PDA

View Full Version : Custom tools - overwegingen



Ukeloeder
11 juni 2011, 11:54
Bouwers van de Lage Landen;
Ik vraag me bij de in het custom tool topic geposte zelfbouw thickness-sander en, in mindere mate, bij de zelfbouw lintzaag af of het de moeite van zelfbouw loont. De lintzaag werd door een aantal bouwers als nauwkeuriger bestempeld dan een gekochte equivalent, maar voor de thickness sander heb ik nog geen recensies gevonden.
Geldt voor jullie niet ook (en vooral) het financiele aspect van zelfbouw?
Dat een zelfbouw gitaar (in sommige gevallen) niet heel veel goedkoper of zelfs kostbaarder) is dan een 'merkgitaar' is me wel duidelijk. Bij deze machines heb ik sterke twijfels. Ik ben dus vooral benieuwd naar jullie overwegingen inzake custom tools.
De echte custom oplossingen als bv het recent geplaatste hardware poetsattachment gemaakt van een afwasborstel, daar smul ik van.
Maar handigheidjes (met alle respect!) daar gelaten zou ik graag vernemen wat jullie bewegen zou een willekeurige machine te bouwen in plaats van kopen.
Jullie inzicht?

@mod; wanneer je van mening bent dat dit onderwerp beter te bespreken is in het customtooltopic, ga je gang en verplaats. :hide:

oigun
11 juni 2011, 13:16
~Zo'n zelfgemaakte thickness-sander is gewoon COOL!
(zie benedetto, adamovich e.v.a)

Ukeloeder
11 juni 2011, 15:22
Is het zelfbouw aspect dan wat het cool maakt? Of werkt het apparaat beter dan een fabrieks-sander omdat men het aan de eisen welke gelden voor gitaarbouw aanpast? Meer aub.
Of hebben we misschien met z'n allen teveel aan de Fröbl gezeten? Heimwee naar Meccano en Lego?
Leuk dat men massaal reageert :seriousf:

barno
11 juni 2011, 15:43
Is het zelfbouw aspect dan wat het cool maakt? Of werkt het apparaat beter dan een fabrieks-sander omdat men het aan de eisen welke gelden voor gitaarbouw aanpast? Meer aub.
Of hebben we misschien met z'n allen teveel aan de Fröbl gezeten? Heimwee naar Meccano en Lego?
Leuk dat men massaal reageert :seriousf:

ik schat dat ondanks de romantiek de meeste zelfbouwapparaten minder accuraat werken dan fabrieksdingen (ik laat even de supercheapo chinastuff buiten beschouwing). hier en daar zal er wel iemand tussenzitten met gouden handen die beter maakt, maar dat zijn dan professionals. Beetje als met gitaarbouw, denk ik;

Ukeloeder
11 juni 2011, 16:03
ik schat dat ondanks de romantiek de meeste zelfbouwapparaten minder accuraat werken dan fabrieksdingen (ik laat even de supercheapo chinastuff buiten beschouwing). hier en daar zal er wel iemand tussenzitten met gouden handen die beter maakt, maar dat zijn dan professionals. Beetje als met gitaarbouw, denk ik;

Maar de romantiek van zelfbouw is wat jou zou kunnen doen besluiten een willekeurig apparaat (laten we ons niet concentreren op de drumsander) thuis te bouwen? Ik had het idee opgevat dat dergelijke besluiten financieel gedreven waren. Voor mij is het dat in gitaarbouw zeer zeker. In de machinebouw zou het een belangrijk aspect zijn ware het niet dat ik je vrees deel dat ik geen nauwkeurig werkend apparaat in elkaar krijg. (eigenlijk net als in de gitaarbouw :seriousf: :dontgeti: :( )
Is voor de rest van de bouwers het custom aspect aan dergelijke zelfbouw van groot belang? Ik heb de freestafel die ik gebruik zelf gebouwd. Juist niet vanwege het financieel aspect, voor enkele/meerdere tientjes minder had ik een fabrieksapparaat kunnen aanschaffen, maar vanwege de leer curve en vawege het custom aspect. Ik wilde een zware maar kleine en mobiele tafel met een nauwkeurig instelbare freeshoogte. Toen ik geen tafel kon vinden die beide bood, besloot ik (onder begeleiding) zo'n tafel te bouwen.
Wanneer ik de plannen bekijk die de bouw van een drumsander of lintzaag beschrijven duizelt het me al wanneer ik de partslijst lees. Het lijkt me dat de keuze een dergelijk apparaat zelf te fabriceren niet wordt ingegeven vanwege een financiele overweging.
Is het dan de romantiek of de mogelijkheid te customizen die de doorslag geeft?

Cocobolo
11 juni 2011, 16:31
Voor mij zouden er meerdere redenen zijn om een custom tool te maken

1) Als het niet bestaat. Ik ben bijvoorbeeld bezig geweest met te proberen een 'neck carving jig' uit te denken en bouwen, waardoor je met een bovenfrees toch heel makkelijk een hals van een profiel kan voorzien (met ook nog kleine malletjes voor verwisselbare (compound) profielen. Mmm, ik moet daar nodig weer eens mee verder :). Naar mijn mening bestaat er nog niet echt een allround jig voor verschillende halssoorten.

