PDA

View Full Version : Vraagje over elementen plaatsen .



INOXROX
12 juni 2011, 12:32
Wie kan dit al - of niet - bevestigen ? Mij lijkt 't een no-brainer , maar toch : er is toch niets op tegen om e.o.a. mannetje/vrouwtje stekker-systeem te gebruiken om verbinding tussen je circuit en je elementen aan te maken*?

Omdat ik begrepen heb dat je elementen in losgemaakte toestand moet doormeten en ik ook nog de komende tijd van plan ben een beetje te experimenteren met verschillende elementen , lijkt het me handig om een dergelijk constructie te gebruiken i.p.v. alles ( steeds weer ? ) vast te solderen . Zo zal ik gemakkelijker kunnen uitwisselen tussen de verschillende opties .

Wie maakt me wijzer ?

barno
12 juni 2011, 13:05
Dan moet je nog plaats gaan vinden voor zo'n stekkerblokje. Met een soldeerbout gaat het stukken sneller, okee als je geen ervaring hebt met solderen, is het mss even prutsen, maar zo leer je het wel snel.

INOXROX
12 juni 2011, 18:32
Dan moet je nog plaats gaan vinden voor zo'n stekkerblokje. Met een soldeerbout gaat het stukken sneller, okee als je geen ervaring hebt met solderen, is het mss even prutsen, maar zo leer je het wel snel.
Bedankt voor je advies !

macwilliams
12 juni 2011, 20:44
Ik heb zelf eens kroonsteentjes gebruikt om verschillende elementen uit te wisselen en dat ging ook prima. Eens het juiste setje gevonden heb ik ze verwijderd en gesoldeerd.

Oranjeaap
12 juni 2011, 21:21
Weetje wat het probleem is? 9 van de 10 gitaar merken gebruiken gewoon gesoldeerde verbindingen.
Sommige van de nieuwe Gibson Les Pauls bijvoorbeeld, hebben de potmeters enzo op een printplaatje zitten. En inderdaad, pickups veranderen is alleen een kwestie van ff het kabeltje los trekken. En dan heb je dus een probleem: Je koopt een ander setje pickups, maar daar zit niet zo'n stekker ding aan. Dus dan moet je dat er eerst aan vast prutsen. Tegen die tijd heb ik al lang beide elementen vervangen met een soldeerbout.

Als nou alle fabrikanten besloten om een universeel aansluit systeem te maken, zou dat inderdaad ideaal zijn.

Gearjunkie
13 juni 2011, 10:07
Weetje wat het probleem is? 9 van de 10 gitaar merken gebruiken gewoon gesoldeerde verbindingen.
Sommige van de nieuwe Gibson Les Pauls bijvoorbeeld, hebben de potmeters enzo op een printplaatje zitten. En inderdaad, pickups veranderen is alleen een kwestie van ff het kabeltje los trekken. En dan heb je dus een probleem: Je koopt een ander setje pickups, maar daar zit niet zo'n stekker ding aan. Dus dan moet je dat er eerst aan vast prutsen. Tegen die tijd heb ik al lang beide elementen vervangen met een soldeerbout.

Als nou alle fabrikanten besloten om een universeel aansluit systeem te maken, zou dat inderdaad ideaal zijn.

Best een gepiel inderdaad om dat netjes met krimpkousjes te doen, die nieuwe Gibson stekkertjes. Daarnaast denk ik dat je dat géén 5x achter elkaar kan doen. Los aan de switch/potmeter solderen lijkt me toch idealer.

INOXROX
14 juni 2011, 07:44
:)
Ik ben weer wijzer . Bedankt voor alle input !

Rewind
14 juni 2011, 08:44
Seymour duncan heeft de Liberator, een soort van mini-patchbay op de achterkant van je volumepot. Hier kan je alle draadjes gewoon op schroeven. Niet zo duur en zeker de moeite om even uit te checken!

Mike999999999
14 juni 2011, 14:19
Ik zou ook een kroonsteentje gebruiken bij testen van elementen, toch wel iets sneller en wat minder geklooi, want je moet best netjes zijn wil je elke keer alle tin weer kunne verwijderen.

o0rollo0o
28 september 2011, 09:14
Gibson gebruikt ook een stekkertjes systeem. Eerst schold ik erop maar nu kan je de stekkertjes gewoon op internet kopen bij guitarsupplies(mag je dit spammen?) en vind ik het eigenlijk wel handig om zo elementen uit te wisselen tussen verschillende gitaren.

BobvanKempen
28 september 2011, 14:28
Ik gebruik ook gewoon ouderwetse kroonsteentjes, net zo makkelijk en niemand die het hoort ;)

Orpheo
28 september 2011, 15:44
ik vind solderen net zo makkelijk. zeker als je flink knutselt met je pickups, dan moet je per ader een kroonsteen hebben. dus uiteindelijk 8 in totaal. meh, mij niet gezien. daarnaast... wie vindt die walm van soldeer nu niet authentiek tof? ik bedoel, alles is digitaal! muziek komt als een MP3tje, films stream je via veamer. en dan ook nog eens het 'analoge' solderen om zeep helpen? :(

Orpheo
28 september 2011, 15:44
ik schrijf dat zo, en realiseer me... ik ben pas 25, en klink nu al als een ouwe lul.

G.G.
28 september 2011, 15:52
Dat SD liberatorsysteem werkt trouwens alleen met humbuckers.

rufus
28 september 2011, 19:54
ik schrijf dat zo, en realiseer me... ik ben pas 25, en klink nu al als een ouwe lul.

Meen je dat je 25 bent? Ik had je ook wel ouder geschat aan de hand van je berichten.

Orpheo
28 september 2011, 20:10
Meen je dat je 25 bent? Ik had je ook wel ouder geschat aan de hand van je berichten.

Jep, ben 25.

bass blom
28 september 2011, 20:51
Jep, ben 25.

1 les paul per jaar :seriousf:

Orpheo
28 september 2011, 21:24
1 les paul per jaar :seriousf:

joah, zoiets. nu nog doorbouwen tot m'n 50e? ;)