PDA

View Full Version : Hulp bij aankoop nieuwe gitaar? Les Paul studio P-90 / Les Paul Studio Limited WB



Guaranteed
13 juni 2011, 17:07
Hoi folks,

Heb tot nu toe steeds op de Ibanez st-55 van men pa gespeeld en nu vind ik het hoog tijd voor een eigen gitaar. Ik hou er namelijk van om te jammen (in groep). Stevige blues(rock), (hard)rock, ... (Ac/Dc, The Black Keys, Rolling stones, The Doors, Dire straits, The Clash, Deus, Pearl Jam, Qotsa...) Maar ik doe het soms ook rustiger aan met bijvoorbeeld eels, Johny Cash, Mark knopfler (solowerk), admiral freebee,... Nu op men 18e heb ik eindelijk genoeg centen bijeen om een eigen gitaar te kopen En vermits ik hou van de les Paul sound dacht ik aan twee gitaren:

1. Gibson Les Paul Studio P-90 WB
2. Les Paul Studio Limited WB (humbuckers)

Ik ken niet genoeg van gitaren om het verschil tussen deze twee zo te kennen dus zal ik ze beide moeten testen. Natuurlijk ben ik van plan nog veel meer gitaren te testen ( je weet maar nooit dat je nog een andere sound tegenkomt die je beter ligt) maar deze twee zijn de eerste die ik zal testen..

Meningen, verschillen, advies over deze twee gitaren kunnen me zeer hard helpen :). Het kan natuurlijk ook altijd dat je me een andere gitaar aanraad. Dan kan ik die ook ineens gaan testen ^^.

Groeten...

Epiphoneee
13 juni 2011, 17:14
Nou laat ik ten eerste zeggen dat je ALTIJD de Studio Pro moet nemen
Voor 150 euro meer krijg je:

+ hard shell case
+ mahogany top (vs maple top on non-Pro faded)
+ uncovered pickups (Burstbucker Pro Alnico V)
+ coil-splitting on pickups
+ 2 volume control with push/pull for coil splitting, 2 tone controls
+ TonePros Tune-O-Matic bridge (locking)
+ TonePros stopbar taipiece
+ Kluson tuners (vs Grover on non-Pro)

Als je niet begrijpt wat dit is: Veel beter voor 150 euro meer.

En ten tweede, het geluid tussen P90 en humbuckers is een wereld van verschil. Test test test.

Guaranteed
13 juni 2011, 17:39
Nou laat ik ten eerste zeggen dat je ALTIJD de Studio Pro moet nemen

Bedankt voor de tip, hier ga ik zeker rekening mee houden. En het verschil tussen humbuckers en de p-90 zal ik inderdaad moeten ondervinden.

wytz
13 juni 2011, 18:14
Nou laat ik ten eerste zeggen dat je ALTIJD de Studio Pro moet nemen
Voor 150 euro meer krijg je:

+ hard shell case
+ mahogany top (vs maple top on non-Pro faded)
+ uncovered pickups (Burstbucker Pro Alnico V)
+ coil-splitting on pickups
+ 2 volume control with push/pull for coil splitting, 2 tone controls
+ TonePros Tune-O-Matic bridge (locking)
+ TonePros stopbar taipiece
+ Kluson tuners (vs Grover on non-Pro)

Als je niet begrijpt wat dit is: Veel beter voor 150 euro meer.

En ten tweede, het geluid tussen P90 en humbuckers is een wereld van verschil. Test test test.

Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Kale pups en een mahonie vs een maple top lijken me niet persé verbetering, dat is meer smaakgebonden. Een hardshell case is leuk, maar niet noodzakelijk. Ik vind zelf splitbare humbuckers wel leuk, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet veel gaat gebruiken.
Dan is 150 euro wel veel geld ten opzichte van een normale faded van ongeveer 600 euro.
Daarnaast is de pro een musiciansfriend exclusive, (dus moet uit amerika komen, ongetest) en is het geen alternatief mocht hij meer van p90's houden.

marter544
13 juni 2011, 18:24
Nou laat ik ten eerste zeggen dat je ALTIJD de Studio Pro moet nemen
Voor 150 euro meer krijg je:

+ hard shell case
+ mahogany top (vs maple top on non-Pro faded) Doe mij maar een maple top
+ uncovered pickups (Burstbucker Pro Alnico V) boeiend
+ coil-splitting on pickups Is handig, maar niets dat je niet zelf kan installeren, voor 150 euro kun je heel wat pushpull pots kopen
+ 2 volume control with push/pull for coil splitting, 2 tone controls
+ TonePros Tune-O-Matic bridge (locking)Handig, maar niet dramatisch beter naar mijn mening
+ TonePros stopbar taipiece
+ Kluson tuners (vs Grover on non-Pro)

Als je niet begrijpt wat dit is: Veel beter voor 150 euro meer.

En ten tweede, het geluid tussen P90 en humbuckers is een wereld van verschil. Test test test.

Nja, oftewel, beetje onzinnige redenen om iemand een andere gitaar aan te raden.

Oranjeaap
13 juni 2011, 18:43
Ik zou zeggen, bespeel er een aantal in de winkel. En koop vervolgens een les paul op marktplaats.

Epiphoneee
13 juni 2011, 20:05
Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Kale pups en een mahonie vs een maple top lijken me niet persé verbetering, dat is meer smaakgebonden. Een hardshell case is leuk, maar niet noodzakelijk. Ik vind zelf splitbare humbuckers wel leuk, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet veel gaat gebruiken.
Dan is 150 euro wel veel geld ten opzichte van een normale faded van ongeveer 600 euro.
Daarnaast is de pro een musiciansfriend exclusive, (dus moet uit amerika komen, ongetest) en is het geen alternatief mocht hij meer van p90's houden.

Vroeg of laat koopt bijna iedereen wel een hardshell case, en die orginele van Gibson kosten meestal wel 100+. Ik had niet gezien dat het een Musiciansfriend exclusive is, een gitaar uit het buitenland halen is altijd wel een gok ja. Maar coil-splitting is wel eventjes nieuw voor iemand die dat nog nooit heeft gedaan. Bij mij in de muziekwinkel hadden ze er wel 1, ik vroeg ernaar en die was gereserveerd voor iemand die hem wou hebben en toen hebben ze hem voor hem uit Amerika laten importen. Als hij hem niks vond, raakten ze hem toch wel kwijt, zeiden ze.