PDA

View Full Version : Relais vraagje



Bullseye
10 juni 2011, 22:05
ik wil een aantal schakelingen in mijn versterker maken, waarvoor ik 3 5vdc printrelais tegelijk wil laten schakelen via footswitch.
En 1 relais voor een extra gain kanaal ook via footswitch.
Moet ik om een relais te voeden voor elke een aparte voeding maken of heb ik aan een 5vdc circuit genoeg om 4 stuks te bekrachtigen ?

Nosbig43
10 juni 2011, 22:33
Moet kunnen, je 5v supply moet alleen voldoende stroom leveren
om je relaitjes te bekrachtigen.

Bullseye
10 juni 2011, 22:52
Moet kunnen, je 5v supply moet alleen voldoende stroom leveren
om je relaitjes te bekrachtigen.

Ok... ik twijfelde en dacht dat ik de werk spaningen bij elkaar opmoest tellen, dus 1 voeding á 5Vdc is voldoende om evt. 4 relais tegelijk te schakelen.
Das mooi heb al eens een silver jub kloon gemaakt en die had ook zo'n circuitje

Frits van Mourik
11 juni 2011, 00:32
En vergeet niet, om snubber-diodes over je relais-spoeltjes te zetten...;)

nico verduin
11 juni 2011, 08:17
Ik weet niet of het een buizenbak betreft en of je de voeding van de 6.3V wil aftappen. In dat geval een paar dingen die je in de gaten moet houden:
- Als de 6.3V al aan massa (GND) hangt (100 ohm weerstanden of Center tap of Hum potmeter)
- Dan in geen geval de min van de relais schakeling aan GND hangen. Anders maak je sluiting in je 6.3V wikkeling.
- Gebruik dan een klein geisoleerde DC-DC voeding (kan tot 200mA voor de 1W versie). De min van de gelijkrichter + Elco + DC-DC voeding blijft zwevend en de uitgang van de voeding kan weer aan massa.

Bullseye
11 juni 2011, 19:28
Ik weet niet of het een buizenbak betreft en of je de voeding van de 6.3V wil aftappen. In dat geval een paar dingen die je in de gaten moet houden:
- Als de 6.3V al aan massa (GND) hangt (100 ohm weerstanden of Center tap of Hum potmeter)
- Dan in geen geval de min van de relais schakeling aan GND hangen. Anders maak je sluiting in je 6.3V wikkeling.
- Gebruik dan een klein geisoleerde DC-DC voeding (kan tot 200mA voor de 1W versie). De min van de gelijkrichter + Elco + DC-DC voeding blijft zwevend en de uitgang van de voeding kan weer aan massa.

Het is idd een buizenversterker.
Bedankt weer voor de expertise,
Ga es ff wat in elkaar knutselen en kijken of het werkt

Tnx

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Bullseye
11 juni 2011, 19:44
En vergeet niet, om snubber-diodes over je relais-spoeltjes te zetten...;)

Snubber ???... wasda ?

nico verduin
11 juni 2011, 20:06
Snubber ???... wasda ?Gewoon een term. Ik weet niet hoe je gaat schakelen? Met een transistor of rechtstreeks? Als je met een transistor gaat schakelen dan een diode met de sperrichting (kathode) naar de + en de anode naar de andere pool Op het moment dat je de spanning van het relais afhaalt, krijg je een piekstroom (inductie van het relais). De diode zorgt er voor dat deze piekstroom veilig wordt teruggevoerd naar de +.

Bullseye
11 juni 2011, 21:58
Gewoon een term. Ik weet niet hoe je gaat schakelen? Met een transistor of rechtstreeks? Als je met een transistor gaat schakelen dan een diode met de sperrichting (kathode) naar de + en de anode naar de andere pool Op het moment dat je de spanning van het relais afhaalt, krijg je een piekstroom (inductie van het relais). De diode zorgt er voor dat deze piekstroom veilig wordt teruggevoerd naar de +.

