PDA

View Full Version : Hippe delay: I want one....



tnijland
12 juni 2011, 19:41
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie analoog warm klinkende delay/tape echo waarbij ik zelf een beetje in richting van een Memory Man Deluxe of Empress vintage Superdelay qua sounds zit te denken. Ik speel meestal met een langzame delay en hou heel erg van dat stukje chorus modulatie die zo'n mooie sweep in de delay feedback geeft.

Voor mijn zoektocht heb ik afgelopen donderdag een aantal delays bij Feedback uitgeprobeerd. De Memory Boy (99), Stryman Delay (299) en de Strymon Tape Echo (299) waarvan de laatste me eigenlijk het meeste beviel omdat er veel leuke tape bijeffecten in zaten. De Stryman Delay viel me voor het geld een beetje tegen. De Memory Boy klonk helemaal niet verkeerd maar ik vond de modulatie net iets te weinig instelbaar waardoor sommige sounds niet helemaal goed vielen. Er schijnt een Memory Boy Deluxe te zijn die dat probleem verhelpt.

Na wat onderzoek op www kwam ik van alles tegen en dus was ik wel benieuwd of er meer forumleden zijn die de ultieme delay aan het zoeken zijn uit al die mooie gekleurde kastjes... Kortom, wat zouden jullie op mijn lijstje zetten om eens uit te proberen????

StevenStrat
12 juni 2011, 19:49
wat denk je van een DL4 ?

Heb zelf een m13 waar alle delays uit de DL4 inzitten en ben er uiterst tevreden mee. Geen digitale klank te bespeuren. Ben kieskeurig over tone maar ben zeer te spreken over de M13.

the sure thing
12 juni 2011, 20:34
Diamond memory lane! Tyfus-duur, maar ik hem m 2x in een goede live-setup gehoord en man, wat een prachting geluid! Dat was overigens wel de 1e versie en niet de 2e versie. Hoe die klinkt weet ik niet,.

DemolitionColorScheme
12 juni 2011, 22:00
Stryman Delay? Bedoel je dan de Strymon Brigadier? Dat is de BBD-emulatie delay van Strymon waar de El Capistan van Strymon de tape delay-emulatie delay is.

Heb je bij Feedback niet gelijk de nieuwe Strymon TimeLine kunnen bespelen? Daar zitten beiden delays in met nog een hele reeks aan andere delays.

Anyways, probeer ook eens dan de Deluxe Memory Man? Als je die sound een beetje zoekt is er weinig wat het vervangt.

Een goedkoop alternatief waar ik na jaren nog bij zweer is de Line 6 Echo Park (andere algoritmes als bij de DL-4, zijn totaal anders qua geluid). Veel features met een erg goede tape en analoge sound. Ik ben echt een delay-nerd, maar dit is de goedkoopste delay die ik naast alle delays die ik heb nog gebruik - en ik gebruik hem vaak.

DemolitionColorScheme
12 juni 2011, 22:03
Diamond memory lane! Tyfus-duur, maar ik hem m 2x in een goede live-setup gehoord en man, wat een prachting geluid! Dat was overigens wel de 1e versie en niet de 2e versie. Hoe die klinkt weet ik niet,.
Klinken identiek. De ML2 heeft een IETS lagere noisefloor, maar dat hoor je eigenlijk niet echt.
Aardige delay, maar apart. Je moet hem ècht uitproberen voordat je hem koopt. Door de tilt EQ krijg je een hele andere feedback-slope waardoor je vaak ook maar weinig repeats uit de unit krijgt. Je moet ook maar van die sound houden. Ik heb hem een tijdje gehad en hij was nice en erg aardig, maar het is een specifieke sound.

Mitch
12 juni 2011, 22:42
Misschien moet je ook effe zoeken binnen dit subforum op delay, want er zijn redelijk recent vrij volledige topics geweest.

onrust nv
13 juni 2011, 11:29
Misschien is de Memoryboy DLX wel wat voor je. Daar zit een FX send-return op. En 800ms delay, de modulatie is driehoek of blokgolf tremolo, maar die kun je uitzetten. Redelijke BBD sound, wel minder mooie sound dan de grote MMD.

Chiel
14 juni 2011, 15:08
Timefactor van Eventide is onwaarschijnlijk goed!

tnijland
14 juni 2011, 19:09
Alllen bedankt tot zo ver.

Mijn dilemma met de keuze van een delay pedaal is dat de betere pedalen behoorlijk duur zijn (Ik zou er zelf maximaal 300 Euro voor willen geven) maar wil wel graag de modulatie en vintage-achtige delay sounds.

