PDA

View Full Version : Prijsklasse goede gitaar?



roy6644
11 juni 2011, 20:57
Ik wil een nieuwe gitaar gaan kopen. Maar ik wil wel echt wat goeds. Als ik ongeveer 900 euro uitgeef aan bijvoorbeeld een stratocaster. Zit ik dan goed? Of moet ik aan een hogere prijsklasse denken wil ik wat goeds in handen hebben?

geert1976
11 juni 2011, 21:00
Ik wil een nieuwe gitaar gaan kopen. Maar ik wil wel echt wat goeds. Als ik ongeveer 900 euro uitgeef aan bijvoorbeeld een stratocaster. Zit ik dan goed? Of moet ik aan een hogere prijsklasse denken wil ik wat goeds in handen hebben?

Maak eerst voor jezelf de keuze, welke gitaar je wilt, Strat Tele, LP, SG, wel of geen tremolo, welk type tremolo, Humbuckers of toch single coil, dikke hals, dunne hals.

Welke muziekstylen bespeel je etc. etc.

Epiphoneee
11 juni 2011, 21:09
Voor 900 euro heb je in ieder geval wat goeds, maar vertel is: Wat voor stijl speel je? Wil je een Les Paul / Stratocaster / SG etc?

roy6644
11 juni 2011, 21:09
Maak eerst voor jezelf de keuze, welke gitaar je wilt, Strat Tele, LP, SG, wel of geen tremolo, welk type tremolo, Humbuckers of toch single coil, dikke hals, dunne hals.

Welke muziekstylen bespeel je etc. etc.


Nou ik zat eigenlijk te denken aan een Fender Stratocaster roadworn '50

http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242

Ik wil voornamelijk pop en rock muziek spelen.

Epiphoneee
11 juni 2011, 21:18
Nou ik zat eigenlijk te denken aan een Fender Stratocaster roadworn '50

http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242

Ik wil voornamelijk pop en rock muziek spelen.

Ah, roadworns. Erg goede gitaren voor het geld. Vooral de ingespeelde neck ligt erg soepel in de hand. Misschien wil je ook eens naar de Pawn Shop serie kijken? Het loont overigens ook om is naar de volgende gitaren te kijken:

- Tokai's, met name de Japanse. Meestal beter dan Fenders.
- Japanse Squiers. Eigenlijk qua afwerking, houtkwaliteit etc. beter dan Mexicanen en soms ook nog wel is Amerikanen. Alleen de electronica is soms wat minder goed.
- tweedehands.

geert1976
11 juni 2011, 21:19
Nou ik zat eigenlijk te denken aan een Fender Stratocaster roadworn '50

http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242

Ik wil voornamelijk pop en rock muziek spelen.

Met een strat kan dat prima, maar voor wat zwaarder werk komen enkel single coil elementen iets te kort, dan is een humbucker in de brug wel fijner.

Welke stylen speel je precies?, de term rock is een ruim begrip.

Op de 2e hands markt, kun je met E 900,00 veel meer doen.

Ik denk dat je eerst eens wat verschillende gitaren moet gaan proberen, elk merk/type heeft zijn eigen karakter, qua klank, hals etc.

Liquid_Metal
11 juni 2011, 21:22
Stratocasters zijn goedkope gitaren dus voor 900 euro heb je wel iets 'goeds'. Les Pauls zijn veel duurder dus met 900 euro zit je dan onder de standaard.

roy6644
11 juni 2011, 21:33
Met een strat kan dat prima, maar voor wat zwaarder werk komen enkel single coil elementen iets te kort, dan is een humbucker in de brug wel fijner.

Welke stylen speel je precies?, de term rock is een ruim begrip.

Op de 2e hands markt, kun je met E 900,00 veel meer doen.

Ik denk dat je eerst eens wat verschillende gitaren moet gaan proberen, elk merk/type heeft zijn eigen karakter, qua klank, hals etc.



Wat ik bedoel met rock is een beetje de muziek van Anouk. Die sound zeg maar. Die Stratocaster die ik gezien had bij feedback die is gerelict. Merk je dat eigenlijk als je erop speelt dat het veel fijner speelt ofzo? Ik ga binnenkort even naar de winkel om hem uit te proberen.

