PDA

View Full Version : Washburn d10s kopen.



David1223
10 juni 2011, 15:04
Ik ga morgen een Washburn D10s tweedehands kopen.
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten om te bepalen of ik een goed model te pakken heb?

LaurentB
10 juni 2011, 16:37
Ik ga morgen een Washburn D10s tweedehands kopen.
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten om te bepalen of ik een goed model te pakken heb?

- Controleren op scheuren en barsten
- Testen of hij toonzuiver is
- Test of er nergens iets meerammelt als je harder aanslaat
- Kijk, als het een wat oudere gitaar is, of er niet een sterke kromming in het bovenblad zit op de plek van de brug

kapepper
10 juni 2011, 21:59
washburns zijn goede gitaren. mijn eerste gitaar was een d10, in 92 gekocht koreaanse makelijk. 20 jaar later speel ik er nog steeds op (ook al heb ik ondertussen eveneens een martin die ik wel meer vastpak)

je kan die koreaanse d10s van de jaren 90 vrij goedkoop vinden tweede hands

veel plezier ermee

Triggy
10 juni 2011, 22:14
Ik heb ze ook wel gehad deze Washburns.
Prima gebouwde gitaren. Een goed setje snaren erop geven een mooie klank.
Naast de vorige tips, let vooral ook even op de actie (dus hoe ver staan de snaren verwijderd van de hals ter hoogte van de twaalfde fret). Deze mag natuurlijk niet te hoog zijn. Als het goed is is deze gitaar ook uitgerust met een verstelbare trussrod, dus je zou nog wat kunnen (laten) verstellen.
Kijk ook nog even of de intonatie goed is. Als de gitaar goed gestemd is moet een toon van een losse snaar twee octaven hoger gespeeld op de hals hier gelijk mee klinken. Neem bijvoorbeeld de A (los gespeeld tweede snaar van boven) en speel daarnaast op de G snaar de 14e positie (ook een A-toon alleen twee octaven hoger) deze moet qua toon kloppen. Zo kun je meerdere snaren/tonen "testen".
Veel succes. Is het die ene van Markplaats?

mastermind
11 juni 2011, 09:57
Vergeet niet het fretwerk te controleren of deze al dan niet te snel in ingekerfd. Sommige "gitaristen" drukken te hard op de snaren dan nodig waardoor de fretjes sneller slijten (vooral eerste 5 frets).

Voor de rest zijn naar mijn mening die Washburn gitaren prima spul.

David1223
11 juni 2011, 16:22
Ik heb de gitaar gekocht. Ben er erg blij mee.
Ik wilde nog het standaard setje snaren wat er nu opzit (volgens mij 009) vervangen voor 010. Kan ik daarvoor gewoon dezelfde snaren gebruiken die je ook voor op een elektrische gitaar gebruikt? Bijvoorbeeld de GHS boomers.

Kan ik gewoon naar iets dikkere snaren gaan of kan de gitaar dat niet aan?

LaurentB
11 juni 2011, 16:27
Op een akoestische gitaar moet je snaren voor een akoestische gitaar zetten.

011 is wel het minste om er wat geluid it te krijgen, vergeet niet dat het hier puur de energie van de snaren is die het geluid moeten produceren. 009 is veel te dun voor een akoestische gitaar.
012 is eigenlijk wel standaard, 011 iets lichter, en 013 wordt ook wel gebruikt, maar niet op heel licht geconstrueerde gitaren. Ik gebruikte die wel op mijn Crafter omdat die een nogal dik bovenblad had, maar op mijn zelfbouw Martin HD-28 zou dat veel te lomp gaan klinken.

-Martijn-
11 juni 2011, 16:27
Nee dat kan niet, akoestische gitaren hebben hun eigen soort snaren.
Je kan gerust dikkere snaren nemen, zelfs 010 is nog vrij dun.

David1223
11 juni 2011, 16:34
Welk merk snaren raden jullie aan?

-Martijn-
11 juni 2011, 16:49
Ik gebruik altijd Elixer snaren, die gaan lang mee en ik ben tevreden met de klank. Martin snaren bijvoorbeeld worden ook veel gebruikt en zijn niet duur. Je kan het beste af en toe eens wat andere snaren proberen en kijken welke je het best bevallen.

David1223
11 juni 2011, 21:42
Betekent dit dat ik gewoon een setje 011's erop kan zetten zonder de nek opnieuw te moeten afstellen?