2) Als het beter kan dan wat te koop is. Ik heb een binding-jig gemaakt welke gebaseerd is op de stewmac true-channel-binding maar dan naar mijn idee gewoon beter, sterker, en ook geschikt voor normale bvenfrezen. Een ander voorbeeld : een mede-forumlid die heel goed met metaal is, is voor mij op dit moment een pinrouter aan het bouwen. Ik denk dat als deze af is, ik een betere heb dan wat ik elders kan kopen.

3) Als het gebruik, afgezet tegen de prijs, helemaal uit verhouding is . Er zijn helaas grenzen aan wat je ergens voor over hebt. De pinrouter-jig die ik al noemde, is wellicht ook nog wel ergens te koop voor vele duizenden euro's. Maar daarvoor zou ik het te weinig gebruiken dus dan is zelfbouw interessant.

4) Omdat het gewoon leuk is!. De voldoening die het geeft als het werkt. Wij verbouwen hier in de tuin ook wat groenten, aardappels, fruit, aarbeien enzovoorts: niet omdat we het niet kunnen betalen in de supermarkt maar gewoon omdat het leuk is :)

barno
11 juni 2011, 16:31
Ik denk vooral de voldoening die het geeft. Ik ben a-technisch en meer gitarist dan bouwer, dus ik kijk alleen maar met bewondering naar die toolbouwers.

de afwezigheid van grote machines verplicht me om de basisvaardigheden van houtbewerking te leren, en dat vind ik op een of andere manier toch een must.
Ik heb me onlangs een vandikte gekocht, maar dus pas nadat ik zelf goed met de hand heb leren schaven.

-Martijn-
11 juni 2011, 17:09
Neem deze drumsander bijvoorbeeld: http://www.boydguitarworks.com/thickness.html
Veel simpeler kan het niet; een motor die een cilinder aandrijft. Om zoiets zelf te maken ben je misschien 200 euro kwijt.
Als je het nieuw koopt kost een drumsander 700 euro, en dan heb je een machine van 100 kg in de schuur staan.
Voor mij is wel duidelijk waarom zoveel gitaarbouwers hem zelf maken. ;)

Ukeloeder
11 juni 2011, 17:25
Leuk, de romantiek van de zelfbouw, de voldoening en nu heel duidelijk ook het financiele plaatje. Erg interessant om te vernemen hoe jullie er tegenaan kijken. Met name het "als het beter kan" spreekt me erg aan. Het kan uiteraard altijd beter, maar daarin spreekt ook de euro weer een woordje mee natuurlijk. Voor mij speelt, als novice zonder erg veel machines, momenteel met name het aspect 'als het makkelijker kan'. Ook 'hoe kan het nauwkeuriger en veiliger spelen een rol waneer ik moet beslissen welke machine gekocht, danwel gefabriceerd moet worden.
Grappig dat er (hoe had ik anders kunnen vermoeden?) zoveel verschillende redenen zijn om zelf te bouwen.
Ik denk dat ik vooral bij mezelf moet zoeken waar het omslagpunt tussen aanschaf danwel zelfbouw ligt. Ook zal dat omslagpunt voor verschillende tools ergens anders liggen. Het was leuk geweest wanneer uit jullie antwoorden een formule voor het berekenen van dat omslagpunt te destilleren was maar dat is in feite ondenkbaar.
Dank allemaal.

Cocobolo
11 juni 2011, 18:49
Neem deze drumsander bijvoorbeeld: http://www.boydguitarworks.com/thickness.html
Veel simpeler kan het niet; een motor die een cilinder aandrijft. Om zoiets zelf te maken ben je misschien 200 euro kwijt.
Als je het nieuw koopt kost een drumsander 700 euro, en dan heb je een machine van 100 kg in de schuur staan.
Voor mij is wel duidelijk waarom zoveel gitaarbouwers hem zelf maken. ;)

Over die drumsander: mijn persoonlijke mening is dat je voor een zelfbouw drumsander ook een aanvoersysteem moet meebouwen. Dus een transportband (rubber of schuurpapier) welke je topje met constante snelheid onder de schuurrol doorhaalt.
Als je hem namelijk met de hand doorvoert zoals in dat bouwplan, dan vraag ik me af wat je aan het eind doet (als je vingers bijna de schuurrol raken (*) ). Ook is het zo dat als je hem even stil houdt op een bepaald punt, je echt wel een kuiltje krijgt op dat punt. Dan denk ik dat de besparing snel weg is, als je zo je dure topjes verknalt.

(*) Over veiligheid : denk niet dat een drumsander ongevaarlijk is. Ik heb bijzonder nare foto's gezien van iemand waarbij zijn vingers eronder werden getrokken. Dat wil je echt niet hebben (als je ooit nog gitaar wilt spelen). :(

-Martijn-
11 juni 2011, 20:24
Tja als je ook nog op je gitaar wilt kunnen spelen is het wel handig als je je vingers nog hebt. Maar dat risico loop je ook met een lint- of cirkelzaag.

