PDA

View Full Version : Pick ups voor tele



Flor
11 juni 2011, 11:32
goede morgen,
Speel al jaren op Fernandes tele revival model custom '62 reissue, bouwjaar 81.
Aangezien ik tot nu nog nooit een betere tele heb gevoeld (tenzij misschien een customshop), speel ik altijd met deze gitaar. Ik denk dat het geluid nog beter kan door misschien texas specials in te bouwen. Heb ooit eens een strat kunnen proberen met deze pick ups en het viel mij op dat vooral bij lichte oversturing de sound fantastisch was. De vraag is nu : bestaan er nog gelijkaardige pick-ups die misschien ietsje beter zijn? Is natuurlijk moeilijk om te testen want je kan toch niet iedere maand andere pick-ups kopen....
Mijn stijl in de band is een soort heel erg ritmisch "gehakketak" à la Franz Ferdinand..tot een vette strakke begeleiding...bij solo's kan ik mijn bluesinvloeden laten doorklinken. Pick ups moeten dus ook voor blues (vooral neck) bruikbaar zijn.
Dank bij voorbaat voor de reacties
vg
Flor

Brum
11 juni 2011, 11:38
Bare Knuckles Brown Sugars. Zowel clean als met oversturing en alles wat daar tussenin zit echt te gek in een tele met singlecoils.

muziekschuur
11 juni 2011, 11:52
Welke versterker gebruik je nu?

Flor
11 juni 2011, 15:50
Ik speel over een Epiphone Blues Custom 30. Ben ik heel erg tevreden over. 2 kanalen, het ene supergoed, het andere is niet goed. Maar ik gebruik er toch maar 1, de rest van het geluid haal ik uit pedals. Dat ding weegt wel loodzwaar, is een 2x12 inch, maar ik vind hem mooi klinken.

Flor
11 juni 2011, 16:01
dank voor de info ivm de bare knuckles.
Kunnen die er dan zo in zonder sterkere pots te monteren?
Kunnen die online worden besteld? Ik neem aan dat niet iedere muziekzaak die in voorraad heeft?

Pepe
11 juni 2011, 16:10
Waarom geen Texas Specials? Die zijn er ook voor tele. Of, goedkoper maar niet minder, de TexMex variant, ook van Fender.

Als je echt een bluesy sound uit je neck wil dan lukt dat het beste met een strat achtige tele neck pickup. Normaal gesproken klinkt een tele neck meer jazzy dan blues. Bij Fender heet zoiets "twisted tele" maar er zijn meer fabrikanten met dat concept.

Ik zou de TexMex proberen. Ze zitten ook in de Fender road worns.

Flor
11 juni 2011, 16:20
Waarom geen Texas Specials? Die zijn er ook voor tele. Of, goedkoper maar niet minder, de TexMex variant, ook van Fender.

Als je echt een bluesy sound uit je neck wil dan lukt dat het beste met een strat achtige tele neck pickup. Normaal gesproken klinkt een tele neck meer jazzy dan blues. Bij Fender heet zoiets "twisted tele" maar er zijn meer fabrikanten met dat concept.

Ik zou de TexMex proberen. Ze zitten ook in de Fender road worns.

Dank voor de reactie.
Eigenlijk gaat het vooral over de brugposite, die gebruik ik 99% van de tijd. De neckpositie klinkt bij mijn Fernandes heel erg zoals de 5de pos. van een strat en dit geluid vind ik op zich al meer dan goed. Dus die zou ik zo kunnen houden, maar de bridge kan beter, ik krijg ook niet erg snel natuurlijke feedback met mijn ts-9. Vandaar het idee om TS te kopen, maar die zijn niet apart te koop. Aangezien het mijn 'fetishgitaar' is, kijk ik niet op een paar eurootjes...en als die Bare knuckles de beste optie is, dan is dit voor mij geen probleem en die kan je wel apart bestellen.

Brum
11 juni 2011, 16:38
dank voor de info ivm de bare knuckles.
Kunnen die er dan zo in zonder sterkere pots te monteren?
Kunnen die online worden besteld? Ik neem aan dat niet iedere muziekzaak die in voorraad heeft?

Yep, kunnen er zo in, geen probleem.

Je kunt ze direct via Bare Knuckle bestellen, maar er zijn ook wel wat dealers zo her en der, waar dan ook weer andere gitaarwinkels bij aangesloten zijn. Voor Nederland is het Haar Guitars, maar die kan net zo goed geen online verkoop hebben eerlijk gezegd, gezien hij maar mondjesmaat op mails reageert en vaak krijg je ook nog 's de info die je nou net niet vroeg. Er zijn dan wel weer veel gitaarwinkels die bij Haar hun inkopen doen. Voor Belgie weet ik het niet, maar dat staat vast ook op de site van Bare Knuckle.

Flor
11 juni 2011, 17:25
Yep, kunnen er zo in, geen probleem.

