PDA

View Full Version : Ebben toets schuren, welke korrel max. ?



BLUEWEY
9 juni 2011, 20:11
Beste bouwers,

Met welke korrel kun je het beste een ebben toets maximaal schuren.., 400 of 600 ?
Als 600 b.v. te glad is, krijg je er miss te snel krasjes op, maar wat is dan wijsheid ?? :???:

B.v.d. & grt,
Blue

warmong
9 juni 2011, 21:32
400, gevolgd door lijnolie, puimsteen poeder en staalwol is perfect. Dat gezegd zijnde, ik heb ook al een toets opgeschuurd tot korrel 1200, en dat was ook heel fijn.
In wezen is het simpel: hoe hoger, hoe gladder, en je stopt wanneer jij vindt dat het er goed uitziet. Afwerken met lijnolie vind ik wel een aanrader.

northernlake
9 juni 2011, 21:34
Ik ga tot 1000 of 1200 en dan nog 0000 staalwol. Zo glad en glimmend mogelijk. Dat is nou juist zo mooi met (zwart) ebben.

ernieman
9 juni 2011, 22:40
En als je nu je lijnolie 1 op 1 verdund met white spirit / terpentine, dan trekt het nog iets beter in de toets en wordt het niet al te vettig.

BLUEWEY
10 juni 2011, 02:22
WOW.., dat wordt nog ff doorschuren !
Ben pas t/m 600 gegaan en wilde vandaag gaan fretten, maar merkte dat de hals toch nog ietsjes dunner mocht en de randen van de toets moesten ook nog afgerond worden, dus ben zodoende maar gaan schuren i.p.v. fretten.
Morgen maar ff langs de schuurpapierboer, want heb maar t/m 800 in huis.

Vroeg me wel af, of het ebben niet te "gevoelig" wordt voor (nagel)krasjes e.d. naargelang het gladder wordt ? Hoe zit dat eigenlijk ?
Heb natuurlijk op verschillende plekken metingen moeten doen met de schuifmaat, en je ziet precies waar dat ding gezeten heeft...

Tof jullie reacties ;)

bass blom
10 juni 2011, 08:13
ebben moet lekker glad zijn ja, daarom wil je ebben.
ik kan weinig met rosewood toetsen.
maar nagel indrukken / krassen van nagels? :D
die heb je aan je linkerhand toch altijd kort genoeg.
ja er is vast hier en daar wat te zien.

BLUEWEY
10 juni 2011, 15:26
Jongens, miss een beetje snuggere vraag maar..., die lijnolie.., beter voor of na het fretten ?
Die lijnolie beschermt natuurlijk ook tegen beschadigingen.

mijn idee is na het fretten, want d.m.v. de olie kunnen m.i. de slots uitzetten, dus krapper worden etc.

Dootch
10 juni 2011, 20:13
Na het fretten

De fretten moeten wel vast zitten hé.

BLUEWEY
10 juni 2011, 20:18
Na het fretten

De fretten moeten wel vast zitten hé.

Dank kerel, had er al zo'n vermoeden van ;)

De frets glijden er natuurlijk wel lekker makkelijk in als je het van te voren doet :crazyhappy:

oigun
10 juni 2011, 21:12
Ik doe voor het fretten een laagje olie... Wel op een doekje en zo dun dat het niet in de slots komt. (ik lijm de frets met huidenlijm...) Een geolied board maakt wat makkelijker schoon en de lijm geeft dan geen vlekken.

Dootch
10 juni 2011, 21:52
Zowel de toets als de fretten eindig ik met 1200
Je kan dan ook na het fretten en kronen dus nog wel het geheel schuren tot en met 1200.

Maar met warme lijm is het inderdaad misschien beter eerst wat olie zonder in de groeven te komen. Want in mijn ervaring is die warme lijm moeilijk "binnen de lijntjes" aan te brengen.

oigun
10 juni 2011, 22:05
Zowel de toets als de fretten eindig ik met 1200
Je kan dan ook na het fretten en kronen dus nog wel het geheel schuren tot en met 1200.

