PDA

View Full Version : Keeler designs



Pepe
12 juni 2011, 14:05
Het is allesbehalve mijn gewoonte om nieuwe (oude) gitaren, amps en effecten gelijk op dit forum te laten zien. Sterker, ik heb een hoop dingen hier nog nooit gepost. Maar ik maak graag een uitzondering voor de Push Keeler Designs.

Ik speel al een tijdje met de Push en het is een bijzonder ding. Mijn probleem met chip overdrives is dat ze altijd iets synthetisch hebben en buizen overdrives dat ze te aggresief zijn. Ik hoor geen overdreven TS of Klon midhump maar ook niet zo vlak en fuzzy als een MadProfessor Sweet Honey. Rond en sprankelend zou ik het omschrijven. Helder en direkt.
Afijn. Ik heb nou net een paar optredens gedaan, niks geen getrap, hij staat constant aan en de rest regel je met je gitaar volume. En ik ben een zeikerd over toon.
Ik dacht, ik wacht een tijdje tot de honeymoon voorbij is maar we zijn nog steeds een happy camper en dan deel ik um met mijn grote vrienden hier.

StevenStrat
12 juni 2011, 14:36
ziet er goed uit, hoe zou je de OD omschrijven, marshallig, fender tweed, etc ?

Pepe
12 juni 2011, 14:48
Niet typisch een amp referentie.. maar eerder engels dan amerikaans en dan eerder Hiwatt dan Marshall maar misschien denkt iemand daar anders over. Het houd je geluid redelijk intact.

Mijn P90 goldtop krijgt iets Gilmour/Snowy White achtigs. Je bassen worden wat minder zompig en het hoog wat levendiger.
Ja, ik weet dat Snowy een humbucker/twin guy is maar toch.

Ik zie ook totaal geen nut meer voor de Xotic EP die ik echt overal voor gooide wegens toegevoegde shimmer.

bass blom
12 juni 2011, 15:16
en maar weer bedankt voor een portie gas, vriend :sneaky:

Pepe
12 juni 2011, 15:30
Your welcome :cheerup:

Ik moet er nog even aan toevoegen, het is geen low driver ook al gebruik ik hem daarvoor. En meer rock dan smooth. Een 335 klinkt eerder Black Crowes dan Larry Carlton wat niet erg is want zo speel ik ook niet.

Mitch
12 juni 2011, 17:44
Ik zou bijna zeggen: goddank niet weer een smoothe violin tone blablabla drive ;) Die Keelers, hebben die ook gewoon een volumeknop? Oftewel: zijn ze ook als je ze niet altijd-aan gebruikt netjes unity gain af te regelen?

Pepe
12 juni 2011, 17:52
Ja, je kan hem ook als clean boost gebruiken, er zit veel volume in.

Ik vind het concept van zijn lijn wel goed. Het is in feite 1 sound ondergebracht in verschillende gradaties. Het begint met een low drive en uiteindelijk eindigt het in een Fuzz pedaal.
Het was nog even kiezen tussen dit of het pedaal ervoor, de Pull, een echte low drive. Die eindigt min of meer waar deze om 11 uur begint.

Filmpje (van Max?)


http://www.youtube.com/watch?v=wiSmpK8Tsns

DemolitionColorScheme
12 juni 2011, 22:09
Filmpje (van Max?)


http://www.youtube.com/watch?v=wiSmpK8Tsns
Nee, fatback op YouTube ... ;)
Ze hebben dat filmpje gewoon van hem gestolen. Hij vondt 't niet erg, though, toen ik hem erop attendeerde.

Anyways, Keeler, prima pedalen. Altijd wel geïnteresseerd geweest in de Pull en Push, maar ik heb ze niet nodig.

Pepe
12 juni 2011, 22:23
Zo in dit filmpje klinkt het naar amerikaans el84.. beetje kruizing tussen een Dr.Z en Matchless ne ce pas?

Mitch
12 juni 2011, 22:34
Stond er geen Princeton in het filmpje? En inderdaad, Fatback... ik dacht al dat ik die Tele en speelstijl ergens van kende.

Pepe
12 juni 2011, 22:46
I know, het geeft de Prince iets el84 boetiekerigs bedoel ik te zeggen

DemolitionColorScheme
12 juni 2011, 23:47
el84 boetiekerigs
Que? :hide:

peter_heijnen
13 juni 2011, 11:05
Vet Pepe, ook hoe je het pedaal in werking beschrijft. Ik zal eens kijken hoe lang ik de verleiding kan weerstaan. ;)

Niet vet idd hoe max zomaar zo'n filmpje pikt, fatback is een held getuige ook zijn reactie!