Geen transistor ik wou dit schema gaan gebruiken, via footswitch

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/Voedingrelais.jpg

nico verduin
11 juni 2011, 22:31
Geen transistor ik wou dit schema gaan gebruiken, via footswitch

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/Voedingrelais.jpgZorg er dan wel voor dat je geen referentie van de gloeidraad naar massa hebt of dat je de min van deze schakeling in GEEN geval aan aarde vastmaakt. Anders gaat je gloeidraad in de trafo in rook op.

cluseau
11 juni 2011, 22:32
Geen transistor ik wou dit schema gaan gebruiken, via footswitch

Beetje vreemd schema maar goed. De "snubber" of blusdiode zit hier niet in, deze moet je gewoon over de relaisspoel zetten. Op het moment dat je de schakelaar opent komt de energie in de spoel vrij en onstaat er een tegenEMK welke omgekeerd gepolariseerd is tov de oorsprong. Aan de pluskant van de spoel ontstaat dan een hoge negatieve puls. Omdat de pluskant vastligt en er geschakelt wordt in de min lijn onstaat er op de min kant van het relais een hoge positieve puls. Deze piek zou zonder onderdrukking zomaar de led de hemel in kunnen blazen, theoretisch dan. Voor het nette moet er een blusdiode over de spoel met de anode aan de schakelaar zijde.

En let op de opmerking van Nico, de gloeidraden voeren tov massa meestal 2x 3,15V~. De jack van de voetschakelaar moet dan wel geisoleerd van massa zijn.

Bullseye
11 juni 2011, 22:49
Zorg er dan wel voor dat je geen referentie van de gloeidraad naar massa hebt of dat je de min van deze schakeling in GEEN geval aan aarde vastmaakt. Anders gaat je gloeidraad in de trafo in rook op.

Moet ik de CT van de gloeispanning dan ook los maken ?

Bullseye
11 juni 2011, 22:56
Beetje vreemd schema maar goed. De "snubber" of blusdiode zit hier niet in, deze moet je gewoon over de relaisspoel zetten. Op het moment dat je de schakelaar opent komt de energie in de spoel vrij en onstaat er een tegenEMK welke omgekeerd gepolariseerd is tov de oorsprong. Aan de pluskant van de spoel ontstaat dan een hoge negatieve puls. Omdat de pluskant vastligt en er geschakelt wordt in de min lijn onstaat er op de min kant van het relais een hoge positieve puls. Deze piek zou zonder onderdrukking zomaar de led de hemel in kunnen blazen, theoretisch dan. Voor het nette moet er een blusdiode over de spoel met de anode aan de schakelaar zijde.

En let op de opmerking van Nico, de gloeidraden voeren tov massa meestal 2x 3,15V~. De jack van de voetschakelaar moet dan wel geisoleerd van massa zijn.

Dit schema heb ik in mijn Silver jubilee kloon gebruikt voor de relais schakeling, maar idd zonder "snubber" zal deze meenemen in de schakeling en direct m'n jub kloon ff nakijken.

cluseau
11 juni 2011, 23:00
Dit schema heb ik in mijn Silver jubilee kloon gebruikt voor de relais schakeling, maar idd zonder "snubber" zal deze meenemen in de schakeling en direct m'n jub kloon ff nakijken.

Oke, maar het werkt wel goed hoor alleen de ondersteboven tekening is een beetje lastig leesbaar, meer niet. Elektrisch is de schakeling oke afgezien van de blusdiode.

Frits van Mourik
12 juni 2011, 01:33
En als je het relais activeert, gaat het LED'je uit?
Ach, met een wisselcontact maakt ook dat niet uit, maar waarom nou zó?
En de functie van de ( in het schema'tje: verticale) 22 mF en 1N4007 snap ik ook niet echt...

cluseau
12 juni 2011, 07:38
En als we toch zo lekker theoretisch bezig zijn het volgende:

Een relais heeft een zogenaamde "maakstroom" en "houdstroom" welke verschillend zijn. Dwz dat er meer stroom nodig is om het contact aan te trekken maar als het eenmaal is aangetrokken is er maar weinig stroom nodig om de aangetrokken situatie te handhaven. In jouw schakeling blijft er door het ledje een mooie houdstroom van 6mA lopen als je de schakelaar opent. Dit zou er bij een gevoelig relais voor kunnen zorgen dat het niet meer af wil vallen.

Zo, dat ben ik dan ook weer kwijt :soinnocent:

nico verduin
12 juni 2011, 08:31
Moet ik de CT van de gloeispanning dan ook los maken ?Nope
Dan gaat ie waarschijnlijk brommen (50 Hz). Je moet dus een ge-isoleerde jack gebruiken.

Bullseye
12 juni 2011, 09:11
En als we toch zo lekker theoretisch bezig zijn het volgende:

Een relais heeft een zogenaamde "maakstroom" en "houdstroom" welke verschillend zijn. Dwz dat er meer stroom nodig is om het contact aan te trekken maar als het eenmaal is aangetrokken is er maar weinig stroom nodig om de aangetrokken situatie te handhaven. In jouw schakeling blijft er door het ledje een mooie houdstroom van 6mA lopen als je de schakelaar opent. Dit zou er bij een gevoelig relais voor kunnen zorgen dat het niet meer af wil vallen.

