PDA

View Full Version : "De manier" om solderlugs te solderen



Arvoitus
10 juni 2011, 14:07
Wat is nu de beste/netste/handigste manier om jacks/potmeters/switches te solderen?

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/pmaxx.jpg
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63sore.jpg

Het gaat me niet om eventueel klankverschil, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het stevig vast zit, makkelijk los te halen valt en netjes eruit ziet?

iWishmaster
10 juni 2011, 14:21
Kabel strippen (ongeveer 5-10 millimeter), koperkernen 'opdraaien' tot 'één kern'. Deze in een U-vorm buigen, door het ringetje heenhalen, soldeerbout erop, kort warm laten worden (2-3 seconde), langzaam tin toevoegen totdat je een mooie glimmende verbinding hebt (binnen een seconde of 5 moet dat wel lukken, te lang heb je kans dat je tin gaat verbranden).

Je kunt een lus door / om de lug heenslaan: steviger, maar dat krijg je bijna niet meer los later.

Fuhgawz
10 juni 2011, 14:23
Ik vind het altijd wel netjes als je het draadje 'voortint' als je begrijpt wat ik bedoel. Dus eerst het einde strippen, de kerndraadjes een keertje ronddraaien zodat ze strak en recht zijn en dan alvast solderen. Je houdt dan een draadje over met een stevig en recht einde dat je makkelijk door zo'n gaatje kunt buigen en vastklemmen. Doordat er al tin in het draadje zit soldeert hij nog erg snel vast ook. Het kost iets meer werk, maar je krijgt wel de meest nette resultaten.

Eygen
10 juni 2011, 14:23
Stukjes shrinktube eromheen helpt om uitstekende draadjes binnen te houden en ziet er netjes uit.

Verder kan je Wishmaster's instructies volgen. Werkt prima :)

HaroldA
10 juni 2011, 14:48
Stukjes shrinktube eromheen helpt om uitstekende draadjes binnen te houden en ziet er netjes uit.

"uitstekende draadjes" ? :???:

Dan is desolderen en het opnieuw fatsoenlijk doen de enige oplossing. Krimpkous is nooit een oplossing, tenzij je spanningsdragende onderdelen wil afschermen.

Arvoitus
10 juni 2011, 14:54
Kabel strippen (ongeveer 5-10 millimeter), koperkernen 'opdraaien' tot 'één kern'. Deze in een U-vorm buigen, door het ringetje heenhalen, soldeerbout erop, kort warm laten worden (2-3 seconde), langzaam tin toevoegen totdat je een mooie glimmende verbinding hebt (binnen een seconde of 5 moet dat wel lukken, te lang heb je kans dat je tin gaat verbranden).

Je kunt een lus door / om de lug heenslaan: steviger, maar dat krijg je bijna niet meer los later.
Thanks! Het ging me vooral om het vastmaken van het draadje. Ik deed een combinatie van deze twee methodes, vooral door de onderste methodes had ik vaak problemen om het zooitje weer los te krijgen.

Mm, ik zie net dat ik deze in de verkeerde sectie heb geplaatst. Had in de werkbank moeten staan.

HaroldA
10 juni 2011, 14:58
vooral door de onderste methodes had ik vaak problemen om het zooitje weer los te krijgen.

Desoldeer litze.

iWishmaster
10 juni 2011, 15:09
Desoldeer litze.

Of een tinzuiger (ik gebruik liever litze).

Krimpkous gebruik ik alleen als er meerdere lugs heel dicht bij elkaar zitten, zoals sommige (vaak goedkope) male jack pluggen, anders nergens voor nodig.

tommus42
11 juni 2011, 23:48
Resumerend, uiteinde in mekaar draaien, vertinnen, u'tje buigen, met harskern soldeer vastbakken tot het glimt:hide:.

master99
12 juni 2011, 10:00
De soldeeroogjes van de jack connectors zijn vaak verchroomd, en dan vloeit de soldeertin niet zo snel mooi. Even opruwen met een stukje schuurpapier of een klein staalborsteltje helpt.


... met harskern soldeer vastbakken tot het glimt:hide:.
Glimmen doet 'ie alleen als je soldeert met tin/lood, en dus niet met loodvrij soldeertin.

nico verduin
12 juni 2011, 10:03
De soldeeroogjes van de jack connectors zijn vaak verchroomd, en dan vloeit de soldeertin niet zo snel mooi. Even opruwen met een stukje schuurpapier of een klein staalborsteltje helpt.
Dit herken ik niet. Switchcraft (de echte) zijn gewoon vertint. Cliff jacks idem dito. Of dit ook voor de goedkopere merken geldt weet ik niet.

Frits van Mourik
21 juni 2011, 00:07
Beetje mosterd na de maaltijd:
Om soldeerkontakten of aansluitdraden (NOS-spul!)mechanisch te reinigen
gebruik ik al jaren met goed gevolg zo'n glasfiber "antiroest-pen" van de autoshop of bouwmarkt.
Succes verzekerd!

nico verduin
21 juni 2011, 07:01
Beetje mosterd na de maaltijd:
Om soldeerkontakten of aansluitdraden (NOS-spul!)mechanisch te reinigen
gebruik ik al jaren met goed gevolg zo'n glasfiber "antiroest-pen" van de autoshop of bouwmarkt.
Succes verzekerd!Ik gebruik altijd zo'n rood-blauw gummetje. En dan de blauwe kant. Veeg je het zo eraf.