MarkV
13 juni 2011, 13:27
+10!

Foto van mijn pedalboard:

http://test.dahvo.com/pedalboard.jpg

Klank is m.i. meer amerikaans dan brits, maar bovenal met weinig gain best wel neutraal, dus hangt sterk af van je amp vermoed ik. Hangt hier voor een Princeton, wel een beetje oppassen dat de bas niet te prominent wordt.
Combineert ook lekker met de Fulldrive ervoor.

Pepe
13 juni 2011, 13:42
Als die Fulldrive nou een klon zou zijn, dan zouden we exact hetzelfde board hebben. Ik speel over Princetons en Deluxes... we hebben toch niet dezelfde gitaren he :chicken:

Ja, de amp referentie is fishy, je kan beter zeggen, hij is redelijk neutraal maar iets meer lower midtoned dan het originele signaal.
Die toonknop werkt ook een beetje als een exciter zo lijkt.

MarkV
13 juni 2011, 14:09
Als die Fulldrive nou een klon zou zijn, dan zouden we exact hetzelfde board hebben. Ik speel over Princetons en Deluxes... we hebben toch niet dezelfde gitaren he :chicken:

Ja, de amp referentie is fishy, je kan beter zeggen, hij is redelijk neutraal maar iets meer lower midtoned dan het originele signaal.
Die toonknop werkt ook een beetje als een exciter zo lijkt.

Tja met de jaren leer je wel wat goed klinkt en niet ... :-)

Speel over een princeton met een Tele en een P90 LP.
De Tone werkt bij mij echt als Treble knop en lijkt voor de rest weinig te doen met de mids en de bas.

rpl
13 augustus 2011, 01:10
Humperdebumber

Hoi Pepe ff een vraagje, bevalt deze Push je nog steeds goed ik heb sterk de neiging deze pedal een dezer dagen te willen aanschaffen. :crazyhappy:

Pepe
13 augustus 2011, 01:43
Hij zit nog steeds op mijn mainboard.

Ik gebruik hem voor slide en de paar optredens dat ik hem gebruikt heb is het opvallend hoeveel mensen naar mij toekomen voor complimenten voor mijn geluid. Maar ik speel ook weer op mijn deluxe en JV tele, zal wel een combinatie zijn.

Ik vindt de oude Butler/Chandler tubedriver nog net iets meer amp maar die loopt op 220 en is onhandig op het board. En ik zeg erbij, ik gebruik hem nooit verder dan 10 uur, daarna gaatie in ZZtop teritory en daar kom ik nooit.

rpl
13 augustus 2011, 02:05
Ik ben al enkele weken aan het kijken welke overdrive voor mij van toepassing is en de Push heeft iedere keer de aandacht van mij weten te trekken, ook ik gebruik deze voornamelijk voor slide (heb hier een Champ 12 met een goeie scheur maar wil deze verkopen en alleen mijn '57 deLuxe gebruiken) ik heb hier nog een tubescreamer maar die is te lief voor mijn Strats.
Ik ben benieuwd........

Pepe
13 augustus 2011, 02:41
ja, een tweed slide sound klinkt goed, ik heb ook een Catalinbread formula voor slide maar weinig dynamiek en te flat maar wel de goede roar.
Voor mij, een slide sound moet een Harley Davidson roar geven op de low strings en tegelijkertijd fat on the highs als je naar boven gaat, naar clean gaan met een softe touch en het originele geluid intact laten.
Kom er maar eens om.

Mijn Klon doet de low roar en fat highs prachtig maar van de andere punten baktie niks.

Tot nu toe heb ik geen betere gevonden dan de Keeler op al die punten, mijn enige nibble zou zijn dat ie best een hoop bas heeft dat er niet uit te draaien valt.

rpl
13 augustus 2011, 12:16
mijn enige nibble zou zijn dat ie best een hoop bas heeft dat er niet uit te draaien valt.

Ik denk wel dat ik hiermee kan leven aangezien ik altijd alles schel vind klinken en mijn gear vrij 'bassig' afstel, thx voor de info.