Epiphoneee
11 juni 2011, 21:35
Wat ik bedoel met rock is een beetje de muziek van Anouk. Die sound zeg maar. Die Stratocaster die ik gezien had bij feedback die is gerelict. Merk je dat eigenlijk als je erop speelt dat het veel fijner speelt ofzo? Ik ga binnenkort even naar de winkel om hem uit te proberen.

Ja dat speelt wat fijner. Ik dacht aan Rock meer aan Guns N' Roses, dan komen singlecoils tekort. Anouk is een eitje voor Fenders.

roy6644
11 juni 2011, 21:38
Ja dat speelt wat fijner. Ik dacht aan Rock meer aan Guns N' Roses, dan komen singlecoils tekort. Anouk is een eitje voor Fenders.

Ja idd de sound van Anouk wil ik bereiken. Ik vind het ook wel fijn dat bij de stratocaster de hals niet gelakt is zodat je er makkelijker overheen glijdt. De telecaster die ik nu heb is wel gelakt en als je handen dan een beetje zweten dan schuift het voor geen meter.

johns
11 juni 2011, 21:39
Ja dat speelt wat fijner.

Niet. Dat speelt kut. Alsof je de schoenen van iemand anders aantrekt.

Relicen doe je zelf, gedurende de jaren. Fabrieksrelics zijn voor posers

johns
11 juni 2011, 21:41
Ja idd de sound van Anouk wil ik bereiken. Ik vind het ook wel fijn dat bij de stratocaster de hals niet gelakt is zodat je er makkelijker overheen glijdt. De telecaster die ik nu heb is wel gelakt en als je handen dan een beetje zweten dan schuift het voor geen meter.

Dan hou je de hals te strak vast :) Maar een ongelakte hals is het volgens mij niet. Een satijn finish voelt voor mij ook prettiger aan dan een gladde lak, maar om te zeggen dat het een wereld van verschil is... Niet echt

roy6644
11 juni 2011, 21:54
Dan hou je de hals te strak vast :) Maar een ongelakte hals is het volgens mij niet. Een satijn finish voelt voor mij ook prettiger aan dan een gladde lak, maar om te zeggen dat het een wereld van verschil is... Niet echt

De hals is zeg maar opgeschuurd. Dus dan schuif je makkelijker over je fretten vind ik. En weet je wat het is. Als je zo'n gitaar koopt je hebt iets moois en je hebt er voor de rest van je leven plezier van. Als er geen ongelukken gebeuren natuurlijk.

Epiphoneee
12 juni 2011, 00:21
Roadworns zijn goede gitaren, dat is algemeen bekend.

johns
12 juni 2011, 08:48
Dat geloof ik best, maar ik vind eigenlijk dat er bij de meeste merken toch wel erg veel verschil tussen twee op het oog identieke gitaren zit. Ik heb een usa standard die ik erg goed vind, een vriendin van mijn vrouw heeft dezelfde maar dan zwart die compleet anders aanvoelt en klinkt (minder, naar mijn mening). Squiers die beter aanvoelden dan mexicanen, mexicanen die beter aanvoelden dan weer een andere Usa, dat soort dingen.

En ik blijf er bij dat ik nep relics nep vind, hoe goed de gitaar verder ook is.

guitarnijboer
12 juni 2011, 10:21
Als ik zelf zou moeten kiezen dan zou ik toch voor een amerikaanse standaard strat gaan (als je al een stratocaster wilt natuurlijk) Die kosten als je perse nieuw wilt 1050,- Euro, maar kun je tweedehands al veel goedkoper krijgen. Tweedehands moet je natuurlijk beter opletten en weten wat je doet. Er wordt ook een hoop bagger verkocht.

Roadworn, classic player, mexicaans of japans, er is altijd wel wat mee. Of de elementjes zijn minder, of het hout, de afwerking, de electronica, of een combinatie. Een gigbag i.p.v. een koffer... Het zijn geen slechte gitaren hoor, maar het verschil met een USA strat is te klein om interessant te zijn vind ik.

