PDA

View Full Version : Welke onverwachte gear voor een specifieke sound?



Mitch
10 juni 2011, 21:30
N.a.v. de belevenissen van sure thing, die met een impopulaire Marshall en een tubescreamer een uitstekende 2204 scheur behaalde in de studio: post hier je onwaarschijnlijke riggs.

Ik gooi er twee tegenaan:
-tijdens een bandcontest maakte ik een keer vrijwillig gebruik van de vaste backline (tijdswinst...) dus over een Peavey Bandit gespeeld. Redelijk doodse sound, maar met mijn gemodde Ibanez Tube King een onwerkelijk goeie scheursound neergezet die werkelijk de PA uitknalde. Van twee gitaristen van andere bands verbaasd de vraag hoe ik dat voor elkaar kreeg :seriousf:

-maar meer on topic: de meest onwaarschijnlijke gear was een Tele en een big Muff waarmee ik met de juiste linkerhandtechniek een overtuigende BB King neer kon zetten. Begrijpen doe ik het nog steeds niet, maar het was retevet.

Tristan
10 juni 2011, 22:51
Leuk topic!

Dat van die Bandit kan ik toevallig onderschrijven (was het er zo een met een rode streep erop van de latere serie?), met m'n pedalboard met Big D heb ik daar ook een prima sound uitgehaald toen ik mijn amp niet mee wilde slepen en te veel parkeergeld betalen (Amsterdam) voor een klein optredentje.

Wat betreft onverwachte sounds zal het bij mij waarschijnlijk een beetje in de toetsen/synth hoek liggen, maar dan op de gitaar.

Zo heb ik een keer dat synth lijntje van Me, Myself and I van Beyonce nagedaan, gewoon door de juiste hoeveelheid gain en het juiste middengebied toe te voegen en dan op het juiste moment heel snel met mijn voet de wah van vrijwel dicht naar helemaal open te draaien, waardoor je een soort octaverend effect krijgt, delaytje erop en het is net zo'n synthje.

En ik heb een orgel nagedaan (ik weet niet meer of dat nou voor een nummer van Ryan Adams, Incubus of Skunk Anasie was) door mijn Phase 90 open te draaien, een beetje delay erop te zetten, her en der wat swells met het volumepedaal te doen en alles een beetje achterin de mix te leggen, net echt.

Ook heb ik weleens het intro van Deeper Underground gespeeld met Ebow en octaver en misschien nog een toefje delay, ging best okee eigenlijk.

En zo'n bekend nummer van Coldplay, met Strat en toen nog de Akai Headrush in een Marshall JCM900 (backline amp) volgens mij, was echt nagenoeg exact de sound/sfeer/feel van de plaat zeiden de mensen in de zaal (waaronder ook een aantal echte Coldplay liefhebbers) achteraf tegen mij.

Mijn meest zieke sound ooit moet toch wel in de studio in de buurt van Groningen geweest zijn, met mijn ES335 en Big D pedaal door een daar klaarstaande JCM800 2203 i.c.m een 4x12 met G12-65's aan de ene kant en een Blackface of Silverface (weet ik niet meer) Fender Bassman i.c.m. de bijbehorende 4x12 cab aan de andere kant.
Soms ook nog de octaver erover geschakeld en voor een enkele passage de Deluxe Memory Man aangezet, brute shit.
Ik hoorde helemaal geen basgitaar meer in mijn koptelefoon, sterker nog, de bassist stond eerst samen met mij in dezelfde ruimte, maar hij moest verhuizen omdat hij zichzelf helemaal niet meer kon horen, whaha. :D

Mitch
10 juni 2011, 22:57
Yup, zo'n nieuwe inderdaad. Met rode streep... blijkbaar een goed pedalenplatform.

