PDA

View Full Version : Volledig of gedeeltelijk buizen?



DeLirium
9 januari 2002, 15:33
Hallo ik zit dus met een probleempje. Ik wil een nieuwe versterker kopen, in ieder geval tweedehands, en ik heb al een paar aardige gezien. Ik weet al dat ik geen Valvestate van Marshall wil, omdat die gaan vervormen met een hoger volume.

Ik heb een Hughes & Kettner Attax 200 gezien. Die lijkt me echt super, ik ga er waarschijnlijk zondag naar kijken en vooral luisteren. Maar het "probleem": deze versterker is niet volledig buizen.

Een andere versterker, de Marshall TSL 60, is volgens mij wel volledig buizen, maar "slechts" 60 Watt ipv 2x100 van de H&K Attax 200, en hij is ook niet stereo. Ik hoef dat niet per se, maar het lijkt me wel een leuke feature. Bovendien wil ik met de versterker ook kunnen optreden in kleine tot middelgrote ruimtes, dus hij moet iig wel een aardig vermogen hebben.

Maar maakt het aantal Watts in dit geval uit bij de vergelijking buizen-gedeeltelijk buizen? En zou je een duidelijk verschil kunnen horen tussen de Attax 200 en de TSL60? Want op dat gebied ben ik behoorlijk een newbie, maar ik vind alles sowieso beter klinken dan de Peavy Rage 158 die ik nu heb.

Alvast bedankt voor de reacties!

poeyerke
9 januari 2002, 16:18
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de TSL-60 gaan. Volledig buizen en 60 watt is echt genoeg om op te treden. Die Marshall klinkt best wel vet, ik denk beter dan de HK

Stereo geluid is volgens mij alleen leuk in de studio maar live heb je er volgens mij niet zo heel veel aan, tevens werkt het alleen op effecten (chorus, delay enz.).

DeLirium
9 januari 2002, 16:22
Hmm, maar die H&K is iets goedkoper.. en ziet er vetter uit :grin:

Is het niet zo dat 2x100 Watt 1x60's kont zwaar kickt? Ik weet het watts zeggen niet zoveel, maar 60-200 is toch wel een groot verschil. En die H&K heeft een buizen pre amp, wat is precies het verschil tussen een volledig buizen versterker?

Slowhand41
9 januari 2002, 16:35
Hoi,

Staar je niet blind aan wattages, om even hard te klinken moet je een transistorversterker van ongeveer 3 maal het wattage hebben vergeleken met een buizenversterker. Als ik het moest zeggen zou ik zeker voor de Marshall volledig buizen gaan!!

p.s. dat van die Watts is echt geen bullshit!

Greetz, Hans

anoniem
9 januari 2002, 16:51
heb zelf 50w buizentop + 2 boxen(4x12"), deze heeft veel meer power dan bv 100w mosfet + 2 boxen, my 2cts

anoniem
9 januari 2002, 17:56
om echt een goed verschil te horen moet er geloof k 10x zoveel wat zijn dan ben je pas een half keer sterker dus............. 60-200 valt dan nog best wel mee

poeyerke
9 januari 2002, 18:34
De versterker is 2x100 wat dat is wat anders als 1 x 200 watt.
Als ik wat vermogen betreft moet kiezen tussen 60 watt buizen of 100 watt transistor dan heb ik liever die buizen bak, die klinkt alleen maar beter naar mate je hem harder zet.
Die HK kun je waarschijnlijk niet helemaal open gooien, want dan wordt het geluid lelijk vervormd.

Ik zou zeggen beluister ze, en zet ze dan ook beide erg hard zodat je het verschil op een hoog volume kunt horen.

Om een versterker 2x zo hard te laten klinken heb je 10x zoveel vermogen nodig!!

DeLirium
9 januari 2002, 18:34
Hmm ben je daar heel zeker van??

die Marshall is btw een JTM 60 ipv een TSL 60, foutje van mij.

Ik wil er dus wel goed mee op te kunnen treden, maar hij is eigenlijk voornamelijk voor thuis.

