél veel kans...

Wat die effecten die niet door de DI doorgesluisd worden betreft, da's wel jammer... had dit "probleem" ooit ook met een bascombo (Hartke Kickback), waar een medewerker van Hartke me antwoordde via het net dat het voor een geluidsman steeds beter is om het "droge" signaal te krijgen. Ik ga daar niet volledig mee akkoord, want een beetje reverb of chorus maakt toch deel uit van jouw geluid en als het uit een pedaaltje mocht komen zou het sowieso mee naar de PA gaan. Beetje vreemd toch dat die fabrikanten geen effecten (en in geval van de Hartke zelfs geen toonregeling!) meesturen...

Maar dit lijkt mij geen reden om de AER niet te nemen, maar ben wel benieuwd of deze ook de toonregeling niet meestuurt... wel handig om te weten in live-situaties, kwestie van de toon dan nét iets meer te regelen op de gitaar, dacht ik zo.

-Martijn-
17 juni 2011, 11:43
Dat de geluidsman het droge signaal krijgt vind ik inderdaad ook niks. De reden dat ik een versterker tussen gitaar en mengpaneel heb staan is dat ik dan alles zelf kan bepalen en aanpassen. Anders was ik wel meteen via een DI het mengpaneel in gegaan, scheelt een hoop geleur.

Ik dacht dat de EQ wel doorgesluisd werd naar de DI out. Maar als je het zeker wilt weten moet je eventjes de handleiding downloaden, daar staat een schema in.

Er zit ook een line out op, die neemt de effecten en EQ wel mee. Die gebruik ik altijd (soms met losse DI box). Bereid je er wel op voor dat elke geluidsman gaat vragen waarom je niet gewoon de DI out neemt. ;)