Op mijn uitprobeer lijstje staan de volgende modellen:

- Memory Boy Deluxe (goede prijs)
- Empress Vintage Superdelay (duur, lijkt qua features het meest te passen bij mijn smaak)
- Eventide Timefactor (duur maar ook interessant, nieuwsgierig)
- Diamond Memory Lane (duur, lijkt qua features ook te passen bij mijn smaak)
- Line6 DL4 (wellicht een goed en prijsgunstig alternatief)

Mitch
14 juni 2011, 19:55
Als dat de delays zijn waar je tussen wil kiezen, zul je écht est meer ervaring op moeten doen, want het is appels en peren. Ik lijk een beetje op 'repeat' te staan, was laatst ook al zo :seriousf: Maar serieus, het zijn totaal verschillende delays.
Memory boy een 'net niet' analoog+modulatie, Empress een 'van alles en nog wat' in luxe vorm of beter: een luxe DL4, Eventide ligt in dat straatje maar net effe anders, Diamond is een dure versie van 'net niet'analoog+modulatie. Hij is het wel en kan het wel, maar als je ooit een Deluxe Memory Man hebt gehoord dan is een Diamond een pedaal dat belooft meer in zijn mars te hebben, maar dat niet waar maakt.
Uiteraard alles zo subjectief als 't maar zijn kan, maar dan nog: het is geen samenhangend lijstje. Probeer daar eerst eens wat in te filteren.

DemolitionColorScheme
14 juni 2011, 21:02
Als dat de delays zijn waar je tussen wil kiezen, zul je écht est meer ervaring op moeten doen, want het is appels en peren. Ik lijk een beetje op 'repeat' te staan, was laatst ook al zo :seriousf: Maar serieus, het zijn totaal verschillende delays.
Memory boy een 'net niet' analoog+modulatie, Empress een 'van alles en nog wat' in luxe vorm of beter: een luxe DL4, Eventide ligt in dat straatje maar net effe anders, Diamond is een dure versie van 'net niet'analoog+modulatie. Hij is het wel en kan het wel, maar als je ooit een Deluxe Memory Man hebt gehoord dan is een Diamond een pedaal dat belooft meer in zijn mars te hebben, maar dat niet waar maakt.
Uiteraard alles zo subjectief als 't maar zijn kan, maar dan nog: het is geen samenhangend lijstje. Probeer daar eerst eens wat in te filteren.
Geheel mee eens. Gewoon een Deluxe Memory Man kopen of desnoods die Strymon El Capistan als je tape sounds wilt.

tnijland
14 juni 2011, 21:06
Thanx mannen, daar kan ik wat mee! Ga er nog even goed over nadenken (en vooral ook ff de ander delay topics scannen) en gewoon nog meer uitproberen...

peter_heijnen
14 juni 2011, 22:07
Line6 DL4 (wellicht een goed en prijsgunstig alternatief)
Kijk in dat geval zeker naar de m5 van line6, zitten sowieso emulaties op van de meest gangbare delays.

En voor mooi analoog is er nog de jacques prisoner, wel maar zo´n 300ms, met modulatie, en erg mooi.

En anders een oude roland sde1000, weliswaar 19inch maar erg mooi en ik zag er wat voorbij komen onlangs.

Dirk_Hendrik
14 juni 2011, 22:22
Klinken identiek. De ML2 heeft een IETS lagere noisefloor, maar dat hoor je eigenlijk niet echt.
Aardige delay, maar apart. Je moet hem ècht uitproberen voordat je hem koopt. Door de tilt EQ krijg je een hele andere feedback-slope waardoor je vaak ook maar weinig repeats uit de unit krijgt. Je moet ook maar van die sound houden. Ik heb hem een tijdje gehad en hij was nice en erg aardig, maar het is een specifieke sound.


DCS,
Moet ik uit bovenstaande post concluderen dat je memory lane waar je een paar maanden terug zo intens naar aan het zoeken was alweer exit is?:???:

Mitch
14 juni 2011, 22:40
Ja, iets snel verkopen waar je ernstig naar op zoek was, dat doet geen enkele gear nerd.
:dontgeti:
Busted...

Dirk_Hendrik
14 juni 2011, 22:51
mwoah. In dit geval is het vergeven. De memory lane is zo ongeveer de melkweg in geprezen op zekere Amerikaanse fora waar men wél aardig voor elkaar is en waar men wél een onbevooroordeelde mening heeft. Ik noem de gear page en harmony Central. Twee fora waar gebruikers komen die wel verstand van zaken hebben. Al was het maar om de ervaring! Soms proberen ze wel 20 pedalen in een week en schrijven uitsluitend positieve reviews voor ze worden doorverkocht.

Die fantastische mentaliteit kom je hier niet tegen. Jammer. Wel azijnpissers die je, terwijl je je nog helemaal blindnavelstaart op zo'n mooie memory lane, al vertellen dat het ding je niet gaat bevallen. En zo luidkeels als dat je naar het ding aan het zoeken was... zo stil was de trom toen hij exit ging......:sssh:.. ze hadden... gelijk....