Zo, dat ben ik dan ook weer kwijt :soinnocent:


Maar dit gaat toch wel goed als ik met dit schema 3 relais tegelijk wil gebruiken ?
Ik begrijp dat het wel mogelijhk is met dit schema, maar hoe zou het evt anders kunnen ?

nico verduin
12 juni 2011, 10:00
Maar dit gaat toch wel goed als ik met dit schema 3 relais tegelijk wil gebruiken ?
Ik begrijp dat het wel mogelijhk is met dit schema, maar hoe zou het evt anders kunnen ?Zoals Frans al aangaf als je een gevoelige relais gaat gebruiken, heb je kans dat hij aan blijft. Een alternatief kan wel, maar wat is de bedoeling? 3 x relais gelijk schakelen of 3 x individueel?

Bullseye
12 juni 2011, 10:15
Zoals Frans al aangaf als je een gevoelige relais gaat gebruiken, heb je kans dat hij aan blijft. Een alternatief kan wel, maar wat is de bedoeling? 3 x relais gelijk schakelen of 3 x individueel?

Ik wil 3 relais tegelijk schakelen en 1 relais apart, het schakelen wil ik via een footswitch doen, geen losse schakelaars in het chassis.
Ik heb hier 3 stuks Finder 5vdc 2 wisselaars liggen die ik wil gaan gebruiken ervoor.

nico verduin
12 juni 2011, 10:21
Ik wil 3 relais tegelijk schakelen en 1 relais apart, het schakelen wil ik via een footswitch doen, geen losse schakelaars in het chassis.
Ik heb hier 3 stuks Finder 5vdc 2 wisselaars liggen die ik wil gaan gebruiken ervoor.Heb je een type nummer oid?

Bullseye
12 juni 2011, 13:41
Heb je een type nummer oid?

Het is meder zie ik nu
Tc 05 k002


Sent from my HTC Desire using Tapatalk

nico verduin
13 juni 2011, 10:07
Het is meder zie ik nu
Tc 05 k002


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Dan zou dit de data moeten zijn:

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/TC05k002%20relais.jpg
Je zou dan dit schema kunnen gebruiken:
http://www.nutchip.com/connect/connect_en.htm
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUcMDBHqLcbQNOBTEkKagx0QEX6uzYj yJQiCwla0dz2Kissy_p&t=1
Op de ingang een 10K weerstandje gebruiken aan +5V. En als je 3 relais parallel wil gebruiken, dan even een juiste transistor nemen die de stroom aankan.

Bullseye
13 juni 2011, 10:56
Moet die transistor dan ook naar gnd zoals in het schema ?

Wat is de functie van de transistor e in dit schema ?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk

nico verduin
13 juni 2011, 12:33
Moet die transistor dan ook naar gnd zoals in het schema ?

Wat is de functie van de transistor e in dit schema ?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
De transistor schakelt je relais. De GND in dit schema is de GND van je schakeling. Niet van het chassis. Je hele schakeling mag in GEEN geval aan het chassis worden gehangen. Tenzij je een galvanisch gescheiden voeding gebruikt (Geisoleerde DC-DC voeding).

flo123
13 juni 2011, 13:43
@Nico: Heb je misschien een goed schema, of suggestie voor een IC, voor een handige galvanisch gescheiden geisoleerde DC-DC voeding voor in een buizen versterker, zodat dit aarde probleem vermeden kan worden?

nico verduin
13 juni 2011, 13:54
@Nico: Heb je misschien een goed schema, of suggestie voor een IC, voor een handige galvanisch gescheiden geisoleerde DC-DC voeding voor in een buizen versterker, zodat dit aarde probleem vermeden kan worden?
Vanaf de gloeidraad:
- Brug gelijkrichter
- elco van pakém beet 200-400uF / 35V
- c'tje van 100nF parallel
- De min NIET aan GND zetten
- 5V regulator gebruik 7805 oid.
- RI-0505 nemen en de ingangen aansluiten op de uitgang van de 7805
- Uitgang RI-0505 geeft nu 5V (unregulated, maar is niet erg). De min hiervan kan wel aan massa.
- evt. een 10uF en 100nF parallel op de uitgang zetten.

http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/netvoedingcomponenten/dc-dc-omvormers/dc-dc-converter-recom/152807.html

