PDA

View Full Version : klinkt alsof er zand in zit-geluid



basch
10 juni 2011, 15:50
hallo mede gitaristen!

ik ben in het bezit van een mooie line 6 spider valve 112 versterker
helaas is deze in de winter niet echt aangeraakt, daarvoor wel een beetje.
maar nu ben ik weer keihard aan het oefenen maar ik heb last van een lelijk geluid. als ik speel met distortion dan klinkt het alsof er zand op de speaker ligt ofzoiets :S
zijn mijn buizen versleten?

-Basch

basch
10 juni 2011, 16:47
ook heb ik het idee dat ie wat inhoudt soms met tonen

bass blom
10 juni 2011, 16:50
buizen even voorzichtig in en uit bewegen, kan corrosie op pennen / voeten zijn ontstaan.

zelfde met jack ingang, een jack in uit doen een paar keer, eventueel wat draaien..

en de potmeters kunnen stoffig zijn, even flink open en dicht draaien aantal keren achter mekaar.

basch
10 juni 2011, 16:57
die buizen zitten en een bepaald beschermbakje
heb gehoord dat het nogal gevoelige dingen zijn, die je nooit met je vingers moet aanraken. hoe doe ik dat nu?
(heb zelf niet heel veel verstand van buizenversterkers)

bass blom
10 juni 2011, 17:04
nah, dat gaat op voor halogeenlampjes.
maarja, als je er helemaal niets van weet en er bang voor bent dan beter iemand opzoeken die het dagelijks doet.
die jack en pots kun je op zijn minst zelf proberen.

basch
10 juni 2011, 17:09
ik heb de stekkertjes en alle knopjes een paar keer heen en weer gedraaid maar het maat niet uit. ik denk dat deze idd maar naar een gitaarprofessor zal moeten, helaas heb ik over een maand pas een vader met auto hier om dat te gaan doen :@

cluseau
10 juni 2011, 22:47
Sluit maar eens een andere speaker aan.

Thyrif
10 juni 2011, 22:52
Dat zal je speaker of een potmeter zijn. Is het probleem heel spontaan ontstaan, of geleidelijk?
Als je met een externe speaker het probleem niet hebt is je speaker gescheurd, anders is het waarschijnlijk een potmeter. Het schoonmaken van je potmeters kan met een bus lucht (of contactspray, maar voorzichtig mee zijn). Houdt zo'n bus niet op de kop! En goed draaien als je er op spuit.

basch
11 juni 2011, 13:25
bedoel je dat het membraan van de speaker kapot is?

basch
11 juni 2011, 13:51
of het geleidelijk is ontstaan weet ik niet zeker, maar ik denk het wel.
het schoonmaken van die potmeters, moet ik dan tussen knopje en versterker spuiten?

cluseau
11 juni 2011, 14:18
het schoonmaken van die potmeters, moet ik dan tussen knopje en versterker spuiten?


Niet echt :soinnocent: je zal hem open moeten maken en dan echt in de potmeter spuiten anders heeft het geen enkele zin. Ik denk zoiezo dat het geen zin heeft want volgens jouw klachtomschrijving (constant zanderig geluid) heb je een verbrande spreekspoel in je speaker. Als het de potmeters zijn hoor je dat alleen als je eraan draait en die indruk kreeg ik niet.

basch
11 juni 2011, 14:46
ja inderdaad, het is alsof er een constante golf van ruis doorheen zit.
zeg eh, wordt dat speaker repareren een duur grapje?

Sanderltd
11 juni 2011, 16:34
Ligt eraan hoe lang je je versterker al hebt. Anders reparatie eisen van de verkoper/winkel/fabrikant. (2 jaar garantie heb je minimaal)

cluseau
11 juni 2011, 16:54
ja inderdaad, het is alsof er een constante golf van ruis doorheen zit.
zeg eh, wordt dat speaker repareren een duur grapje?

Probeer eerst nou eens een externe speaker om daar zekerheid over te krijgen. De diagnose berust op jouw gegevens en doet (sterk) vermoeden dat het de spreekspoel van de speaker kan zijn maar zekerheid is alleen te geven als we het ook echt kunnen horen.

basch
11 juni 2011, 17:30
ik heb geen andere speaker op mn kamer

cluseau
11 juni 2011, 17:53
ik heb geen andere speaker op mn kamer

Neem dan maar en koptelefoon, maar houd het volume laag.....

Wat?.....heb je die ook niet? Tja, dan houd het op.

basch
11 juni 2011, 19:30
oh die heb ik wel! ik zal het proberen
bedankt voor de reacties