PDA

View Full Version : Starter Nieuwe Gitaar en Versterker



archerterror1
13 juni 2011, 20:02
Hallo iedereen!
Het is mijn eerste keer hier, en hopelijk mag ik hier dus een nieuw thread starten voor mijn vraag, anders verplaats je hem maar, of verplaats ik ze wel!

Ik ben dus van plan om een elektrische gitaar aan te schaffen. Na wat zoekwerk ben ik eindelijk uit naar welk type. Eerst was er de eeuwige twijfel tussen een Fender Strato of een Gibson Les Paul, maar na veel vijven en zessen heb ik dan toch beslist om een LP aan te schaffen!
De reden van twijfel bestond er door de muziek die ik graag zou spelen.
Dit varieert van Progressieve rock, Blues Rock, Psychedelic Rock naar Hard Rock, Heavy Metal en Trash Metal.
Bands zoals Cream, Yardbirds, Led Zeppelin, Pink Floyd en Dire Straits behoren tot mijn favorieten, en ik zou dan ook erg graag ooit hun muziek spelen, of toch tenminste deze genres gaan. De twijfel tussen LP en Strato was dus gegrond.
De LP-voorkeur is er gekomen door het opzoeken naar de specifieke sound, die voller en vetter is, waar alle 'zwaardere' werk mee gemaakt wordt ( in vergelijking met Strato hé ).

Nuja, nu zit ik bij de volgende stap, welke Gibson LP zou ik het best aanschaffen?
Eerst zat ik met het idee om de simpelere Epiphone LP Standard aan te schaffen, maar door de mindere afwerking en de iets minder volle klank wil ik hem toch niet hebben.
Ik wil rond de 1000 euro geven aan een gitaar, en de Les Paul Studio sprong meteen uit het oog in deze prijsklasse. Doch zijn er hier blijkbaar ook enorm veel verschillende soorten in.
Nu vraag ik mij af of dit een degelijke gitaar is, welke versterker hierbij het best past voor 'mijn genres' en welk verschil van sound dit heeft met duurdere en goedkopere versies. ( zoals LP BFG 2, LP Traditional, LP Standard,... ) Ik bedoel niet echt het verschil in makelarij, maar wel in de specifieke sound!

Ik hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen. Als ik dit probleem heb kunnen ontmantelen, komt het volgende probleem... De versterker ( mag ook max. 1000 euro kosten) ! Want daar ken ik eenmaal nog minder van.

Alvast bedankt!

Epiphoneee
13 juni 2011, 20:08
Het is een beetje overdrijven om van je eerste gitaar gelijk een Gibson of een Fender te maken. Epiphone maakt goede instrumenten, zeker voor beginners.

Mocht je er toch eentje willen aanschaffen, zou je een 50's Studio kunnen nemen. 698 euro, en dan heb je nog 300 over voor een goede versterker.

http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_limited_wccr.htm
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_worn_gold_top.htm
http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_studio_60s_tribute_wgt.htm
Overigens vind ik deze heel mooi: http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_raw_power_sych.htm

Oh en deze is ook wel mooi: http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_special_faded_p90_wc.htm

archerterror1
13 juni 2011, 20:15
Je moet er wel rekening mee houden dat ik een jaar of 2 akoustisch speel, en daar ondertussen op uitgekeken ben ( tracht classic electric guitarsolo's na te spelen, wat meestal niet erg klinkt :p ).
Ik weet gerust wat ik wil, en zal er gegarandeerd dagelijks uren op spelen, daarvoor heb ik een verslavingsfactor dat niet te stoppen is, en het is een gitaar voor het leven hé, daarom wil ik meteen een goede gitaar...

Epiphoneee
13 juni 2011, 20:18
Je moet er wel rekening mee houden dat ik een jaar of 2 akoustisch speel, en daar ondertussen op uitgekeken ben ( tracht classic electric guitarsolo's na te spelen, wat meestal niet erg klinkt :p ).
Ik weet gerust wat ik wil, en zal er gegarandeerd dagelijks uren op spelen, daarvoor heb ik een verslavingsfactor dat niet te stoppen is, en het is een gitaar voor het leven hé, daarom wil ik meteen een goede gitaar...

Dan is het goed :)! De gitaren die ik heb genoemd zijn mooie, degelijke gitaren voor een prijs waarvan je ook nog een versterker kan kopen.