Epiphoneee
12 juni 2011, 11:29
Als ik zelf zou moeten kiezen dan zou ik toch voor een amerikaanse standaard strat gaan (als je al een stratocaster wilt natuurlijk) Die kosten als je perse nieuw wilt 1050,- Euro, maar kun je tweedehands al veel goedkoper krijgen. Tweedehands moet je natuurlijk beter opletten en weten wat je doet. Er wordt ook een hoop bagger verkocht.

Roadworn, classic player, mexicaans of japans, er is altijd wel wat mee. Of de elementjes zijn minder, of het hout, de afwerking, de electronica, of een combinatie. Een gigbag i.p.v. een koffer... Het zijn geen slechte gitaren hoor, maar het verschil met een USA strat is te klein om interessant te zijn vind ik.

Dat laatste is dus onzin. Mexicaanse gitaren gaan ook door een zware keuring, want Fender wilt zijn goede naam ook behouden. Maar Japanse strats zijn naar mijn mening even goed als Amerikanen, misscien iets minder. Japan heeft gewoon in de jaren 80-90 een slechte naam gehad. Mensen zagen de telecasters voor 200 gulden liggen, en lieten ze liggen omdat die Amerikaanse 5x zo duur was, en-die-zal-dan-wel-beter-zijn. Nou die Japanse gaan nu voor 900 euro weg. Japanse gitaren zijn goed.

munkie
12 juni 2011, 12:05
Verdeel je budget 50/50 tussen de gitaar en de versterker. Je amp is even belangrijk voor je sound zo niet belangrijker. Er moet ook minimaal 1 goede 12 inch gitaar speaker in zitten.

BOT. Strats vormen een woud op MP. IMHO:

-samengestelde Strats van goede onderdelen, Warmoth, Allparts, Gotoh, Wilkinson, GraphTec, Sperzel, goede elementen en electronica.

-Diego = Duitsch = Duesenberg/Goeldo. Helaas alweer uit de handel.

-Blade

-Fenix by Young Chang, Korea

-Chery/Chevy/Cheri Korea

-Tokai Goldstar Sound, Springy Sound, Japan

-Fernandes The Revival, Japan

-London City als je van de platte neck houdt. Spotgoedkoop. En dan upgraden naar smaak.

-Yamaha Pacifica, oude 800 serie met Wilkinson, Sperzels, Seymours.

-Cort hoge G serie, 280 ofzo, met dito hardware.

Wabbie
12 juni 2011, 12:43
Voor rond de 1000 euro heb je inderdaad tegenwoordig veel keuze in strats. De Mexicaanse Classic player en de Roadworn zijn erg goede gitaren als je een want meer vintage sound wilt. Ben je op zoek naar een moderne strat, dan is een USA Standard gewoon echt, tja, de standaard ;).

Kijk je tweedehands dan heb je nog veel meer mogelijkheden, dan komen de AVRI's om de hoek kijken, en met een beetje oprekken van je budget ook wel een Artist. Ik heb een tijdje geleden een SRV signature weten te kopen voor 1250 euro in een gitarenzaak (inclusief de koffer).

Sinner1980
12 juni 2011, 12:54
Verdeel je budget 50/50 tussen de gitaar en de versterker. Je amp is even belangrijk voor je sound zo niet belangrijker. Er moet ook minimaal 1 goede 12 inch gitaar speaker in zitten.

BOT. Strats vormen een woud op MP. IMHO:

-samengestelde Strats van goede onderdelen, Warmoth, Allparts, Gotoh, Wilkinson, GraphTec, Sperzel, goede elementen en electronica.

-Diego = Duitsch = Duesenberg/Goeldo. Helaas alweer uit de handel.

-Blade

-Fenix by Young Chang, Korea

-Chery/Chevy/Cheri Korea

-Tokai Goldstar Sound, Springy Sound, Japan

-Fernandes The Revival, Japan

-London City als je van de platte neck houdt. Spotgoedkoop. En dan upgraden naar smaak.

-Yamaha Pacifica, oude 800 serie met Wilkinson, Sperzels, Seymours.

-Cort hoge G serie, 280 ofzo, met dito hardware.

Vergeet de ESP vintage plus nou niet man!;)

Duncan pickups,Wilkinson trem,gotoh locking tuners,vlakke toets met grote fretten...mooi spul:ok:

mastermind
12 juni 2011, 12:57
Roadworns zijn goede gitaren, dat is algemeen bekend.