Liquid_Metal
30 december 2011, 19:09
Laatst kwam ik erachter dat mijn Peavey Backstage Plus (35 watt transistor) lang niet zo gek klinkt met een lekkere analoge overdrive (getest met de analoge drives van de Lexicon MPX G2). Vandaag ben ik naar Nederland Muziek geweest om wat drives uit te proberen en er was er eentje de onbetwiste winnaar: de Keeler Designs Push.
Deze drive heeft ontzettend veel low mids en gromt daarom heerlijk. Hij is al behoorlijk strak maar met mijn tube screamer (die had ik mee) wordt het echt balls to the wall. Maar de drive reageert ontzettend goed op inkomend volume en als ik de volumepot ver dichtdraai wordt het geluid bijna clean.

Natuurlijk de bijbehorende foto (meer op verzoek):
http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images02/130/bad1d8442ba5486ebb56bd9fb44139fa/l.jpg

Pepe
31 december 2011, 02:01
Ik had er ook al een topic voor geopend, een redelijk ideale drive. Behalve lekker open en super dynamisch, van clean naar behoorlijk stevig met volume, geeft ie je geluid ook iets twinkelends, beetje Bogner clean.
Misschien een tikkie teveel mids voor clean maar nog altijd een stuk minder dan de meeste tube amps in hun drive channel stoppen.

Liquid_Metal
1 januari 2012, 13:56
Ik kan me wel vinden in de vergelijking met Bogner. Hoe bedoel je dat ie teveel mids heeft voor clean? Je zou m met minder volume als 'always on' willen gebruiken?

Liquid_Metal
1 januari 2012, 14:07
Overigens hoor ik veel over 'overvolting' en 'undervolting' bij overdrive pedalen. Het lijkt me dat dit kan, maar ik heb geen zin om m'n pedaal op te blazen. Ik kan geen maximum voltage vinden van dit specifieke pedaal.
Iemand?

Pepe
1 januari 2012, 14:54
Ik gebruik low drives als always on en dan met gitaarvolume de leads.
De Mprofessor Sweet Honey heeft iets midhoog maar klinkt breder "Fenderisch clean" wat hem ideaal maakt voor always on maar prikt daarom minder door een mix bij leads.
De Keeler is meer focused in de mids wat hem een uitstekende prikker maakt maar "clean" die mids ook meeneemt.

Bij de Klon kan je dat instellen maar helaas werkt dat niet door volume input, je moet dat manueel instellen.

De drive die met weinig input als een Sweet Honey klinkt en met max input als een Keeler Push.... that would be the day.

Mitch
1 januari 2012, 18:12
Klon vóór de favoriete low gain overdrive werkt voor mij perfect, maar ik ben dan weer niet van de 'always on'. Maar meestal wel always on tijdens één nummer. Maar goed, ik raak off-topic. Die Keeler dingen klinken interessant, zal ze toch eens Youtuben.

Pepe
1 januari 2012, 18:37
Het always on is ook niet zozeer voor dat ene moment want dan kan je net zo goed iets intrappen, het is vooral voor wanneer er niet gesoleerd wordt, al die lickjes en slagpartijtjes achter en tussen de zang door.

Liquid_Metal
1 januari 2012, 19:08
Klon vóór de favoriete low gain overdrive werkt voor mij perfect, maar ik ben dan weer niet van de 'always on'. Maar meestal wel always on tijdens één nummer. Maar goed, ik raak off-topic. Die Keeler dingen klinken interessant, zal ze toch eens Youtuben.

Geeft niet hoor, er kijkt toch geen kip naar dit topic en ik ben wel geïnteresseerd in stacken en always on, maar ik gebruik het niet.


Het always on is ook niet zozeer voor dat ene moment want dan kan je net zo goed iets intrappen, het is vooral voor wanneer er niet gesoleerd wordt, al die lickjes en slagpartijtjes achter en tussen de zang door.

Er zijn op TGP heel veel mensen met always on pedalen, maar dan krijg je toch nooit een echt clean geluid? Omdat ik een perfect klinkend clean kanaal heb zie ik hetcnut niet zo. Ik speel high gain of niet :P.

Pepe
1 januari 2012, 19:13
Ik beweeg me graag tussen het gebied van clean en zwetende buizen. Als ik mijn deluxe op standje 7 mag zetten dan heb je geen pedaal nodig.
Maar eergisteren bijvoorbeeld, staat er ineens een twin, dan vangt een lowdrive dat op.

Als het een of of situatie is heb je geen always on nodig lijkt me.