Over orgels gesproken: kan me herinneren dat ik met een Marshall compressor mijn geluid helemaal plat gooide en dan met een CM Chorus x II een pseudo hammond eruit wist te toveren. Lang leve de voetschakelbare snelheid voor chorus :D

Henri H
10 juni 2011, 23:03
Idd een leuk topic. :ok:

Ligt JDR op z'n gat Tristan? :???:

Ik heb toevallig afgelopen week die mini-CD van John Doe's Revenge weer 's opgezet, en met m'n Flashback op standje tape delay, Marshall 2204 en Telecaster dat soundje van Broken Home zeer nauwkeurig, naar mijn idee, neer kunnen zetten.
I love it. :lovelove:

Oh ja, voor wie nieuwsgierig is naar dat soundje: http://www.myspace.com/johndoesrevenge/music/songs/Broken-Home-49145116

Tristan
10 juni 2011, 23:53
@Mitch:
Sterker nog, ik heb een tijd lang met Fremdkunst, mijn voormalige DJ/Hiphop groep, gerepeteerd in een oefenruimte in Bavel waar ze die bakken hadden staan en ik heb vrijwel nooit de moeite genomen om mijn eigen amp aan te sluiten.
Die zwarte bakken van de serie daarvoor (volgens mij inclusief de befaamde thrash metal knop) moet je echter mijden als de pest, er bestaat simpelweg geen slechtere versterker, tenminste, slechter heb ik nog niet gehoord.
Ik maakte er indertijd altijd grappen over met Michael, dus dan weet je wel hoe erg het ermee gesteld is. :D

@Henri:
Ah, nou, die sound is zo gemaakt:
50th Anniversary Strat met Fender CS '54 pickups
Deluxe Memory Man
Marshall 2061X + bijbehorend 2x12 cab met Heritage G12M20's
Matchless Phoenix top + Bogner 1x12 Cube met Vintage 30

Op welke amp de delay stond weet ik niet precies meer, maar ik meen de Marshall.
De slagjes zijn een paar sporen van Michael met zijn Tele over zijn Matchless Phoenix en een paar sporen van mij met mijn Strat over mijn 2061X en soms nog de Deluxe Memory Man.
Dus die Tele is helemaal zo gek nog niet, je hoort trouwens niet vaak dat mensen een Tele over een Marshall amp spelen, best een aparte combinatie eigenlijk.

[OFFTOPIC]
John Doe's Revenge ligt al tijden op z'n gat.
Achteraf baal ik er wel van, ik denk dat we te lang geforceerd door zijn blijven gaan terwijl we eigenlijk gewoon even een pauze van een half jaar hadden moeten nemen ofzo.

Nou ja, en op een gegeven moment kwamen er bij mij prive allerlei dingen om de hoek kijken (familieomstandigheden), het viel me allemaal vrij zwaar op dat moment.
Patrick, onze bassist, hield ermee op en ik had echt geen energie meer, dus zodoende zijn we toen gestopt.

Alles loopt nog steeds niet helemaal 100% bij mij, en het hele gebeuren is toch al zo'n anderhalf jaar geleden, maar langzaam maar zeker komen de zaken weer een beetje op de rails heb ik het idee.
Nou ja, wie weet dat we in de toekomst weer eens wat gaan doen, ik mis het wel eigenlijk en Henning mist het ook, maar ik weet niet of Suus er nog wel trek in heeft en dan zouden we ook nog een bassist moeten zien te vinden.

Op dit moment hebben we net de debuut EP gelanceerd van onze nieuwe groep Itching Eyeball (zie mijn sig), Henning drumt daar ook bij, alleen hebben we een andere zanger en het is wat minder puur Rock, er zitten ook wat electronische invloeden in.
[OFFTOPIC]

Lexvandoef
11 juni 2011, 00:06
Leuk topic!Dat van die Bandit kan ik toevallig onderschrijven (was het er zo een met een rode streep erop van de latere serie?), met m'n pedalboard met Big D heb ik daar ook een prima sound uitgehaald toen ik mijn amp niet mee wilde slepen en te veel parkeergeld betalen (Amsterdam) voor een klein optredentje.

Haha, funny. Die dingen staan ook in de oefenruimte waar wij repeteren. Speels soms over mijn pedalboard+amplug+PA, maar soms ook via die Bandits+pedalboard. Klinkt niet eens zo slecht als je niet wilt sjouwen nee... :).

Henri H
11 juni 2011, 00:10
Heb Tristan even ge-PM't.... back on-topic.