Alleen laklaag is niet al te best.

Wat interessant is, zijn de VOX SSC55 series, pickups kun je switchen naar humbucker, enkelspoels en P90. Ik had ze laatst bespeelt en zijn echt super voor het geld!

Verder PRS zijn altijd prima, fijn fretwerk!

Persoonlijk begint een goede gitaar rond € 400,-

roy6644
12 juni 2011, 22:24
Ik heb toch nog even een paar vraagjes over de fender stratocaster roadworn 50's.
(http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242)


Is deze geschikt voor pop en rock muziek?
Merk je echt verschil als je op een gitaar van 900 euro speelt of een van 400?

Woensdag ga ik even langs feedback om hem uit te proberen. Maar ben even op internet op zoek naar informatie.

Epiphoneee
12 juni 2011, 22:55
Ik heb toch nog even een paar vraagjes over de fender stratocaster roadworn 50's.
(http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242)


Is deze geschikt voor pop en rock muziek?
Merk je echt verschil als je op een gitaar van 900 euro speelt of een van 400?

Woensdag ga ik even langs feedback om hem uit te proberen. Maar ben even op internet op zoek naar informatie.

Het is echt een kwestie van proberen! Het verschil tussen een Mexicaanse Fender van 500 en van 800 euro is niet zo gigantisch veel, maar hoe duurder de gitaar wordt, hoe meer je betaald voor verbetering.

Wabbie
12 juni 2011, 23:28
Ik heb toch nog even een paar vraagjes over de fender stratocaster roadworn 50's.
(http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-strat-road-worn-50-2tsmn/100005482/104242)


Is deze geschikt voor pop en rock muziek?
Merk je echt verschil als je op een gitaar van 900 euro speelt of een van 400?

Woensdag ga ik even langs feedback om hem uit te proberen. Maar ben even op internet op zoek naar informatie.

Ik speel al jaren Rock muziek op strats dus dat gaat prima. Misschien niet de rauwe power van een Les Paul, maar er is prima te rocken met een goede strat!

Naar mijn mening is er zeker een fors verschil tussen gitaren van 400 euro en die rond 1000 euro. Rond de 1000 euro zit je toch echt wel in de categorie serieuze instrumenten die jaren mee gaan zonder upgrades, wat met gitaren van 400 euro nog wel eens niet het geval wil zijn.

Ik heb meerdere roadworn's getest en ik ben zeer onder de indruk van de klank en kwaliteit van deze gitaren. Het is dat ik een goede deal kon krijgen op mijn droomgitaar, anders had er nu een roadworn in de woonkamer gestaan. Komt er ooit nog wel een keertje denk ik, gewoon omdat het kan ;)

peter_l
12 juni 2011, 23:40
Munkie gaf wel een goeie tip: London City. Voor 900 euro koop je vrolijk twee van die dingen, eentje met maple en eentje met rosewood toets; dan een paar goeie elementen erin (na een tijdje én indien nodig) en je zit op rozen.

Ik las ergens trouwens dat Fender gehecht is aan haar goede naam. Ha. Als dat werkelijk zo was zouden ze alleen maar USA en hooguit Japan series laten maken, en idd dan een goeie en consequente Quality Control. Consequentie is dan natuurlijk wel een hogere prijs... Je ziet nu door de bomen het bos totaal niet meer, en in eenzelfde serie kun je nog wel eens kwalitatief wat verschil vinden onderling. Als ik persoonlijk een échte Fender zou willen zocht ik een goede gebruikte voor een redelijke prijs, zeker geen nieuwe, en niet kijken naar de afkomst. Een goeie gitaar is een goeie gitaar, of-ie nu hamburgers, taco's of sushi heeft geroken.

Als je overigens handig bent kun je zelf voor een habbekrats een goede gitaar inelkaar zetten van gebruikte onderdelen, ben je tussen de 50 en 75 euro klaar en heb je - als je ook kunt lakken - meteen iets unieks. Succes!

