PDA

View Full Version : MIDI controller met G-Force en JMP-1



Glim
13 juni 2011, 22:25
Zoals de titel doet vermoeden, kunnen jullie een footcontroller aanraden waarmee ik zowel een G-Force en een JMP-1 kan aansturen.

Wat zijn de opties, is het pedaal wat je aanraad puur voor CC of ook PC?
Over algemeen voel ik meer voor een klein pedaal voor CC zonder expresssie pedaal


Alvast dank voor je reactie.

Liquid_Metal
14 juni 2011, 09:46
Ik heb een tijd een Behringer FCB1010 gebruikt en da's een erg goede controller, zeker voor het geld. Je kan volgens mij twee CC-messages en vijf PC-messages meesturen per preset, dus da's genoeg voor meerdere toestellen.
Met de uno-mod (vraag Hole en Yek1) wordt hij nog veelzijdiger.

Ik heb sinds een paar jaar een Voodoolab GCP en die bevalt me veel meer. Ik gebruik de onderste vier knoppen voor presets (schakelen van ENGL SE, GCX en G-Major 2) en bovenste acht voor ccs: pedalen en effecten in de G-Major 2.

muziekschuur
14 juni 2011, 09:48
Ik heb ook een FCB1010 met uno chip.

Liquid_Metal
14 juni 2011, 11:59
Oh en muziekschuur, die schijnt ook ervaring te hebben met de uno-mod XD.

Glim
14 juni 2011, 18:03
De FCB1010 klinkt zeker als een optie, maar is er niet iets kleiners?

Zat zelf te denken aan een controller met 2 knoppen om door je preset banken heen te scrollen en 1 knop om de patch te activeren, bestaat zoiets?

Ik ben zo groen als maar kan zijn in de MIDI wereld, maar ben me nu aan het inlezen, dus je moet het me maar vergeven als ik iets raars voorstel.

Bij de JMP-1 gebruik ik maar 3 verschillende settings, een cleane, een distortion en silent loop naar een korg tuner. Deze wil ik dan onder presets storen in combinatie met verschillende effecten van de G-Force.

Dus de vraag is dan, worden de presets op de controller zelf opgeslagen?
Stel patch 1 bank 1 is een cleane sound met een chorus en je activeerd hem, dan zegt de controller tegen de JMP patch 03 en Gforce patch 34?
Heb ik dat goed?

Zijn er andere opties beschikbaar voor me? Prijs maakt me niet zoveel uit.

Johannes
14 juni 2011, 19:57
De FCB1010 klinkt zeker als een optie, maar is er niet iets kleiners?

Zat zelf te denken aan een controller met 2 knoppen om door je preset banken heen te scrollen en 1 knop om de patch te activeren, bestaat zoiets?

Ik ben zo groen als maar kan zijn in de MIDI wereld, maar ben me nu aan het inlezen, dus je moet het me maar vergeven als ik iets raars voorstel....


Een controller met 2 bank knoppen en een knop om een patch te activeren is een beetje vreemd. Je gebruikt dan namelijk maar één patch per bank, het hele idee van banken is dan een beetje weg. Zeker als je eerst (in je openingspost) spreekt over een controller die alleen maar CC's moet kunnen sturen. Ik hoop dat je de MIDI FAQ. al aan het bestuderen bent om wat wegwijs te worden in de MIDI wereld.

Je kunt de indeling van MIDI als volgt zien: Allereerst heb je een Bank, in een bank passen 10 presets (ook wel patches of programs genoemd). Bank 1 bestaat uit preset 0 tm 9, bank 2 uit preset 10 tm 19.... enz. Van preset 1 naar 2 schakelen doe je door het zenden van een Program Change (PC) commando. Eén preset van bijvoorbeeld jou G-force bestaat uit een aantal effecten en instellingen van het apparaat, voorbeeld: de delay, reverb, chorus en phaser staan aan. Door het sturen van een Control Change (CC) commando kun je binnen die preset bijvoorbeeld alleen de chorus uit- en inschakelen zonder van preset te wisselen. Een CC commando is dus bedoeld om één effect binnen een preset aan of uit de schakelen (of te veranderen).

Ik zal het verhaal niet langer maken dan dit. :)

Glim
14 juni 2011, 21:11
aha, dus eigenlijk heb ik stiekem PCs nodig, met wat ik omschreven heb.

Maar het is dus niet logisch om door al je presets op je controller heen te kunnen scrollen en zit je dus eigenlijk vast aan het aantal knoppen van je controller om bepaalde patches op te kunnen roepen.

Had ik nu wel gelijk dat 1 patch op de controller zowel de JMP1 als de GForce tegelijkertijd aan kan passen?

Glim
14 juni 2011, 21:31
Nou lees ik ook dat bepaalde footcontrollers niet kunnen zien of een geluid aan of uit staat en dat je daar dan weer een extra CC voor reserveren, is dit ook zo bij de FCB1010 ?

Ik denk dat ik die FCB1010 trouwens maar gewoon moet gaan kopen en dan er lekker mee ga klooien, dan leer je toch wel het snelste hoe dat werkt met al die routings en aansluitingen.

Nog wel een ander vraagje, heeft iemand ervaring met een G-card? Als ik het goed begrijp staat daar ook de laatste G-Force software versie op, klinkt als iets wat je wel moet kopen.

Liquid_Metal
14 juni 2011, 21:32
Als je het zó klein wilt moet je eens naar de MIDI Mouse kijken. Die kan wat je net beschreef.

Glim
14 juni 2011, 22:34
wow, de mouse of de moose is precies wat ik zoek! Super overzichtelijk. Veel dank voor de tip.

Liquid_Metal
15 juni 2011, 11:22
Een MIDI Mouse-achtige variant wordt ook gemaakt door rocktron:
http://www.thomann.de/nl/rocktron_midi_xchange.htm

Voor de Moose zijn héél veel (oudere) alternatieven. Bijvoorbeeld de Boss FC-50:
http://link.marktplaats.nl/453182733

Glim
16 juni 2011, 17:26
In ieder geval super bedankt voor alle reacties.

Voor de geinteresseerde, dit is mijn setup:

ESP EX-500 tuned BEADF#B
scan door de decimator
Morley Bad Horsie 2
Marshall JMP-1 --> Korg tuner loop out
vanaf de JMP-1 is alles dual mono gesplitst
TC G-Force
ISP Decimator ProrackG dual stereo
Mesa 2:90
2 4x12 (custom ordered Celestion speakers)

nu nog ff doorsparen voor een goeie baritone.