PDA

View Full Version : Anders stemmen



Beginnertjekb
11 juni 2011, 14:23
Ik weet niet of dit al eerder is gevraagd.....

Hoe kan je (als je een tab van een nummer hebt gevonden en die staat bijvoorbeeld in Drop D en gitaar is standaard gestemd) je stemapparaat zo instellen dat je een andere stemming op de gitaar wilt?

lollol
11 juni 2011, 14:43
Dat ligt aan je stemapparaat, welke heb je?

Beginnertjekb
11 juni 2011, 14:54
Een Korg

Hier een link met een stemapparaat die er op lijkt:

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI3NjMyNzQ2OTI=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=303605&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1&gclid=&scrwidth=1280

lollol
11 juni 2011, 15:10
Je link doet het niet, maar heeft je stemapparaat een chromatische mode?

-=JEROEN=-
12 juni 2011, 01:41
Zonder stemapparaat ook niet zo moeilijk hoor.

Je lage E snaar stem je gelijk met je D snaar door een flageo te spelen op E5 en D12. Stem ze gelijk door je E losser te draaien totdat de 2 flageo's gelijk klinken (als ze niet meer 'dansen/golven'). Je hebt nu een dropped D.

Enz...

Beginnertjekb
12 juni 2011, 13:10
Je link doet het niet, maar heeft je stemapparaat een chromatische mode?

Wat is een chromatische mode?

@Jeroen:wat zijn flageo's

-=JEROEN=-
12 juni 2011, 16:15
http://www.youtube.com/results?search_query=tuning+harmonics&aq=f

Beginnertjekb
13 juni 2011, 12:21
Dank je Jeroen voor de tip!

Liquidje
24 juni 2011, 20:03
Als je geen zin hebt het op gehoor te doen: als je een stemapparaat heeft welke een chromatische schaal heeft (dus als hij alle noten aangeeft, ook de C en de sharp-noten), gewoon de dikke E tunen naar een D (dat is dus lager). Eventueel kan je met sommige apparaten ook gewoon tunen voor de D-snaar.

Beginnertjekb
25 juni 2011, 11:35
Ik zal dat eens uitproberen!

-=JEROEN=-
25 juni 2011, 12:51
je hebt ons nog steeds niet vertelt welk stemapparaat je hebt

ik neem aan dat ie chromatisch is (je hoeft em alleen aan te zetten, het apparaat geeft aan welke toon je speelt) en dan is een E-snaar in D stemmen toch een makkie?

Beginnertjekb
25 juni 2011, 13:01
Oh ja, sorry, helemaal vergeten.

Ik heb een Korg Ga40 Tuner
Met wat info over de tunner


* gitaar: 7B-6E-5A-4D-3G-2B-1E
* bas: LB-4E-3A-2D-1G-HC
* zowel te stemmen via meter als voorbeeld klank
* met in- en output

Als je nog meer info nodig hebt, hoor ik het wel.

-Martijn-
25 juni 2011, 20:47
Met dat stemapparaat moet het wel kunnen. Kan je niet gewoon je E snaar omlaag draaien totdat er D op het schermpje staat?

-=JEROEN=-
25 juni 2011, 21:20
aha zo'n ding, hmm, volgens mij herkent deze automatisch de snaar en is dus niet chromatisch

als je de E snaar aanslaat en je draait die lager, dan herkent hij dat het de E snaar is, maar kan hij niet lager dan 430Hz

misschien kan je em ruilen voor een chromatische

of leren stemmen op gehoor, heb je nooit meer een apparaat nodig :hippie:

The Unforgiven
25 juni 2011, 22:23
of leren stemmen op gehoor, heb je nooit meer een apparaat nodig :hippie:

Tot je doof wordt uiteraard...;)

-=JEROEN=-
25 juni 2011, 22:45
doof gitaar spelen?

jorrie66
25 juni 2011, 23:11
of je draait gewoon je E naar beneden totdat je een kloppend (power)chord hoord?

The Unforgiven
25 juni 2011, 23:22
of je draait gewoon je E naar beneden totdat je een kloppend (power)chord hoord?

In de eerste paar maanden dat je gitaar (of welk instrument dan ook) speelt, is je oor nog niet zo ontwikkeld (oren ontwikkel je uiteraard door te horen) dat je het verschil weet tussen een goed gestemde, en een slecht gestemde noot. Dat heeft even tijd nodig, en in die tijd kan je het best gewoon een stemapparaat gebruiken.

jorrie66
26 juni 2011, 12:36
In de eerste paar maanden dat je gitaar (of welk instrument dan ook) speelt, is je oor nog niet zo ontwikkeld (oren ontwikkel je uiteraard door te horen) dat je het verschil weet tussen een goed gestemde, en een slecht gestemde noot. Dat heeft even tijd nodig, en in die tijd kan je het best gewoon een stemapparaat gebruiken.

Klinkt logisch en had ik nog niet aan gedacht!

-=JEROEN=-
26 juni 2011, 15:50
niet helemaal mee eens

in die tijd kan je ook je oren laten wennen door eerst op gehoor te stemmen en daarna met stemapparaat bij te stemmen

leer je misschien ook meteen welke snaren je moeilijker liggen (zo heb ik vaak moeite met de G of B snaar, hangt af van de dikte)

en binnen de kortste keren neem je niet eens de moeite meer om dat ding aan te zetten voor een snelle drop D verstemming

FlameDude
26 juni 2011, 21:30
Ik vraag me ook af hoe ik dit met me Marshall MT-1 doe.. Als ik naar Drop D wil blijf ik gewoon net zo lang aan me E stemknop draaien en een powerchord aanslaan tot het zuiver klinkt, Maar met drop C is dat toch wel lastig, met een online tuner kom ik dan al aardig op weg maar ik heb dan zo'n gevoel dat het veel beter kan.

Liquidje
26 juni 2011, 22:59
Ik vraag me ook af hoe ik dit met me Marshall MT-1 doe.. Als ik naar Drop D wil blijf ik gewoon net zo lang aan me E stemknop draaien en een powerchord aanslaan tot het zuiver klinkt, Maar met drop C is dat toch wel lastig, met een online tuner kom ik dan al aardig op weg maar ik heb dan zo'n gevoel dat het veel beter kan.

Drop C werkt gewoon hetzelfde, alleen dan moet de root nog 2 frets verder:

e
B
G
D 2
A 2
C 4


ipv

e
B
G
D 2
A 2
C 2 (bij drop D)

ipv

e
B
G
D 2
A 2
C 0 (bij normaal)