Ik kan hem uiteraard ook leveren en de rest van de onderdelen :soinnocent:

flo123
13 juni 2011, 20:38
DC/DC omvormer 2W SIP4 RI-0505
http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/netvoedingcomponenten/dc-dc-omvormers/dc-dc-converter-recom/152807.html
€ 11.57

Best een duur ding! :(

nico verduin
13 juni 2011, 22:10
DC/DC omvormer 2W SIP4 RI-0505
http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/netvoedingcomponenten/dc-dc-omvormers/dc-dc-converter-recom/152807.html
€ 11.57

Best een duur ding! :(Dan moet je gewoon zorgen dat de min van je schakeling niet aan GND komt. Dan kost het je niets. Simpele business case:
- Wil ik perse de schakeling aan GND hangen: 3 opties:
a) aparte trafo inbouwen
b) van de hoogspanning naar 5V via eenn weerstandsladder en zener en kans op 450V op mijn voetpedaal
c) aparte DC-DC (= schakelende voeding miniatuur)

Of gewoon een cliff style jack gebruiken en dan kan de hele schakeling zwevend (dus zonder aan GND te hangen) werken.

Vrij simpele keuze lijkt me.

matto
17 juni 2011, 22:10
Citaat van af de hot rod de luxe site:

I had a low voltage relay originally installed which worked quite well. Problem was that it was normally open and had no normally closed pin so that when the reverb was ON the relay was normal and therefore the LED was OFF which is backwards. I purchased the next available relay with both pins which was a 6V relay and It affected the normal operation of the amps switching. When the relay was closed it shorted out the 16V as it was held closed and affected the normal switching of the channel. After trying a few things the best end result was to tap the 16V and use a trim pot in line with the relay control path so that its effective resistance when closed can be adjusted until normal channel operation still occurs. http://www.justinholton.com/hotrod/images/laybutt/image003.jpg

cluseau
17 juni 2011, 22:39
Wat een geklungel allemaal, het kan toch zoveel eenvoudiger. Is er een schema van betreffende amp dan weten we tenminste waar we over praten als we een oplossing moeten bedenken.

Bullseye
18 juni 2011, 01:33
Wat een geklungel allemaal, het kan toch zoveel eenvoudiger. Is er een schema van betreffende amp dan weten we tenminste waar we over praten als we een oplossing moeten bedenken.

Ik weet niet waar de post van Matto over gaat trouwens:???:

Maaruh Frans,

Doelend op mijn amp waarschijnlijk, hier wat ik wil gaan doen.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif
Ik wil via een footswitch de pre-amp van dit schema met een druk op de knop veranderen in.........

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2203u.gif
Deze.

Deze wil ik dan met 3 Relais schakelbaar maken, mijn gedachte om deze te voeden met het schema welke ik eerder heb gepost is omdat Marshall deze ook voor de jubs gebruikt en ik deze dus ook in mijn zelfbouw heb waarin hij goed en zonder problemen functioneerd. ( de blus diode maak ik er nog in :ok: )
In principe heb ik de schakeling wel voor ogen maar wist niet of ik met het bewuste voorschakel circuitje genoeg power in huis heb om alle 3 tegelijk te schakelen en om nog een evt 4e relais apart te schakelen, deze zou dan voor een boostje of extra gain zijn.

cluseau
18 juni 2011, 08:51
Ik wil via een footswitch de pre-amp van dit schema met een druk op de knop veranderen in.........

Ik ga ff uitvogelen wat je mogelijkheden zijn maar een reactie kan ff duren. Heb momenteel beperkte tijd en mogelijkheden maar vergeet het niet :ok:. Geduld......

Frans.

edit
kun je in een van de schema's aangeven wat je precies wil schakelen? Ik heb op deze lokatie geen printer en om de schema's nu helemaal na te gaan tekenen.... Ik zat te denken om met een paar torren te schakelen of met een mos IC. Een heel eenvoudige uitvoerin heeft 4 switches en is geheel galvanisch gescheiden maar help me een beetje duidelijk te maken wat er geschakeld moet worden.
/edit

Bullseye
18 juni 2011, 09:10
Ik zal geduldig zijn :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Bullseye
18 juni 2011, 09:19
kun je in een van de schema's aangeven wat je precies wil schakelen? Ik heb op deze lokatie geen printer en om de schema's nu helemaal na te gaan tekenen.... Ik zat te denken om met een paar torren te schakelen of met een mos IC. Een heel eenvoudige uitvoerin heeft 4 switches en is geheel galvanisch gescheiden maar help me een beetje duidelijk te maken wat er geschakeld moet worden.
/edit

Ik heb een cad ptp layoutje thuis zal hem vanavond ff posten.
De bedoeling is dat ik de oversturing van de 2203 voor de crunch wil gebruiken en de clean van de superlead wil gebruiken daar gebruik ik beide kanalen bright en normal gelinkt met patch kabel.
Een andere schakeling moet een boost zijn die het volume wat optilt voor de volume

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

matto
18 juni 2011, 13:52
Ik dacht in een van de eerdere posts gelezen te hebben dat de kans bestaat dat het relais blijft hangen als het eenmaal aangetrokken is als je een LED in serie met de spoel van het relais zet.
Op de Fender deville site kwam ik toevallig bovengenoemd citaat tegen waar mee je dat probleem zou kunnen verhelpen.