Je kunt ze direct via Bare Knuckle bestellen, maar er zijn ook wel wat dealers zo her en der, waar dan ook weer andere gitaarwinkels bij aangesloten zijn. Voor Nederland is het Haar Guitars, maar die kan net zo goed geen online verkoop hebben eerlijk gezegd, gezien hij maar mondjesmaat op mails reageert en vaak krijg je ook nog 's de info die je nou net niet vroeg. Er zijn dan wel weer veel gitaarwinkels die bij Haar hun inkopen doen. Voor Belgie weet ik het niet, maar dat staat vast ook op de site van Bare Knuckle.

Dank voor de info. Ik keek al eens op de site. Ziet er allemaal fantastisch uit. Ik merk dat je ze ook rechtstreeks kan bestellen. Ik ga alvast voor de bridge denk ik. Ben benieuwd. Grtz

Sinner1980
11 juni 2011, 18:22
Max guitar store heeft ook BKP maar vind ik altijd wat prijzig.

Als je toch voor Bare Knuckle gaat (goede keus lijkt me) is het wel slim om Tim Mills (eigenaar) te mailen voor advies; kun je zomaar eens op hele andere uitkomen. Aardige gast en vlotte reactie; gewoon doen dus:ok:

Flor
11 juni 2011, 18:54
Max guitar store heeft ook BKP maar vind ik altijd wat prijzig.

Als je toch voor Bare Knuckle gaat (goede keus lijkt me) is het wel slim om Tim Mills (eigenaar) te mailen voor advies; kun je zomaar eens op hele andere uitkomen. Aardige gast en vlotte reactie; gewoon doen dus:ok:

o ja, als dat kan, ga ik dit zeker doen. Ik laat je wel iets weten. Tx

HenkHenk
11 juni 2011, 20:33
goede morgen,
Speel al jaren op Fernandes tele revival model custom '62 reissue, bouwjaar 81.
Aangezien ik tot nu nog nooit een betere tele heb gevoeld (tenzij misschien een customshop), speel ik altijd met deze gitaar. Ik denk dat het geluid nog beter kan door misschien texas specials in te bouwen. Heb ooit eens een strat kunnen proberen met deze pick ups en het viel mij op dat vooral bij lichte oversturing de sound fantastisch was. De vraag is nu : bestaan er nog gelijkaardige pick-ups die misschien ietsje beter zijn? Is natuurlijk moeilijk om te testen want je kan toch niet iedere maand andere pick-ups kopen....
Mijn stijl in de band is een soort heel erg ritmisch "gehakketak" à la Franz Ferdinand..tot een vette strakke begeleiding...bij solo's kan ik mijn bluesinvloeden laten doorklinken. Pick ups moeten dus ook voor blues (vooral neck) bruikbaar zijn.
Dank bij voorbaat voor de reacties
vg
Flor

Grappig, laat ik nou een setje Texas Specials in mijn Fernandes Revival Tele hebben zitten. Dik tevreden, prima pickups voor deze gitaar. Ik wil alleen nog een keer de overige electronica aanpakken, volume-pot is meer een aan/uit schakelaar dan een pot...

http://i52.tinypic.com/2zdt6yb.jpg

Flor
11 juni 2011, 21:47
Grappig, laat ik nou een setje Texas Specials in mijn Fernandes Revival Tele hebben zitten. Dik tevreden, prima pickups voor deze gitaar. Ik wil alleen nog een keer de overige electronica aanpakken, volume-pot is meer een aan/uit schakelaar dan een pot...

http://i52.tinypic.com/2zdt6yb.jpg

Verdorie,dit is net exact dezelfde gitaar als de mijne. Inderdaad, volumeknop is niet echt gevoelig. Ben jij daar ook zo tevreden over? Ik vind het "een dijk" van een gitaar, ontstemt bijna nooit en veel vrienden, ook mensen die soms met custom shop gitaren spelen, vinden mijn gitaar verschrikkelijk goed. Ik denk dat ik"bare knuckle" pick up in de bridge positie ga inbouwen. Ter info, ik heb ook een bas van dezelfde serie "revival", ook heel erg goed. Ik kan nu geen foto's posten, eventjes een computerprobleem, maar ga ik eerstdaags doen als alles weer gerepareerd is. Echt leuk. Groetjes

HenkHenk
12 juni 2011, 17:02
Verdorie,dit is net exact dezelfde gitaar als de mijne. Inderdaad, volumeknop is niet echt gevoelig. Ben jij daar ook zo tevreden over? Ik vind het "een dijk" van een gitaar, ontstemt bijna nooit en veel vrienden, ook mensen die soms met custom shop gitaren spelen, vinden mijn gitaar verschrikkelijk goed. Ik denk dat ik"bare knuckle" pick up in de bridge positie ga inbouwen. Ter info, ik heb ook een bas van dezelfde serie "revival", ook heel erg goed. Ik kan nu geen foto's posten, eventjes een computerprobleem, maar ga ik eerstdaags doen als alles weer gerepareerd is. Echt leuk. Groetjes

Yep, ik ben er dik tevreden over. Het is feitelijk gewoon een vroege Japanse Fender en daar is weinig op aan te merken. Eigen elementen vond ik altijd wel een beetje te scherp te klinken en de electronica is niet fantastisch. Maar dat is allemaal gelukkig op te lossen. Verder inderdaad een heerlijke gitaar, gaat nooit meer weg....