Meestal zit er nog wel een overkapping over de schuurrol voor de stofafzuiging, als je die een milimeter of 5 boven het werkblad plaatst hoef je niet meer bang te zijn voor je vingers.

Die link die ik stuurde was niet het beste voorbeeld; als je top er bijna doorheen is heb je inderdaad een probleem, want aan de andere kant overpakken wordt lastig.

oigun
11 juni 2011, 22:06
Toch zit ik er wel over te denken een drumsander te bouwen. 700,- is toch een hoop geld en met wat rotzooi van de sloop is het wel te doen. In plaats van een transportband zou je ook een slede kunnen maken.

Zjef
11 juni 2011, 22:30
Over die drumsander: mijn persoonlijke mening is dat je voor een zelfbouw drumsander ook een aanvoersysteem moet meebouwen. Dus een transportband (rubber of schuurpapier) welke je topje met constante snelheid onder de schuurrol doorhaalt.
Als je hem namelijk met de hand doorvoert zoals in dat bouwplan, dan vraag ik me af wat je aan het eind doet (als je vingers bijna de schuurrol raken (*) ). Ook is het zo dat als je hem even stil houdt op een bepaald punt, je echt wel een kuiltje krijgt op dat punt. Dan denk ik dat de besparing snel weg is, als je zo je dure topjes verknalt.

(*) Over veiligheid : denk niet dat een drumsander ongevaarlijk is. Ik heb bijzonder nare foto's gezien van iemand waarbij zijn vingers eronder werden getrokken. Dat wil je echt niet hebben (als je ooit nog gitaar wilt spelen). :(

Maar als je ze met twee bedient (een iemand voert in, de andere haalt het er uit langs de andere kant) kan het wel gemakkelijk werken, denk ik. Een vandikteschuurbank zou ik trouwens ook nooit gebruiken om iets af te werken. Een paar tienden speling houden en die met de hand wegwerken kan ook. Ik zie het een beetje als 'iets voor het grovere werk'. Beetje zoals met een solidbody: eerst grof uitzagen en dan de kopieerfrees erlangs.

Dootch
11 juni 2011, 22:44
Om nu maar bij de drumsander te blijven.

Mijn eerste gitaar had ik zooooooooooo lang aan geschuurd dat ik beslist had van het niet meer te doen zonder drumsander. maar inderdaad, 700€ is een smak geld.

Ook gelezen hier op het forum dat sommige commerciele sanders slecht te regelen zijn of veel speling hebben.

Ik heb zelf een drumsander gebouwd. Omdat ik toevallig een stuk afval aluminium in handen kreeg (cilindervormig)

Ik had ook nog een onderstel van een tafel liggen... Enfin alles bijeengezocht en eigenlijk alleen wat bouten moeten kopen.

Had ik de onderdelen moeten kopen had ik waarschijnlijk op half van 700 gezeten en dan is het sop de kool niet meer waard.

Voordeel is wel dat ik hem zo breed maakte als ik wou (=43 cm geloof ik)

De dikteregeling is kinderlijk eenvoudig maar gruwelijk nauwkeurig

Er is geen automatisch transport dat is waar. Maar ik zet me opzij van de machine en steek in met de rechterhand en trek ook onmiddellijk door met de linkerhand. Als het kritisch wordt vraag ik inderdaad een tweede persoon om een minuutje te helpen.


Als je begint met een hobby koop je/ik nooit professioneel spul. Later natuurlijk wordt goedkoop dan soms duurkoop, zoals mijn gamma bovenfrees van 50 Euro (die zoog harder dan een Nilfisk)
Uiteindelijk dan toch een bosch gekocht. maar goed dat is geen zelfgebouwd gereedschap.

Ik moet wel toegeven voor mijn zelfbouwmachines/tools dat ik een broertje en een vader heb die beide superieure metaalbewerkers zijn en dat het dus wel eens goed uitkomt als ergens bvb draad moet ingetapt worden of ergens een groef in gefreesd...

Mijn eerste buigijzer had ik zelf gebouwd met een soldeerbout etc. Dat werkte, maar nu het ik er eentje gekocht en dat werkt beter.
Maar zoals reeds gezegd, bij je eerste gitaar koop je toch niet alle gear? Als het dan niet bevalt dan ben je wel wat centen kwijt.

stijnkenens
12 juni 2011, 21:46
Het idee van zelfbouw shoptools voor mij is:
Veel tijd en geen geld (mijn atelier brengt nog niet genoeg op om heel de ruimte vol te stouwen met super deluxe tools). Het is dus een soort win-win situatie.
Als het atelier 'later' wel op gaat brengen, dan zou ik toch ook eerder iets kopen, dan er een hele week voor uittrekken om bvb een drumsander te bouwen.


s.

grizzly
16 juni 2011, 19:20
Stijn somt het eigenlijk in 3 zinnen op.
Tijd/geld, ofwel nut en noodzaak.
+1 met Stijn.