Bullseye
18 juni 2011, 20:26
Ik heb een cad ptp layoutje thuis zal hem vanavond ff posten.
De bedoeling is dat ik de oversturing van de 2203 voor de crunch wil gebruiken en de clean van de superlead wil gebruiken daar gebruik ik beide kanalen bright en normal gelinkt met patch kabel.
Een andere schakeling moet een boost zijn die het volume wat optilt voor de volume

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ik moet er helaas Maandag ff op terug komen heb m'n layout en schema's op kantoor, dacht dat ik ze in google docs had opgeslagen maar helaas. Heb hier ook geen teken en print mogelijkheid.
Maandag post ik ze ff

cluseau
20 juni 2011, 11:07
Je kan om het simpel te houden een 3,15V~ verdubbelen. Je kan dan gewoon een geaarde jack en 5V relais toepassen. Op dit moment heb ik ff geen ftp toegang maar zal zo snel mogelijk een plaatje uploaden. hier alvast de link...... klik (http://www.amps-unlimited.nl/temp/3x2.jpg)

Bullseye
20 juni 2011, 12:31
http://i1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/Marshall1959naar2203.jpg

Bij deze mijn gedachte, ik ben er nog wel mee bezig suggesties zijn welkom uiteraard.:)

Bullseye
20 juni 2011, 13:15
ik zie dat het plaatje een slechte kwaliteit heeft hier een link (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B98RMv-nsxqPYWFmZGMzNGYtZDY3MC00NzA2LWFkMWYtYmI2ZTVmMjY2N Thk&hl=nl) naar een betere.

Bullseye
13 juli 2011, 13:37
Ik ga ff uitvogelen wat je mogelijkheden zijn maar een reactie kan ff duren. Heb momenteel beperkte tijd en mogelijkheden maar vergeet het niet :ok:. Geduld......

Frans.

edit
kun je in een van de schema's aangeven wat je precies wil schakelen? Ik heb op deze lokatie geen printer en om de schema's nu helemaal na te gaan tekenen.... Ik zat te denken om met een paar torren te schakelen of met een mos IC. Een heel eenvoudige uitvoerin heeft 4 switches en is geheel galvanisch gescheiden maar help me een beetje duidelijk te maken wat er geschakeld moet worden.
/edit

ik heb een schema gemaakt van wat ik van plan ben, ik hoop dat e.e.a. wat duidelijker is zo.
http://i1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/schema-Layout2.jpg

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/boukekuipers/schema-Layout2.jpg

De bedoeling is dan om RL 1, 2 en 3 tegelijk te schakelen via footswitch.

Groet Bouke

cluseau
13 juli 2011, 13:51
ik heb een schema gemaakt van wat ik van plan ben, ik hoop dat e.e.a. wat duidelijker is zo.

Hey Bouke, duidelijk is niet het juiste woord denk ik. Met name RL1 is gewoon niet te zien als je een beetje uitvergroot. Heb je een duidelijker plaatje mail het me dan gewoon.
Dit is allemaal begonnen op mijn vakantielokatie waar ik beperkt internet had maar de gedachte was eigenlijk om te schakelen met een mos IC 4066. Zo te zien heb je zeker 6 wisselcontacten nodig wat zou neer komen op twee IC's en bovendien werkt een IC ook niet op kippestrond dus blijft het voedingsprobleem. Kun je dit schakelingentje niet toepassen en dan gewoon relais gebruiken?

http://amps-unlimited.nl/temp/3x2.jpg

Bullseye
13 juli 2011, 13:58
[QUOTE=cluseau;2668349]Hey Bouke, duidelijk is niet het juiste woord denk ik. Met name RL1 is gewoon niet te zien als je een beetje uitvergroot. Heb je een duidelijker plaatje mail het me dan gewoon.

/QUOTE]

Ik heb zojuist het schema gemaild, ik krijg dat nooit voor elkaar plaatjes posten :(