PDA

View Full Version : MXR comp, welke???



steph
12 juni 2011, 16:40
Ik ben op zoek naar een compressor, en omdat de andere mxr pedaaltjes mij goed bevallen, zoek ik het ook nu weer in die hoek.
Maar welke?
Er is een Dyna comp, een super comp, een custom comp, en last but not least de dyna comp script logo.
De laatse lijkt mij het minst handig op m'n board dit ivm het ontbreken van de 9 volts aansluiting en het led lampje.

De komende tijd ben ik niet in staat deze te gaan uitproberen in een winkel (herstellend van hernia operatie), maar wil er eentje via webshop laten komen.

Vraag is dus, wie heeft ervaringen met de verschillende mxr comp's, en welke heeft de voorkeur?

Nielsje
12 juni 2011, 16:43
... je argument om een mxr comp te zoeken vind ik niet zo sterk, maar dat terzijde.

Wat wil je bereiken met de compressor? Ik vind hem namelijk niet zo subtiel.

steph
12 juni 2011, 17:10
... je argument om een mxr comp te zoeken vind ik niet zo sterk, maar dat terzijde.

Wat wil je bereiken met de compressor? Ik vind hem namelijk niet zo subtiel.

Da's precies het argument, als je een mxr intrapt gebeurt er wat, het hoeft voor mij ook niet zo subtiel, maar da's natuurlijk ook smaak, toch?
Welke v/d 4 is hem?

Ik wil graag 2 dingen bereiken, cleane tokkels wat meer "inpakken" (Telecaster & deluxe reverb zijn voor sommige nummers nogal fel), en voor bepaalde solo's de sustain opkrikken.

DemolitionColorScheme
12 juni 2011, 22:10
Allen een beetje van hetzelfde. Probeer ze eens uit zou ik zeggen ...
Allen zullen doen wat je wilt en zullen allen een klein beetje anders klinken, maar je kunt met allen bereiken wat je wilt.

pasqual
13 juni 2011, 00:05
ik maak momenteel gebruik van de dynacomp en eigenlijk omdat mijn supercomp het heeft begeven. ik vind de dyna weinig subtiel. er is vrijwel meteen te veel compressie terwijl de super dat niet heeft. deze is veel beter in te stellen, naar mijn mening. ik ga dan ook op zoek naar een nieuwe supercomp.

the sure thing
13 juni 2011, 08:57
In mijn zoektocht naar DE compressor heb ik de dyna comp al snel links laten liggen, idd omdat ie niet subtiel is. Maar: hij doet wat ie moet doen :)

Wat ik een vervende eigenschap vind, is dat je dat ding hoort "ademen" zoals iemand eens zo mooi (Eurocinema of Kim Wilson?) beschreef. Dus dat je de compressor bij een stervende toon hoort "ingrijpen" en dat het volume vervolgens weer toeneemt.

DemolitionColorScheme
13 juni 2011, 09:30
In mijn zoektocht naar DE compressor heb ik de dyna comp al snel links laten liggen, idd omdat ie niet subtiel is. Maar: hij doet wat ie moet doen :)

Wat ik een vervende eigenschap vind, is dat je dat ding hoort "ademen" zoals iemand eens zo mooi (Eurocinema of Kim Wilson?) beschreef. Dus dat je de compressor bij een stervende toon hoort "ingrijpen" en dat het volume vervolgens weer toeneemt.
Bij de Dyna Comp?
Nog nooit van gehoord ...

En nee, de Dyna Comp is geen 'subtiele' compressor, maar dat is dus een smaakkwestie. Ik vind de Dyna Comps / Keeley C4 (clone) heerlijke units die lekker wat twang en snap toevoegen aan sounds.

muziekschuur
13 juni 2011, 09:45
De FMR Audio ARC is misschien ook een aanrader. En anders iets van Electro Harmonix.