Epiphoneee
12 juni 2011, 23:44
Munkie gaf wel een goeie tip: London City. Voor 900 euro koop je vrolijk twee van die dingen, eentje met maple en eentje met rosewood toets; dan een paar goeie elementen erin (na een tijdje én indien nodig) en je zit op rozen.

Ik las ergens trouwens dat Fender gehecht is aan haar goede naam. Ha. Als dat werkelijk zo was zouden ze alleen maar USA en hooguit Japan series laten maken, en idd dan een goeie en consequente Quality Control. Consequentie is dan natuurlijk wel een hogere prijs... Je ziet nu door de bomen het bos totaal niet meer, en in eenzelfde serie kun je nog wel eens kwalitatief wat verschil vinden onderling. Als ik persoonlijk een échte Fender zou willen zocht ik een goede gebruikte voor een redelijke prijs, zeker geen nieuwe, en niet kijken naar de afkomst. Een goeie gitaar is een goeie gitaar, of-ie nu hamburgers, taco's of sushi heeft geroken.

Als je overigens handig bent kun je zelf voor een habbekrats een goede gitaar inelkaar zetten van gebruikte onderdelen, ben je tussen de 50 en 75 euro klaar en heb je - als je ook kunt lakken - meteen iets unieks. Succes!

Mexicanen zijn ook goede gitaren. Maar ik vind dat Japan en Amerika de eerste plek delen.

Denk overigens maar zo:

Mexican Fenders are made in Mexico by Mexicans, American Fenders are made in America by Mexicans.

peter_l
13 juni 2011, 02:59
Denk overigens maar zo:

Mexican Fenders are made in Mexico by Mexicans, American Fenders are made in America by Mexicans.

Precies, 't is allemaal taco, óf sambal. En al werden ze in Friesland gemaakt, of Limburg. Ik denk dat mijnheer Fender zich nog wel eens in zijn graf omdraait als-ie zou zien wat er in zijn naam allemaal wordt uitgespookt. Fender Highway One bijvoorbeeld, tsja. Gewoon een leuke vlag om mee te kunnen doen aan de zeer spaarzaam met een vleugje lak bewaaierde (en lekker goedkope) mode van tegenwoordig. Dan nog de Pawn Shop, de Baja Series, de hele rataplan aan Signature Series, de cheapo Squier varianten daarop, enzovoorts. En hoe klinkt het? Allemaal Strat of Tele, alleen de ene beter dan de andere.
Laat ze gewoon weer eens hun stinkende best doen om een nieuwe klassieker te bedenken ipv een oud concept compleet uit te melken. Bloedarmoede, Gemakzucht & Modern Management, dat is het.

Ach, nog even en dan gaan Fender en Epiphone gezellig samen verder :-).

Patrick M.
13 juni 2011, 08:36
Op www.carvin.nl staan nog twee "strats" voor de aanbiedingsprijs van 599 euro (normaal ca. 1000 euro, made in USA). Een betere gitaar ga je niet vinden voor dat geld.

http://www.carvin.nl/102739%202.jpg
http://www.carvin.nl/102738.jpg

humbucker
13 juni 2011, 09:03
Als je overigens handig bent kun je zelf voor een habbekrats een goede gitaar inelkaar zetten van gebruikte onderdelen, ben je tussen de 50 en 75 euro klaar en heb je - als je ook kunt lakken - meteen iets unieks. Succes!

Behoorlijke onzin als je het mij vraagt. Voor 75€ heb je nog niet eens een goed setje pickups, tweedehands...

INOXROX
13 juni 2011, 09:15
Behoorlijke onzin als je het mij vraagt. Voor 75€ heb je nog niet eens een goed setje pickups, tweedehands...

Nee , dan wil ik dat boodschappenlijstje ook wel eens zien ....

Gearjunkie
13 juni 2011, 10:01
Nou, als je bij de Gamma wat vuren haalt.... ;)

OT goed of niet goed hangt af van de context, de jouwe dus. Een prof laat een gitaar van 1000 E liggen, terwijl een beginner kwijlt bij een Squiertje van een paar honderd E. Wil je nog ontdekken wat je een prettige gitaar vindt, of weet je zeker dat je een Strat wilt hebben? Een duurdere (lees veelal USA made) gitaar zal doorgaans zijn/haar waarde beter behouden. Vergelijk even als Volkswagen of Dacia; kunnen beide prima auto's zijn, tot je gaat inruilen.