DeLirium
9 januari 2002, 18:35
Maar wat ik eigenlijk wil weten is of er uit die Marshall ook veel/mooi geluid komt, omdat dat natuurlijk een "kleintje" is en ik niet zulke goede ervaringen met kleine versterkers heb.

Want om 'm te beluisteren zullen we toch eerst "ff" naar Groningen moeten rijden. (Rotterdam)

DeLirium
9 januari 2002, 18:36
Ok bedankt poeyerke, ik zal er nog ff heel goed over nadenken!

poeyerke
9 januari 2002, 18:42
Ik denk dat uit die marshall een mooier geluid komt, misschien niet op huiskamer volume, maar zeker wel als ie hard staat.
Ik heb beide amps nog nooit gehoord en kan je niet vertellen wat de klank verschillen zijn.

Hieronder nog wat leesvoer voor je:

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Marshall/JTM_60-01.html

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Hughes___Kettner/Attax_200-01.html

DeLirium
9 januari 2002, 18:46
Die had ik al gelezen, but thx anyway... beetje tegenstrijdig vind ik zelf, dat die Marshall (kleine versterker) op huiskamerniveau juist minder goed klinkt... daar istie eigenlijk JUIST voor, en hier en daar een optredentje. Maar jah ik ben al snel tevreden over de kwaliteit van het geluid. Maar het probleem bij Marshalls is toch vaak dat er knoppen enzo aan kapot gaan? Dat lees ik vaak in die reviews van Marshall amps.

Nocki
9 januari 2002, 19:33
Hoi.
ik heb zelf een eindversterker van 2x 20 watt en blaas alles weg
dus naar wattages hoef je niet te kijken als tie buizies heeft.
ik zou zowie zo gaan voor de marshall als je dat echt wilt maar beter is om eens te kijken naar een iets wat helemaal bij je past.
gewoon naar de winkel gaan en zeggen wie je bent wat je doet en wat je wilt gaan doen en wat je er ongeveer aan uit wilt geven.
des noods poch je een beetje dat je wel 2000 euro aan een combo wilt uitgeven en dan mag je op alles spelen en maak je zelf uit wat je nu precies wilt.
vaak heb je vooroordelen over versterkers en geef je veel geld uit om later iets heel anders te willen.
vroeger wou ik nooit buizen want het kloink allemaal netzo goed zonder maar daar ben ik wel van af gekomen. vroeger vond ik marsall goed want die klinkt zo goed. en fender vond ik niks.
nu ben ik mesa gek. beter dan marshall qua scheuren en met een fender clean... dus dat veranderd allemaal nogal als je een tijdje speelt.
beter veel geld uitgeven aan iets dat goed is. en dan ook niet teveel met die stomme pedaaltjes in de weer gaan maar gewoon lekker standaard. klinkt het best en is goedkoop.

Nocki
<><

Outshine
9 januari 2002, 20:03
Ik denk dat 60 watt volstaat voorop het podium, en anders kun je altijd nog rommelen met zaalversterking en microfoons. En een buizenamp klinkt echt heel erg lekker al is die attax ook zeker niet verkeerd!!

Ehh mijn suggestie: Rijd zondag gewoon 'ff' langs grunn en apeldoorn!
(Hoop dat je iemand zo gek krijgt!)

DeLirium
9 januari 2002, 21:37
Euhm ja dat lijkt me wel het handigst, aangezien beide versterkers (volgens mij) niet meer in productie zijn.

En Nocki, bedankt voor je verhaal! Ik zal het (proberen te) onthouden :wink:

SteavisSmokin
10 januari 2002, 00:55
Op 2002-01-09 18:46, schreef DeLirium:
Die had ik al gelezen, but thx anyway... beetje tegenstrijdig vind ik zelf, dat die Marshall (kleine versterker) op huiskamerniveau juist minder goed klinkt... daar istie eigenlijk JUIST voor, en hier en daar een optredentje. Maar jah ik ben al snel tevreden over de kwaliteit van het geluid. Maar het probleem bij Marshalls is toch vaak dat er knoppen enzo aan kapot gaan? Dat lees ik vaak in die reviews van Marshall amps.