Mitch
1 januari 2012, 19:59
Ja, precies. Voor degenen die graag met een randje spelen zijn dat soort pedalen een must als je je single channel niet ver genoeg kan open zetten. Of ook al heb je een master, dat je soms net iets cleaner moet en soms iets crunchier. Dan heb ik zelf geen zin om per nummer aan de knoppen op mijn amp te draaien. Is ook wat onrustiger voor de totaalmix vind ik: voor je 't weet staat je master weer net te ver en zit je de rest van de band in de weg (of moet je ontzettend ver terug met volume op gitaar). Dus stel ik de amp iets aan de cleanere kant af en om 'm nét iets meer compressie en een randje te geven trap ik wat in (of het blijft het hele nummer aan). Als dat niet genoeg is trap ik nog wat bij of ik schakel de heavier drive in. Of, afhankelijk van de gitaar, een ander element inschakelen of met de volumeknop spelen. Zowel old school als new school dus ;)
Dus juist zo'n pedaal als de Push, dat nét een randje geeft en lekker open en dynamisch is, is reuze interessant. Maar ik heb al een paar keer geprobeerd iets te vinden dat het voor mij beter doet dan mijn gemodde MS10 en ik heb mezelf beloofd om niet meer te proberen te rommelen aan dit perfecte recept :sssh:

Liquid_Metal
1 januari 2012, 20:06
Bij mij geeft de Push niet 'nét een randje' hoor! Gain staat op half 12 en hij geeft een zeer brute metalsound. Met de tube screamer wordt het allemaal nog meer geschikt voor strakke riffs (hoewel mijn ENGL daar op het cleane kanaal al nauwelijks op reageert).
Maar hij reageert wel héél goed op volume (pedaal is een stuk warmer dan het lead kanaal van mijn ENGL SE en dat merk je vooral op lagere gain settings).

Ik kan begrijpen dat het prettig kan zijn om dankzij je volumeknop te kunnen kiezen tussen clean en 'wat minder clean'. Ik doe dat de laatste tijd steeds vaker, maar normaal speel ik met een sound die altijd clean is (vind ik wel zo prettig, dan maakt het niet uit hoe hard ik aansla, het blijft altijd clean) en een sound met superveel compressie en gain voor de 'echte metal'.


Overigens mag dit topic van mij wel aan het eerdere topic van Pepe (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146803-Keeler-designs&highlight=keeler+push) gekoppeld worden. Dan hebben latere bezoekers er meer aan, anders verdwijnt een van tweeën in de diepte.

Mitch
1 januari 2012, 20:24
Hmm, ik zit effe te kijken, maar de Push is een beetje veel voor mijn ide van low gain, net wat je zegt. De Pull daarentegen.... dat klinkt echt super zeg!
Ik zal zo de boel plakken.

Liquid_Metal
1 januari 2012, 20:37
Hmm, ik zit effe te kijken, maar de Push is een beetje veel voor mijn ide van low gain, net wat je zegt. De Pull daarentegen.... dat klinkt echt super zeg!
Ik zal zo de boel plakken.

Klopt, de Push zit aan de hoge kant. Ik heb ook de Shove geprobeerd (de Pull hadden ze niet) maar daar kreeg ik geen goede noot uit. Er bleef een heel vervelende (bijna digitale clipping-achtige) midhump in het geluid zitten. Dat kan overigens heel goed aan de versterker hebben gelegen maar het is dus niet mijn pedaal.
Overigens heb ik even een opname gemaakt en die vervelende hump hoor ik ook in het laatste fragment. De volgorde is als volgt:

1. Push
2. Push met (DIY) tube screamer
3. ENGL SE
4. SE en Push gestackt (beide met veel minder gain)

Hier is de file (http://dl.dropbox.com/u/19671657/ENGL%20SE%20vs%20Keeler%20Push.mp3)

Mitch
1 januari 2012, 20:50
Ja, da's wat ik 'geconstipeerd' noem :D Hij stikt zo ongeveer in de gain op die laatste clip. Maar leuk om de verschillen zo te horen! Hoe heb je dit opgenomen?

Liquid_Metal
1 januari 2012, 21:08
Ja, da's wat ik 'geconstipeerd' noem :D Hij stikt zo ongeveer in de gain op die laatste clip. Maar leuk om de verschillen zo te horen! Hoe heb je dit opgenomen?