Thyrif
13 juni 2011, 11:20
Op www.carvin.nl staan nog twee "strats" voor de aanbiedingsprijs van 599 euro (normaal ca. 1000 euro, made in USA). Een betere gitaar ga je niet vinden voor dat geld.

http://www.carvin.nl/102739%202.jpg
http://www.carvin.nl/102738.jpg

Dit lijkt me ook een aanrader om even uit te checken! Mooi spul die carvins!

peter_l
13 juni 2011, 13:13
Behoorlijke onzin als je het mij vraagt. Voor 75€ heb je nog niet eens een goed setje pickups, tweedehands...

Welnee, dan ga je dus blijkbaar gemakshalve alleen maar voor de Grote Namen. Een goed geluid zit in een goede afstelling van je gitaar, plus je vingers; je moet natuurlijk wél kunnen spelen. En belangrijk is dat de basis van de gitaar gewoon goed is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X7JAGS3Z-D.jpg

Dit exemplaar stond vorig weekend op Marktplaats, voor 15 euro af te halen in Haarlem. Was nog wel een gewone zwarte Strat met witte slagplaat, merk onbekend. De gitaar was wel lekker resonant merkte ik (lichtgewicht basswood body), en de hals voelde ook veelbelovend.

Nou ja: uitelkaar gehaald, frets gepolijst (waren dof en stroef), toets gepolijst en in de olie gezet, body geschuurd en gelakt (satijn), slagplaat aangepast, 2ehands Ibanez Quantum2 pickup (vergelijkbaar met Dimarzio X2N) gekocht, dat in de was gedompeld vóór montage, en de hele rataplan weer inelkaar gezet en afgesteld. Kosten:
- gitaar 15 euro
- benzine 8 euro
- lak 4 euro
- element 25 euro
- tremoloblok had ik nog, tellen we mee voor 10 euro
- nieuwe XP snaren 2 euro
- nieuwe straplocks 5 euro (Hong Kong)
Tot nu toe dus 69 euro uitgegeven. Er komen nog zwarte mechanieken op, ook besteld in Hong Kong, kosten net geen 9 euro (gratis verzending). Totaalplaatje komt dan op 77 euro zoveel, ex wat werk. En de originele elementen (Maxon type, staggered), schakelaar, potmeters, mechanieken en tremolo heb ik dan nog over.

Het ding speelt superlicht, lage aktie zonder fretbuzz, ook nog eens een lage snaarspanning, en het scheurt als een tierelier. Niks modderig of dof, gewoon een goed strak geluid, zelfs clean. Het kan wel dus, 't is alleen idd even op een koopje wachten én weten wat je ermee moet doen. En ik heb er beduidend meer lol van dan ik van een nieuwe gitaar zou hebben, dat sowieso.

roy6644
14 juni 2011, 16:38
Ik ben vandaag naar de winkel geweest. Ik heb gespeeld op de strat roadworn 50's. Hij viel eigenlijk een beetje tegen. Want de tonen waren best hoog. De roadworn 60's speelde beter daar klonken de tonen minder hoog. Ook heb ik de Fender Strat AM spec hss bk/rw geprobeerd. Die speelde ook niet verkeerd.
Het is een hele moeilijke keus vind ik zelf en af en toe weet ik het niet meer. Ik weet wel wat ik wel en niet wil. Laat ik het eens op een rijtje zetten.

Eisen:

- Fender stratocaster
- Geschikt voor pop en rock muziek (met rock bedoel ik sound van Anouk)
- Maximale prijs die ik wil uitgeven 950,- euro
- Er moet een tremelo op zitten

Ik heb nu dus een Squier Tele classic.vibe cs 3ts/rw
Die gitaar klink ook goed. Maar ik wil een wat professionelere.
Ik zie die squier tele meer als een beginners gitaar.

Heeft iemand nog een goed advies voor me welke ik het beste kan uitproberen?