Tristan
11 juni 2011, 00:11
Binnenkort allemaal aan de Peavey Bandit! :D

[insider tip]
Mocht je eens een zwaardere sound zoeken, dan zou je ook eens zo'n Peavey KB (keyboard) amp bij je main amp kunnen prikken, klinkt best lekker!
[insider tip]

Pepe
11 juni 2011, 00:16
Deze zie je ook niet aankomen.
Voor een studio opname blijkt de producer een gloednieuwe JCM gehuurd. Het is 1985 he. Hoe ik ook draai, het klinkt als een kartonnen doos. Producer erbij. Hij draaien. Andere gitaar. Technicus erbij...
Uiteindelijk alle partijen ingespeeld met een Evans Birdy 8 inch 10 watt transistor geval. Volume helemaal open, tone pots helemaal dicht. Wereldsound.

Heel af en toe zich ik zo'n Evans nog langskomen op Marktplaats voor 25 euro of daaromtrent. Ik kan hem iedereen aanbevelen die niks met een JCM kan.:crazyhappy:

barno
11 juni 2011, 01:24
ik heb een hoop fancy buizenbakken, maar neem op dit moment op met een vox transistortje 10 watt... Wil 'm ook gaan gebruiken op gigs

piezo
11 juni 2011, 08:32
Het geheime wapen, beter dan welke oude of nieuwe Pignose ook, mèt verengalm.
Mee te nemen in een plastic boodschappentas.
Aan de achterkant een luidsprekeruitgang bij gemaakt om de 7 transistorwattjes in een 12" cabinet te kunnen persen.
http://img.photobucket.com/albums/v512/CaptDick43/Guitar%20Stuff/g5.jpg

http://www.vintageguitaramplifiers.net/wp-content/uploads/2010/06/-41781604451352711.jpg

Pepe
11 juni 2011, 12:10
Ik heb er nog wel een paar.
Ten tijde van mijn Rockabillybandje speelde ik op een oude Gretsch Tennessean en een vibrolux. De Tennie speelde fantastisch, zag er vetkuif approved uit maar klonk nergens naar maar met een slapback delay kwam je er op een podium mee weg.
In de studio ging dat niet op. Daarvoor gebruikte ik een hele oude Framus Sorella die ik ergens voor 50 gulden op een rommelmarkt had opgepikt met een Egmond pickup erop geschroefd en dat door een Dynacord Twen combo'tje.

Als ik een twangy partij moest inspelen dan pakte ik niet een tele of jazzmaster maar een Ibanez Firebird. Ook een goedkoop ding maar Link Wray would be proud. Ik heb die gitaar ooit verkocht voor 500 gulden aan een vriend toen ik geld nodig had. Een jaartje geleden zei hij dat hij die gitaar nog altijd ergens had opgeslagen in een pakhuis. Dat ding moet daar al 20 jaar liggen.
De Tennie gebruikte ik wel degelijk in een studio om partijen aan te dikken. Dat dunne heldere soundje met wat bigsby gejengel was precies goed voor een kamerbreed geluid. Maar er moest wel wat voor.

Mitch
11 juni 2011, 12:53
Deze zie je ook niet aankomen.
Voor een studio opname blijkt de producer een gloednieuwe JCM gehuurd. Het is 1985 he. Hoe ik ook draai, het klinkt als een kartonnen doos. Producer erbij. Hij draaien. Andere gitaar. Technicus erbij...
Uiteindelijk alle partijen ingespeeld met een Evans Birdy 8 inch 10 watt transistor geval. Volume helemaal open, tone pots helemaal dicht. Wereldsound.

Heel af en toe zich ik zo'n Evans nog langskomen op Marktplaats voor 25 euro of daaromtrent. Ik kan hem iedereen aanbevelen die niks met een JCM kan.:crazyhappy:
Zo heeft mijn goede vriendin Agnes in de studio ook een wereldsound gehad met een AC1 transistor dingetje, aangelsoten op een greenback 4x12. Partij gedubbeld en het is echt een enorm beukende muse-achtige sound. Je verzint 't niet gewoon...
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac1.html

ewout
11 juni 2011, 16:58
Wat Peavey's betreft: ik haatte mijn oude Bandit (ik had die met die trash knop) enorm, maar met een ouwe jaren tachtig Peavey keyboard amp + fulldrive klonk ineens verdacht hetzelfde als John Mayer. Ik moet zeggen dat ik die sound (plus die van The Edge) nu zoveel mogelijk probeer te vermijden, maar vijf - zes jaar geleden was dat nog best cool. :-P

verder:
-whammy met octaaf omhoog (of omlaag) + dry sound gemengd door envelope filter (zowel Mutron III of Pigtronix EP-1 geprobeerd) klinkt onwijs vet voor Hendrix dingen; past op dezelfde plek waar je wah + octavio zou gebruiken.