Van FMR audio heb ik 4 RNC compressors (Realy Nice Compressors). De DBX compressors die je bij live sound tegenkomt zijn ook verre van subtiel. In de studio heb je de LA2A en 1176 compressors. Maar beiden zijn over de 2000 euro en dus best prijzig. De compressie die je daar van krijgt is heel subtiel en heel dik. De RNC heeft een heel moderne manier om dat zelfde zonder buizen in een klein doosje te proppen. Ik ga ervanuit dat de ARC ook zo goed is.

http://www.youtube.com/watch?v=R-3H-V1zHD0&playnext=1&list=PLAA0571B24EC7BC6E

De Electro Harmonix Black finger is een echte buizencompressor in een pedaal. Ik denk dat dat ook een heel mooie keuze zou zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=XdCmovzTx98

De EHX soulpreacher is nog geen 100 euro en een leuke keuze.
http://www.youtube.com/watch?v=TqIfgc7IVF4

apekop
13 juni 2011, 11:14
In mijn zoektocht naar DE compressor heb ik de dyna comp al snel links laten liggen, idd omdat ie niet subtiel is. Maar: hij doet wat ie moet doen :)

Wat ik een vervende eigenschap vind, is dat je dat ding hoort "ademen" zoals iemand eens zo mooi (Eurocinema of Kim Wilson?) beschreef. Dus dat je de compressor bij een stervende toon hoort "ingrijpen" en dat het volume vervolgens weer toeneemt.

Ik begrijp denk ik wat je bedoelt. Als je hard aanslaat hoor je als het ware eerst een harde tik en dan het volume in 1 keer zakken. Als je dat bedoelt tenminste.
Ik vind de Dynacomp wel een lekkere compressor. En als David Gilmour en The Edge er mee overweg kunnen/konden kan het geen slecht ding zijn.

Ik heb de script en de block logo ooit naast elkaar getest. Maar voor mij klonken ze allebei lekker. De script misschien een fractie lekkerder, maar dat kan ook tussen de oren zitten omdat je weet dat hij lekker hoort te klinken en omdat hij een stuk duurder is. Maar goed het is maar een subtiel verschil. En de script is inderdaad minder praktisch zonder lampje. Bij een compressor wil je toch zeker kunnen zien of hij aan staat, bij een ander effect zoals een phaser hoor je dat meteen, dus kan je eventueel zonder lampje.

onrust nv
13 juni 2011, 11:24
In de script logo(reïsue?) zit volgens mij ook de CA3080 chip, die in de synthwereld ook zeer geliefd is vanwege zijn zeer aanwezige sound. Dus ik weet niet of je die sound zoekt, en/of de reïsue hetzelfde klinkt als de echte oude, want vaak lijken de reïsues alleen maar. En is de real deal toch net even wat lekkerder.

Lennert
13 juni 2011, 13:01
Ik heb een supercomp en ik vind het effect erg fijn. Echter, als ik niet speel hoor ik de radio... Heeft niemand anders daar last van?? Is het wellicht te verhelpen?

Ik gebruik hem overigens alleen voor extra sustain in solo's en dat doet ie fantastisch! Maar het is dus erg jammer dat ie dat kwaaltje heeft.. ook als ik een noot helemaal laat wegsterven begint het gelul al voordat de noot weg is. Dat betekent dus dat ik het niet op kan lossen met een noise gate... althans niet helemaal.

onrust nv
13 juni 2011, 13:36
Vaak is je gitaar of de snoeren de ontvanger.

steph
13 juni 2011, 18:06
Nou, ik heb maar een gok gewaagd, heb een tweedehands CP9 van Ibanez (uit de jaren 80???) gekocht op marktplaats. Wordt opgestuurd, dus geen flauw idee of het wat is...
Kennen jullie deze?

Lennert
13 juni 2011, 21:15
@ onrust nv: Ik weet het, maar ik heb het probleem alleen als de supercomp geactiveerd is. Als ie uitstaat of helemaal niet in het signaalpad zit heb ik er nooit last van.. Ook bij het activeren van andere pedalen krijg ik geen radio ontvangst. Lijkt me toch dat de oorzaak in de supercomp zit.

Michael AE
14 juni 2011, 07:21
@ onrust nv: Ik weet het, maar ik heb het probleem alleen als de supercomp geactiveerd is. Als ie uitstaat of helemaal niet in het signaalpad zit heb ik er nooit last van.. Ook bij het activeren van andere pedalen krijg ik geen radio ontvangst. Lijkt me toch dat de oorzaak in de supercomp zit.