Vaemint
14 juni 2011, 23:06
Dit exemplaar stond vorig weekend op Marktplaats, voor 15 euro af te halen in Haarlem. Was nog wel een gewone zwarte Strat met witte slagplaat, merk onbekend. De gitaar was wel lekker resonant merkte ik (lichtgewicht basswood body), en de hals voelde ook veelbelovend.

Nou ja: uitelkaar gehaald, frets gepolijst (waren dof en stroef), toets gepolijst en in de olie gezet, body geschuurd en gelakt (satijn), slagplaat aangepast, 2ehands Ibanez Quantum2 pickup (vergelijkbaar met Dimarzio X2N) gekocht, dat in de was gedompeld vóór montage, en de hele rataplan weer inelkaar gezet en afgesteld. Kosten:
- gitaar 15 euro
- benzine 8 euro
- lak 4 euro
- element 25 euro
- tremoloblok had ik nog, tellen we mee voor 10 euro
- nieuwe XP snaren 2 euro
- nieuwe straplocks 5 euro (Hong Kong)
Tot nu toe dus 69 euro uitgegeven.

Het ding speelt superlicht, lage aktie zonder fretbuzz, ook nog eens een lage snaarspanning, en het scheurt als een tierelier.

Het kan wel dus, 't is alleen idd even op een koopje wachten én weten wat je ermee moet doen. En ik heb er beduidend meer lol van dan ik van een nieuwe gitaar zou hebben, dat sowieso.

Hier wil ik dan toch graag een demo-filmpje van zien.

peter_l
15 juni 2011, 00:49
Hier wil ik dan toch graag een demo-filmpje van zien.
U mag zelfs langskomen als u wilt :-)

Bijl
15 juni 2011, 00:59
Het is een hele moeilijke keus vind ik zelf en af en toe weet ik het niet meer.


Zelfs twee gitaren die van dezelfde boom afkomstig zijn kunnen nog verschillend klinken en aanvoelen. Dus lekker strats blijven uitproberen totdat je die ene vind die jouw twijfels wegneemt.

BobvanKempen
15 juni 2011, 01:19
Welnee, dan ga je dus blijkbaar gemakshalve alleen maar voor de Grote Namen. Een goed geluid zit in een goede afstelling van je gitaar, plus je vingers; je moet natuurlijk wél kunnen spelen. En belangrijk is dat de basis van de gitaar gewoon goed is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X7JAGS3Z-D.jpg

Dit exemplaar stond vorig weekend op Marktplaats, voor 15 euro af te halen in Haarlem. Was nog wel een gewone zwarte Strat met witte slagplaat, merk onbekend. De gitaar was wel lekker resonant merkte ik (lichtgewicht basswood body), en de hals voelde ook veelbelovend.

Nou ja: uitelkaar gehaald, frets gepolijst (waren dof en stroef), toets gepolijst en in de olie gezet, body geschuurd en gelakt (satijn), slagplaat aangepast, 2ehands Ibanez Quantum2 pickup (vergelijkbaar met Dimarzio X2N) gekocht, dat in de was gedompeld vóór montage, en de hele rataplan weer inelkaar gezet en afgesteld. Kosten:
- gitaar 15 euro
- benzine 8 euro
- lak 4 euro
- element 25 euro
- tremoloblok had ik nog, tellen we mee voor 10 euro
- nieuwe XP snaren 2 euro
- nieuwe straplocks 5 euro (Hong Kong)
Tot nu toe dus 69 euro uitgegeven. Er komen nog zwarte mechanieken op, ook besteld in Hong Kong, kosten net geen 9 euro (gratis verzending). Totaalplaatje komt dan op 77 euro zoveel, ex wat werk. En de originele elementen (Maxon type, staggered), schakelaar, potmeters, mechanieken en tremolo heb ik dan nog over.

Het ding speelt superlicht, lage aktie zonder fretbuzz, ook nog eens een lage snaarspanning, en het scheurt als een tierelier. Niks modderig of dof, gewoon een goed strak geluid, zelfs clean. Het kan wel dus, 't is alleen idd even op een koopje wachten én weten wat je ermee moet doen. En ik heb er beduidend meer lol van dan ik van een nieuwe gitaar zou hebben, dat sowieso.