-De Gier Reflection klinkt i.c.m. een VOX en Boss CE-1 heel erg als Brian May.

interessander
11 juni 2011, 17:17
Toen ik een soort van sludge/stoner sound uit mijn peavey 5150 wilde halen heb ik na veel testen de beste resultaten behaald met het stacken van een ibanez STL en MS10 over het crunch kanaal. De 5150 had uiteraard ook genoeg gain, maar dit klonk veel viezer, beetje zo'n "dichtgeslibte" sound.
Verder heb ik ooit eens met een Zoom 510 power driver over een Acoustic bascombo met 1x15" gespeeld, in A... genoeg laag maar in bandverband viel het natuurlijk totaal weg.

the sure thing
11 juni 2011, 21:45
Ik heb ooit op een Roland cube (zo'n oude uit de jaren '80) en een Wasburn (!) distortionpedaaltje echt een geweldige dikke, vette, eindeloze sustain-lead-sound gehad. Tijdens een live-optreden voor 500+ man een "legendarische" solo op "litttle wing" van een versie van Jimi Jendrix gedaan....

Michael AE
11 juni 2011, 22:10
@Henri:
Ah, nou, die sound is zo gemaakt:
50th Anniversary Strat met Fender CS '54 pickups
Deluxe Memory Man
Marshall 2061X + bijbehorend 2x12 cab met Heritage G12M20's
Matchless Phoenix top + Bogner 1x12 Cube met Vintage 30

Op welke amp de delay stond weet ik niet precies meer, maar ik meen de Marshall.
De slagjes zijn een paar sporen van Michael met zijn Tele over zijn Matchless Phoenix en een paar sporen van mij met mijn Strat over mijn 2061X en soms nog de Deluxe Memory Man.
Dus die Tele is helemaal zo gek nog niet, je hoort trouwens niet vaak dat mensen een Tele over een Marshall amp spelen, best een aparte combinatie eigenlijk.

Hey Tristan, was het niet mijn Les Paul, i.p.v. de tele bij Broken Home? Kan me vergissen hoor, maar ik zou toch zweren dat ik dat met een LP gedaan had.

Nielsje
11 juni 2011, 22:58
Niet zo zeer materiaal gerelateerd, maar ik vergeet de dag nooit meer dat ik er 'per ongeluk' achter kwam dat je met een strat instant money for nothing sound kan krijgen:

switch op stand 4,
tone van middle pup dicht.
beetje drive, gaan!

Henri H
12 juni 2011, 00:01
Hey Tristan, was het niet mijn Les Paul, i.p.v. de tele bij Broken Home? Kan me vergissen hoor, maar ik zou toch zweren dat ik dat met een LP gedaan had.:???: Heb jij dat nummer ingespeeld? :dontgeti:

Michael AE
12 juni 2011, 01:02
:???: Heb jij dat nummer ingespeeld? :dontgeti:

Alleen een aantal overdubs, Tristan heeft het meeste gedaan. (Heb ook een tijdje in JDR gespeeld toen het nog geen JDR heette...)

Michael AE
12 juni 2011, 01:05
On Topic: Ik heb een keer een gig met een metalband gedaan op een Fender Twin Reverb en een Line6 M9. Stond als een huis via de P.A.

Tristan
12 juni 2011, 01:53
Ah, had je je Direct Drive niet bij? :D

Dat hoge partijtje in de refreintjes heb je 100% zeker met je Tele gedaan, maar nu je het zegt heb je, naar ik meen te weten, in een later refrein ook je Les Paul gebruikt voor een lagere powerchord / add 9 partij.

Michael AE
12 juni 2011, 04:12
Hahaha, nee, Direct Drive gebruik ik alleen op de Matchless. Op de rest van mijn amps ben ik er niet wild van. (Marshall of Fender.)

Ja, inderdaad, dat was het. Toch maar eens gaan minderen met alcohol, zodat ik me af-en-toe weer eens wat kan herinneren. :D