LaurentB
11 juni 2011, 21:52
Ik denk het wel, nekken en actie zijn meestal op zwaardere snaren dan 010 afgesteld.

Plant
11 juni 2011, 22:15
Ik heb de gitaar gekocht. Ben er erg blij mee.
Ik wilde nog het standaard setje snaren wat er nu opzit (volgens mij 009) vervangen voor 010.

Gefeliciteerd :crazyhappy: (oh ja, waar zijn de foto's?)

De gitaar is 2dehands. Heb je niet gewoon gevraagd wat er nu op zit of kun je dit niet alsnog doen? 009 op een akoestische gitaar zal het niet zijn, ik denk dat er nu al op z'n minst 010 op zit.


Kan ik gewoon naar iets dikkere snaren gaan of kan de gitaar dat niet aan?

Als de vorige eigenaar er 010 op had en de gitaar is daar op afgesteld is er niks aan de hand als je er 010 op zet. Ga je dikker, dan moet je het controleren en mogelijk iets (laten) bijstellen.

kapepper
11 juni 2011, 22:23
Ik gebruik altijd Elixer snaren, die gaan lang mee en ik ben tevreden met de klank. Martin snaren bijvoorbeeld worden ook veel gebruikt en zijn niet duur. Je kan het beste af en toe eens wat andere snaren proberen en kijken welke je het best bevallen.

ik raad je ook aan elixirs te kopen, zeker op je akoestische gitaren
Het is wat wennen in het begin maar die blijven goed klinken, en dat is zeker interessant op een akoestische gitaar. Een gewoon setje gaat al snel doffer klinken (en als je redelijk wat speelt is dat al na een week ofzo) terwijl de elixirs gewoon blijven gaan.

David1223
11 juni 2011, 22:25
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens naar die elixers kijken. Ik neem aan dat ze die bij feedback gewoon hebben? Of zijn ze heel exclusief? Ik zal morgen wat foto's posten.

-Martijn-
11 juni 2011, 22:46
Elixirs verkopen ze bij zo'n beetje elke muziekwinkel dus dat zal geen probleem zijn. Er zijn een aantal verschillende soorten, ik neem altijd die met nanoweb coating.

David1223
11 juni 2011, 23:24
Nu ik toch aan het vragen ben:

De actie is aan de kant van de kop veel hoger dan aan de kant waar hij aan de body vastzit. Is dit normaal? Ook benden de snaren erg moeilijk. Kan dit zijn omdat de snaren al 1,5 jaar niet meer vervangen zijn?

-Martijn-
11 juni 2011, 23:47
Dat ze moeilijk benden heeft niet met de leeftijd te maken, maar als je een elektrische gitaar gewend ben dan klopt het wel dat het nu veel zwaarder gaat.
Kan je opmeten wat de actie is? Het klinkt in ieder geval niet als iets wat normaal is, rond de 14e fret moet de actie juist hoger zijn dan bij de 1e.

David1223
12 juni 2011, 11:27
Oh sorry. Ik bedoelde het andersom. De actie is bij de 12e fret hoger. iets meer dan 3 mm. Ik ga eerst nieuwe snaren erop zetten en dan zie ik wel of ik de actie wat lager wil.

LaurentB
12 juni 2011, 11:33
Oh sorry. Ik bedoelde het andersom. De actie is bij de 12e fret hoger. iets meer dan 3 mm. Ik ga eerst nieuwe snaren erop zetten en dan zie ik wel of ik de actie wat lager wil.

Ahaaa, dat klinkt normaler, ja. Ik had al angstvisioenen van een totaal kromme hals... Dat is toch wel hoog trouwens, maar met zulke dunne snaren kan dat wel nodig zijn omdat die ook meer ruimte nodig hebben om te trillen.
Bij een goed afgestelde hals en met 011 of 012 snaren moet de actie wel naar tussen de 2 en 3 mm verlaagd kunnen worden door het brugzadel wat bij te schuren (ik schuur dan altijd wat van de onderkant af). Elke mm verlaging van het zadel bewerktstelligt 0,5 mm verlaging van de actie boven de 12e fret. Bovendien is een actie van meer dan 3 mm bij 011 of 012 snaren wel erg zwaar spelen.

Je kunt het ook bij een gitaarbouwer laten doen voor een paar tientjes.