Maar een Epiphone van 500 euro is waarschijnlijk beter en zeker mooier dan een Gibson van 650, maar ja, een échte Gibson!

archerterror1
13 juni 2011, 20:37
GIBSON LP STUDIO 50 TRIBUTE HB WGT

Daar zit voor mij wel iets in. :rockon:
Zal er eerst eens wat meer over opzoeken.

Klein vraagje ertussen: Wat zijn de voordelen om een versterker met lampen te kopen? En welke prijsklasse raad je me aan om een zo optimaak mogelijke sound uit deze gitaar te krijgen? Is het dan beter om naar een goedkoper merk te kijken en daar een duurdere te kopen, of naar een duur merk te kijken en daar een goedkopere te kopen?

Epiphoneee
13 juni 2011, 20:48
GIBSON LP STUDIO 50 TRIBUTE HB WGT

Daar zit voor mij wel iets in. :rockon:
Zal er eerst eens wat meer over opzoeken.

Klein vraagje ertussen: Wat zijn de voordelen om een versterker met lampen te kopen? En welke prijsklasse raad je me aan om een zo optimaak mogelijke sound uit deze gitaar te krijgen? Is het dan beter om naar een goedkoper merk te kijken en daar een duurdere te kopen, of naar een duur merk te kijken en daar een goedkopere te kopen?

Sorry ik heb mij vergist, dit is een exclusive-made gitaar voor Thomann. http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_studio_60s_tribute_wgt.htm

Dit is dezelfde, maar dan met P90's i.p.v humbuckers. En dat vind ik persoonlijk een verbetering.

Ik zou een Roland Cube, een Marshall versterker of iets anders van een goed merk testen. Ik weet nog niet zeker of ze die goldtop al hebben bij alle muziekwinkels... hij is vrij nieuw.

Wabbie
14 juni 2011, 00:29
Het is een beetje overdrijven om van je eerste gitaar gelijk een Gibson of een Fender te maken. Epiphone maakt goede instrumenten, zeker voor beginners.



Als je het kunt betalen, vooral een Gibson of een Fender kopen als je daar zin in hebt. Gibson studio's zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo heel duur en stukken beter dan wat Epiphone tegenwoordig produceert.

Mike999999999
14 juni 2011, 01:07
Je had toch 1000 voor gitaar en duizend voor versterker? Ik zou als ik jou was kijken voor een vox of een marshall. Vox is meer voor die classic rock, marshall toch wel meer voor steviger werk over het algemeen.

Je moet er wel rekening mee houden dat de kans klein is dat deze gitaar en versterker voor het leven is. Het is moeilijk het te laten als je gewoon geld hebt natuurlijk maar je kunt wel al 2 jaar acoustisch spelen, je zal toch nog zo'n 5 jaar electrisch moeten spelen wil je een beetje je eigen sound gaan vinden en dat kun je nou gewoon nog niet bepalen. Ik zou zeggen probeer eerst eens een paar jaar een epiphone en een kleine marshall ofzo en ga als je wat ervaring hebt opgebouwd pas kijken naar het dure spul, dat bespaard je uiteindelijk wat geld denk ik.

Rembull1980
14 juni 2011, 10:00
Als je het kunt betalen, vooral een Gibson of een Fender kopen als je daar zin in hebt. Gibson studio's zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo heel duur en stukken beter dan wat Epiphone tegenwoordig produceert.

Waarop kom je tot deze conclusie? Wat is "tegenwoordig"?

munkie
14 juni 2011, 12:06
Verdeel je budget 50/50 in de gitaar en de versterker, dat is de helft van je geluid zo niet meer. Klein buizenbakje a la Blackstar ofzo. Dan heb je thuis een heerlijke sound op een aanvaardbaar volume nivo.

Ik moet zeggen dat die prijzen wel aanlokkelijk zijn voor nieuwe USA Gibsons. Een 2dehands Studio early 90s met ebben toets vragen ze op MP ook 700 voor.

Wabbie
14 juni 2011, 12:25
Waarop kom je tot deze conclusie? Wat is "tegenwoordig"?

Testen en vergelijken. Hoe anders? Met tegenwoordig bedoel ik nu nieuw verkrijgbaar. Zullen vast wel goede tussen zitten, maar ik vind dan een Gibson Studio een betere gitaar voor je geld.