60 watt buizen voor thuis gebruik??? Ik weet niet hoe hard jij thuis speelt maar mijn 40 watt Fender Super Reverb komt niet boven de 2 bij mij thuis en dan nog krijg ik klachten. 60 watt buizen is echt véél meeer dan genoeg!! Op optredens waar meer volume vereist is dan een 60 watt buizenbak kan leveren gebruiken ze toch PA voor alles (dus ook gitaar). Mijn keus zou de zeker voor de marshall gaan...zoals poeyerke d8 ik al zei; hoe harder je hem openschroeft hoe vetter hij gaat klinken, dit komt omdat de eindbuizen dan steeds meer invloed op het signaal krijgen.
Dat de knoppen van marshalls kapot gaan heb ik nog nooit gehoord en lijkt me écht nogal stug! Misschien dat er wat stof in komt na verloop van tijd maar dat is met een beetje contact spray of een aantal keren flink heen en weer draaien aan de potmeter zo verholpen.
Steven

Sandman
10 januari 2002, 10:19
Ik vind het nadeel van bijvoorbeeld Marshallcombo's dat hoe lager het wattage, des te minder functies erop de combo zitten. Bijvoorbeeld minder kanalen en minder gain/distortionopties. Dat zou voor mij al een reden zijn om wat meer watten aanteschaffen.
Ik heb nu een Marshall valvestate 80 watt en zoals gezegd is dat MEER dan genoeg. Als ik al naar mijn versterker toe loop krijg ik al commentaar of het wat zachter kan :wink:

poeyerke
10 januari 2002, 11:28
Ik heb een Engl van 50 watt en die komt in de oefenruimte niet eens boven 5, en dat is dan echt loeihard.
Dan komt namelijk onze andere gitarist er niet meer boven met zijn 40 watt transisitor bak (en die staat dan vol open).

Zoals Ekkerman al zei, een 60watt versterker is zeker geen huiskamer versterker. Voor in de huiskamer heb je genoeg aan 2 watt buizen en zelfs dat is erg hard.

Als je later op gaat treden in cafe's e.d. en je vind het moeilijk om jezelf te horen, dan schaf je gewoon een extra speaker cabinet aan en dat scheelt echt een hoop.

Staar je ook niet blind op bands die je op tv ziet, vaak zie je mega stacks, maar meestal is de helft backup.

Vroeger (jaren 70) werden nog wel vaak heel veel en grote stacks gebruikt, (Richie Blackmore gebruikte 2x200watt Marshalls) maar dat was omdat de P.A. toen bagger was en de gitaar versterkers de hele zaal moesten vullen.

Chiel
10 januari 2002, 13:03
Iedereen is altijd helemaal gek als het aspect buizen aan bod komt. "Buizen klinken warmer en Mosfet's zijn kil" hoor je iedereen zeggen.
Het fundamentele verschil tussen beide is dat in de regel een Mosfet het voorversterkergeluid alleen versterkt, terwijl een buis ook aanzienlijk wat karakter meegeeft. Het hoeft echter niet altijd zo te zijn dat een Mosfet klote klinkt en een buizenamp altijd goed.
Ik heb wel eens een Sessionette 75 Mosfet op een 4x12" Koch kast aangesloten en die klinkt vetter dan een Marshall 9200 buizentrap. Echter, wanneer je hem op een hoog volume zet gaat de Mosfet klippen wat een erg storend, zo niet lelijk, effect teweeg brengt. De buizen van de 9200 daarentegen, raken verzadigd waardoor het oorspronkelijke geluid een geheel nieuwe dimensie krijgt.
Voor thuisgebruik komen je buizen nooit en te nimmer in verzadiging waardoor je het prima af kunt met een Mosfet. De vervorming, welke in de voorversterkerselectie wordt veroorzaakt, wordt door de Mosfet immers perfect versterkt weergegeven met alle behoud van het karakter. Je kunt uiteraard een loadbox gebruiken zodat je je buizenamp op huiskamer volume in verzadiging brengt, maar dat gaat wel ten koste van je buizen welke bij een dergelijke mishandeling eerder aan vervanging toe zijn.