Maar met warme lijm is het inderdaad misschien beter eerst wat olie zonder in de groeven te komen. Want in mijn ervaring is die warme lijm moeilijk "binnen de lijntjes" aan te brengen.

Ja en zo kan ik het makkelijk schoonmaken met een klamvochtig doekje zonder dat er teveel vocht in het hout komt.

Orpheo
13 juni 2011, 11:56
als je micromesh neemt, grit 600, heeft dat hetzelfde effect als grit 2000 schuurpapier. dat komt doordat micromesh niet krast, en schuurpapier, zelfs het allerbeste en het allerfijnste schuurpapier krast nog wel iets. en daarom schuur je dus met steeds fijner wordend schuurpapier. sinds ik micromesh ken, is lakwerk een eitje, en een stuk ebben of pallisander of ander toetshout glimmend schuren, een makkie.

BLUEWEY
13 juni 2011, 14:28
als je micromesh neemt, grit 600, heeft dat hetzelfde effect als grit 2000 schuurpapier. dat komt doordat micromesh niet krast, en schuurpapier, zelfs het allerbeste en het allerfijnste schuurpapier krast nog wel iets. en daarom schuur je dus met steeds fijner wordend schuurpapier. sinds ik micromesh ken, is lakwerk een eitje, en een stuk ebben of pallisander of ander toetshout glimmend schuren, een makkie.

Dit is bijzonder goed nieuws Orpheo, thanx.., miss wel 'n tikkie aan de late kant, want m'n frettekes zitten er sinds gisteren in, maar allee...,

waar haal je dat spulleke en is het ook te gebruiken als de fretjes er al in zitten, zonder die te "beschadigen", want nu zijn ze nog fabrieksnieuw en zo zou ik ze het liefst willen houden ?
Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, zou dat dus moeten kunnen.

Orpheo
16 juni 2011, 15:40
Dit is bijzonder goed nieuws Orpheo, thanx.., miss wel 'n tikkie aan de late kant, want m'n frettekes zitten er sinds gisteren in, maar allee...,

waar haal je dat spulleke en is het ook te gebruiken als de fretjes er al in zitten, zonder die te "beschadigen", want nu zijn ze nog fabrieksnieuw en zo zou ik ze het liefst willen houden ?
Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, zou dat dus moeten kunnen.

stewmac heeft dat. wat ik zou doen is dan het in stukken knippen, en tussen de frets het doen. niet OVER de frets natuurlijk ;) als ze onbeschadigd zijn, lekker onbeschadigd laten. 4 lagen tape over de frets, goed snijden, en dan met micromesh er overheen. tis wel duur overigens ;) en als je ECHT een pimp bent, pak je wat danish oil, en schuur je daarmee 'nat'. dan polijst je 't zo extreem, t schijnt je tegemoet als n drol in de maneschijn ;)

grizzly
16 juni 2011, 18:16
Hier haal je het ook, maar met een grit vanaf 1500 tot 12000.
http://bouw.marktplaza.nl/houtbewerking/Micro-Mesh-voor-een-spiegelglad-resultaat-11970143.htm

Cocobolo
16 juni 2011, 18:53
...waar haal je dat spulleke ...
guitarsupplies heeft het ook. Zie hier (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=micromesh-touchup-pads&action=article&group_id=10000022&aid=2332&lang=NL)

superfly
16 juni 2011, 20:12
craftsupplies verkoopt ook de lapjes micromesh:
http://www.craftsupplies.nl/177-micro-mesh-polijst-set-.html

en ook nog dit spul, kreeg een proefsetje meegestuurd met de micromesh, waanzinnig goed schuurspul (niet om te polijsten)
http://www.craftsupplies.nl/206-abranet-stroken.html