BUSTED
:seriousf::seriousf::seriousf:

Lexvandoef
14 juni 2011, 22:58
Ik bespeur in je post een zekere weemoed naar de sfeer hier, die, hoewel hard, wel eerlijk en oprecht is :soinnocent:.....

Mitch
14 juni 2011, 23:06
Ik had met "Busted" vooral enige zelfspot in gedachten...

DemolitionColorScheme
14 juni 2011, 23:51
DCS,
Moet ik uit bovenstaande post concluderen dat je memory lane waar je een paar maanden terug zo intens naar aan het zoeken was alweer exit is?:???:
Dat is alweer bijna een half jaar of langer geleden? Destijds eentje gevonden bij Feedback, ML1, afgeprijsd omdat 'ie tweedehands was (North Sea Jazz - je weet) en een paar maanden gehad. Fijn ding, maar gebruikte hem alleen voor leads en kwam toch elke keer weer terug op de DMM voor ... well, alles. Dus, op een gegeven moment verkocht. Niks mis met die delay, alleen de DMMs doen het meer voor me.


mwoah. In dit geval is het vergeven. De memory lane is zo ongeveer de melkweg in geprezen op zekere Amerikaanse fora waar men wél aardig voor elkaar is en waar men wél een onbevooroordeelde mening heeft. Ik noem de gear page en harmony Central. Twee fora waar gebruikers komen die wel verstand van zaken hebben. Al was het maar om de ervaring! Soms proberen ze wel 20 pedalen in een week en schrijven uitsluitend positieve reviews voor ze worden doorverkocht.

Die fantastische mentaliteit kom je hier niet tegen. Jammer. Wel azijnpissers die je, terwijl je je nog helemaal blindnavelstaart op zo'n mooie memory lane, al vertellen dat het ding je niet gaat bevallen. En zo luidkeels als dat je naar het ding aan het zoeken was... zo stil was de trom toen hij exit ging......:sssh:.. ze hadden... gelijk....


BUSTED
:seriousf::seriousf::seriousf:
lulz. Het is totaal geen slechte unit en hij beviel me netjuist heel erg. Niks op aan te merken, maar het was gewoon een kwestie van kiezen en equipment veranderingen. Ik ben onlangs overgestapt naar software en een Axe-Fx ULTRA met daarnaast nog wat pedalen en tape delays. De Memory Lane had ik niet meer nodig. Wil voor de rest niet zeggen dat het geen fijne delay is.

carbon_hill
15 juni 2011, 01:12
Strymon brengt binnenkort ook hun nieuwste delay pedaal uit, de Timeline.. Op strymon.net staan een aantal filmpjes waar ik persoonlijk van loop te kwijlen!

apekop
15 juni 2011, 10:19
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie analoog warm klinkende delay/tape echo waarbij ik zelf een beetje in richting van een Memory Man Deluxe of Empress vintage Superdelay qua sounds zit te denken.

Ik heb de Empress vintage gehad,maar als ik jou was zou ik even doorsparen voor een Strymon Timeline. Die Strymon is wel erg duur voor een delay, meer dan 400 euro, maar wel veel opties (als je die nodig hebt tenminste).
De Empress maakt als je hem aanzet je dry geluid te dun, waardoor er een te grote omschakeling is als je het pedaal weer uit trapt. Ik vond dat erg storend en heb hem daarom na een week weer teruggestuurd.

Shaggy
15 juni 2011, 10:30
Je kan ook kijken naar de malekko 616. Die klinkt warm en als je meer sprankelijk wil kun je de buffer (aan de uitgang) aanzetten. Heeft ook een modulatie die je zelf kunt instellen en aan/uit kunt zetten.

Hij is alleen niet zo lomp als de DMM.

DemolitionColorScheme
15 juni 2011, 10:54
Hij is alleen niet zo lomp als de DMM.
En klinkt ook totaal anders. Die pedalen hebben weinig met elkaar te doen qua sound. Ik vind de Malekko te precies, in wezen - doet me bijna aan digitaal denken. Dat is geen slecht iets, allemaal - maar klinkt niet als een DMM en hoeft dus ook niet vergeleken te worden qua sounds, al snap ik de redenatie: analoog + modulatie.

Mitch
15 juni 2011, 19:48
Net als dat ding van Jacques, ook héél helder.

wireman
24 juni 2011, 21:37
Hoe lomper hoe mooier... Als een van u allen nog een mooie LOMPE DMM heeft liggen en deze weg wil doen voor een Malekko 616.. PM me dan als de sodeknetter!! Ik ga die deal wel aan... Weet je wat... gooi ik er nog een surprise bij ook...