PDA

View Full Version : Teeering, wat moeilijk, zang in de mix



steph
11 juni 2011, 23:12
In de auto klinkt ie te hard, met nearfields goed, over 3 verschillende sennheissers, allemaal verschillend....
Doe ik iets verkeerd????

Gebruik een SE Z3300a condensator die een buizen channelstrip in gaat van dbx, en dan naar cubase.

Zijn er algemene tips of trics????

Terminus
11 juni 2011, 23:20
Waarschijnlijk prikt hij bij bepaalde frequenties er te veel uit, probeer een EQ.

Plant
12 juni 2011, 14:54
Het lijkt mij vreemd dat als alleen bepaalde frequenties eruit prikken bij een type speaker, dan alleen de zang harder klinkt.

Maar zang (verstaanbaarheid) is lastig. Als de zangfrequenties teveel overlappen met frequenties van begeleidingsinstrumenten word de zang 'gemaskeerd' en versta je het moeilijk. Je kunt de stem zo hard zeten dat je het altijd goed verstaat, maar dan staat het relatief hard.

Je moet dus deze overlappingen mijden en dat kun je met eq, alleen moet je daar erg mee uitkijken is mijn ervaring. Ga je veel aan de zang sleutelen, dan word de zanger onherkenbaar. Ik liet ooit eens een zelf ingezongen demo aan een collega horen die vervolgens vroeg: "Wie zingt hier?" Serieus.

Niet zomaar het hoog opdraaien o.i.d., haal ook frequenties weg. Luister de stem solo af en kijk of er 'boemerige' frequenties inzitten die de verstaanbaarheid in de weg zitten en filter die subtiel weg. Als je dan instrumenten bijvoegt en de verstaanbaarheid word in de mix slecht, dan kun je met de niveaus en klankkleur van de maskerende (mooi woord toch) instrumenten gaan spelen.

Als verstaanbaarheid belangrijk is, let ook op de mate van galm en echo op de zang. Persoonlijk hou ik toch al niet van zo'n dichtgesmeerde 'Volendam'sound en stel het meestal zo af dat je eigenlijk niet doorhebt dat het erop zit, totdat je het uitschakelt.

Han S
12 juni 2011, 15:45
Heb je compressie toegepast? En dat is nou de grote kracht van de Yamaha NS10, als daar de zang goed op is qua volume dan is het ook ongeveer overal goed.

Daarbij is het zo dat vroeger de zang relatief harder werd ingemixed, ik vind het tegenwoordig soms wel erg zacht. Een criterium is dat iemand die de tekst en het nummer niet kent de tekst moet kunnen volgen. Vraag aan een vreemde of hij het kan verstaan.

The Bertman
12 juni 2011, 16:03
Ik zou idd beginnen met een compressor op de zang, alles wat platter maken, en dan wat zachter in de mix.

paulusdeBKB
12 juni 2011, 21:17
De wisselwerking tussen zang en andere instrumenten in hetzelfde bereik is idd lastig. Heb je al een beetje gespeeld met de het stereobeeld van de instrumenten in hetzelfde frequentiegebied?

Het kan ook domweg zijn dat het instrument dat het meeste in de weg zit ook te hard staat, waardoor de zang nog harder moet om verstaanbaar te zijn. Misschien het arrangement / voicings voor het instrument aanpassen?

skabouter
13 juni 2011, 13:53
Zang echt goed in de mix krijgen is denk ik één van de lastigste dingen!
Maar wat erg kan helpen is Compressie, EQ, Panning!

- Compress de zang een beetje, zodat hij gelijkmatig klinkt!
- Boost rond de 3-4kHz een beetje, daar zit de verstaanbaarheid!
- Zang zit "meestal" recht in het midden van het stereobeeld. Om het beter tot zn recht te laten komen moet je zorgen dat er op dat plekje weinig andere dingen zitten. Pan de gitaren en keyboards wat meer naar buiten, deze zitten soms in hetzelfde freqgebied, dus dat gaat dan ten koste van de zang!
- Ipv van boosten op de zangfrequenties helpt het ook om bij andere instrumenten te filteren op dat gebied, zo creeer je meer headroom voor de zang!
- FX: ik gebruik meestal wat stereodelay op de zang, zo wordt ie alsnog wat breder en dikker!

Jimi Hendrix
13 juni 2011, 14:57
alles goed en wel, maar zonder iets gehoord te hebben kun je eigenlijk weinig zinnigs zeggen over dit specifieke geval.
ska, ik merk juist dat als je wat sweept in de lagere mids (tussen zeg 200 en 800) en op de juiste freq gericht cut je de verstaanbaarheid veel beter kunt maken zonder dat je in de 'pijnlijke' frequenties hoeft te gaan boosten.

skabouter
13 juni 2011, 15:37
Ja heb je gelijk in hoor, wat kunnen we er nou over zeggen...
Maargoed, het zijn maar tips, om iets te doen. Idd snijden in het midlaag wil ook helpen, vooral bij mannenstemmen.

steph
13 juni 2011, 15:55
Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Ik gebruik compressie/limiter, gebruik ook stereo panning, en de zang staat idd. op center. Mischien ben ik ook wel een enorme zeikerd hoor.
Waar kan ik het nummer online zetten(of mailen), zodat jullie erop kunnen schieten?
Ik hoor 't echt niet meer....

Steven Otto
13 juni 2011, 16:27
Dropbox.com is erg handig.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138327-Dropbox-makkelijk-uploaden-van-mp3-s

Goed EQen en de compressie instellen is denk ik het belangrijkst. Zorgen dat de zang blendt met de rest en er niet bovenop ligt.
Vervolgens de compressor. Erg krachtige tool als je hem goed instelt. Speel met de attack en release. Hoe korter de attack, hoe 'gladder' de vocals worden. Als je de attack langzamer doet, kan je de zang wat aggressiever maken. Ik zou eens experimenteren met de attack tussen de 0.10 en 0.20ms en release zo 80ms-120ms afhankelijk van het tempo.
Dan kan je de threshold verlagen tot je zang dezelfde dynamiek heeft als de rest van de instrumenten/het nummer.

De limiter zou ik niet gebruiken voor zang, tenzij je absurde pieken hebt.

steph
13 juni 2011, 16:32
Luister maar, en oordeel. Mischien is de rest v/d mix ook niet goed...
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-KDSYPKSDBMJJ.wma

bass blom
13 juni 2011, 16:53
zang mag van mij wel iets terug, ik kan het als vreemde prima verstaan.
voor de rest, het klinkt alsof het vrij hard bedoeld, gespeeld is allemaal, maar het klinkt niet hard.
de bas mag meer naar voren voor mij.
basdrum vind ik ook erg netjes klinken, mag vetter, smeriger.

Plant
13 juni 2011, 23:05
Goed bezig! De stem klinkt niet overdreven hard en hoeft juist zeker niet terug.
De verstaanbaarheid laat her en der te wensen over. De stem klinkt vrij 'dozerig'. Beluister de stem kaal en haal met de eq proefondervindelijk de veroorzakende frequenties (laag-midden) wat terug en mix de stem opnieuw in.

Han S
13 juni 2011, 23:55
Ben het wel eens met Plant, doe wat aan het geluid van de stem en gooi hem door een compressor. De man heeft ook een bepaalde manier van zingen en microfoontechniek waardoor sommige dingen een beetje wegvallen of naar de achtergrond verdwijnen. Het is vrij harde muziek, dus haal hem maar door de wringer en laat hem er net op drijven.

De rest is allemaal leuk en aardig, maar dit topic gaat over de zang en niet over bas en drumsounds.