Terzo
21 juni 2011, 17:13
Ik altijd zo'n groene Scotch Brite pad, gewoon van de Albert Heijn, gaat ook prima. En om makkelijk te solderen: beetje flux gebruiken!

Dirk_Hendrik
21 juni 2011, 17:37
En om makkelijk te solderen: beetje flux gebruiken!
+1!
Hoef je ook niet meer aan je jacks te vijlen, schuren of gummen.

jacky
21 juni 2011, 21:26
+1!
Hoef je ook niet meer aan je jacks te vijlen, schuren of gummen.

ik vrees dat je een NOS AB van 1W toch echt ff moet schuren denk niet dat de flux dat reinigt maar mischien vergis ik me en moet ik het eens proberen

nico verduin
21 juni 2011, 23:00
ik vrees dat je een NOS AB van 1W toch echt ff moet schuren denk niet dat de flux dat reinigt maar mischien vergis ik me en moet ik het eens proberenHelemaal mee eens. Anders hecht de soldeer niet of onvoldoende.

Frits van Mourik
22 juni 2011, 00:00
Nico's groene stuffie vind ik briljant, maar soms moet je
een reeds gemonteerd onderdeel/kontakt/whatever schoonpoetsen.
Dan vinnik zo'n fiberpen nèt ff handiger.


Over flux gesproken:
Ik gebruikte altijd "soldeerhoning" , geleverd door Conrad.
Geweldig spul, maar helaas uit 't assortiment.
Iemand enig idee, wie het nog wel levert?

nico verduin
22 juni 2011, 07:30
Nico's groene stuffie vind ik briljant, maar soms moet je
een reeds gemonteerd onderdeel/kontakt/whatever schoonpoetsen.
Dan vinnik zo'n fiberpen nèt ff handiger.


Over flux gesproken:
Ik gebruikte altijd "soldeerhoning" , geleverd door Conrad.
Geweldig spul, maar helaas uit 't assortiment.
Iemand enig idee, wie het nog wel levert?
Banzai : http://www.banzaimusic.com/Soldering-Honey.html
Of ze het echt in voorraad hebben blijft altijd een verassing. Ik heb er altijd spullen in backorder bij ze staan. Soms voor 2.5 maanden. Alleen zeggen ze niets.

Yves Pexsters / TAS
22 juni 2011, 14:52
Nico's groene stuffie vind ik briljant, maar soms moet je
een reeds gemonteerd onderdeel/kontakt/whatever schoonpoetsen.
Dan vinnik zo'n fiberpen nèt ff handiger.

Nog maar een tip. Hetgeen bij mij ook in het vakje van de fiberpen ligt, is een wikkeldraad strippertje van Knipex. Ideaal voor draaduiteinden van componenten. Heeft vooraan 2 getande mesjes. Draadjes schoon in 1 trek ! Niet te hard trekken, dan zit je op het koper.

https://www1.elfa.se/elfa3/elfa/init.do?item=80-515-18&toc=18911

Nosbig43
22 juni 2011, 19:34
Over gummen gesproken, bij mijn vorige werkgever was het gummen van
printspoortjes bijna standaard om ze goed soldeerbaar te maken.

Frits van Mourik
23 juni 2011, 01:17
Banzai : http://www.banzaimusic.com/Soldering-Honey.html
Of ze het echt in voorraad hebben blijft altijd een verassing. Ik heb er altijd spullen in backorder bij ze staan. Soms voor 2.5 maanden. Alleen zeggen ze niets.

Nico, bedankt voor de tip, maar:

Godzammekraken, OberFührer Olaf Nobis & Company...Wat 'n huilbui-bedrijfje!
Banzai heeft kennelijk de rechten op de Wet van Murphy opgekocht &
past ze dan ook rücksichtlos toe...

Als m'n bloeddruk het toelaat, zal ik er eens een topicje aan wijden.

BamBuFan1
23 juni 2011, 01:29
Nico, bedankt voor de tip, maar:

Godzammekraken, OberFührer Olaf Nobis & Company...Wat 'n huilbui!
Banzai heeft kennelijk de rechten op de Wet van Murphy opgekocht &
past ze dan ook rücksichtlos toe...
Als m'n bloeddruk het toelaat, zal ik er eens een topicje aan wijden...

Ah, ik ben dus niet de enige met dusdanige ervaringen met Banzai Music dat ik er het liefste een Nakajima Ki-115 (http://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_Ki-115) op zou laten neerstorten?

Dirk_Hendrik
23 juni 2011, 19:44
Nico, bedankt voor de tip, maar:

Godzammekraken, OberFührer Olaf Nobis & Company...Wat 'n huilbui-bedrijfje!
Banzai heeft kennelijk de rechten op de Wet van Murphy opgekocht &
past ze dan ook rücksichtlos toe...

Als m'n bloeddruk het toelaat, zal ik er eens een topicje aan wijden.


Doen!
Ga ik aanvullen. En ik zal de enige niet zijn...