Damn, die plank had wel een HNGT verdient want ze ziet er geweldig uit (zeker voor het geld). :cheerup::rockon:

peter_l
15 juni 2011, 08:19
Damn, die plank had wel een HNGT verdient want ze ziet er geweldig uit (zeker voor het geld). :cheerup::rockon:

Dank je. Moet zeggen dat ik er zelf ook wel content mee ben, zeker omdat-ie als gitaar zijnde ook erg goed is uitgepakt. Nu alleen die zwarte tuners nog erop, dan is-ie klaar. Maarre, wat is HNGT eigenlijk? :???:

mastermind
15 juni 2011, 09:12
Ik ben vandaag naar de winkel geweest. Ik heb gespeeld op de strat roadworn 50's. Hij viel eigenlijk een beetje tegen. Want de tonen waren best hoog. De roadworn 60's speelde beter daar klonken de tonen minder hoog. Ook heb ik de Fender Strat AM spec hss bk/rw geprobeerd. Die speelde ook niet verkeerd.
Het is een hele moeilijke keus vind ik zelf en af en toe weet ik het niet meer. Ik weet wel wat ik wel en niet wil. Laat ik het eens op een rijtje zetten.

Eisen:

- Fender stratocaster
- Geschikt voor pop en rock muziek (met rock bedoel ik sound van Anouk)
- Maximale prijs die ik wil uitgeven 950,- euro
- Er moet een tremelo op zitten

Ik heb nu dus een Squier Tele classic.vibe cs 3ts/rw
Die gitaar klink ook goed. Maar ik wil een wat professionelere.
Ik zie die squier tele meer als een beginners gitaar.

Heeft iemand nog een goed advies voor me welke ik het beste kan uitproberen?

Ik zou zeggen PRS :P of VOX (SSC55 serie kun je humbucker of enkelspoels doen). Of anders Fender Strat met HSS configuratie zoals LoneStar?

wireman
15 juni 2011, 09:51
HNGD - Happy New Guitar Day (T zal wel voor Topic staan) Happy new guitar topic dus..

Eigenlijk wil men dat het niet meer gebruikt wordt, echter zijn we met zn allen lekker eigenwijs... Soort traditie.. nieuwe gitaar = HNGD topic... EN NIET TE VERGETEN... FOTO'S!!!!!

pics or it didn't happen!

cheers! (tof gitaartje man voor die centen!)


Dank je. Moet zeggen dat ik er zelf ook wel content mee ben, zeker omdat-ie als gitaar zijnde ook erg goed is uitgepakt. Nu alleen die zwarte tuners nog erop, dan is-ie klaar. Maarre, wat is HNGT eigenlijk? :???:

RullyRulez
15 juni 2011, 11:13
Vanaf 999 Euro (bij de feedback) heb je al een american standard strat.

Dus voor 50 Euro boven je max. bedrag heb je in principe een goede gitaar.

Wel gaan luisteren natuurlijk, want het blijven natuurlijke materialen die altijd anders kunnen klinken.

Jeroenvanhulsteijn
15 juni 2011, 14:23
Voor dat bedrag kun je tegenwoordig tweedehands hele mooie dingen kopen.

Er zijn voor minder al wel wat Musicman's voorbij gekomen. Naar het schijnt breed inzetbare gitaren.

Of wellicht een Zion classic (https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=4823&osCsid=3eb5ce337c373d1fd169c62b76caac61)

Of Manson gitaar (http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/elektrische-gitaren/manson-gitaren-gitaar-ook-per-stuk-beneden-inkoopsprijs.html)

Er komen ook regelmatig Nederlandse handbouw producten langs voor die prijs (Lucas, Boel, Rikkers).

Persoonlijk zou ik voor tweedehands gaan. Mocht je het zat worden, dan kun je het vaak voor dezelfde prijs wel doorverkopen.

johns
15 juni 2011, 15:16
Vanaf 999 Euro (bij de feedback) heb je al een american standard strat.

Dus voor 50 Euro boven je max. bedrag heb je in principe een goede gitaar.

Wel gaan luisteren natuurlijk, want het blijven natuurlijke materialen die altijd anders kunnen klinken.

En voor 250 minder een tweedehands die zeker weten één van de beste is :)

(al heb ik waarschijnlijk al een koper)