Hoofdmoot blijft, gewoon luisteren welke je het lekkerst vind klinken en niet kijken naar buizen, merk etc. Zelf vind ik dat beide versterkers een hoop te bieden hebben zowel thuis als op het podium. Wellicht heeft de HK wat meer spreiding door de aanwezigheid van een extra speaker. Stereo heeft echter weinig meerwaarde. Probeer jij maar eens een geluidsman zo gek te krijgen om twee mic's voor je amp te laten zetten.

Good luck!

poeyerke
10 januari 2002, 14:48
Ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat 'iedere' transistorbak bij voorbaat slechter klikt dan een buizenbak. Net als met alles heb je van beide goede en slechte.

Persoonlijk vind ik de Line6 spullen goed klinken, maar als je ze erg hard zet wordt het geluid al snel minder goed.

Ik denk ook niet dat het gemiddelde publiek in de zaal het verschil zal horen tussen een buizenversterker en een transistorversterker.

Mijn ervaring met buizen -en transistorversterkers is dat buizenversterkers dynamischer zijn en goed op je aanslag en volumeknop(van de gitaar)reageren. Maar de huidig (digitale) transistorversterkers zijn misschien veel beter dan de oudere die ik heb gehoord.

Klank is persoonlijk en je moet dus zelf gaan luisteren.

DeLirium
10 januari 2002, 18:23
Maar zelf luisteren wordt een beetje lastig, hoe krijg ik m'n pa zo ver dat ie me naar Groningen brengt (ben nog maar 17) met de auto om ffetjes naar een versterkertje te gaan luisteren? Hij maakte al bijna bezwaar toen ik zei dat er in Apeldoorn iemand was met een mooie versterker!

En beide versterkers zijn ook niet meer in productie, dus daar hebben we ook weinig aan...

poeyerke
10 januari 2002, 19:51
Dat is inderdaad lastig.
Je zou in de winkel een nieuwe attax serie kunnen beluisteren. Het soort geluid zal niet zo heel veel verschillen.

Marshall heeft een geluid wat de meeste mensen wel mooi vinden. Ik weet alleen niet of de JTM-60 heel veel gain heeft.

Ik persoonlijk denk dat je met de Marshall geen verkeerde keuze doet.

DeLirium
10 januari 2002, 19:53
Ik heb naar de Attax Tour (?) geluisterd, en die vind ik best wel oke klinken :grin:

Morgen toch maar weer ff naar feedback gaan, hoewel ik best laat uit ben. Alles is de moeite :smile:

Ditmar
11 januari 2002, 19:46
Het kutte aan buizen eindversterkers is dat je er bijna nooit een mooi clean mee kan krijgen (tenzij je single coils gebruikt), ik ben van mening dat clean ook echt clean moet zijn en niet van dat gore halfdistorted gerotzooi. Ik zou zelf dus niet voor een buizen eindtrap gaan, tenzij ik kon switchen naar een echte cleane versterker.

F00L
18 januari 2002, 17:21
[off-topic]
Hee Mark, jij ook op dit forum?
En nou ja, je weet wat ik je heb verteld over die 2 amps...
mzzl
[/off-topic]

Dizzy Dré
13 maart 2003, 09:10
Heren, (misschien ook dames)

Wattages tellen ook mee qua volume maar voornamelijk de frequenties tellen dubbel.
Het menselijk gehoor is het meest gevoelig voor frequenties tussen de 5 en 8 KHZ.

(Bij de meeste mensen staat de versterker met veel hoog en laag te blazen. Want het midden gebied klinkt volgens velen blikkerig.)

Geeft je versterker/speaker de 5khz t/m 8khz frequenties niet goed door dan kun je het shaken op een podium. Wil je er dan doorheen prikken, boost je midden gebied een beetje.
Of draai je hoog en laag een stuk terug. Maar er moet wel voldoende aanwezig zijn om het warm en aangenaam te laten klinken.

Greetz,

Dré