Maar met minder gain wordt het niet echt veel beter. Amps (zonder extra pedalen) met een overload aan gain verzuipen er letterlijk in en daardoor klinkt het in mijn oren scheller en natuurlijk minder strak. Dit is nog enigzins strak en de overdosis aan hoge tonen valt ook wel mee. Er gebeurt meer in het midbereik, maar ik weet niet waarom.
Ik heb de amp rechtstreeks in m'n USB Interface (M-Audio) geprikt en een cab sim (ENGL Pro 412) aangezet. De pedalen (TS en Push) staan voor de amp.

Mitch
1 januari 2012, 21:29
Die krengen zijn trouwens niet goedkoop helaas. Wel opvallend dat ze nu voor 199E bij Max staan en in de USA voor $249. Die verhoudingen zijn ook wel ens anders geweest!

Pepe
1 januari 2012, 21:44
Hmm, ik zit effe te kijken, maar de Push is een beetje veel voor mijn ide van low gain, net wat je zegt. De Pull daarentegen.... dat klinkt echt super zeg!
Ik zal zo de boel plakken.

Ik heb een tijdje lopen dubben, ze overlappen elkaar maar het eerste kwartier gebruikt ie om van clean naar heel licht te gaan en het surplus aan volume geeft mij in ieder geval genoeg ruimte.
Maar het is geen low gain, zeker niet.

Liquid_Metal
1 januari 2012, 22:34
Die krengen zijn trouwens niet goedkoop helaas. Wel opvallend dat ze nu voor 199E bij Max staan en in de USA voor $249. Die verhoudingen zijn ook wel ens anders geweest!

Was voor mij ook even slikken. M'n duurste pedaal tot nu toe :).

Nog even mijn vraagje herhalen: kan het pedaal er tegen als ik het voltage verhoog of verlaag? Ik ben erg benieuwd naar de verandering in headroom maar zomaar proberen vind ik nogal risky.

Mitch
1 januari 2012, 23:46
Altijd even mailen naar de bouwer. Het kan zo maar zijn dat een aantal componenten er niet op is berekend. Maar goed, als ik dit hoor lijkt het niet alsof het pedaal meer headroom nodig heeft :ok:

Liquid_Metal
2 januari 2012, 10:40
Altijd even mailen naar de bouwer. Het kan zo maar zijn dat een aantal componenten er niet op is berekend. Maar goed, als ik dit hoor lijkt het niet alsof het pedaal meer headroom nodig heeft :ok:

Ik denk het ook niet,maar ik ben vooral benieuwd wat het doet. Ook de andere kant op.

peter_heijnen
2 januari 2012, 10:49
ik ben vooral benieuwd wat het doet.
Ik ben ooit eens gaan vergelijken tussen een onespot en een oude gestabiliseerde voeding. Met die oude voeding klonk het echt duidelijk beter! Bleek ie ongemerkt op 12v te staan. ;)

Liquid_Metal
2 januari 2012, 13:24
Ik ben ooit eens gaan vergelijken tussen een onespot en een oude gestabiliseerde voeding. Met die oude voeding klonk het echt duidelijk beter! Bleek ie ongemerkt op 12v te staan. ;)

Sweet, ik ben dus ook gewoon benieuwd. Ik heb de bouwer gemaild dus jullie horen het zodra ik het geprobeerd heb (of antwoord heb).

Liquid_Metal
2 januari 2012, 16:29
Ik heb al een antwoord gekregen van bouwer Rob Keeler en hij zegt dat het pedaal tot 18 volt aankan (en zo laag als ik maar wil). Hij zei erbij dat hij het pedaal het best tot z'n recht vind komen op 9v (logisch).

Mitch
2 januari 2012, 22:31
Hoger voltage is minder vervorming en meer volume en dynamiek, normaal gesproken. Ben benieuwd naar je bevindingen!

Liquid_Metal
2 januari 2012, 22:42
Hoger voltage is minder vervorming en meer volume en dynamiek, normaal gesproken. Ben benieuwd naar je bevindingen!

Da's ook wat ik had begrepen en dit merkte ik op lage gainsettings of met het volume op de gitaar teruggedraaid ook. Maar met de gain hoger merk je daar niets meer van. Dit was overigens op 12v.
Undervolten deed ook wat, maar daar werd ik niet blij van. Het effect was groot op 3v, maar dat klonk plat, saai en vooral 'alsof de batterij bijna leeg was' ;).

Niet mijn ding dus. Iig niet met deze drive.