PDA

View Full Version : Boss br-800



capo bert
13 juni 2011, 22:30
Iemand ervaring met deze?

Eerst en vooral ik ben een volledige leek dus als ik met onnozele vragen aankom stormen... incasseren :-)

Wat ik nu doe: Ik neem mijn gitaren,percussie enz afzonderlijk op via mijn loop station naar mijn versterker. Voor electrisch naar een cube 30 en akoestisch naar een aer 60. Ik sluit dan een roland R05 aan op deze betreffende versterker en neem zo het stuk op. Daarna plaats ik het stuk in een programma zoals audiacity... Zo doe ik laag per laag.

Wat ik graag wil doen: rechtsreeks naar een mixer/mengpaneel waarmee ik ook laag per laag kan opnemen en nog kan spelen met faders enz...

Heeft iemand ervaring met een BOSS BR-800 want dit lijkt me wel iets... De technische kant van dit toestel gaat me wel mijn petje boven... Moet er nog eenn versterker tussen gitaar en ingang van de recorder? Heb ik software nodig of kan dit ook zonder pc werken? Moet het geluid erna terug worden afgespeeld via de boxen?

Wat als ik 2 sporen wil afspelen en er een ander instrument wil bijvoegen via een ander spoor is dit dan ook via aparte boxen beluisteren en via versterker input...

Je ziet.. ik heb er totaal geen beeld van.. Heb me al suf gezocht op deze site maar de echte basis mis ik om er iets van te snappen..

Elke hulp is welkom!!!

MaxVMH
13 juni 2011, 23:09
Alesis iO2 Express is all you need, dan heb je geen beperkingen wat aantal sporen betreft. Software bijgeleverd.

Je kan je gitaar er meteen op aansluiten, een microfoon voor je versterker zetten en microfoon er op aansluiten, de lijnuitgang van je versterker er op aansluiten, ...

De Boss BR800 kan je ook gebruiken, maar dan heb je een beperking wat aantal sporen betreft. Als die geen 'instrument input' heeft, heb je nog een DI nodig (die je op de microfooningang aansluit).

paulusdeBKB
14 juni 2011, 15:52
De BR800 is een prima ding voor wat jij wilt doen. De Alesis is alleen een externe soundcard, daar heb je dus altijd je computer bij nodig. Wat de BR800 zo speciaal maakt, is dat je hem zowel standalone kunt gebruiken als in combinatie met de computer. Er zitten ingebouwde digitale modellen van gitaarversterkers in, je kunt dus gewoon inpluggen en spelen. Speel je akoestisch, dan kun je ook de ingebouwde microfoons gebruiken. Klinkt niet zo goed als een setje goede condensatormicrofoons, maar meer dan acceptabel. De BR800 kan 4 sporen tegelijk opnemen (niet relevant als je in je eentje speelt) en 8 sporen afspelen. Heb je meer sporen nodig, dan moet je je audio inladen in je pc.

Even punt voor punt ingaand op je vragen:
Moet er nog een versterker tussen gitaar en ingang van de recorder?
Hoeft niet, de BR800 heeft ingebouwde versterkermodellen.

Heb ik software nodig of kan dit ook zonder pc werken?
Dit kan ook zonder PC werken. Je krijgt bovendien recording software bijgeleverd

Moet het geluid erna terug worden afgespeeld via de boxen?
Deze vraag begrijp ik niet goed, maar je kunt je opname terugluisteren via koptelefoon of (powered) luidsprekers aansluiten op de BR800.

Wat als ik 2 sporen wil afspelen en er een ander instrument wil bijvoegen via een ander spoor is dit dan ook via aparte boxen beluisteren en via versterker input...

Ja.

Stel, je hebt een ideetje of inspiratie en je wilt dat snel even vastleggen. Dat kun je dan gewoon opnemen in de BR800, zonder je computer te hoeven aanzwengelen. Geloof me, dat maakt een groot verschil voor het plezier in opnemen! Als je je ideetje later verder wilt uitwerken, dan kun je dat doen op de pc met de meegeleverde software. De BR800 zet je audiobestanden over naar de pc, zodat je naar hartelust kunt editen/mierenneuken. De BR800 functioneert dan als een hardwarecontroller: de play-, record- en stop-knoppen bedienen de recordingsoftware op de pc. En dat is heel fijn, echte knopjes.

Kortom, de BR800 is een briljant apparaat als je waarde hecht aan een makkelijke, flexibele workflow. De geluidskwaliteit is erg goed voor de prijs en de BR800 is bovendien draagbaar - leuk om mee te nemen op vakantie of naar het repetitiehok!

Hoop dat dit helpt

MaxVMH
14 juni 2011, 15:57
Stel, je hebt een ideetje of inspiratie en je wilt dat snel even vastleggen. Dat kun je dan gewoon opnemen in de BR800, zonder je computer te hoeven aanzwengelen. Geloof me, dat maakt een groot verschil voor het plezier in opnemen!Zoiets hangt af van persoon tot persoon ;) Genoeg mensen die bij 't opnemen liever een scherm voor hun neus zien met alle tracks, software mixer en een heleboel plug-ins, ook al leidt dat wat af van het spelen zelf. Dan kan je de Boss natuurlijk gebruiken als geluidskaart, maar dan is ie dikke overkill.

paulusdeBKB
14 juni 2011, 16:34
Da's ook waar natuurlijk. Ieder zijn ding.

Il_Falco
16 juni 2011, 22:22
voor de prijs lijkt de zoom R16 meer te kunnen. Iemand enige ervaringen ? Ik wil hem gebruiken als combo: DAW-controller, mixer en audio-interface. Moest de interface niet zo goed zijn, kan ik hem nog steeds koppelen aan een lexicon alpha en zo opnemen.

paulusdeBKB
18 juni 2011, 10:25
Sound on Sound heeft een review van de R16 en van de R24:
http://www.soundonsound.com/sos/sep09/articles/zoomr16.htm
http://www.soundonsound.com/sos/jan11/articles/zoom-r24.htm

MaxVMH
18 juni 2011, 10:30
voor de prijs lijkt de zoom R16 meer te kunnen. Iemand enige ervaringen ? Ik wil hem gebruiken als combo: DAW-controller, mixer en audio-interface. Moest de interface niet zo goed zijn, kan ik hem nog steeds koppelen aan een lexicon alpha en zo opnemen.Zwakke preamps & AD/DA-convertoren, voor de rest een vrij tof toestel. Voelt nogal speelgoed-achtig aan, da's denk ik ook een deel van de beleving: een goedkoop speelgoedje dat al bij al nog vrij goed opneemt. Beetje zoals die plastieken casseterecorders van vroeger voor kinderen: werkt prima, is leuk en lekker mobiel.