PDA

View Full Version : Boss tr-2 tremolo volume drop modificatie



tomdiedom
11 juni 2011, 13:04
Heb onlangs een boss tr-2 op de kop weten te tikken, maar het is een oudere versie en heeft dus last van een "volume drop". Tijdens repetitie viel ik weg in de mix, wat niet de bedoeld was. Natuurlijk heb ik research gedaan op het www, maar hoor verschillende verhalen. De een zegt dat met het uitknippen van de c4 het probleem verholpen is en de ander spreekt dit weer tegen. Volgens mij was dat op dit forum dat iemand beweert dat bij het verwijderen van de c4 het apparaat makkelijker gaat oversturen (of iets dergelijks) deze persoon stelde een andere mod voor (vervangen r19 dacht ik), maar ik kon het topic niet terugvinden. Heeft iemand daadwerkelijk ervaring met een dergelijke modificatie en kan diegene mij vertellen wat ik moet doen om het volume iets op te krikken?

alvast bedankt.

tommus42
11 juni 2011, 13:26
Neen, geen ervaring mee, maar ik zou denken, het uitgangstrapje wat opvoeren, weet niet hoe dat moet, is een transistor.

Dirk_Hendrik
11 juni 2011, 13:55
Door het wegknippen van de C4 verander je de modulatiegolf. Dat heeft dus niets met die volumedrop te maken en is een dom lapmiddel.

Uitgangstrapje opvoeren betekent dat je bypass ook harder wordt. Daarnaast is dat trapje een emittervolger met een versterking van (bijna)1. Da's em dus ook niet

Oplossing is het verlagen van R9. Daarmee neemt alleen de verstering van het effect wat toe.

daarnaast,
De TR2 heeft geen volumedrop. Zet je depth maar op minimaal en schakel tussen bypass en effect. Verschil is niet duidelijk waar te nemen. Dat het zachter "lijkt" zit tussen je oren en is een klassiek fenomeen met tremolo's en phasers.

R9 verlagen dus. Van 10k naar 6k8 gaat je probleem dito fixen.

tomdiedom
11 juni 2011, 14:02
Door het wegknippen van de C4 verander je de modulatiegolf. Dat heeft dus niets met die volumedrop te maken en is een dom lapmiddel.

Oplossing is het verlagen van R9. Daarmee neemt de verstering wat toe.

daarnaast,
De TR2 heeft geen volumedrop. Zet je depth maar op minimaal en schakel tussen bypass en effect. Verschil is niet duidelijk waar te nemen. Dat het zachter "lijkt" zit tussen je oren en is een klassiek fenomeen met tremolo's en phasers.

R9 verlagen dus. Van 10k naar 6k8 gaat je probleem dito fixen.

Dankjewel! Ik heb volume drop ook express tussen aanhalingstekens gezet;). Vanmiddag even weerstandjes halen en dan laat ik het nog wel even weten.

tomdiedom
11 juni 2011, 15:37
Nou de 6k8 zit er in en... Te veel boost naar mijn smaak. Ik neem aan dat ik gewoon even moet experimenteren met verschillende waarde tussen 6k8 en 10k. In ieder geval is de r9 de weerstand die je moet hebben met de volume mod, bedankt voor de info D_H!

Edit: En als ik het goed zie blijft dan alleen de 8.2k over.

Dirk_Hendrik
11 juni 2011, 17:10
of een 10k instelpotje ;)

tomdiedom
11 juni 2011, 17:37
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=455480

Is deze daar goed voor? Klinkt wel aantrekkelijk.

Dirk_Hendrik
11 juni 2011, 22:25
Moet het prima doen.

tomdiedom
22 juli 2011, 15:35
Tijdje geleden dit topic geopend en vandaag het project afgerond. Heb zo'n instelpotje erin proberen te passen, maar dat is niet gelukt. De gaatjes waarin de voetjes moesten, zaten te dicht op elkaar en de voetjes waren net niet lang genoeg om volledig door de gaatjes heen te prikken na het ombuigen. Oplossing: een weerstand van 6K8 en 2k in serie aan elkaar solderen en die er in flansen. Resultaat: genoeg boost om de volumedrop tegen te gaan. Ben blij want het ding werkt nu zoals ik het wil.

tomdiedom
1 augustus 2011, 17:42
En het houdt niet op, ik zit nu namelijk met het volgende: Is het ook mogelijk om een dubbele potmeter in te bouwen? Bijvoorbeeld in de plaats van de depth potmeter, zodat je depth en volume/boost kan aanpassen. Is dit mogelijk? Is dit te doen voor iemand met beperkte soldeerervaring en zo ja, welke potmeter heb ik dan nodig?

tomdiedom
2 augustus 2011, 01:03
Heb even verder zitten kijken en keeley heeft de mod, dus het is mogelijk. Liever doe ik het zelf want ik vind de producten van die vent echt veel te duur voor wat je krijgt.
Die dubbele potmeters zijn wel te vinden, maar het probleem is dat die dubbele potmeters één waarde hebben terwijl de depth een 100k potmeter nodig heeft en de volume-potmeter moet 10k zijn. Kan ik dan een 100k potmeter nemen en voor de volume er parallel een 11k1 (volgens mij klopt die waarde om er 10k van te maken) weerstand aanhangen? Moet ie lineair of log zijn? En hoe moet zo'n schema er uit komen te zien?
Alvast bedankt voor de adviezen.

Dirk_Hendrik
2 augustus 2011, 12:40
Stereopots met verschillende deckwaardes kun je maken door het uitwisselen van de tapers van andere pots te gebruiken. Je hebt er wel een Dremel voor nodig.

Neem een stereopot en sloop er het onderste deck uit. Neem een monopot, maak die open en dremel het asje los uit de wiper. Je kunt het geheel nu uit elkaar halen. Plaats de taper nu op de plaats waar je uit de stereopot het vorige deck verwijderd hebt en knijp de case weer dicht.

Op deze manier kun je ook andere tapers maken en combineren. Op die manier kun je waardes maken die niet als stereopot te krijgen zijn (in de juiste behuizingsmaat). Een 50k rev log maak je bijvoorbeeld door een 50k log deck met een 50k rev log te combineren (want bij een stereopot zit 1 van de tapers op z'n kop)

tomdiedom
5 augustus 2011, 14:01
Komen de pm's aan D_H?