PDA

View Full Version : ik wil starten met recorden van gitaar: help



YannickH
11 juni 2011, 19:26
ik zou graag beginnen met het recorden van gitaar.
nu heb ik over recording al een hoop topics doorgelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit.
wat heb ik nu eigenlijk allemaal nodig? is een mic en een interface alleen genoeg?
welke heb ik dan nodig, welke raden jullie aan?
ik wil het geluid van men versterker wel hebben dus zonder mic zal het niet gaan.
mijn pc waar ik mee wil opnemen is een acer aspire 7730 laptop die op vista loopt.
ik wil niet overdreven veel geld eraan uitgeven maar ik wil ook niet het cheapste dat er is:) ik moet er een tijdje mee kunnen klooien.
alvast bedankt

aaronstonebeat
11 juni 2011, 19:35
Een microfoon en een mengpaneeltje dat het signaal in een lijnsignaal omzet; dat kan zo in de lijningang van de geluidskaart.

En wat software om op te nemen en te bewerken natuurlijk.

YannickH
11 juni 2011, 21:25
ok, maar ik ken niets van welk merk ik moet kopen of welk type mic

aaronstonebeat
11 juni 2011, 21:33
Ik heb een Shure SM-57, ooit tweedehands gekocht bij een geluidsbedrijf, waarmee ik eigenlijk alles doe.
En een Behringer 4-kanaals mengpaneeltje.

En CoolEdit 2.1; meer heb ik wat dat betreft niet nodig. Het zal kwalitatief vast beter kunnen maar het doet allemaal wat ik wil; en wat ruis hier en daar kun je er met een beetje audio-editor zo weer uithalen.

The Bertman
11 juni 2011, 22:26
Dat is wel erg bagger wat je nu aanraadt. De lijningang van een laptop is serieus beroerd, dan kan je je geld beter uitgeven aan een simpele USB interface. Wel eentje nemen met een microfooningang, anders kom je er niet.
En Cool Edit? Dat is een programma uit de vorige eeuw! Er zijn allerlei betere (nieuwere) progjes, zoals Audacity bv.

aaronstonebeat
11 juni 2011, 22:38
Dat is wel erg bagger wat je nu aanraadt. De lijningang van een laptop is serieus beroerd, dan kan je je geld beter uitgeven aan een simpele USB interface. Wel eentje nemen met een microfooningang, anders kom je er niet.
En Cool Edit? Dat is een programma uit de vorige eeuw! Er zijn allerlei betere (nieuwere) progjes, zoals Audacity bv.

Zoals ik al zei: het zal kwalitatief vast beter kunnen. En het is meer vertellen wat ik gebruik dan aanraden. Laptops hebben meestal niet de beste geluidskaarten, dat is waar.
CoolEdit 2.1 is inderdaad al heel oud maar ik kan ermee lezen en schrijven. En volgens mij maakt het niet zo gek veel uit; software wordt vooral anders, slechts zelden beter. Het is een beetje zoals supermarkten die om de zoveel tijd de schappen anders indelen. Ik heb ook een hele tijd, maar dat is al best lang geleden, verschillende versies Cubase gebruikt; maar die crashten met de regelmaat van de klok, behalve op mijn Atari uit 1986 :D

Terminus
11 juni 2011, 23:23
En volgens mij maakt het niet zo gek veel uit; software wordt vooral anders, slechts zelden beter.
Ik spreek uit ervaring: nieuwere versies van vrijwel alle muzieksoftware (en ook Cool Edit, nu Adobe Audition) zijn echt beter.

aaronstonebeat
11 juni 2011, 23:37
Wat wordt er dan beter?

EDIT:

Dit is in 1912 opgenomen; er zit inderdaad een flinke ruis in maar niets dat met moderne technologie niet opgeklaard zou kunnen worden.


http://www.youtube.com/watch?v=vnwLGGq1Sz8

50 Jaar eerder werd er ook al opgenomen. Ik moet toegeven dat er sindsdien het een en ander is verbeterd. Maar die 'Au clair de la lune' uit 1877 (als ik dat goed heb; vanaf 00:45) klinkt al best helder:


http://www.youtube.com/watch?v=iUsmq97a4nY

The Bertman
12 juni 2011, 00:34
Ja, tuurlijk, maar we praten nu over software, kan je niet echt met wasrollen vergelijken. Nieuwere versies van CE, nu Audition, zijn uitgebreider, moderner, noem maar op. CE heeft nog geen VST ondersteuning, om maar wat te noemen, en ik weet ook niet of het al 24/96 aankan.

Arvoitus
12 juni 2011, 00:54
Interface: EMU0404(USB) - M-AUDIO FAST TRACK PRO - PRESONUS AUDIOBOX USB
Microfoon: Shure SM57
XLR Kabel: Cordial of een ander merk met Neutrik connectors.
Software: Reaper of evt. de bijgeleverd cubase software.
Kennis: Één maandje op het volgende forum over recording leren: http://www.ultimatemetal.com/forum/production-tips-449/

aaronstonebeat
12 juni 2011, 01:15
Ja, tuurlijk, maar we praten nu over software, kan je niet echt met wasrollen vergelijken. Nieuwere versies van CE, nu Audition, zijn uitgebreider, moderner, noem maar op. CE heeft nog geen VST ondersteuning, om maar wat te noemen, en ik weet ook niet of het al 24/96 aankan.

Ik kan met die vorige-eeuwse CoolEdit 32 bit en sample rate tot 192000/sec opnemen; niet dat ik dat doe. Maar het kan.

VST ondersteuning zegt me niet meer zoveel sinds mijn ervaring met Cubase op PC's en ik midi onderhand weer heb ingeruild voor het zelf bespelen van instrumenten.

Ik besef dat ik een dinosaurus ben; maar ik vraag me toch af in welke zin nieuwere versies en programma's dan echt beter zijn. 'Uitgebreider', het is me uitgebreid genoeg; en 'moderner', het is me modern genoeg. Ik kan makkelijk alle functies vinden die ik zoek.
Ik speel ook op gitaren die werken op principes van zeker een eeuw oud; met passieve dynamische elementen en passieve volume- en toonregelingen.

The Bertman
12 juni 2011, 12:10
O, het zal best werken, ik neem aan dat je dan ook nog Windows 98 draait. Maar wat is daar het voordeel van?

MaxVMH
12 juni 2011, 23:16
VST ondersteuning zegt me niet meer zoveel sinds mijn ervaring met Cubase op PC's en ik midi onderhand weer heb ingeruild voor het zelf bespelen van instrumenten.Niet alleen voor MIDI, maar ook voor vb. plug-ins als compressors, reverbs, ...