Dat zeg je heel goed. Het LIJKT of het probleem in de compressor zit, maar dat is dus niet zo.

Even heel kort door de bocht: een compressor is o.a. bedacht om zachtere signalen harder te laten klinken. Zet je hem uit, dan is de kans groot dat het radio signaal op de achtergrond nog steeds hoorbaar is, maar veel zachter dan met de compressor aan.

Zoals eerder gezegd, is het vaak zo dat je gitaar + snoeren als antenne gaan fungeren. Probeer eerst eens een andere kabel of een ander stopcontact, bijvoorbeeld.

Lennert
14 juni 2011, 23:13
Bedankt voor de info! En ik heb het eens geprobeerd en je hebt gelijk, met de compressor uit is het er nog steeds maar echt veel en veel zachter. Ik zal eens gaan experimenteren met andere snoer e.d. Zou een noise suppressor vóór de comp kunnen helpen als het niet lukt het weg te krijgen met genoemde zaken? Goed dat ik dit weet.. anders had ik misschien een andere veel duurdere comp gekocht en die had natuurlijk exact hetzelfde probleem gehad.

Excuses voor het hijacken van je topic Steph, ik zoek het verder iig wel zelf uit. Anders start ik wel een eigen topic.

Shaggy
15 juni 2011, 10:20
Radio moskou fm hoor ik ook vaak als mn keeley compressor aanstaat. Ik heb het alleen in combinatie met een 70er strat. Met andere gitaren heb ik het niet.

Kans is dus ook groot dat het niet 'alleen' aan je kabel ligt.


@ TS .. Ben wel benieuwd hoe je tot die CP9 bent gekomen want die klinkt weer heel anders vergeleken met de mxr compressors waar je eerst van uit ging.

Liquid_Metal
15 juni 2011, 11:28
Ik heb een aantal compressors getest, waaronder ook de Super Comp en Dynacomp. Ik ben met de eerste naar huis gegaan omdat ik die het lekkerst vond klinken (maar ik weet niet meer waarom).

Comfortably Daniel
15 juni 2011, 13:22
Hmm...ik hoop dat je de CP9 wel lekker vind klinken. Het is namelijk niet echt te vergelijken met enige andere compressor. Geeft erg veel hoog mee aan het signaal.

Ikzelf gebruik voornamelijk de Dynacomp script. Heb ook de blocklogo, boss CS-2 en CS-3.

Het is allemaal zo smaakgebonden dat advies eigenljik niet eens veel zin heeft...een ieder kan zeggen wat ie goed vind klinken, maar het is de vraag of je het zelf ook wel wat vind. Proberen is het makkelijkst ;)

steph
16 juni 2011, 13:38
Hmm...ik hoop dat je de CP9 wel lekker vind klinken. Het is namelijk niet echt te vergelijken met enige andere compressor. Geeft erg veel hoog mee aan het signaal.

Ikzelf gebruik voornamelijk de Dynacomp script. Heb ook de blocklogo, boss CS-2 en CS-3.

Het is allemaal zo smaakgebonden dat advies eigenljik niet eens veel zin heeft...een ieder kan zeggen wat ie goed vind klinken, maar het is de vraag of je het zelf ook wel wat vind. Proberen is het makkelijkst ;)

De cp-9 boost idd. ook hoog, wat op zich niet erg is, verder doet ie z'n werk best goed. Ga ook een dynacomp tweedehands proberen te vinden. Altijd leuk andere spulletjes! (alleen m'n pedaltrain zit al vol :()

Kim Wilson
16 juni 2011, 13:54
In mijn zoektocht naar DE compressor heb ik de dyna comp al snel links laten liggen, idd omdat ie niet subtiel is. Maar: hij doet wat ie moet doen :)

Wat ik een vervende eigenschap vind, is dat je dat ding hoort "ademen" zoals iemand eens zo mooi (Eurocinema of Kim Wilson?) beschreef. Dus dat je de compressor bij een stervende toon hoort "ingrijpen" en dat het volume vervolgens weer toeneemt.
De term "ademen" heb ik nooit genoemd, maar wat jij hier omschrijft is idd het fenomeen waardoor ik de Dynacomp weer verkocht heb. Veel te kunstmatig.